Gå til innhold

Alvorlig sykt barn. Sykepleier sa «hvis dere skal…»

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ønsker å være anonym, vil derfor ikke skriver for mye detaljer 

Barnet mitt har kreft og er alvorlig syk. I en samtale om en hendelse i fremtiden, så brukte sykepleier ordet «hvis». Betyr det egentlig at hun mener at barnet mitt sannsynligvis ikke får opplevd dette? Klarer ikke å la være å tenke på dette

Anonymkode: 29e31...038

• Hjerte 24
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei. Det betyr bare at hun ikke vil gjøre antagelser om hva deres planer er. Helt normalt ord som blir brukt hele tiden.

Anonymkode: a95aa...bc8

• Liker 23
  • Nyttig 13
Skrevet

Er du så usikker rundt fremtiden, så hadde jeg spurt spesialist eller lege. De kan jo ikke vite noe sikkert, men har trolig en prognose å gå etter.

Anonymkode: 2cd17...fda

• Liker 4
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Barnet mitt har kreft og er alvorlig syk. I en samtale om en hendelse i fremtiden, så brukte sykepleier ordet «hvis». Betyr det egentlig at hun mener at barnet mitt sannsynligvis ikke får opplevd dette? Klarer ikke å la være å tenke på dette

Hvis hun snakket om en ting man nødvendigvis ikke skal, så trenger det jo ikke ha noe med om barnet overlever eller ikke. Bare at hun ikke vet om dere skal det, så derfor sier hun hvis dere skal…

Om hun mente at barnet kanskje ikke får startet på skole e.l, så mener hun nok at fremtiden er usikker. Ingen av oss vet om vi lever i morgen, og selv om ditt barn er veldig sykt nå, kan det også gå helt fint til slutt. Regner med du hadde fått beskjed av lege om sjansen til å overleve er svært lav. Lykke til❤️

Endret av anonym111111
  • Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er du så usikker rundt fremtiden, så hadde jeg spurt spesialist eller lege. De kan jo ikke vite noe sikkert, men har trolig en prognose å gå etter.

Anonymkode: 2cd17...fda

Barnet har fått tilbakefall, så det er klart at barnet er alvorlig sykt. Men, på måten hun sa det på som virket det som at hun uke hadde troen på at barnet mitt ville oppleve denne dagen 

• Hjerte 6
Skrevet
anonym111111 skrev (2 minutter siden):

Hvis hun snakket om en ting man nødvendigvis ikke skal, så trenger det jo ikke ha noe med om barnet overlever eller ikke. Bare at hun ikke vet om dere skal det, så derfor sier hun hvis dere skal…

Om hun mente at barnet kanskje ikke får startet på skole e.l, så mener hun nok at fremtiden er usikker. Ingen av oss vet om vi lever i morgen, og selv om ditt barn er veldig sykt nå, kan det også gå helt fint til slutt. Regner med du hadde fått beskjed av lege om sjansen til å overleve er svært lav. Lykke til❤️

Det var akkurat i en slik setting, typ hvis han får begynt på skolen.. Det virket sol at hun har gitt opp håpet..? Dette er en av spl vi har nærmest kontakt med. Det var så vondt 

• Hjerte 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Det var akkurat i en slik setting, typ hvis han får begynt på skolen.. Det virket sol at hun har gitt opp håpet..? Dette er en av spl vi har nærmest kontakt med. Det var så vondt 

Det forstår jeg at var vondt. Kan du ta det opp med henne? Orker du og tør du det? Kan ikke sette meg inn i situasjonen din. Fikk veldig vondt av dere ❤️

Anonymkode: 6404d...47a

• Liker 1
  • Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ville jo tro at en lege hadde gitt beskjed dersom alt håp var ute, og behandling var avsluttet. Kan jo hende hun mente at barnet kanskje ikke rakk skolestart pga sykdommen? Men kan begynne når det er friskmeldt og i bedre form?

Tror det beste er å høre med lege om prognoser, men du kan jo også spørre hun som sa det om hva hun mente, siden dere er nære.

• Liker 7
Skrevet
anonym111111 skrev (3 minutter siden):

Ville jo tro at en lege hadde gitt beskjed dersom alt håp var ute, og behandling var avsluttet. Kan jo hende hun mente at barnet kanskje ikke rakk skolestart pga sykdommen? Men kan begynne når det er friskmeldt og i bedre form?

Tror det beste er å høre med lege om prognoser, men du kan jo også spørre hun som sa det om hva hun mente, siden dere er nære.

Alt håp er ikke ute, vi venter på benmargstransplantasjon. Og går den greit, da er han klar for denne hendelsen siden den er en god stund frem i tid. Men, det er selvfølgelig Ingen garanti. Jeg fikk bare en følelse av at hun allerede hadde gitt opp

• Hjerte 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Alt håp er ikke ute, vi venter på benmargstransplantasjon. Og går den greit, da er han klar for denne hendelsen siden den er en god stund frem i tid. Men, det er selvfølgelig Ingen garanti. Jeg fikk bare en følelse av at hun allerede hadde gitt opp

Du bør nok prate med henne om hva hun mente, ikke sikkert hun la så stor vekt på ordvalget, og at du tolket det så negativt. Hør også med leger om sjansene for at det går bra, hvis det gjør deg tryggere å vite mer. Desverre er det vanskelig å vite sikkert, så det beste er nok å ta en dag om gangen. Håper det går bra❤️

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Tror du legger for mye i det spl sa. Som du selv sier, dere venter på transplantasjon, er det sikkert at dere rekker å gjennomføre den? Og som du selv sier, så er det ingen garanti for at den er vellykket. 

Her tror jeg heller det er en spl som passer på å ikke gi håp/lovnader hun ikke kan stå inne for.

Masse lykke til i tiden fremover, og håper det går så bra det kan gå i deres situasjon ❤️🤞

• Liker 10
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (51 minutter siden):

Syns det var uproft av spl å bruke utrykket ‘hvis’. Hun burde brukt ‘forhåpentligvis’. Uansett hvor dårlige prognosene er så skal sykepleier være mest mulig ærlig ut ifra legens uttalelser. Hen skal lik el alltid ivareta og styrke håpet. Forhåpentligvis ivaretar håpet. 

Når dette er sagt, så er velstandsnorge fantastiske når det kommer til kreftomsorg for barn. Barnet ditt kommer til å bli ivaretatt på det ypperste og du kan stole på at hun vil få all den hjelpen og behandlingen hun trenger. Hun blir rett og slett førsteprioritert på sykehuset. Og prognosene bos barn med kreft er generelt mye bedre enn hos godt voksne/eldre. Så tro på at dette kan gå godt❤️

Anonymkode: 73d95...9c4

• Hjerte 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (49 minutter siden):

Regner med du har hatt samtale med legen ang prognose for den type kreft barnet ditt har? Stol på,det legen sier uavhengig av  hva sykepleier sier. Som nevnt, jeg tror hun bare ordla seg klønete. 

• Liker 3
Skrevet
59 minutter siden, AnonymBruker said:

Syns det var uproft av spl å bruke utrykket ‘hvis’. Hun burde brukt ‘forhåpentligvis’. Uansett hvor dårlige prognosene er så skal sykepleier være mest mulig ærlig ut ifra legens uttalelser. Hen skal lik el alltid ivareta og styrke håpet. Forhåpentligvis ivaretar håpet. 

Når dette er sagt, så er velstandsnorge fantastiske når det kommer til kreftomsorg for barn. Barnet ditt kommer til å bli ivaretatt på det ypperste og du kan stole på at hun vil få all den hjelpen og behandlingen hun trenger. Hun blir rett og slett førsteprioritert på sykehuset. Og prognosene bos barn med kreft er generelt mye bedre enn hos godt voksne/eldre. Så tro på at dette kan gå godt❤️

Jeg syns ikke forhåpentligvis er noe bedre enn hvis. Forhåpentligvis legger opp til at det er potensiale dette går dårlig. Hvis er et ord man bruker om valg, om hundre situasjoner. Jeg forstår dette er tungt for ts, men hun leser for mye i det. 

Anonymkode: 5f10b...919

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Du overtenker/overtolker.

• Liker 5
Skrevet

Som  sykepleier, jeg er ikke det, men har jobbet innen helse ville jeg brukt ordet NÅR og ikke hvis. Det er noen som ikke passer innen helse, men der får de utøve makt. Snakk med legen,  men så klart, en transplantasjon er risikabelt, likevel må man ha troa. Jeg klarer ikke sette  meg inn i deres situasjon, men sender gode tanker. Setter jeg på følelsene nå, blir jeg dårlig, har barn selv. 

Anonymkode: d8769...a88

Skrevet

Nå har vi kun din versjon, og ikke hele bildet. Ut i fra hva du skriver så kan jeg ikke se at sykepleier har sagt noe galt. Ut i fra hvordan du svarer i innlegg her, så fremstår det som overtenning og du vrir alt i negativ retning. Tror du bør få snakke med noen angående ditt barn, å stå i en situasjon som det du gjør nå er knalltøft og da blir en så sårbar og redd - og kan ha lett for å tolke alt negativt.

Anonymkode: 18f0a...540

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet

Overtenking - ikke overtenning….

Anonymkode: 18f0a...540

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Kjære deg! Det er så fort å ordlegge seg på en litt uheldig måte, uten å mene noe som helst med det. Støtter de andre her i at dere må ta en prat med legen som har ansvaret for behandlingen. Føler med dere ❤️

Anonymkode: 50aca...7e7

• Liker 1
Skrevet

Forhold deg til legens ord, og ikke tenk på hva sykepleiere sier. Mest sannsynlig tenkte hun ikke over hva hun sa. Og om det skulle ha vært et bevisst ordvalg, har ikke en sykepleier kompetanse til å ha en selvstendig mening om saken. 

Anonymkode: 8825e...c15

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...