AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #1 Skrevet 11. januar 2024 Vi har en gutt som er 2 år om noen mnd. Jeg sluttet å amme for ca 1 ar siden. min mann og jeg har alltid pleid å kose oss med 1 flaske vin hver eneste lørdag og søndag. Men det ble jo en naturlig stopper da jeg var gravid og ammet. Etter fødsel og amming drikker vi ikke hver helg, og jeg velger ofte alkoholfri øl og bobler (sorry, har ikke funnet en god alkoholfri rødvin som ikke smaker saft 😅).. vi skal få besøk av en annen barnefamilie til helgen, og min mann syntes vi var alkoholikere fordi jeg ønsket å kjøpe inn 1 flaske bobler og 2 flasker rødvin. jeg synes ikke det. Hva tenker dere? 😅 det er snakk om fredag kveld og lørdag. Anonymkode: 3de4d...4f0
Fru Uperfekt Skrevet 11. januar 2024 #3 Skrevet 11. januar 2024 Ser ikke din manns poeng, bare husk at selv om en har det i hus trenger dere ikke å drikke det opp 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #4 Skrevet 11. januar 2024 Så lenge en av dere voksne (1/4) er edru så går det nok helt fint. Men så lenge det er barn i hus så kan uhell og sykdom oppstå og det bør være en som er klar i toppen og kan evt følge til lege Anonymkode: e758f...13a 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #5 Skrevet 11. januar 2024 Jeg skal ikke dømme, men jeg synes ikke man trenger å gi barna alkohol før de når skolealder. Anonymkode: 938a4...c79 5 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #6 Skrevet 11. januar 2024 Delt på 4 voksne er ikke dette så mye. Det er ikke bra å drikke HVER helg, men i sosialt lag er det naturlig. Innafor å ta seg ett glass til maten, da er ikke den mengden dere har der all verden. Anonymkode: db24d...c62 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #7 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Jeg skal ikke dømme, men jeg synes ikke man trenger å gi barna alkohol før de når skolealder. Anonymkode: 938a4...c79 https://tv.nrk.no/serie/folkeopplysningen/2018/KMTE51001518/avspiller Barnet før ikke i seg alkohol. Det er så lite at det ikke er nevneverdig. Dessuten er barnet så stort at hun ikke trenger å amme rett etter inntak. Anonymkode: 6c193...f47
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #9 Skrevet 12. januar 2024 Jeg personlig hadde reagert, 3 flasker med alkohol? Pluss små barn? Anonymkode: 589f9...c87
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #10 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (34 minutter siden): Jeg personlig hadde reagert, 3 flasker med alkohol? Pluss små barn? Anonymkode: 589f9...c87 Ja? 3 flasker på fire voksne mennesker over to dager er jo helt uproblematisk - det er et glass til middagen og et etterpå pr. pers. Med såpass små barn regner jeg attpåtil med at inntaket skjer etter leggetid, og da er det i hvert fall en ikke-sak. Anonymkode: de5a9...db8 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #11 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (38 minutter siden): Jeg personlig hadde reagert, 3 flasker med alkohol? Pluss små barn? Anonymkode: 589f9...c87 Jeg også. Å drikke så mye alkohol som TS skisserer hver helg er mye. At mange her ikke reagerer viser bare hvor stor plass alkohol har i det norske samfunn. Det er noe alvorlig galt når det å konsumere så mye av det som i praksis er et rusmiddel sees på normalt. Anonymkode: d3b0e...ab7 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #12 Skrevet 12. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg også. Å drikke så mye alkohol som TS skisserer hver helg er mye. At mange her ikke reagerer viser bare hvor stor plass alkohol har i det norske samfunn. Det er noe alvorlig galt når det å konsumere så mye av det som i praksis er et rusmiddel sees på normalt. Anonymkode: d3b0e...ab7 Poenget er kanskje heller at det har ikke noen stor plass i livet, og at det er bare naturlig del av det. Det er ikke helgefyll. Det er ikke grøftefyll. Det kan være et glass eller to til maten. Der det har stor plass, er hvor det er problematisk. I andre land har det stor plass i kulturen, som noe helt ufarlig, i Norge er det mer skjult og «spennende», og jeg mener det skaper større utfordringer i samfunnet. Anonymkode: 72ab8...33e 1 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #13 Skrevet 12. januar 2024 3 flasker vin til 4 voksne over en helg synes jeg på ingen måte er alkoholiker-nivå, selv om man er sammen med små barn. Jeg er også i fullt stand til å ta taxi til legevakten med et sykt barn selv om jeg har drukket ett glass vin, selv om jeg sjeldent drikker... Har folk virkelig SÅ lav alkoholtoleranse?? Anonymkode: 44cf7...89e 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #14 Skrevet 12. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: 3 flasker vin til 4 voksne over en helg synes jeg på ingen måte er alkoholiker-nivå, selv om man er sammen med små barn. Jeg er også i fullt stand til å ta taxi til legevakten med et sykt barn selv om jeg har drukket ett glass vin, selv om jeg sjeldent drikker... Har folk virkelig SÅ lav alkoholtoleranse?? Anonymkode: 44cf7...89e Alle foreldre har ikke lappen heller, så det er den dårligste grunnen at man må holde seg edru for å kjøre «hvis noe skjer» Anonymkode: 72ab8...33e 4
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #15 Skrevet 12. januar 2024 Jeg hadde ikke kjøpt inn alkohol til at det kom en barnefamilie på besøk, men mannen kunne sikkert funnet på å kjøpe inn noe øl. Men jeg drikker ikke da, så det er alltid en person som er helt edru. Ingen i vår familie/ venner drikker seg brisne eller fulle heller. En øl til maten kan være et par stykker tar. Jeg selv synes alkohol og barn ikke passer sammen, men nekter ikke mannen en øl i løpet av helga. Anonymkode: 719ce...e1e
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #16 Skrevet 12. januar 2024 Håper dere har avklart med gjestene at dere planlegger alkohol. Anonymkode: 904a7...45a
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #17 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Jeg også. Å drikke så mye alkohol som TS skisserer hver helg er mye. At mange her ikke reagerer viser bare hvor stor plass alkohol har i det norske samfunn. Det er noe alvorlig galt når det å konsumere så mye av det som i praksis er et rusmiddel sees på normalt. Anonymkode: d3b0e...ab7 Men her var det jo ikke snakk om hver helg, det er én helg hvor de får besøk. Som jeg forstod TS drakk de som oftest alkoholfritt ellers. Jeg syns ikke det høres problematisk ut. Det eneste er at jeg mener det er viktig at minst én av dere foreldre ikke drikker så mye på en gang at de blir tydelig beruset. Akkurat hvor den grensen går, varierer. Jeg kan finne å drikke en 0,33 l av en øl jeg liker veldig godt i kveld etter at barna har lagt seg, selv om jeg er alene hjemme. Den og en bestemt type sjokolade. Men to 0,33 l ville jeg ikke drukket, for da er jeg ikke trygg på at jeg er helt som vanlig hvis barna våkner. Anonymkode: a2ccb...a17
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #18 Skrevet 12. januar 2024 48 minutter siden, AnonymBruker said: Håper dere har avklart med gjestene at dere planlegger alkohol. Anonymkode: 904a7...45a Det er jo ikke som at TS har planlagt at alle skal ta heroin heller... Det er vel ikke verre enn at hun sier før maten "Jeg kjøpte inn litt bobler og vin, har dere lyst på det? Vi kan åpne til maten eller etter barna har lagt seg, eller bare ta brus/vann istedet, hva vil dere?". Om det er venner av henne klarer vel de å svare ærlig på hva de ønsker. Jeg er eneste personen jeg kjenner med barn som ikke drikker litt vin eller øl etter at barna har lagt seg i helgene.. Om man har litt kontroll så er det ikke noe problem å drikke en enhet eller to selv om barn er hjemme synes jeg. Men fyll bør man såklart unngå. Anonymkode: 44cf7...89e 2 1
Anonym6789 Skrevet 12. januar 2024 #19 Skrevet 12. januar 2024 Å tilby gjestene et glass eller to er ikke problematisk. 3 flasker fordelt på en helg er ikke mye. Foreldre uten lappen kan heller ikke kjøre syke barn noe sted, og er barna så syke at man må til lege asap så finnes taxi og ambulanse 2 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #20 Skrevet 12. januar 2024 1 hour ago, AnonymBruker said: Håper dere har avklart med gjestene at dere planlegger alkohol. Anonymkode: 904a7...45a Hæ? Man kan tilby drikke: brus, Farris, vin, øl - hva vil du ha? Det har aldri falt meg inn jeg skal avklare med besøk eller venner om vi kan ha alkohol i hus og drikke det heller. Anonymkode: 72ab8...33e 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå