Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #1 Skrevet 29. januar 2006 Skal ha dette kjøkkenet fra IKEA : http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...576*15720*15724 . Hvilket gulv passer til? Vi har nå lakket furu (veldig gult!) og jeg tror det kommer til å se fælt ut sammen med det mørke treet. Sambo vil har mørke fliser, men jeg tenner ikke helt på den. Hva sier dere? Vi kommer mest sannsynlig til å ha en mørk benkeplate (grå/sort). Takker for tips!! Og er det sånn at hvis vi velger en parkett eller klikklaminat så går det ann å legge det oppå det andre gulvet? Vi har varmekabler..
Gjest Aimable Amie Skrevet 29. januar 2006 #2 Skrevet 29. januar 2006 Enten ville jeg valgt grå skifer eller eikeparkett.
punkyB Skrevet 29. januar 2006 #3 Skrevet 29. januar 2006 Tror ikke jeg hadde gått for noe parkett som ligner på tre fordi det neppe vil passe inn med fargen på kjøkkenet. Grå skifer/fliser eller noe som ligner på det hadde jeg villet tatt. Det finnes jo belegg/tarkett som ligner på fliser som er et billigere alternativ. Ang. å legge oppå det andre aner jeg ikke. Spørs jo hvor lett det gamle er å få av mtp. varmekablene også. MEN hvis dere legger det oppå vil jo effekten av varmekablene gå ned. Kan jo også bli problemer med høyden hvis dere legger oppå. Men dette vet jo de som selger gulv evnt. håndverkere.
Marililja Skrevet 29. januar 2006 #4 Skrevet 29. januar 2006 Enten ville jeg valgt grå skifer eller eikeparkett. ← Helt enig. Vi hadde tenkt oss dette kjøkkenet da vi skiftet vårt i fjor, og da skulle vi ha skiferfliser til. Jeg kjenner noen som har eikeparkett til dette kjøkkenet, og det er også fint!
Cata Skrevet 29. januar 2006 #5 Skrevet 29. januar 2006 Grå skifer eller fliser tror jeg ville blitt veldig fint.
Shea Skrevet 29. januar 2006 #6 Skrevet 29. januar 2006 Vi ikke annbefale å legge et mørkt gulv når du skal ha så mørk kjøkkeninnredning. Gå heller for lysere benkeplate og lyst gulv, for om du ikke har et kjempestort kjøkken med mye lyse vegger så blir det fort meget mørkt og tungt inne på kjøkkenet. Har sette et kjøkken fra ikea i denne fargen og mørk benkeplate og mørkegrå gulvfliser. Kan love deg at selv om de 2 gjennværende veggene på kjøkkenet var helt lyse så ble det mørkt og tungt. Kan jo være greit å muligens kjøpe eller i alle fall se på benkeplate fra en annen leverandør da Ikea ikke har det helt store utvalget på benkeplater.
Gjest Gjest Skrevet 29. januar 2006 #7 Skrevet 29. januar 2006 Skal ha dette kjøkkenet fra IKEA : http://www.ikea.com/webapp/wcs/stores/serv...576*15720*15724 . Hvilket gulv passer til? Vi har nå lakket furu (veldig gult!) og jeg tror det kommer til å se fælt ut sammen med det mørke treet.← Jeg ville da beholdt det gamle gulvet, hvis det lar seg kombinere med den nye kjøkkenløsningen, dvs at gulvet er lagt slik at det dekker over der det ikke skal være skap med den nye innredningen. Furu kan bli veldig gult hvis det kun lakkeres, ja. Jeg ville ha slipt ned gulvet, for deretter oljet det to-tre lag med hvit olje. Tilslutt lakkert det flere lag. Jeg gjorde dette med mitt furugulv, og det ble veldig stilig! Gulvet er lyst og passer til det meste av innredning. Du kan også velge en annen farge på oljen, det går an å gjøre det mørkere også. Gå i jernvarehandelen og kikk på utvalget. Synes også det blir altfor mørkt å skulle legge mørke fliser til den mørke kjøkkeninnredningen dere har valgt. Furugulv er dessuten veldig bestandige: det er en hard tresort og kan slipes ned hvis de blir stygge. Jeg valgte å legge tregulv nettopp pga holdbarheten. Før vi solgte bestemors hus slipte vi ned de 50 år gamle furugulvene, og de så som nye ut! Sier litt om holdbarheten. Jeg mistenker dessuten håndverkerne for å ha vært en smule mer nøyaktige med håndverket før i tida, enn det de er i dag.
Shea Skrevet 29. januar 2006 #8 Skrevet 29. januar 2006 Furugulv er dessuten veldig bestandige: det er en hard tresort og kan slipes ned hvis de blir stygge. Jeg valgte å legge tregulv nettopp pga holdbarheten.← Her må jeg desverre korrigere deg. Furu er et av de mykeste treslagene som er på norsk market. Skårer meget lavt på målingene som gjøres innenfor byggebransjen i forhold til f.eks eik eller bjørk. I gammle dager var bjørk det som var brukt i reisverk i husbygging pga. hardheten i trevirke og at det blir bare sterkere og sterker etter årene som går om trevirket blir beskyttet mot vær og vind. Men du har rett når det gjelder nøyaktighet og pressisjon på hå ntverk før i tiden.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #9 Skrevet 30. januar 2006 Et annet alternativ kan være å slipe ned gulvet og male det f eks lysegrått eller en ønsket farge med blank gulvmaling. Malt tregulv kan være veldig fint synes jeg, men skal ikke si noe om hvorvidt det er ideelt på et kjøkken. En ulempe med steinfliser på kjøkkengulv er at alt man mister knuser... Selv har vi luta tregulv, vet ikke hva slags tre, på kjøkkenet i huset vi leier. Veldig pent, men må stadig manne meg opp til å skrubbe det. Drittjobb, men det holder seg godt.
Gjest Gjest Skrevet 30. januar 2006 #10 Skrevet 30. januar 2006 Her må jeg desverre korrigere deg. Furu er et av de mykeste treslagene som er på norsk market. Skårer meget lavt på målingene som gjøres innenfor byggebransjen i forhold til f.eks eik eller bjørk. I gammle dager var bjørk det som var brukt i reisverk i husbygging pga. hardheten i trevirke og at det blir bare sterkere og sterker etter årene som går om trevirket blir beskyttet mot vær og vind. Men du har rett når det gjelder nøyaktighet og pressisjon på hå ntverk før i tiden. ← Stemmer det du skriver, men jeg er vant med gran jeg vettu (har vært med å bygd en del på hytta). Og i forhold til det er furu hardere, og mye penere i forhold til mindre kvist Furu er mye billigere enn de andre treslagene du nevner, og er hardt nok til vanlig bruk (så framt man ikke har elefanter som bruker stiletthæler boende hjemme). Når man i tillegg har muligheten til å kun pusse og male litt på et gulv som allerede ligger der er dette klart billigste løsningen i dette tilfellet
skrue Skrevet 30. januar 2006 #11 Skrevet 30. januar 2006 Gulv av stein eller fliser hører ikke hjemme i et rom hvor det ofte skal håndteres gjenstander som lett kan knuses. Uansett hvor moteriktig eller bra fargene er.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå