Gå til innhold

Hvor skadelig er dette alkoholforbruket?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har regnet på det, og jeg drikker alkohol ca 40 dager i året. Altså har jeg rundt 325 dager uten alkohol. Når jeg drikker, som hovedregel er i helgene, påske, jul og sommerferier, så er det sjeldent jeg drikker mer enn 5 halvlitere pr kveld. Som oftest er det mindre.

Jeg er aldri full og har ikke vært det på sikkert over 10 år. Drikker heller ikke sterkere drikker enn øl, bortsett fra en sjelden gang (f.eks til jul eller påske med noen sterkøl, vin og likør).

Likevel er jeg bekymret for skadeomfanget et slikt forbruk kan ha. Er forbruket mitt over gjennomsnittet til den jevne nordmann? Jeg kjenner f.eks noen som drikker noen øl HVER ENESTE dag, og kan ikke skjønne at noen har samvittighet til det.

Tidligere drakk jeg omtrent hver eneste helg (begge dager) i året, pluss påske og jul, som sikkert ble godt over 115 dager med alkohol i året. Så det positive er jo at jeg har halvert forbruket og mer enn det.

Anonymkode: 27782...062

Videoannonse
Annonse
Skrevet

2.5 liter x 40 dager / 365 = 0.27 liter/dag. Så årsforbruket ditt er (for høyeste estimat) som en som drikker en 0.33 øl hver dag.

Jeg ville ikke ha bekymret meg så mye for langtidseffekter, men trenger du virkelig så mye hver gang? Hvis jeg kosedrikker så er det 1-2 halvliter, ikke 5.

Anonymkode: 3562f...731

Skrevet

Du drikker under 1 gang i uken og det er ikke noen grøftefyll du bedriver når du drikker heller. Du drikker nok som en ganske gjennomsnittelig person i 20årene og mer enn etablerte par med barn i 30-og 40årene. Tipper du er i 20-årene? 

Anonymkode: 4e2ff...2d7

Skrevet

Det er nesten hver uke (gjennomsnitlig 3,3 ganger i mnd). Personlig ville jeg synes det var altfor mye. 

Anonymkode: 0aa4b...081

Skrevet
11 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har regnet på det, og jeg drikker alkohol ca 40 dager i året. Altså har jeg rundt 325 dager uten alkohol. Når jeg drikker, som hovedregel er i helgene, påske, jul og sommerferier, så er det sjeldent jeg drikker mer enn 5 halvlitere pr kveld. Som oftest er det mindre.

Jeg er aldri full og har ikke vært det på sikkert over 10 år. Drikker heller ikke sterkere drikker enn øl, bortsett fra en sjelden gang (f.eks til jul eller påske med noen sterkøl, vin og likør).

Likevel er jeg bekymret for skadeomfanget et slikt forbruk kan ha. Er forbruket mitt over gjennomsnittet til den jevne nordmann? Jeg kjenner f.eks noen som drikker noen øl HVER ENESTE dag, og kan ikke skjønne at noen har samvittighet til det.

Tidligere drakk jeg omtrent hver eneste helg (begge dager) i året, pluss påske og jul, som sikkert ble godt over 115 dager med alkohol i året. Så det positive er jo at jeg har halvert forbruket og mer enn det.

Full eller ikke kan man jo diskutere til vi får krampe. Men ingen drikker 5 halvlitere øl uten å bli beruset. 
jeg ville prøvd å drikke mindre hver gang. Evt drikk noe alkoholfritt mellom enhetene for å få ned mengden. 

når jeg er ute pleier jeg alltid å starte og slutte kvelden med alkoholfritt, og drikker også noe alkoholfritt mellom hver enhet med alkohol. Alle må finne sin egen vei osv, men dette har funka bra for meg i alle fall for å få med alkoholforbruket uten at det går utover uteliv og det sosiale.

Anonymkode: f8d57...709

• Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 timer siden):

2.5 liter x 40 dager / 365 = 0.27 liter/dag. Så årsforbruket ditt er (for høyeste estimat) som en som drikker en 0.33 øl hver dag.

Jeg ville ikke ha bekymret meg så mye for langtidseffekter, men trenger du virkelig så mye hver gang? Hvis jeg kosedrikker så er det 1-2 halvliter, ikke 5.

Nei, det er fullt mulig å kutte mer ned. Har jo klart å halvere antall drikkedager. Handler mest om å bryte gamle vaner.

Skrevet

All alkohol er skadelig.

Anonymkode: 3c2ae...d5b

• Nyttig 1
Skrevet

Du kan sjekke det selv her: https://avogtil.no/drikkestatus/

Men det er riktig som AB ovenfor sier, vi vet jo nå at all alkohol er skadelig.

Anonymkode: d4b0a...2d3

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

All alkohol er skadelig.

Veldig mye kan være skadelig. Det er antagelig skadelig å gå rundt å bekymre seg for alt som er skadelig også.

Poenget må være å finne komfortable nivået hvor man opplever lykke og glede i livet uten at risikoen for skade blir urimelig stor.

Derfor spiser jeg med glede ribbe å julaften. Men jeg spiser kanskje ett stykke heller enn fire. Og jeg tar gjerne en øl etter å ha klipt plenen, men 5 øl skjer maks 2-3 ggr i året.

Alt med måte.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Du kan sjekke det selv her: https://avogtil.no/drikkestatus/

Men det er riktig som AB ovenfor sier, vi vet jo nå at all alkohol er skadelig.

Strengt tatt så klarer vel ikke ekspertene å fastslå en terskel for hvilket forbruk som er ufarlig. Det er ikke det samme som at alt forbruk er skadelig.

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Annet enn at alkohol er gift for kroppen, så høres ikke dette spesielt skadelig ut, i hvert fall ikke i form av avhengighet. Du fremstår mer bekymret for at det kan være skadelig, enn at du har et forbruk som er skadelig, og som påvirker livet ditt negativt. Altså en slags hypokondri rundt temaet.

Jeg drikker 1-2 ganger i uken, ca 1-4 enheter øl hver gang. Har vel vært godt over brisen 1 eller 2 ganger i 2023. Jeg ser forbruket mitt som helt uproblematisk, og det er uproblematisk å avstå. Drikker endel alkoholfritt, for jeg er generelt glad i ølsmaken til mat.

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Strengt tatt så klarer vel ikke ekspertene å fastslå en terskel for hvilket forbruk som er ufarlig. Det er ikke det samme som at alt forbruk er skadelig.

Jeg er nok enig i det du skriver om alt med måte. For noen betyr alt med måte et "ufarlig" forbruk og for andre betyr det skadelig forbruk.

Skrevet

Du har ikke høyt forbruk i det hele tatt. Jeg hadde ikke brukt en kalori på å bekymret meg over dette.

Anonymkode: 1d00e...ca3

Skrevet

Jeg la inn TS sitt forbruk i drikkestatus-kalkulatoren og får svaret: "Du har alkoholvaner som medfører en viss risiko."

Hovedgrunnene som oppgis er at inntaket er for høyt i løpet av en uke og at hen drikker for mye på én gang.

Sitat

Husk at hvert ekstra glass du drikker øker risikoen for negative konsekvenser, for eksempel for din egen helse. Myndighetenes råd er å begrense alkoholinntaket, unngå å drikke deg beruset og å ikke drikke for helsens skyld.

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

All alkohol er skadelig.

På hjerteopptreningsklinikken sier de at et glass vin er bra. Og serverer det der. 

Anonymkode: c1f40...76c

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er nok enig i det du skriver om alt med måte. For noen betyr alt med måte et "ufarlig" forbruk og for andre betyr det skadelig forbruk.

Enhver får finne sitt «måtehold». Hvis noen lever livet sitt best uten alkohol så står de fritt til det. Hvis noen tar en kalkulert vurdering og ender på at 5 øl per dag er rett risiko:nytte for dem så får de gjøre det.

Jeg mener selv å ha et bevisst forhold til risiko. Jeg forsikrer bare det jeg ikke har råd til å selv-assurere. Jeg er ikke redd for terrorister. Jeg er glad i god mat og god drikke, og hvis det tar f.eks. 2 år fra forventet levetid men gjør at mine år på jorda blir vesentlig bedre så tenker jeg at det er greit.

• Liker 1
Skrevet

På hjerteopptreningsklinikken sier de at et glass vin er bra. Og serverer det der. 

Anonymkode: c1f40...76c

Dette stemmer ikke (lenger). Det vil si, man trodde det før, men det er feil.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Enhver får finne sitt «måtehold». Hvis noen lever livet sitt best uten alkohol så står de fritt til det. Hvis noen tar en kalkulert vurdering og ender på at 5 øl per dag er rett risiko:nytte for dem så får de gjøre det.

Jeg mener selv å ha et bevisst forhold til risiko. Jeg forsikrer bare det jeg ikke har råd til å selv-assurere. Jeg er ikke redd for terrorister. Jeg er glad i god mat og god drikke, og hvis det tar f.eks. 2 år fra forventet levetid men gjør at mine år på jorda blir vesentlig bedre så tenker jeg at det er greit.

Folk må jo gjerne velge å leve et liv med litt risiko, det gjør vi jo alle. Men det er viktig at man har litt kunnskap om hva man utsetter seg for og at man er klar over om det er stor, liten eller ingen risiko man tar. Ofte vet man ikke at man har tatt en stor risiko før det er for sent. Det er fremdeles mange som tror et glass rødvin om dagen er bra for helsen, men det har vist seg å ikke stemme. Tvert i mot kan det resultere i kreft og hjerte- og karsykdommer.

Skrevet

Folk må jo gjerne velge å leve et liv med litt risiko, det gjør vi jo alle. Men det er viktig at man har litt kunnskap om hva man utsetter seg for og at man er klar over om det er stor, liten eller ingen risiko man tar. Ofte vet man ikke at man har tatt en stor risiko før det er for sent. Det er fremdeles mange som tror et glass rødvin om dagen er bra for helsen, men det har vist seg å ikke stemme. Tvert i mot kan det resultere i kreft og hjerte- og karsykdommer.

Å bo i by utsetter deg for skadelig luft og støy

Stillesittende jobber og å sitte foran tven etterpå er farlig.

Å fly utsetter deg for menneskelige feil og terrorisme

Å kjøre bil er livsfarlig. så også badekar.

Jeg utsetter meg for fare hver dag. Målet er å finne en god avveining mellom risiko for skade/plager/død, og det å ha et godt liv mens jeg lever det. Ingenting jeg har sett tilsier at å kutte ut et lite glass vin i ny og ne er fornuftig for meg.

Skrevet

Hvor skadelig er vanskelig å si, men all inntak av alkohol er skadelig. Jeg tror ikke jeg ville bekymret meg over det forbruket, da hadde jeg bekymret meg mer over kosthold, skjermtid, stress og mangel på aktivitet evt.

Anonymkode: ff111...7db

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...