Gå til innhold

Masteroppgave - hva er dine beste tips?

Anbefalte innlegg

Som så mange andre som skriver på masteroppgave, opplever jeg at arbeidet har stagnert på grunn av lav motivasjon og at jeg ikke helt vet hva jeg driver med. Alt flyter og jeg strever med å stake ut en kurs som gir en rød tråd. Jeg har selvsagt en progresjonsplan, men jeg klarer ikke å holde meg til den.. 

Derfor lurer jeg på hva ditt aller beste suksesstips til å lykkes på masteroppgaven er? Brukte du en spesiell bok eller mal? Du som fikk litt kort tid; hva prioriterte du og hva la du vekk? Hva hjalp deg med å komme i mål da du slet? 

Takk for alle tips! :) 

Anonymkode: 0821f...d60

Lenke til kommentar
https://forum.kvinneguiden.no/topic/1740796-masteroppgave-hva-er-dine-beste-tips/
Del på andre sider

Fortsetter under...

For meg så hjalp det å lese litt på sensurvurdering og karaktergrunnlag. Tror det ligger ute på universitetets nettsider. Det er en omfattende beskrivelse av ulike deler og hvordan de vurderer. Det hjalp meg å holde meg å planlegge. Også tror jeg det kan være lurt å dele opp kapitler, delkapitler osv. Lag overskrifter og skriv ned de viktigste stikkordene under hver av dem. Sånn type oversikt hjalp meg veldig med å holde rød tråd. Det er noen ganger enklere å runde av en tekst enn å starte å skrive, derfor kan det være lurt å begynne med de avsluttende delene, også jobbe seg oppover. Jeg hadde mange delkapitler først som jeg etterhvert "merga" sammen til en lenger tekst. 

Håper det hjalp. Lykke til!

• Nyttig 1

Mitt beste tips er å ha en tydelig problemstilling, tørre å «velge bort». Skriv teori og metodekapitlene først. 
Bruk Google scholar og søk etter oppgaver med samme tema/metode/felt. 

Anonymkode: 20b4f...b26

Skriv uansett! Skriv og skriv. Noen ganger må man bare jobbe med å sy det sammen og rydde opp senere, men det er viktig å skrive hver dag.

Ta kontakt med biblioteket der du studerer eller ha masterplass, sett opp en plan for søking og få dem til å hjelpe deg med å søke etter fagstoff. Jeg fant masse nytt på den måten. 

Tusen takk for gode tips! Flere av disse har jeg ikke tenkt på! Jeg langt unna studiestedet, og har derfor svært lite kontakt med medstudenter og universitetet. Merker at det nok ikke var den lureste avgjørelsen å ta mastergrad på andre siden av landet, for man blir ganske alene om den store oppgaven. 

-TS

Anonymkode: 0821f...d60

Annonse

I feel you, trådstarter. 
Har hatt sykt barn hjemme hele uka, og ikke skrevet så mye som en bokstav. 
Har en prosjektplan og en problemstilling, men det er alt. 
Mangler motivasjon her også, for har underveis i studiet funnet ut at dette kanskje ikke var riktig for meg likevel. 
Men så er man kommet så langt, så da vil man jo fullføre og få graden. 
Hvor stor er oppgaven, og når må du levere?

Anonymkode: 29aea...9a9

For meg hjalp det å lese andre masteroppgaver for å få litt inspirasjon og input fra lignende oppgaver. Sånn ellers gikk jeg mye tur, og da surret oppgaven i bakhodet, og jeg fikk litt nye idéer om organisering av oppgaven osv. 

I perioder føltes det kaotisk men så løsnet det plutselig. Så vil jeg anbefale å ligge i forkant eller å følge planen slik at man ikke havner bakpå mot innleveringsfristen.

Anonymkode: 85ac1...67b

Ikke vent for lenge med å starte på den. Jeg skrev min på 2 uker (75 sider) i siste liten. Ikke å anbefale.

Sett deg frister for hvor mye du vil skrive per uke. For eksempel enten å fullføre ett kapitell eller x antall sider. Da føles det mer overkommelig.

Anonymkode: de6e4...b14

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...