AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #1 Skrevet 11. januar 2024 Hei, jeg trenger noen tips. Jeg har en tre åring som alltid har vært veldig enkel å legge. Bært i sengen, lagt dynen over, nattakos og godt ut, og hun har sovnet på null komma niks. Men nå de siste ukene har dette snudd helt! Det er hyl og skrik, det er kjedelig, det er skummelt, vil leke, vil ikke være der, vil ikke sove, har vondt, sulten, tørst, altså hva som helst. Og da med ordentlig hyling og skriking. Og det går til dels ok, de sjeldene gangene far er hjemme, for da tar vi ett barn hver(lillesøster på fem måneder). Men jeg er som regel alene om kveldene, og når eldste holder på slik blir minste redd, og begge to hyler og skriker for full hals. Hva kan jeg gjøre? Hun sover ikke på dagtid, legges 1830-19 alt ettersom hvor trøtt hun er, for hun er stuptrøtt når det er legging. Jeg roer det ned en times tid før hun legger seg, ingen tv, samme rutine hver eneste bidige dag. Hun har bare vært en dag i barnehagen siden 15 desember, så hun er heller ikke utslitt etter barnehagen. Vi ser ikke tv hverdag, er ute hverdag. Hun står opp til nesten samme tid hverdag 07-0730. Når hun først sovner, alt fra 1-3t senere, sover hun som en sten. Jeg blir helt koko, og jeg hater at dagen avsluttes med hyl og skrik etter en ellers fin dag. Kjære alle foreldre, hvilke tips har dere? Anonymkode: d7d28...6e6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #2 Skrevet 11. januar 2024 Hei ❤️ Kjenner igjen problemstillingen ❤️ Kan dere legge dere i dobbeltsengen alle tre ? Kanskje det er en reaksjon på at hun har blitt storesøster ? Kanskje hun savner leggerutinen før hun ble storesøster? Tenker hvis du og datteren din prater dere i mellom at hun kan sove i deres seng, at dere ligger og koser litt og er rolig så dere ikke vekker baby. Så gjør det til en rutine😊 Anonymkode: 1a4f2...ca5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #3 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hei, jeg trenger noen tips. Jeg har en tre åring som alltid har vært veldig enkel å legge. Bært i sengen, lagt dynen over, nattakos og godt ut, og hun har sovnet på null komma niks. Men nå de siste ukene har dette snudd helt! Det er hyl og skrik, det er kjedelig, det er skummelt, vil leke, vil ikke være der, vil ikke sove, har vondt, sulten, tørst, altså hva som helst. Og da med ordentlig hyling og skriking. Og det går til dels ok, de sjeldene gangene far er hjemme, for da tar vi ett barn hver(lillesøster på fem måneder). Men jeg er som regel alene om kveldene, og når eldste holder på slik blir minste redd, og begge to hyler og skriker for full hals. Hva kan jeg gjøre? Hun sover ikke på dagtid, legges 1830-19 alt ettersom hvor trøtt hun er, for hun er stuptrøtt når det er legging. Jeg roer det ned en times tid før hun legger seg, ingen tv, samme rutine hver eneste bidige dag. Hun har bare vært en dag i barnehagen siden 15 desember, så hun er heller ikke utslitt etter barnehagen. Vi ser ikke tv hverdag, er ute hverdag. Hun står opp til nesten samme tid hverdag 07-0730. Når hun først sovner, alt fra 1-3t senere, sover hun som en sten. Jeg blir helt koko, og jeg hater at dagen avsluttes med hyl og skrik etter en ellers fin dag. Kjære alle foreldre, hvilke tips har dere? Anonymkode: d7d28...6e6 Får fortelle eventyr eller synge som alle andre har gjort. Anonymkode: 47267...b0b
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #4 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei ❤️ Kjenner igjen problemstillingen ❤️ Kan dere legge dere i dobbeltsengen alle tre ? Kanskje det er en reaksjon på at hun har blitt storesøster ? Kanskje hun savner leggerutinen før hun ble storesøster? Tenker hvis du og datteren din prater dere i mellom at hun kan sove i deres seng, at dere ligger og koser litt og er rolig så dere ikke vekker baby. Så gjør det til en rutine😊 Anonymkode: 1a4f2...ca5 Legg de i senga og du har barna der til de er tenåringer. Anonymkode: 47267...b0b
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #5 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Legg de i senga og du har barna der til de er tenåringer. Anonymkode: 47267...b0b Haha tviler . Men og så.. Anonymkode: 1a4f2...ca5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #6 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hei ❤️ Kjenner igjen problemstillingen ❤️ Kan dere legge dere i dobbeltsengen alle tre ? Kanskje det er en reaksjon på at hun har blitt storesøster ? Kanskje hun savner leggerutinen før hun ble storesøster? Tenker hvis du og datteren din prater dere i mellom at hun kan sove i deres seng, at dere ligger og koser litt og er rolig så dere ikke vekker baby. Så gjør det til en rutine😊 Anonymkode: 1a4f2...ca5 Takk for svar! Dessverre sover ingen av oss, 3 åringen, jeg og far, noe godt sammen. Hun vekkes av oss, vi vekkes av henne. Reaksjon 5 måneder senere? Det sliter jeg med å forstå, men for all del, det kan hende. Legge rutinen hennes er helt lik, bare nå er lillesøster med på badet. Det er full fokus på eldste... Ts Anonymkode: d7d28...6e6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #7 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Får fortelle eventyr eller synge som alle andre har gjort. Anonymkode: 47267...b0b Ja, det har vi selvsagt forsøkt. Men det hjelper ikke. Så fort eventyret/sangen er over starter skrikinga igjen. Eller mener du at jeg skal lese til hun sovner? Det går dessverre ikke da jeg har ett barn til som skal legges og ammes. Ts Anonymkode: d7d28...6e6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #8 Skrevet 11. januar 2024 Prøv å sende henne i barnehagen?😅 Her hadde vi også en periode som var helt umulig med legging, løste seg når barnet kom tilbake til gamle rutiner og fikk vært litt mer sosial og aktiv med andre barn.. Anonymkode: 4c047...d05
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #9 Skrevet 11. januar 2024 Min gutt på snart 4 hører på cd mens jeg legger lillebror. Det går veldig bra Anonymkode: 5b1d3...923
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #10 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Prøv å sende henne i barnehagen?😅 Her hadde vi også en periode som var helt umulig med legging, løste seg når barnet kom tilbake til gamle rutiner og fikk vært litt mer sosial og aktiv med andre barn.. Anonymkode: 4c047...d05 Haha, ja, kanskje svaret er så enkelt? For nå har jeg holdt henne hjemme fordi hun er så trøtt og sliten på morgenen da hun ikke får nok timer. Er bare redd for at det vil eskalere enda mer, og jeg da ender med å ha henne hjemme enda lenger. Anonymkode: d7d28...6e6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #11 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Min gutt på snart 4 hører på cd mens jeg legger lillebror. Det går veldig bra Anonymkode: 5b1d3...923 Takk for tips! Det har jeg ikke tenkt på. Hvilke type cd om jeg kan spørre? Går du inn igjen når minste er lagt? Ts Anonymkode: d7d28...6e6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #12 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Haha, ja, kanskje svaret er så enkelt? For nå har jeg holdt henne hjemme fordi hun er så trøtt og sliten på morgenen da hun ikke får nok timer. Er bare redd for at det vil eskalere enda mer, og jeg da ender med å ha henne hjemme enda lenger. Anonymkode: d7d28...6e6 Var sånn her også, å jeg tenkte at det kom til å bli helt krise å være i barnehagen. Men det gikk seg til allerede første natten😂 Trenger jo ikke være fulle dager i barnehagen? Anonymkode: 4c047...d05
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #13 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): Takk for svar! Dessverre sover ingen av oss, 3 åringen, jeg og far, noe godt sammen. Hun vekkes av oss, vi vekkes av henne. Reaksjon 5 måneder senere? Det sliter jeg med å forstå, men for all del, det kan hende. Legge rutinen hennes er helt lik, bare nå er lillesøster med på badet. Det er full fokus på eldste... Ts Anonymkode: d7d28...6e6 Ja altså alt kan skje. Ville sendt i barnehagen , kanskje det hjelper 😊 Anonymkode: 1a4f2...ca5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #14 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Var sånn her også, å jeg tenkte at det kom til å bli helt krise å være i barnehagen. Men det gikk seg til allerede første natten😂 Trenger jo ikke være fulle dager i barnehagen? Anonymkode: 4c047...d05 Neida, før juleferien var hun maks 5t i barnehagen 4 dager i uken, så hun er ikke lenge i der til vanlig. Jeg får prøve meg til mandagen, i morgen har jeg allerede satt henne på fri. Jeg håper virkelig det er svaret på problematikken, for det her er ikke noe særlig. Takker og bukker for erfaring og tips! Ts Anonymkode: d7d28...6e6 1
Blekkulfina Skrevet 13. januar 2024 #15 Skrevet 13. januar 2024 Min erfaring etter fire barn er at det blir mye tull når barnet ikke er trøtt nok ved leggetid, når det er såpass stort som 3 år. Våkner hun sju- halv åtte tenker jeg at passsende leggetid er 19.30, heller enn 18.30…. Min 3-åring våkner rundt samme tid som din og når hun legges kl 19.30- 20 sovner hun iløpet av fem minutter😊
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #16 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 22.18): Ja, det har vi selvsagt forsøkt. Men det hjelper ikke. Så fort eventyret/sangen er over starter skrikinga igjen. Eller mener du at jeg skal lese til hun sovner? Det går dessverre ikke da jeg har ett barn til som skal legges og ammes. Ts Anonymkode: d7d28...6e6 Sikkert sjalu på mindre søsken Anonymkode: 47267...b0b
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #17 Skrevet 13. januar 2024 Min treåring er veldig opptatt av rettferdighet og hadde laget spetakkel om hun måtte legge seg før et yngre søsken. Kan det ha sammenheng med at hun må legge seg først og hun vet at baby er våken og får din oppmerksomhet etter at hun er lagt? Ellers kan det være så enkelt som at hun ikke har fått brent nok krutt i løpet av dagen og rett og slett ikke er trøtt. Og overtrøtthet kan også gjøre leggingen vanskelig. Ikke lett 😅 Anonymkode: a1868...ba9
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #18 Skrevet 13. januar 2024 Blekkulfina skrev (39 minutter siden): Min erfaring etter fire barn er at det blir mye tull når barnet ikke er trøtt nok ved leggetid, når det er såpass stort som 3 år. Våkner hun sju- halv åtte tenker jeg at passsende leggetid er 19.30, heller enn 18.30…. Min 3-åring våkner rundt samme tid som din og når hun legges kl 19.30- 20 sovner hun iløpet av fem minutter😊 Jeg ser at hun er trøtt som en dupp, øynene glir igjen når hun spiser kveldsmat. Flere dager hun begynner å mase etter å legge seg for at hun er så trøtt. Men jeg kan selvsagt forsøke å legge senere også, jeg har bare lagt henne når jeg ser hun er trøtt eller at hun spør selv. Takk for tips! Ts Anonymkode: d7d28...6e6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #19 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (26 minutter siden): Min treåring er veldig opptatt av rettferdighet og hadde laget spetakkel om hun måtte legge seg før et yngre søsken. Kan det ha sammenheng med at hun må legge seg først og hun vet at baby er våken og får din oppmerksomhet etter at hun er lagt? Ellers kan det være så enkelt som at hun ikke har fått brent nok krutt i løpet av dagen og rett og slett ikke er trøtt. Og overtrøtthet kan også gjøre leggingen vanskelig. Ikke lett 😅 Anonymkode: a1868...ba9 Hun har aldri sagt noe på det, og hun vet minste går i seng rett etter henne. Jeg må amme minste i søvn, og det tar fort vekk en times tid, så vanskelig å legge eldste sist. Vi deler oss når begge er hjemme, men det er ingen endring, og da går hun som regel i seng sist. Takk for tips! Ts Anonymkode: d7d28...6e6
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #20 Skrevet 13. januar 2024 Legges hun litt tidlig? Ville drøyd legginga til 19-19.30. Mine var også vanskeligere å legg når de har fri fra bhg. Det er roligere enn hjemme der. I den alderen sov mine fra 19.00- 06.00 ca, så sånt sett sover hun ikke så kort. Anonymkode: 82077...586
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå