AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #1 Skrevet 11. januar 2024 Tenker så det knaker og trenger noen råd fra noen utenforstående.. Jeg er 33 år og akkurat ferdig med første år på sosionomstudiet. Jeg og samboer må ha IVF og vi har fått beskjed om å ikke vente for lenge pga min eggkvalitet. Alternativene er som følger; 1. Sette inn embryo i sommer og være gravid gjennom andre studieår. Gjennomføre siste studieår og bachelor med baby. Siste praksis vil være når baby er 6 mnd gammel. Samboer har fleksibel jobb og kan legge opp dagene sine selv. Skal ikke amme så trenger ikke ammefri e.l. Vil trolig bli et tøft år. Har ikke mulighet til å ta ett år hjemme, og må derfor bruke mammapermen til å fortsette på skole. Lite obligatorisk oppmøte. 2. Vente til jeg er ferdig på studie og har jobbet lenge nok til å opptjene rettigheter til foreldrepenger. Om ca 3 år - og jeg er da 36 år. ..Blir ikke klok på dette. Noen som har vært i en lignende situasjon og har noen tanker? Anonymkode: 09065...255
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #2 Skrevet 11. januar 2024 Ikke vent!!! Du har dårlig eggkvalitet og klokka tikker Anonymkode: 935ec...5b2 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #3 Skrevet 11. januar 2024 Har et vennepar som må ha IVF, de har hatt syv innsett over to år og fremdeles ikke barn. Ville startet nå. Anonymkode: 91ff2...56a 5
Doloressa Skrevet 11. januar 2024 #4 Skrevet 11. januar 2024 Hadde ikke ventet i 3 år til da sannsynligheten for å få barn blir enda lavere 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #5 Skrevet 11. januar 2024 Vanligvis ville jeg sagt vent, men siden du har så dårlig eggkvalitet så anbefaler jeg å prøve nå om barn er noe du virkelig vil ha. Hadde ikke risikert å ta det senere kun for studie når man allerede har dårlige odds. Ønsker deg lykke til uansett! Anonymkode: 3abfd...34e
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #6 Skrevet 11. januar 2024 Start nå. Fort at du trenger flere forsøk, og plutselig gar toget gått. I det minste skaff deg embryoer på frys før tiden går! Anonymkode: 20122...a49 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #7 Skrevet 11. januar 2024 Det kan jo hende dere blir gravide på første forsøk. Men det er slettes ikke sikkert altså... Ca 40% blir gravide på hvert forsøk Anonymkode: 3c547...42e 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #8 Skrevet 11. januar 2024 Vær obs på at det er mange som ikke lykkes med IVF forsøket første gang. Noen må ha flere forsøk, og tiden står desverre ikke stille for noen av oss. Vi brukte nesten 3 år på å få barn, og måtte nesten begynne med ivf. Så dette er noe som absolutt kan ta tid. Anonymkode: 7d029...023 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #9 Skrevet 11. januar 2024 Best å starte nå, det er ikke sikkert du blir gravid med en gang. Anonymkode: b3d74...229 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #10 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Tenker så det knaker og trenger noen råd fra noen utenforstående.. Jeg er 33 år og akkurat ferdig med første år på sosionomstudiet. Jeg og samboer må ha IVF og vi har fått beskjed om å ikke vente for lenge pga min eggkvalitet. Alternativene er som følger; 1. Sette inn embryo i sommer og være gravid gjennom andre studieår. Gjennomføre siste studieår og bachelor med baby. Siste praksis vil være når baby er 6 mnd gammel. Samboer har fleksibel jobb og kan legge opp dagene sine selv. Skal ikke amme så trenger ikke ammefri e.l. Vil trolig bli et tøft år. Har ikke mulighet til å ta ett år hjemme, og må derfor bruke mammapermen til å fortsette på skole. Lite obligatorisk oppmøte. 2. Vente til jeg er ferdig på studie og har jobbet lenge nok til å opptjene rettigheter til foreldrepenger. Om ca 3 år - og jeg er da 36 år. ..Blir ikke klok på dette. Noen som har vært i en lignende situasjon og har noen tanker? Anonymkode: 09065...255 Ville ikke ventet.. Du kan ikke ta det for gitt at du blir gravid i sommer.. Og venter du 3 år kan du stå i en vanskeligere situasjon. Så med tanke på egg kvalitet så er jeg ikke i tvil - jeg ville hentet ut egg så snart som mulig.. Ser noen skriver 40% lykkes på første forsøk, det er feil. Det er mellom 25-30% - første forsøk kan da også kreve mer enn 1 innsett. Et forsøk regnes som uttak og innsett - Da altså innsett av alle egg hentet ut. Og man må huske at den statistikken tar ikke med alle dem som mister etterpå. Et ivf forsøk regnes som vellykket hvis man oppnår graviditet. Det regner ikke fødte barn. Fødes ca 2500 barn via ivf i årets, mens de gjennomfører ca 10.000 behandlinger. Anonymkode: fa00f...16e 1 1
Gjest Bella78 Skrevet 11. januar 2024 #11 Skrevet 11. januar 2024 Jeg hadde satt i gang, det er jo ikke sikkert du går klaff på første forsøk? Lykke til ❤️
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #12 Skrevet 11. januar 2024 Tusen takk for alle svar 🥰🥰 Veldig mange gode innspill! TS Anonymkode: 09065...255
aksase Skrevet 11. januar 2024 #13 Skrevet 11. januar 2024 Kjør på, jo før jo heller. Det blir bare vanskeligere for hvert år. Utdanning og jobb ordner seg som regel senere, men venter du lenger med å prøve å få barn, kan det hende det snart er for seint.
anonym ss Skrevet 11. januar 2024 #14 Skrevet 11. januar 2024 Ikke vent nei 😊 Dersom dere har lyst nå. Alt må ikke være på plass, jobb osv, i Norge har man støtteapparat. Er selv i samme situasjon. Hvordan finner man ut eggkvalitet?
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #15 Skrevet 11. januar 2024 anonym ss skrev (2 minutter siden): Ikke vent nei 😊 Dersom dere har lyst nå. Alt må ikke være på plass, jobb osv, i Norge har man støtteapparat. Er selv i samme situasjon. Hvordan finner man ut eggkvalitet? Vi har vært gjennom utredning, men det er 12 mnd siden så jeg tok en ny test selv for noen uker siden. Du kan dra til Furst på drop inn og teste selv Du må ta en AMH og FSH prøve. AMH forteller hvor mange egg du har igjen, mens Fsh forteller deg om kvaliteten på eggene så disse to må taes sammen. TS Anonymkode: 09065...255
Topsi Skrevet 11. januar 2024 #16 Skrevet 11. januar 2024 Som student har far veldig mye rettigheter ifm permisjon, så jeg ville ikke ventet.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #17 Skrevet 11. januar 2024 Ville ikke ventet. Om du uansett ikke vil ta pause i studiene, er det mulig at du velger engangsstønad og far får hele foreldrepermisjonen (mulig så lenge du er i aktivitet). Anonymkode: ecb4c...aa0
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #18 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (41 minutter siden): Tenker så det knaker og trenger noen råd fra noen utenforstående.. Jeg er 33 år og akkurat ferdig med første år på sosionomstudiet. Jeg og samboer må ha IVF og vi har fått beskjed om å ikke vente for lenge pga min eggkvalitet. Alternativene er som følger; 1. Sette inn embryo i sommer og være gravid gjennom andre studieår. Gjennomføre siste studieår og bachelor med baby. Siste praksis vil være når baby er 6 mnd gammel. Samboer har fleksibel jobb og kan legge opp dagene sine selv. Skal ikke amme så trenger ikke ammefri e.l. Vil trolig bli et tøft år. Har ikke mulighet til å ta ett år hjemme, og må derfor bruke mammapermen til å fortsette på skole. Lite obligatorisk oppmøte. 2. Vente til jeg er ferdig på studie og har jobbet lenge nok til å opptjene rettigheter til foreldrepenger. Om ca 3 år - og jeg er da 36 år. ..Blir ikke klok på dette. Noen som har vært i en lignende situasjon og har noen tanker? Anonymkode: 09065...255 Ojoj! Du har ikke tid til å vente. Jeg ville startet nå. Studier får man alltid til å ta😅😁 Anonymkode: 921c7...b09
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #19 Skrevet 11. januar 2024 Jeg ville ikke ventet. Du har kun skissert opp scenarioer hvor du blir gravid Misforstå meg rett, det er kjempefint om du blir det, men det er et scenario at dette kan ta alt fra 1-10 år. Anonymkode: 57c6d...e76 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå