Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg misliker å samsove. Skulle ønske jeg fikk det til å fungere uten men dette er visst måten å få mest mulig søvn på akkurat nå.

...om det ikke var for 3-åringen😅 Hun kommer ofte inn på natta. Noen ganger sovner hun fort og da er det bare det at det er trangt, andre ganger får hun ikke sove og da kan styret vekke babyen. Jeg synes jo det er greit at hun kommer inn hvis hun har behov for det, men det er slitsomt når det skjer oftere enn at det ikke skjer og de gangene hun holder meg våken i timesvis. Jeg pleier å bli irritert etter noen timer og tar henne tilbake på eget rom, men ofte kommer hun bare tilbake. Usikker på hvor streng jeg bør være på dette.

Det føles ikke trygt når det er så trangt, liker at jeg og babyen har hver vår kant så vi kan ha godt med luft mellom. Jeg blir også dårlig i kroppen av å ligge i samme stilling store deler av natta, som jeg må når det blir mindre plass. 

En løsning er jo å få babyen (4mnd) til å sove i egen seng, det virker så vanskelig å få til. Hun sovner så og si bare på puppen og våkner fortsatt fort ved forflytning. 

Noen tips? Hva gjør dere som har flere barn og samsover?

Anonymkode: 08319...e30

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her begynte pappan å sove på rommet til treåringen når hun våknet om natta. Så om hun kom inn til oss, fulgte han med henne tilbake og la seg inne på rommet hennes. Så fikk jeg og babyen (sam)sove i fred.

Anonymkode: e4ffe...76a

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke trygt at barn samsover med babyer. Er det en far i bildet? Treåringen må læres opp til å gå på rommet med far når den våkner :) Enten sove der, eller at far tar med tilbake til rommet og sover der sammen. Et alternativ er også, hvis det skjer hver natt, at far bare legger seg med treåringen. 

Anonymkode: ebf95...b74

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 minutter siden):

Her begynte pappan å sove på rommet til treåringen når hun våknet om natta. Så om hun kom inn til oss, fulgte han med henne tilbake og la seg inne på rommet hennes. Så fikk jeg og babyen (sam)sove i fred.

Anonymkode: e4ffe...76a

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Det er ikke trygt at barn samsover med babyer. Er det en far i bildet? Treåringen må læres opp til å gå på rommet med far når den våkner :) Enten sove der, eller at far tar med tilbake til rommet og sover der sammen. Et alternativ er også, hvis det skjer hver natt, at far bare legger seg med treåringen. 

Uff ja, glemte å nevne at jeg er periodevis alene med dem. Så det er en tilleggsutfordring. Jeg ligger mellom dem men likevel... ikke så bra nei. Når far er hjemme så fanger han opp 3-åringen.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Uff ja, glemte å nevne at jeg er periodevis alene med dem. Så det er en tilleggsutfordring. Jeg ligger mellom dem men likevel... ikke så bra nei. Når far er hjemme så fanger han opp 3-åringen.

Aha, skjønner. Da ville jeg tatt henne konsekvent tilbake på rommet og øvd på det, også uten at far samsover. Det blir et problem når den ene forsvinner plutselig. Dere kan øve på det en gang far er hjemme :) 

• Liker 2
Skrevet

Far samsover med største ved behov, evt dere setter inn en ekstra seng ved siden av deres. 

Vi gjorde begge deler, på den måten fikk alle sove godt og trygt.

Anonymkode: be268...c94

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Da ville jeg helt klart satt inn en enkeltseng ved siden av dobbeltsenga. Kan raskt bli ekstra sjalusi om 3-åringen er den eneste som ikke får lov å sove på rom med mamma og baby.

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Da ville jeg helt klart satt inn en enkeltseng ved siden av dobbeltsenga. Kan raskt bli ekstra sjalusi om 3-åringen er den eneste som ikke får lov å sove på rom med mamma og baby.

Det er dessverre for trangt på rommet vårt til det. Ja, det kan godt hende at det handler litt om det... det føles nok urettferdig  :(

Skrevet

Er det plass til en liten madrass på gulvet ved siden av senga? 

Anonymkode: 4fc25...56f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...