AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #41 Skrevet 11. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Om det er en krisesituasjon som MÅ løses på kvelden, så er det nesten innenfor. Men jeg ville heller ringt rektor, som faktisk får betalt for å ha en lederstilling, og dermed også overtid bakt inn i lønnen. Anonymkode: 2cc9e...a38 Jeg må rette min egen melding her; nei, det er ikke innenfor å ringe læreren. Rektoren er rette instans. Anonymkode: 2cc9e...a38 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #42 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Om det er en krisesituasjon som MÅ løses på kvelden, så er det nesten innenfor. Men jeg ville heller ringt rektor, som faktisk får betalt for å ha en lederstilling, og dermed også overtid bakt inn i lønnen. Anonymkode: 2cc9e...a38 Kriser på skolen er uansett rektors bord. Ikke noe en lærer skal stå alene i. Anonymkode: a0ea0...aa0 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #43 Skrevet 11. januar 2024 Nei, det er aldri greit å ringe lærer på kvelden. Det er faktisk lærerens fritid, som læreren bruker med sin egen familie. Det bør man jo tenke på og respektere. Hvilket de aller fleste foreldre heldigvis gjør! Jeg har dessverre opp gjennom årene hatt foreldre som ikke har respektert dette, og ringt eller sendt melding om det ene og det andre på kveldstid. Fordi vi må bruke egen privat mobiltelefon når vi ringer eller sender melding til foresatte ila. skoledagen, har jo mange foreldre mitt nummer. Men hva tror de som ringer eller sender melding til meg på kvelden at jeg skal gjøre med det de sier eller skriver klokken 21.30? Det er invaderende, fordi man liksom ikke kan overse en sms eller en telefon. Jeg blir bare liggende å tenke på hvordan jeg skal løse det utover natten. Den ENESTE gangen jeg aksepterer at noen ringer eller sender sms er ved feks. dødsfall eller at noen er blitt skadet, evt. har avtalt å slåss på skolen. Da kan jeg være føre var, og forberedt dagen etter. Utover det, ta det på kommunikasjonsplattformen. Jeg har heldigvis etter en periode med utbrenthet blitt bedre på å sette grenser for foreldre. Nå sender jeg bare en melding tilbake om at jeg tar kontakt ila. dagen etter. Men det er kjipt å måtte gjøre det. Anonymkode: 2e6e7...d5b 6 7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #44 Skrevet 11. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Kriser på skolen er uansett rektors bord. Ikke noe en lærer skal stå alene i. Anonymkode: a0ea0...aa0 Ja, jeg er helt enig, og jeg rettet mitt eget innlegg med et nytt innlegg. Det er selvsagt ikke læreren som skal kontaktes direkte, det er rektor. Som igjen har myndighet til å beordre læreren til overtid, som igjen kompenserer læreren på en vesentlig bedre måte. Anonymkode: 2cc9e...a38 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #45 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (14 minutter siden): Det kan være, men de kan helt sikkert hjelpe deg med å vurdere om dette er noe lærer må få beskjed om rett før leggetid. Hva forventer du at lærer skal gjøre med denne infoen rett før man skal sove? Annet at han/hun blir liggende våken og gruble/evt bekymre seg. Anonymkode: 34750...6be Nei, det kan de heller ikke. Det beste er å sende en sms og forklare hva denne krisen går ut på til kontaktlærer. Det er hen som skal møte barnet neste dag. Jeg er lærer selv. Anonymkode: 67134...65f 1
Sirah Skrevet 11. januar 2024 #46 Skrevet 11. januar 2024 Nei læreren kan kontaktes i arbeidstiden, nå er det lærerens fritid. Er det så stor krise at det IKKE kan vente så er det skolens ledelse som må ta tak i dette for da er det mest sannsynlig ikke noe læreren skal stå i alene uansett. 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #47 Skrevet 11. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Nei, det kan de heller ikke. Det beste er å sende en sms og forklare hva denne krisen går ut på til kontaktlærer. Det er hen som skal møte barnet neste dag. Jeg er lærer selv. Anonymkode: 67134...65f Som lærer selv burde du jo vite om "tjenesteveien" eller hva vi kaller det. Det er leder som skal ta slike henvendelser utenfor arbeidstid, og det er kun vedkommende som også har betalt for det. I det kommunale så sliter vi med å få godkjent overtid som ikke er beordret/pålagt av leder, så jeg mener rektor er rette person å kontakte, og at læreren burde få fri på sin fritid. En korrespondanse på fritiden kan det hende læreren vil utføre, men ikke få betalt for. I motsetning til rektor. Stå på for egne rettigheter er min mening. Kommunene har klare linjer, og tilhørende lønninger, for slikt. Anonymkode: 2cc9e...a38 8
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #48 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Nei, det kan de heller ikke. Det beste er å sende en sms og forklare hva denne krisen går ut på til kontaktlærer. Det er hen som skal møte barnet neste dag. Jeg er lærer selv. Anonymkode: 67134...65f Ikke send sms om personlige ting (skolekrise) til et privat nummer. Jeg som lærer har ikke lov til å motta slike ting på min private telefon. Som sagt. Ring rektor. Anonymkode: a0ea0...aa0 5 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #49 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): NEI! Ved krise er det rektor som skal varsles, ikke lærer. For å sette det litt opp spissen, har en forelder i klassen dødd i en ulykke/tatt selvmord eller en virkelig krise er ikke dette noe en lærer skal få servert av andre en sin leder på kveldstid. Lærere har også behov for å bli ivaretatt. Lærere har avsatt 60 min i uka for å være kontaktlærere. I skoletiden. Overhode ikke hjemme på ettermiddag/kveld. Anonymkode: a0ea0...aa0 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Om det er en krisesituasjon som MÅ løses på kvelden, så er det nesten innenfor. Men jeg ville heller ringt rektor, som faktisk får betalt for å ha en lederstilling, og dermed også overtid bakt inn i lønnen. Anonymkode: 2cc9e...a38 Rektor kjenner ikke elevene, det er det lærerne som gjør. Anonymkode: 8e57d...a88 1 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #50 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Rektor kjenner ikke elevene, det er det lærerne som gjør. Anonymkode: 8e57d...a88 Men hva er det læreren skal gjøre med denne krisen akkurat nå i kveld? Anonymkode: 34750...6be 6 1
AnonaymBruker Skrevet 11. januar 2024 #51 Skrevet 11. januar 2024 Jeg har klikket anonym her, men en del klager over slikt. Jeg vil dermed bare si at jeg er 2cc9e...a38, jobber i kommune, og står helt for mine utsagn bortsett fra det første som jeg har forsøkt å rette på. Igjen, oppsummert: lærer har fri nå, og har ikke betalt for å jobbe. Det er har rektor, innbakt i lønn som leder. Kontakt rektor! Som igjen, om nødvendig, kan beordre overtid, og da får læreren i det minste betalt "greit nok" for tidsbruken om det faktisk er såpass krise at det MÅ håndteres i kveld. 4
Kålrota Skrevet 11. januar 2024 #52 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lærere klager over at de jobber døgnet rundt, og har x antall tlf fra foreldre på ettermiddag / kveld osv. Noe som overhode ikke stemmer. da de ikke snakker med foreldre på kveld. I åpningstiden underviser de, så vanskelig å få kontakt. Kun vis visma en kan kontakte lærer nå. Om du mener det er krise så kan du sende en sms og spør om han er ledig Anonymkode: fcb5c...1b3 Det er feil. Det er dessuten ikke bare kontakt med foresatte som er kveldsjobbbing, vi forbereder undervisning, har etterarbeid og papirarbeid som vi sjelden har tid til i kontortiden. Hvis det er krise, kan du ringe, men ikke av typen «Patricia så stygt på Isabella og nå vil mitt dyrebare vesen ikke gå på skolen mer». 4
Blåttvann Skrevet 11. januar 2024 #53 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Om det er en krise situasjon som skolen er innblandet i? Anonymkode: 8e57d...a88 Mange som føler at "kriser" er krise, så det spørs. 3 1
AnonaymBruker Skrevet 11. januar 2024 #54 Skrevet 11. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Rektor kjenner ikke elevene, det er det lærerne som gjør. Anonymkode: 8e57d...a88 Ja, og derfor er det viktig å kontakte leder/rektor, som igjen kan pålegge overtid for lærere, om det er nødvendig. 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #55 Skrevet 11. januar 2024 jeg sendte lærer melding og han ringte opp. Og var takknemlig for at jeg tok kontakt. Han sa og at jeg bare måtte ringe selv om det var i helgen eller på kvelden. Og til dere som spør om hvilken krise det er, så er det privat. Anonymkode: 8e57d...a88 2 4
AnonaymBruker Skrevet 11. januar 2024 #56 Skrevet 11. januar 2024 (endret) 1 minutt siden, AnonymBruker said: jeg sendte lærer melding og han ringte opp. Og var takknemlig for at jeg tok kontakt. Han sa og at jeg bare måtte ringe selv om det var i helgen eller på kvelden. Og til dere som spør om hvilken krise det er, så er det privat. Anonymkode: 8e57d...a88 Det hadde jeg også fort sagt, om jeg ble oppringt av en innbygger på kveldstid - rett og slett bare for å for å yte tjenester til de vi jobber for (kommunen jobber for innbyggerne, tross alt). Men vit at vedkommende veldig sannsynlig ikke får betalt for henvendelsen og eventuelt tilleggsarbeid nå i kveld. Det hadde rektor fått, og kunne også gitt til læreren. Endret 11. januar 2024 av AnonaymBruker Presisering. 10 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #57 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Rektor kjenner ikke elevene, det er det lærerne som gjør. Anonymkode: 8e57d...a88 I en sånn situasjon er det urelevant. Ringer du privatpersoner du tilfeldigvis kjenner som er politi også, eller holder du deg til tjenestenumrene? Dette er faktisk ganske enkelt. Ved krise, ring rektor. Ikke krise, vent med kontakt. Anonymkode: a0ea0...aa0 9 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #58 Skrevet 11. januar 2024 Er lærer. Hos oss har vi jobbtelefon som vi har kontakt med foreldre på. De har ikke vårt privatnummer. Så hvis det er noe viktig kan de sende sms, skolemelding eller kontakte ledelsen. Anonymkode: ca7ca...c3a 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #59 Skrevet 11. januar 2024 AnonaymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, og derfor er det viktig å kontakte leder/rektor, som igjen kan pålegge overtid for lærere, om det er nødvendig. Du vet lite om hva det vil si å være kontaktlærer. Om det har skjedd noe alvorlig med en elev eller familien, er det kontaktlærer foreldre kontakter. Anonymkode: 67134...65f 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #60 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Ja, hvis det er kontaktlæreren så er det greit. Kontaktlærer er kontaktlærer. Det er læreren som man kontakte hvis det er noe angående barnet som skolerelatert. Disse får betalt for å være kontaktlærere. Kontaktlærer, lærer som har hovedansvaret for de praktiske, administrative og sosialpedagogiske gjøremålene overfor enkeltelever i en klasse/basisgruppe i grunnskolen, herunder også kontakten med hjemmet. Anonymkode: 5adf2...920 Nei dette er helt feil. Selv om det er kontaktlærer så har lærere rett på privatliv og fritid. Jeg som lærer er på ingen måte pliktet til å ha noe som helst kontakt med foreldre utenfor min arbeidstid. I slike situasjoner ville jeg foretrukket en sms fra foreldre med kort info og eventuell kontakt informasjon - så ringer JEG dersom jeg anser det som nødvendig denne kvelden. Jeg svarer ikke foreldres tlf oppringninger etter kl 16.30. Jeg er lærer innenfor min arbeidstid. Jeg er en helt ordinær vanlig privat person utenom den tiden. Ingen ER yrket sitt. Anonymkode: 90cd5...c2a 5 5
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå