Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Ja, hvis det er kontaktlæreren så er det greit.

Kontaktlærer er kontaktlærer. Det er læreren som man kontakte hvis det er noe angående barnet som skolerelatert. Disse får betalt for å være kontaktlærere.

Kontaktlærer, lærer som har hovedansvaret for de praktiske, administrative og sosialpedagogiske gjøremålene overfor enkeltelever i en klasse/basisgruppe i grunnskolen, herunder også kontakten med hjemmet. 

Anonymkode: 5adf2...920

Det står da ingenting her om at de skal svare på telefon utenfor arbeidstiden? Men i arbeidstiden skal de absolutt ha dette ansvaret, ja. 

Hvis krisen er stor nok, ville jeg nok kanskje heller ringt skoleledelse enn lærer. De er mer vant og mer betalt for å av og til måtte jobbe utenfor arbeidstid.

Anonymkode: 74c86...04f

• Liker 20
  • Nyttig 4
Skrevet

Skal du ringe læreren, så ringer du vel skolens nummer? Og det er vel ingen på skolen som er der og svarer nå. Lærerens private nummer er nettopp det, privat. Du kan sende en melding gjennom visma eller hva deres kommune bruker, og kanskje lærer ringer deg opp igjen hvis meldingen blir lest. Er det så krise at det må kun ringes så synes jeg du skal ringe rektor, og hvis rektor vurderer som noe lærer må vite så kan rektor kontakte lærer.

Men om du er i tvil om der er krise eller ei, tenk etter om dette er noe lærer for gjort noe med i kveld. Hvis ikke kan det vente til imorgen.

Anonymkode: 34750...6be

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skal du ringe læreren, så ringer du vel skolens nummer? Og det er vel ingen på skolen som er der og svarer nå. Lærerens private nummer er nettopp det, privat. Du kan sende en melding gjennom visma eller hva deres kommune bruker, og kanskje lærer ringer deg opp igjen hvis meldingen blir lest. Er det så krise at det må kun ringes så synes jeg du skal ringe rektor, og hvis rektor vurderer som noe lærer må vite så kan rektor kontakte lærer.

Men om du er i tvil om der er krise eller ei, tenk etter om dette er noe lærer for gjort noe med i kveld. Hvis ikke kan det vente til imorgen.

Jeg har lærers privatnummer, det er han selv som har gitt meg nummeret. 

Ts

Anonymkode: 8e57d...a88

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ts

Hva går denne krisen ut på som ikke kan vente til i morgen? 

Anonymkode: 67134...65f

• Liker 8
Skrevet

NEI!! Og jeg kan ikke fatte og begripe hvorfor en lærer velger å gi fra seg nummeret sitt. 

Søsteren min ble nedringt av foreldre flere kvelder i uka. Hun klarte ikke å sette grenser og sluttet som lærer pga dette. 

Hva slags krise er det som ikke kan vente til læreren er på jobb? 

Anonymkode: 250d5...85e

• Liker 6
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (19 minutter siden):

Det står da ingenting her om at de skal svare på telefon utenfor arbeidstiden? Men i arbeidstiden skal de absolutt ha dette ansvaret, ja. 

Hvis krisen er stor nok, ville jeg nok kanskje heller ringt skoleledelse enn lærer. De er mer vant og mer betalt for å av og til måtte jobbe utenfor arbeidstid.

Anonymkode: 74c86...04f

Ledelsen kjenner ikke elevene. Det er kontaktlærer som må kontaktes. 

• Liker 1
Skrevet

Det er vanskelig å svare på når du ikke skriver hva dette handler om.

Trøbbel i vennegjengen? NEI

Drama på fritidsaktiviteten/ungdomsklubben? NEI

Ungen har glemt noe på skolen? NEI

Dere får ikke til ukeplanen? NEI

Har foresatt, søsken, andre i nær familie dødd? JA

Det mest høflige å gjøre hadde vært å sende en melding og spurt om han hadde 5 min til en prat (gitt at det er noe reelt viktig som får store konsekvenser av typen skade og død om det må vente). Noen ganger har man anledning, andre ganger har også kontaktlærere et liv med andre forpliktelser enn å leke døgnåpen servicebedrift. Det er også greit å få en skriftlig heads up om hva det handler om slik at han kan vurdere om dette er alvorlig nok til å snakke om klokka ti på kvelden, og ikke minst om han f.eks. har anledning til å finne et sted å snakke privat. Ikke alle samtaler egner seg midt i stua rundt familien.

Anonymkode: 7d0cd...1ae

• Liker 21
  • Nyttig 2
Skrevet

Derfor jeg aldri gir ut mitt private nummer til elevforeldrene mine. De kan ringe skolen, eller sende mail. Kl 15 er jeg ferdig på jobb. Jeg får ikke betalt for å svare på sms eller tlf etter kl 15. 

Anonymkode: e3509...fca

• Liker 12
  • Hjerte 2
  • Nyttig 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Ts

Jeg har også gitt foresatte mitt nummer fordi vi f.eks har vært på tur og en elev har blitt syk og må hentes. Det betyr ikke at jeg ønsker å bli oppringt på dette nummeret. Hvorfor kan ikke en melding sendes gjennom skolens meldingssystem? Lærer leser helt sikkert den når han/hun kommer på jobb imorgen tidlig hvis den ikke leses i kveld. Skjønner liksom ikke hva læreren skal gjøre nå kl 10 på kvelden med evt info fra deg.

• Liker 16
  • Nyttig 1
Skrevet

Kommer an på hva krisen er. 

Anonymkode: bba76...90f

• Liker 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Hos oss bruker ikke kommunen Visma eller andre system for kommunikasjon. Vi sender mail eller sms.

Jeg har valgt å sende sms i enkelte tilfeller som feks da vi på ettermiddagen skjønte at vi måtte avlive hunden vår dagen etter, eller da pappaen ble akutt innlagt på sykehus. I begge tilfellene var lærer glad for beskjed slik at barna kunne møtes på en god måte. Vi kunne sendt sms dagen etter, men samtidig visst jeg at læreren da selv skulle ut av huset med sine tre barn.

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Ledelsen kjenner ikke elevene. Det er kontaktlærer som må kontaktes. 

Ved en god skole vil ledelsen kjenne elevene. 

Anonymkode: 24ecb...cd8

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Ved en god skole vil ledelsen kjenne elevene. 

Anonymkode: 24ecb...cd8

Nei, det gjør de ikke. Ledelsen er ikke i klasserommet med elevene hver dag, de vet ikke hva de heter en gang. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet

Nei, ikke uten avtale

Anonymkode: 9064f...f4e

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nei, det gjør de ikke. Ledelsen er ikke i klasserommet med elevene hver dag, de vet ikke hva de heter en gang. 

Det kan være, men de kan helt sikkert hjelpe deg med å vurdere om dette er noe lærer må få beskjed om rett før leggetid. Hva forventer du at lærer skal gjøre med denne infoen rett før man skal sove? Annet at han/hun blir liggende våken og gruble/evt bekymre seg.

• Liker 4
  • Nyttig 3
Annonse
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Lærere klager over at de jobber døgnet rundt, og har x antall tlf fra foreldre på ettermiddag / kveld osv. Noe som overhode ikke stemmer. 
da de ikke snakker med foreldre på kveld. 
I åpningstiden underviser de, så vanskelig å få kontakt. 
Kun vis visma en kan kontakte lærer nå.

Om du mener det er krise så kan du sende en sms og spør om han er ledig 

Anonymkode: fcb5c...1b3

Ok. Hvordan vet du at det ikke stemmer? Er du lærer?
Trenger man snakke med lærer i undervisningstiden ringer man skolens kontor som får tak i lærer ved behov. 

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Derfor jeg aldri gir ut mitt private nummer til elevforeldrene mine. De kan ringe skolen, eller sende mail. Kl 15 er jeg ferdig på jobb. Jeg får ikke betalt for å svare på sms eller tlf etter kl 15. 

Anonymkode: e3509...fca

Men du har vel en måneds avspasering på sommeren?

Anonymkode: 2cfe9...9a5

• Liker 12
Skrevet
AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Ja, hvis det er kontaktlæreren så er det greit.

Kontaktlærer er kontaktlærer. Det er læreren som man kontakte hvis det er noe angående barnet som skolerelatert. Disse får betalt for å være kontaktlærere.

Kontaktlærer, lærer som har hovedansvaret for de praktiske, administrative og sosialpedagogiske gjøremålene overfor enkeltelever i en klasse/basisgruppe i grunnskolen, herunder også kontakten med hjemmet. 

Anonymkode: 5adf2...920

Kontakten med hjemmet i undervisningstiden. Du høres ut som rektor som avgjør dette? Er du det? 
Er det nødvendig tar lærer i mot en samtale når det måtte være…da skal det være viktig og haste!
Ellers venter man til neste skoledag. 

• Liker 1
Skrevet

NEI!

Ved krise er det rektor som skal varsles, ikke lærer. 

For å sette det litt opp spissen, har en forelder i klassen dødd i en ulykke/tatt selvmord eller en virkelig krise er ikke dette noe en lærer skal få servert av andre en sin leder på kveldstid. Lærere har også behov for å bli ivaretatt. 

Lærere har avsatt 60 min i uka for å være kontaktlærere. I skoletiden. Overhode ikke hjemme på ettermiddag/kveld. 

Anonymkode: a0ea0...aa0

• Liker 12
  • Nyttig 6
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Om det er en krise situasjon som skolen er innblandet i?

Om det er en krisesituasjon som MÅ løses på kvelden, så er det nesten innenfor. Men jeg ville heller ringt rektor, som faktisk får betalt for å ha en lederstilling, og dermed også overtid bakt inn i lønnen.

Anonymkode: 2cc9e...a38

• Liker 5
  • Nyttig 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...