AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #41 Skrevet 11. januar 2024 Hulderen skrev (2 minutter siden): Hvis utleier ønsker en leieboer som er vaksinert, så må da det være greit. Jeg opprøres ikke av dette. Den gang jeg var ung og på boligjakt, så opplevde jeg flere ganger å ikke få leie fordi jeg var trønder. Det var opprørende, men jeg var for ung til å prøve å klage på det. Bakgrunnen min kunne jeg ikke gjøre noe med. Men her er det jo fullt mulig å forandre status fra uvaksinert til vaksinert, det er bare et sprøytestikk unna. Så en utleier skal presse en til å ta vaksine når det ikke er anbefalt fra FHI engang hvis du ikke er i en risikogruppe eller litt eldre? Javel, det høres veldig rart ut. Anonymkode: c16d8...9c3 9 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #42 Skrevet 11. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Ja, det tenker jeg og. Så lenge det er et krav FØR man flytter inn så er det jo frivillig å bo der. Krever man slik ETTER at man har flytta inn er saken en annen. Anonymkode: ee9be...d33 Hvordan ser du for deg hvordan dette vil utvikle seg hvis ingen får lov til å leie bolig uten å være vaksinert? Og hvordan skal utleier ha kontroll på alle som leietaker har besøk av, om de er vaksinerte? Skal det være en klausul i kontrakten at ingen har lov til å komme inn på tomten med mindre de kan vise vaksinepass? Anonymkode: 2e332...56d 4 5
Amistad Skrevet 11. januar 2024 #43 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Forstår du ikke hva dette egentlig handler om? Hvordan tror du det blir hvis alle utleiere skal kreve at leietakere er vaksinert? Du skjønner ikke at dette er diskriminering? Dette handler ikke om denne ene utleieren, men hvordan ting kan utvikle seg hvis dette skal være lov. Anonymkode: 26c1b...bd5 jeg forstår godt hva du mener og tenker på jo. Men det vil ikke skje noe slikt i Norge selv om en og annen gjør noe slikt. skulle det alikavel utvikle seg noe det ikke gjør, så vil staten sette en rask stopper for det uansett. så nei det er ikke noe å henge seg opp i.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #44 Skrevet 11. januar 2024 Amistad skrev (1 minutt siden): jeg forstår godt hva du mener og tenker på jo. Men det vil ikke skje noe slikt i Norge selv om en og annen gjør noe slikt. skulle det alikavel utvikle seg noe det ikke gjør, så vil staten sette en rask stopper for det uansett. så nei det er ikke noe å henge seg opp i. Poenget er at det vet du ikke. Vi vet ikke enden på vaksinepass og diskriminering av uvaksinert. Hvis det er lov at privatpersoner har lov til å kreve innsyn i andre menneskers medisinske journal, så beveger samfunnet seg i feil retning. Så jo, det er noe å henge seg opp i. Og det er et sabla godt spørsmål hvordan utleier skal sikre seg at besøkende til leietaker også er vaksinert? Anonymkode: 26c1b...bd5 7 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #45 Skrevet 11. januar 2024 Annonsen er borte nå. Anonymkode: 3424d...8cf 7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #46 Skrevet 11. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Annonsen er borte nå. Anonymkode: 3424d...8cf Det var vel noen som leste tråden og sendte melding til utleier. Anonymkode: 2e332...56d 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #47 Skrevet 11. januar 2024 10 minutter siden, AnonymBruker said: Annonsen er borte nå. Anonymkode: 3424d...8cf Neida, den er der. Anonymkode: 2e332...56d
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #48 Skrevet 11. januar 2024 Er ikke vi ferdig med covid-hysteriet nå? Anonymkode: bd22a...ed4 4 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #49 Skrevet 11. januar 2024 Litt spesielt vil jeg si det er. Men, heldigvis for oss som leier ut, har man stor frihet til å selv bestemme men man vil ha boende i sitt hus. Selv driter jeg i vaksinert eller ikke. Men ønsker folk som ikke røyker eller drikker. Aksepterer heller ikke utendørs røyking. Og det er slett ikke all selektering som hører inn under diskriminerings fanen, heldigvis. Er de vesentlig forskjell å spørre om vaksinering i vs alkohol eller røyk? Anonymkode: 57c27...5fe 4 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #50 Skrevet 11. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Litt spesielt vil jeg si det er. Men, heldigvis for oss som leier ut, har man stor frihet til å selv bestemme men man vil ha boende i sitt hus. Selv driter jeg i vaksinert eller ikke. Men ønsker folk som ikke røyker eller drikker. Aksepterer heller ikke utendørs røyking. Og det er slett ikke all selektering som hører inn under diskriminerings fanen, heldigvis. Er de vesentlig forskjell å spørre om vaksinering i vs alkohol eller røyk? Anonymkode: 57c27...5fe Røyking og drikking er noe helt annet, for det medfører sjenanse. I tillegg så medfører ikke slike krav innsyn i en person medisinske journal, som er hele poenget her. Og ja, det er vesentlig forskjell mellom disse. Anonymkode: 2e332...56d 3 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #51 Skrevet 11. januar 2024 Hm, jeg ville nok kun gått på visning der dersom leiligheten/beliggenheten var veldig perfekt, synes jo utleier høres litt vel eksentrisk ut...hva er det neste, liksom? På den annen side, kan jo hende utleier har dårlig erfaring med konspirasjonsteoretiker-leietaker uten boevne. Anonymkode: 2004e...e83 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #52 Skrevet 11. januar 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Røyking og drikking er noe helt annet, for det medfører sjenanse. I tillegg så medfører ikke slike krav innsyn i en person medisinske journal, som er hele poenget her. Og ja, det er vesentlig forskjell mellom disse. Anonymkode: 2e332...56d Man kan jo ikke kreve innsyn i legejournal selvsagt. Men å spørre om vaksinasjon er helt innafor. Ikke at jeg selv ville gjort det. Men om en utleier anser dette som en viktig preferanse så er det heldigvis helt greit. Anonymkode: 57c27...5fe
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #53 Skrevet 11. januar 2024 7 minutter siden, AnonymBruker said: Hm, jeg ville nok kun gått på visning der dersom leiligheten/beliggenheten var veldig perfekt, synes jo utleier høres litt vel eksentrisk ut...hva er det neste, liksom? På den annen side, kan jo hende utleier har dårlig erfaring med konspirasjonsteoretiker-leietaker uten boevne. Anonymkode: 2004e...e83 Hvordan i all verden skal det være sammenheng mellom "konspirasjonsteoretiker" og boevne? Anonymkode: 3ecc0...bc1 3 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #54 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=187700663&ci=18 Er dette virkelig lov? En utleier kan da ikke kreve innsyn i leietakers helseopplysninger? Anonymkode: 2e332...56d Nei. Dette er ikke lovlig. Anonymkode: a6469...fbb 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #55 Skrevet 11. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Nei. Dette er ikke lovlig. Anonymkode: a6469...fbb Kilde? Anonymkode: 57c27...5fe
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #56 Skrevet 11. januar 2024 53 minutter siden, AnonymBruker said: Forstår du ikke hva dette egentlig handler om? Hvordan tror du det blir hvis alle utleiere skal kreve at leietakere er vaksinert? Du skjønner ikke at dette er diskriminering? Dette handler ikke om denne ene utleieren, men hvordan ting kan utvikle seg hvis dette skal være lov. Anonymkode: 26c1b...bd5 Og slik skulle jeg virkelig ønske det var. Eller jeg bryr meg ikke om en leietaker er vaksinert, men jeg driter loddrett i at jeg ikke skal kunne velge leieboer basert på kjønn. Jeg leier ut en leilighet i mitt hus og det er uaktuelt å la en mann eller transe leie hos meg. Jeg skriver det ikke i annonsen, men jeg lar heller leiligheten stå ubebodd enn å leie ut til en mann eller transe. Anonymkode: 409f9...2cd 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #57 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Neida, den er der. Anonymkode: 2e332...56d Jeg kan heller ikke finne den via lenken som ble postet her. Anonymkode: eeefa...8ae
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #58 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Men denne loven gir vel ikke rom for at utleier kan kreve innsyn i legejournaler til folk, for det går innunder diskriminering. Selv om det ikke står spesifikt, så er det vel fordi dette aldri var et tema før pandiemien, og loven er fra før dette. Anonymkode: 2e332...56d Det er da ingen grunn til å vise legejournalen. Kun bevis på at en er vaksinert. Anonymkode: e92e7...7c4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #59 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Lurer på om annonsen min hadde blitt godkjent om jeg skrev "kan IKKE være vaksinert mot covid" eller går dette bare en vei? Anonymkode: 5574f...526 Ser alle drapene som skjer, covid vaksine bivirkninger? Anonymkode: d2a9e...4a9 1
Gjest Kanino Skrevet 11. januar 2024 #60 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=187700663&ci=18 Er dette virkelig lov? En utleier kan da ikke kreve innsyn i leietakers helseopplysninger? Anonymkode: 2e332...56d Haha dagens !
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå