AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #21 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Det er da separate boenheter med egen inngang til utleieboligen. Anonymkode: 2e332...56d Men likevel så velger folk selv hvem de vil leie ut til. Jeg har ikke sagt at jeg er enig med denne mannen. Jeg bare sier at statsapparatet blander seg ikke inn i hvem privatperson vil eller ikke vil leie ut en del av huset sitt til. Det er anderledes dersom det er større leilighetsbygg, hybelhus / studentboliger etc. Anonymkode: 10fa8...91b 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #22 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): Min bestemor leier ut og spørr om de har svært mye besøk av mye forskjellig folk, altså stort nettverk. Dette er fordi hun har en lungesykdom og ikke kan vaksineres selv, og nå lever hun selv litt utenfor samfunnet. Men å spørre om folk er vaksinert har jo ikke noe for seg. De vaksinerte smitter jo like mye som uvaksinerte Anonymkode: c3511...958 Det gir mening om hun leier ut et rom der hun deler arealer med leieboer, men utenom det kan jeg ikke begripe hvordan hun er i faresonen for å bli smittet hvis hun f.eks leier ut en sokkelleilighet? Samme som utleier i HI, hvis det er en atskilt hybel kan da ikke smitterisiko være et argument. Anonymkode: aaf1a...405 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #23 Skrevet 11. januar 2024 En ting er hvis leietaker er vaksinert, men skal da utleier kreve at alle besøkende og folk som er innom også er vaksinerte? Hvordan i all verden har de tenkt å holde kontroll på dette, og hvordan i all verden skal leietaker ha oversikt over dette? Anonymkode: 2e332...56d 7 2
Amistad Skrevet 11. januar 2024 #24 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): https://www.finn.no/realestate/lettings/ad.html?finnkode=187700663&ci=18 Er dette virkelig lov? En utleier kan da ikke kreve innsyn i leietakers helseopplysninger? Anonymkode: 2e332...56d selv om det er litt rart ... er det ikke bare å respektere det og gå videre å finne en annen leilighet? noen ønsker bare jenter fordi dem som oftest er flinkere å holde orden. Ikke at de alltid skriver det, men plukker ut. Mange ønsker eldre rolige men skriver det gjerne ikke men velger det. etc vi alle har preferanser om ikke på bolig så noe annet. 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #25 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): En ting er hvis leietaker er vaksinert, men skal da utleier kreve at alle besøkende og folk som er innom også er vaksinerte? Hvordan i all verden har de tenkt å holde kontroll på dette, og hvordan i all verden skal leietaker ha oversikt over dette? Anonymkode: 2e332...56d De får leie sånn covid pass scanner som flyplasser hadde da, er sikkert stuet vekk på lager neida bare tulla Anonymkode: 5574f...526
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #26 Skrevet 11. januar 2024 Just now, Amistad said: selv om det er litt rart ... er det ikke bare å respektere det og gå videre å finne en annen leilighet? noen ønsker bare jenter fordi dem som oftest er flinkere å holde orden. Ikke at de alltid skriver det, men plukker ut. Mange ønsker eldre rolige men skriver det gjerne ikke men velger det. etc vi alle har preferanser om ikke på bolig så noe annet. Jeg er ikke på boligjakt, så jeg trenger ikke forholde meg til det. Det er ikke det som er poenget. Å sidestille "ønsker rolig leietaker" med "må være vaksinert" er temmelig latterlig. Anonymkode: 2e332...56d 4 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #27 Skrevet 11. januar 2024 Er vel muligens i gråsonen. Anonymkode: e92e7...7c4
Amistad Skrevet 11. januar 2024 #28 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Jeg er ikke på boligjakt, så jeg trenger ikke forholde meg til det. Det er ikke det som er poenget. Å sidestille "ønsker rolig leietaker" med "må være vaksinert" er temmelig latterlig. Anonymkode: 2e332...56d ok er så mye annet viktig som skjer i verden og Norge at det er bare å la det passere. mulig eier av huset er i risikosonen for å krepere av covid og gjør hva dem kan for å ikke få dritten? man vet aldri. 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #29 Skrevet 11. januar 2024 Det ser faktisk ut som at dette er lov... Det hadde jeg ikke trodd. https://www.htu.no/artikler/hvilke-opplysninger-kan-utleier-be-om-for-man-inngar-leiekontrakten Sitat Husleieloven har ingen regler om hvilke opplysninger utleier kan eller ikke kan be om, men i § 1-8 er det en bestemmelse om forbud mot diskriminering. Ved utleie av husrom kan det ikke tas hensyn til kjønn, graviditet, etnisitet, religion, livssyn, funksjonsnedsettelse, seksuell orientering, kjønnsidentitet, kjønnsuttrykk eller alder. Dette innebærer at man som utleier ikke burde be om opplysninger som kan medføre diskriminering. Utleieren har lov til å be om informasjon som innebærer at du som leietaker kan identifiseres, slik som personnummer. Det er fordi dette er en opplysning utleieren må ha for å kunne opprette en depositumskonto. Anonymkode: a06e0...abd
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #30 Skrevet 11. januar 2024 Just now, Amistad said: ok er så mye annet viktig som skjer i verden og Norge at det er bare å la det passere. mulig eier av huset er i risikosonen for å krepere av covid og gjør hva dem kan for å ikke få dritten? man vet aldri. Tuller du? Pandemeien har skapt stor splid/skille mellom vaksinert vs ikke vaksinert i samfunnet, og alle vet vel at vaksinen ikke hindrer smitte? Ser du ikke hvor det bærer hvis privatpersoner skal kreve innsyn i helseopplysninger for utleie, og det i tillegg er separate boenheter/innganger? Anonymkode: 2e332...56d 3 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #31 Skrevet 11. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Det ser faktisk ut som at dette er lov... Det hadde jeg ikke trodd. https://www.htu.no/artikler/hvilke-opplysninger-kan-utleier-be-om-for-man-inngar-leiekontrakten Anonymkode: a06e0...abd Men denne loven gir vel ikke rom for at utleier kan kreve innsyn i legejournaler til folk, for det går innunder diskriminering. Selv om det ikke står spesifikt, så er det vel fordi dette aldri var et tema før pandiemien, og loven er fra før dette. Anonymkode: 2e332...56d 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #32 Skrevet 11. januar 2024 Tough cookie skrev (18 minutter siden): Mange tror man ikke får covid hvis man er vaksinert, men det er feil! Ærlig talt, det kan ikke være noen som ennå tror at man ikke blir smittet hvis man er vaksinert? Da følger man ikke mye med.. Anonymkode: c16d8...9c3 3 2
Amistad Skrevet 11. januar 2024 #33 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Tuller du? Pandemeien har skapt stor splid/skille mellom vaksinert vs ikke vaksinert i samfunnet, og alle vet vel at vaksinen ikke hindrer smitte? Ser du ikke hvor det bærer hvis privatpersoner skal kreve innsyn i helseopplysninger for utleie, og det i tillegg er separate boenheter/innganger? Anonymkode: 2e332...56d nå tripper du. det vil aldri skje selv om en og annen " litt annerledes " finner på sånne kromspring. jeg lover. pust med magen vaksinen hindrer ikke smitte, men man er mindrfe smittespredende. for utleier er det ikke sikkert selve vaksinen er det største poenget, men valget man har tatt viser en " felles " enighet. 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #34 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (31 minutter siden): Kan man rapportere denne huseieren for diskriminering? Anonymkode: 2ee3c...e61 Hæ? Anonymkode: 3d1f0...023
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #35 Skrevet 11. januar 2024 1 minutt siden, Amistad said: nå tripper du. det vil aldri skje selv om en og annen " litt annerledes " finner på sånne kromspring. jeg lover. pust med magen vaksinen hindrer ikke smitte, men man er mindrfe smittespredende. for utleier er det ikke sikkert selve vaksinen er det største poenget, men valget man har tatt viser en " felles " enighet. Nei, jeg tripper ikke, og jeg puster aldeles fint. Har du glemt diskrimineringen som har vært allerede? Og..enda verre. Anonymkode: 2e332...56d 6
Hulderen Skrevet 11. januar 2024 #36 Skrevet 11. januar 2024 Hvis utleier ønsker en leieboer som er vaksinert, så må da det være greit. Jeg opprøres ikke av dette. Den gang jeg var ung og på boligjakt, så opplevde jeg flere ganger å ikke få leie fordi jeg var trønder. Det var opprørende, men jeg var for ung til å prøve å klage på det. Bakgrunnen min kunne jeg ikke gjøre noe med. Men her er det jo fullt mulig å forandre status fra uvaksinert til vaksinert, det er bare et sprøytestikk unna. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #37 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (28 minutter siden): Dersom dette er utleie i hans private hjem der han også bor, ( feks sokkelleilighet) så kan han «kreve» ganske mye forskjellig ja. Folk velger selv hvem de vil ha boende i hjemmet sitt. Det kan ikke sammenliknes med en jobb, der er det et helt annet lovverk som spiller inn. Anonymkode: 10fa8...91b Ja, det tenker jeg og. Så lenge det er et krav FØR man flytter inn så er det jo frivillig å bo der. Krever man slik ETTER at man har flytta inn er saken en annen. Anonymkode: ee9be...d33 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #38 Skrevet 11. januar 2024 Amistad skrev (5 minutter siden): nå tripper du. det vil aldri skje selv om en og annen " litt annerledes " finner på sånne kromspring. jeg lover. pust med magen vaksinen hindrer ikke smitte, men man er mindrfe smittespredende. for utleier er det ikke sikkert selve vaksinen er det største poenget, men valget man har tatt viser en " felles " enighet. Forstår du ikke hva dette egentlig handler om? Hvordan tror du det blir hvis alle utleiere skal kreve at leietakere er vaksinert? Du skjønner ikke at dette er diskriminering? Dette handler ikke om denne ene utleieren, men hvordan ting kan utvikle seg hvis dette skal være lov. Anonymkode: 26c1b...bd5 5 6
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #39 Skrevet 11. januar 2024 Hulderen skrev (2 minutter siden): Hvis utleier ønsker en leieboer som er vaksinert, så må da det være greit. Jeg opprøres ikke av dette. Den gang jeg var ung og på boligjakt, så opplevde jeg flere ganger å ikke få leie fordi jeg var trønder. Det var opprørende, men jeg var for ung til å prøve å klage på det. Bakgrunnen min kunne jeg ikke gjøre noe med. Men her er det jo fullt mulig å forandre status fra uvaksinert til vaksinert, det er bare et sprøytestikk unna. Det der er nødt til å være det dummeste jeg har hørt Anonymkode: 26c1b...bd5 6 5
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #40 Skrevet 11. januar 2024 Hulderen skrev (4 minutter siden): Hvis utleier ønsker en leieboer som er vaksinert, så må da det være greit. Jeg opprøres ikke av dette. Den gang jeg var ung og på boligjakt, så opplevde jeg flere ganger å ikke få leie fordi jeg var trønder. Det var opprørende, men jeg var for ung til å prøve å klage på det. Bakgrunnen min kunne jeg ikke gjøre noe med. Men her er det jo fullt mulig å forandre status fra uvaksinert til vaksinert, det er bare et sprøytestikk unna. Jo det kunne du vel! Si at du kommer fra Oslo og begynn å snakk dialekta! Ikke verre enn det. Anonymkode: ff767...bd7 4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå