Gå til innhold

Ansvar for barna når jeg ikke er her mer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har et spørsmål jeg gjerne trenger svar på fra noen som har kunnskap rundt tema😊

Jeg har en mann som ikke er far til mine to barn, men han har vært i livet dems siden de var 1 år og 4 år, vi har vært kjærester i 7 år. Mine barn har ingen kontakt med biologisk far, far har aldri hatt foreldre ansvar men hatt samvær med barna sine når de var yngre, de siste 3 årene har det verken sett eller snakket med far, delvis fordi far ikke ønsket noe relasjon men også fordi det offentlige bestemte at det beste var for barna og ikke være med han av ulike årsaker.

Jeg har blitt alvorlig syk, ønsker ikke og gå så detaljert inn på hva men jeg vetikke om jeg vil overleve sykdommen og dette har virkelig satt i gang en tankeproses hos meg, viss jeg forlater denne jorden ønsker jeg mere enn alt og vite at barna mine er ivaretatt, elsket og trygge og det vet jeg at de er med sin bonusfar, de har en super fin relasjon med han i han de anser som pappa. 

Jeg har vært inne på tanken om at han skal adoptere barna, men har noen som rundt dette...

1. Viss vi søker om at han skal adoptere barna og biologisk far stiller seg motvillig til dette, er det da vanskelig og få det gjennom til tross for at biologisk far ikke kjenner barna sine lengre? 

2. Når jeg dør, er det sansynlig at min mann får omsorgen over mine barn? 

Håper ikke dette ble komplisert. 

Setter pris på sakelig svar:) 

Anonymkode: 85bcf...222

• Hjerte 8
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Snakk med mann, familie og advokat og lag fremtidsfullmakt - den skal det legges vekt på når dagen kommer💜 hilsen ei i samme situasjon 

Anonymkode: 5c4db...921

• Liker 3
  • Hjerte 5
  • Nyttig 1
Skrevet

Dette her er bare et lite utdrag fra denne siden på regjeringen.no, men det kan se ut som det blir omtrent umulig dersom biologisk far sier nei. 

Sitat

«Det er ikke alene tilstrekkelig at forelderen tilsynelatende har vist manglende interesse for barnet gjennom lengre tid, ved ikke å utøve samværsrett eller på annen måte ha tatt kontakt med barnet. Det skal legges vekt på hva som er årsaken til at barnet ikke har eller har hatt lite kontakt med forelderen», jf. rundskriv Q-1045 s. 18.

Tror det sto noe om at dersom far ikke er skikket og ikke har foreldreansvar så kan det kanskje allikevel gå gjennom. 

Jeg håper dere finner den beste løsningen for dere og barna. ❤️ 

Anonymkode: 733c4...336

• Liker 1
Skrevet

For en vond situasjon ❤️

Ønsker mannen din dette? Har du snakket med han om det grundig?

Jeg har opplevd en lignende situasjon i utvidet familie. Mor døde av kreft og stefar som hadde kjent barna siden barna var veldig små fikk ta over foreldreansvaret. Dessverre gikk det ikke så bra, og selv med mye hjelpetiltak i hjemme (folk kom inn og hjelpte til med klesvask, husvask og annet praktisk) klarte han ikke oppgaven fordi han slet selv etter dødsfallet. Barna ble etter en liten stund plassert i fosterhjem og har det tilsynelatende veldig bra der. Stefar var en utrolig dedikert far før dødsfallet. Jeg ville iallefall tenkt endel på hva back up løsningen er og vær 100% sikker på hva stefar ønsker.

Anonymkode: 1b0a0...df5

• Hjerte 2
Gjest Anonymus Notarius
Skrevet

Det skal veldig mye til å få adoptert et barn når forelderen/foreldrene er i live. Til og med når forelder godkjenner det, er det ikke gitt at det går gjennom. Så det kan dere nok glemme.

Gå heller for fremtidsfullmakt, det tryggeste er å få det satt opp hos advokat. Men vær sikker på at stefar faktisk ønsker å overta omsorgen.

Håper dere ikke får bruk for det ❤️

Skrevet

Kontakt advokat og få orden på dette. Det kan hende biologisk far tenker at det er helt greit at stefar har den daglige omsorgen siden du skriver at han ikke er så interessert i barna. Utover det har man sterke rettigheter som biologisk forelder. 

Anonymkode: 65fdd...31a

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Jeg har et spørsmål jeg gjerne trenger svar på fra noen som har kunnskap rundt tema😊

Jeg har en mann som ikke er far til mine to barn, men han har vært i livet dems siden de var 1 år og 4 år, vi har vært kjærester i 7 år. Mine barn har ingen kontakt med biologisk far, far har aldri hatt foreldre ansvar men hatt samvær med barna sine når de var yngre, de siste 3 årene har det verken sett eller snakket med far, delvis fordi far ikke ønsket noe relasjon men også fordi det offentlige bestemte at det beste var for barna og ikke være med han av ulike årsaker.

Jeg har blitt alvorlig syk, ønsker ikke og gå så detaljert inn på hva men jeg vetikke om jeg vil overleve sykdommen og dette har virkelig satt i gang en tankeproses hos meg, viss jeg forlater denne jorden ønsker jeg mere enn alt og vite at barna mine er ivaretatt, elsket og trygge og det vet jeg at de er med sin bonusfar, de har en super fin relasjon med han i han de anser som pappa. 

Jeg har vært inne på tanken om at han skal adoptere barna, men har noen som rundt dette...

1. Viss vi søker om at han skal adoptere barna og biologisk far stiller seg motvillig til dette, er det da vanskelig og få det gjennom til tross for at biologisk far ikke kjenner barna sine lengre? 

2. Når jeg dør, er det sansynlig at min mann får omsorgen over mine barn? 

Håper ikke dette ble komplisert. 

Setter pris på sakelig svar:) 

Med mindre far har mistet foreldrerett så er jeg usikker.....

Snakk med en advokat snarest.

🌹

Anonymkode: 66358...960

Skrevet

Far må godkjenne adopsjon. Betaler han farsbidrag? Om han sier ja til adopsjon slipper han å betale mer, om det motiverer han. 
Barn blir ikke plassert hos en fremmed mann de ikke kjenner. Selv om det er far. 
Hvis din samboer ønsker å ta seg av barna kan han være fosterfar om han ikke kan adoptere de. 
snakk med en advokat og få papirene i orden. 
og snakk med samboeren din og familien. 
Men mest av alt, utrolig vondt å lese at du er syk ❤️ håper virkelig du blir frisk 

Anonymkode: 4ff61...0ea

• Liker 1
Skrevet

Har du ikke snakket med din mann? Og hva gjør det med din relasjon til han hvis han sier at han er usikker pp

om han kan ta pp seg den oppgaven?

og han er vel uansett ikke pliktet til p gjennomføre en kontrakt heller vel, etter at du dør

Anonymkode: 3ad40...68a

Skrevet

Trådstarter🚨

Min mann og jeg har så klart at samtaler rundt dette, det er absolutt noe han ønsker og jeg er helt trygg på at han hadde taklet det på best mulig måte for barna. 

(Far har aldri hatt foreldreansvar for barna) han har hatt samvær tidligere, men alltid jeg som har hatt foreldreretten. Han har flere saker på seg som dreier seg om at han er voldelig mot kvinner, også med barn som vitner til episoden det er grunnen for at de ikke har kontakt med han mere og vi har også hatt besøksforbud og jeg har hatt voldsalarm tidligere, nå har vi ikke dette lengre da det offentlige ikke ser det som sannsynlig at han oppsøker meg/barna. 

Men biologisk far liker og gjøre alt han kan for å gjøre ting vanskelig så er redd han ville talt i mot for saken og det er nok grunnlag for at de ikke ser på det som en mulighet, til tross at jeg har mye dokumentasjon fra både politi og barnevern på hendelser. 

Takk for mange svar og gode tanker, dere er gode 😊

• Hjerte 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Trådstarter🚨

Min mann og jeg har så klart at samtaler rundt dette, det er absolutt noe han ønsker og jeg er helt trygg på at han hadde taklet det på best mulig måte for barna. 

(Far har aldri hatt foreldreansvar for barna) han har hatt samvær tidligere, men alltid jeg som har hatt foreldreretten. Han har flere saker på seg som dreier seg om at han er voldelig mot kvinner, også med barn som vitner til episoden det er grunnen for at de ikke har kontakt med han mere og vi har også hatt besøksforbud og jeg har hatt voldsalarm tidligere, nå har vi ikke dette lengre da det offentlige ikke ser det som sannsynlig at han oppsøker meg/barna. 

Men biologisk far liker og gjøre alt han kan for å gjøre ting vanskelig så er redd han ville talt i mot for saken og det er nok grunnlag for at de ikke ser på det som en mulighet, til tross at jeg har mye dokumentasjon fra både politi og barnevern på hendelser. 

Takk for mange svar og gode tanker, dere er gode 😊

Ops:::::: mente jeg har alltid hatt foreldreansvar, skrivefeil 🥲

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Far må godkjenne adopsjon. Betaler han farsbidrag? Om han sier ja til adopsjon slipper han å betale mer, om det motiverer han. 
Barn blir ikke plassert hos en fremmed mann de ikke kjenner. Selv om det er far. 
Hvis din samboer ønsker å ta seg av barna kan han være fosterfar om han ikke kan adoptere de. 
snakk med en advokat og få papirene i orden. 
og snakk med samboeren din og familien. 
Men mest av alt, utrolig vondt å lese at du er syk ❤️ håper virkelig du blir frisk 

Anonymkode: 4ff61...0ea

Det er ikke nok at biologisk far godkjenner adopsjonen. Man bryter ikke familiebånd når biologiske foreldre er i live, med mindre det er spesielt sterke grunner til det. Jeg kjenner mennesker som har forsøkt dette, men fått avslag på tross av samtykke. 

ville kontaktet advokat og forsøkt å få til en avtale som kan fungere, feks at bonusfar får fosterfar-status om du faller fra. 

Og klem. Håper det blir en hypotetisk problemstilling. 

• Liker 1
Skrevet

Hvis du dør vil barnevernet gå inn og sikre at barna får omsorg gjennom f.eks fosterhjem. Det naturlige vil være at mannen din vil bli barnas fosterfar hvis dette anses som barnets beste.

Du kan ta kontakt med det lokale barnevernet for en samtale om muligheter.

Anonymkode: 3e399...cc5

• Liker 2
Skrevet

Venninne i samme situasjon samarbeidet med barnevernet for å komme frem til en god løsning for barna.

Anonymkode: 72000...41f

• Liker 2
Skrevet

Barnas beste og det beste økonomisk sett er vel at mannen din blir fosterfar/verge for barna. Tror nok det fint kan la seg gjøre. Sett igang arbeidet med barnevernet osv så tror jeg dette ordner seg👍Husk å skriv testamente 💓

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...