Gå til innhold

Fremhevede innlegg

Skrevet

Dette er sikkert et veldig teit spørsmål, men det får gå fint😅 Jeg går i VG3 og vil studere psykologi profesjon etter VGS. Men snittet er så utrolig høyt… Jeg har mulighet til å komme inn slik det går nå, men jeg lurer på: Hvis jeg ikke kommer inn, kan jeg heller ta alle emnene i utdanningen som enkeltemner? Blir jeg psykolog og kan søke om autorisasjon da?😅

Anonymkode: 4eb14...00c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, du må komme inn på profesjonsutdanningen, som må tas i sin helhet, for å få tittelen psykolog.

Men man kan ta bachelor og master og bli samfunnsviter i psykologi, men du får da ikke jobbe med pasienter.

Anonymkode: 77225...5e3

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Dette er sikkert et veldig teit spørsmål, men det får gå fint😅 Jeg går i VG3 og vil studere psykologi profesjon etter VGS. Men snittet er så utrolig høyt… Jeg har mulighet til å komme inn slik det går nå, men jeg lurer på: Hvis jeg ikke kommer inn, kan jeg heller ta alle emnene i utdanningen som enkeltemner? Blir jeg psykolog og kan søke om autorisasjon da?😅

Nei. 
Svært få/ingen av emnene (fagene) i profesjonsstudier kan tas som enkeltemner. 

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Nei, du må komme inn på profesjonsutdanningen, som må tas i sin helhet, for å få tittelen psykolog.

Men man kan ta bachelor og master og bli samfunnsviter i psykologi, men du får da ikke jobbe med pasienter.

Anonymkode: 77225...5e3

Takk for svar. Lurer på hvorfor det er slik, når man oppnår akkurat samme kompetanse🤔

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Takk for svar. Lurer på hvorfor det er slik, når man oppnår akkurat samme kompetanse🤔

Man oppnår samme kompetanse i basalfagene og muligens noen få fag til, men ikke stort mer enn det. For profesjon blir det et økende fokus på de kliniske fagene dess lenger ut i studieløpet man kommer, med både klinikkforberedende og klinisk praksis, og man begynner med kliniske fag allerede de første semestrene av utdanningen. Det er heldigvis ikke mulig å ta alle fagene som enkeltfag. Da hadde vi snakket komplett kaos med den logistikken dette måtte medføre for de som skal organisere dette. 

Om du lurer på hvilken kompetanse profesjon, bachelor, master i psykologi og årsstudium sitter igjen med etter endt utdanning, finner du studieplanene på universitetenes nettsider. 

Du må bare stå på! Så satser vi på at du kommer inn til høsten! Masse lykke til :duskedame:

Anonymkode: ed7dc...7ed

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Du kan søke deg inn på Hil og så etter tre år der, søke deg videre til Danmark. 

Anonymkode: f477e...3c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 timer siden):

Nei, det er ikke samme kompetanse.

Anonymkode: 22642...b78

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 timer siden):

Hil?

Anonymkode: 53476...573

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Hil?

Høyskolen i Lillehammer…

Anonymkode: 16ea8...963

Skrevet
AnonymBruker skrev (16 timer siden):

De aller fleste profesjonsfagene er ikke mulig å ta som enkeltemner. Det er lukkede fag som universitet melder studentene opp til. I tillegg er det mye praksis på studiet. Det norske profesjonsstudiet er et scientist practitioner fag som innbærer en modell hvor praksis står sentralt. 

Som noen andre her har nevnt, går det an å ta Danmarkmodellen med enten fullt studium i Danmark eller bachelor i Norge med master og påfølgende to år med lisens i Norge eller Danmark. Ofte må det året tas i distriktet siden det kan være vanskelig å få jobb på lisens i de største byene. Høyskolen i Lillehammer er tilrettelagt for videre studier i Danmark, men man kan også gå i Oslo eller andre byer. Det er bare litt mer styr. 

Anonymkode: c8584...e66

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Anbefaler personlig ikke den veien. For det første må du først ta bachelor og få hovedsaklig kun toppkarakterer, deretter må du skrive et motivasjonsbrev og så får du bare håpe at du kommer inn. Men sjansen er stor for at du ikke kommer inn. Og hvis du kommer inn må du ta to år med veiledet praksis når du er tilbake i Norge før du kan få autorisasjon. 

Hvis du ikke kommer inn på profesjon i Norge og du absolutt vil studere psykologi, vil jeg anbefale å ta en bachelor for så å søke deg inn på forskjerlinjen ved UiT (mulig andre universiteter også har en slik linje, jeg er kun kjent med UiT). Studentene på forskerlinjen er etter mitt inntrykk svært fornøyde. Du blir ikke psykolog, men kan jobbe med forskning og det er veldig spennende. Psykologi er så mye mer enn klinisk psykologi. 

(Dette er kun min mening, ingen fasit, du må gjøre det som føles rett for deg). Anbefaler også å tenke om du virkelig ønsker å jobbe med mennesker på den måten psykologer gjør, det er krevende og absolutt ikke for alle. Psykologyrket har blitt rosemalt en stund nå, men hverdagen som psykolog ikke lett, både pga. ressursmangel i helsevesenet og fordi du blir eksponert for andres traumer, det i seg selv er tungt å bære og gjør sterkt inntrykk. I tillegg er man ekstra utsatt for trusler og vold. 

Anonymkode: 346e6...76e

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Og hvis du kommer inn må du ta to år med veiledet praksis når du er tilbake i Norge før du kan få autorisasjon. 

Dette er et krav ja, men det er vel egentlig ikke negativt.

Anonymkode: a9c1f...f04

Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Anbefaler personlig ikke den veien. For det første må du først ta bachelor og få hovedsaklig kun toppkarakterer, deretter må du skrive et motivasjonsbrev og så får du bare håpe at du kommer inn. Men sjansen er stor for at du ikke kommer inn. Og hvis du kommer inn må du ta to år med veiledet praksis når du er tilbake i Norge før du kan få autorisasjon

Hvis du ikke kommer inn på profesjon i Norge og du absolutt vil studere psykologi, vil jeg anbefale å ta en bachelor for så å søke deg inn på forskjerlinjen ved UiT (mulig andre universiteter også har en slik linje, jeg er kun kjent med UiT). Studentene på forskerlinjen er etter mitt inntrykk svært fornøyde. Du blir ikke psykolog, men kan jobbe med forskning og det er veldig spennende. Psykologi er så mye mer enn klinisk psykologi. 

(Dette er kun min mening, ingen fasit, du må gjøre det som føles rett for deg). Anbefaler også å tenke om du virkelig ønsker å jobbe med mennesker på den måten psykologer gjør, det er krevende og absolutt ikke for alle. Psykologyrket har blitt rosemalt en stund nå, men hverdagen som psykolog ikke lett, både pga. ressursmangel i helsevesenet og fordi du blir eksponert for andres traumer, det i seg selv er tungt å bære og gjør sterkt inntrykk. I tillegg er man ekstra utsatt for trusler og vold. 

Anonymkode: 346e6...76e

Dette stemmer ikke. Fullfører hun kandidatutdannelsen i Danmark, kan hun søke om lisens i Norge. Det er ikke et krav at praksisen utføres i Danmark. 

Anonymkode: 9bc96...aec

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 20.21):

Nei

Det er for øvrig lavere snitt i Sverige og Danmark 

Anonymkode: 18cfb...531

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 12.1.2024 den 8.09):

Høyskolen i Lillehammer…

Anonymkode: 16ea8...963

Finnes ikke. Er Høgskolen i Innlandet. Vært det siden 2017. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...