Gå til innhold

Svigermor «tåler» ikke mine metoder om «straff» for manglende oppfølging av husarbeid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei. 
Jeg har to barn på 11 og 18. vi har klare husregler, som funket ganske greit men har sklidd kraftig ut Ila jula. 
De har stadig fått beskjed om å ta opp og rydde etter seg, brette klærne dems som ligger i trommelen/tøykurven, ikke slenge skittentøy på gulvet men i kurven, men de har fått noe i ørene som gjør at de ikke hører etter. 
I går kveld fikk de beskjed om at hvis ikke klærne ble tatt opp, anser jeg det som de ikke har bruk for dem så da slenger jeg de i en søppelsekk og kjører de til bruktbutikken. 

Da jeg kom hjem fra jobb kl 18, hadde de vært hjemme i 4 timer og lå å så på tv. Uten å si et ord, tok jeg alle klærne på gulvet i en søppelsekk og gikk rett forbi de, og sa at nå drar klærne deres til brukten. 

Svigermor kom innom akkurat da jeg var på tur ut med klærne og 18 åringen spydde ut til henne hva jeg holdte på med.

jeg fikk en rykende kjeft over mine metoder som hun synes var for inngripende og at jeg kan lære de på bedre måter.

(Jeg hadde ikke kjørt de til brukten men lagt de i garasjen) 

Hva er egentlig GREIT å gjøre nå til dags uten at man nærmest får barnevernet på nakken med å blunke? 

Jeg svarte at hun kan godt bo med de så skal vi se hvor tålmodig hun er!

Synes dere dette var greit, eller inngripende?😅

Anonymkode: 262a0...47e

• Liker 26
  • Hjerte 2
  • Nyttig 5
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Akkurat den synes jeg var grei siden de fikk en advarsel, men kanskje du bare generelt er sur til vanlig? Sånn at hun bare antar du har klikket uten god grunn?

Anonymkode: 44408...132

• Liker 16
  • Hjerte 1
Skrevet

Hadde det vært mine unger hadde nok garasjen vært full for lengst.  Konsekvens kommer etter 3 påminnelsen/ beskjeden. 

Hvordan Svigermor eventuelt hadde reagert på mine regler i mitt hus det bryr jeg meg fint lite om.

Anonymkode: f94c2...8cd

• Liker 37
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Akkurat den synes jeg var grei siden de fikk en advarsel, men kanskje du bare generelt er sur til vanlig? Sånn at hun bare antar du har klikket uten god grunn?

Anonymkode: 44408...132

Oppfattes nok sur hjemme, når dialogen består av 80% mas fra meg! 
Men ellers er jeg ganske blid om jeg kan si det selv😂

• Liker 4
Skrevet

Du har tenåringer/undommer i hus. Les deg opp på hvordan hjernen deres fungerer i den perioden. Det er en grunn til at mange tenåringer og ungdommer er som de er. 
De tar selvsagt ikke skade av at du truet med å gi bort klærne og begynte å pakke det ned og ut i garasjen. Men tror faktisk ikke de lærer noe mer av det heller.

Vær litt på deres lag i denne fasen også. Hva med å få vekk det negative fokuset på husarbeid og rydding? Snu det til noe positivt isteden. Foreslå bretting av klær foran en film feks. Vær tilstede med de. Mener ikke at det skal skje hele tiden. Men tror det er fort gjort å komme i en dårlig sirkel hvor det blir masende og irriterte foreldre, og passive og irriterte ungdommer.

Anonymkode: 7ced6...5d1

• Liker 20
  • Nyttig 14
Gjest theTitanic
Skrevet

De skjønner vel fort at du putter klærne i garasjen. De skjønner også at det er du som betaler klærne og dermed lager ris til egen bak ved å kaste dem, og derfor ikke kommer til å gjøre det. 

Konsekvenser er fint. Om du gjør hva du sier. 

Skrevet

Rykende kjeft av svigermor? Det hadde ikke akkurat blitt populært her. Hun hadde fått rykende kjeft tilbake.

Særlig 18 åringen er så stor at den konsekvensen er innafor (spesielt når du faktisk bare legger klærne i garasjen). Men i fredstid burde du sette deg ned med dem og forklare hvor bedritent det er å være den som må rydde etter andre HELE TIDEN, være tjener og hushjelp. Forklare at fellesområder er felles jobb å ta vare på (du har ansvaret og delegerer passende oppgaver). 

Anonymkode: 50d6c...51e

• Liker 12
  • Nyttig 3
Skrevet

Du påstår du skal ta det til bruktbutikken og barna dine vet godt at det er en tom trussel

• Liker 13
  • Nyttig 7
Skrevet

Slutt med tomme trusler. Ta dea de mobil og nettbrett/data. Skru av TV og be de gjlre som du har best de om. Klart de blir sure og slenger med leppa, men enkelte ganger er det nesten som en «jobb» for de å spy ut dritt til foreldrene. 

Kanskje det er andre ting de liker å gjøre som du kan innskrenke om de ikke skjerper seg. Uansett så er du nok gjennomskuet for lengst med tomme trusler. De klarer seg uten de klærne en stund for de vet en dag er de i hus igjen. Ikke brett klærne deres, bare la det ligge. En dag vil de savne klærne og da kan du si de ligger i en haug på ett eller annet rom.

Var igjennom er sånn periode jeg også, men jeg la alle vaskede klær ett sted og ba ungene fjerne det. Etterhvert var Haugen så stor at de begge savnet klær. Da fikk de finne det frem selv og var noen klær krøllete fikk de fikse det selv. De lærte relativt fort når jeg sluttet med tomme trusler. Fler ganger var de uten mulighet for data og TV’n okkuperte jeg.

• Liker 13
  • Nyttig 3
Skrevet

Så slitsomt å bo i et hjem der noen maser og er sur 80 % av tiden. Er det slik du vil ha det og vil at ungdommene skal huske deg for?

Anonymkode: 48ad4...0ae

• Liker 10
Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Så slitsomt å bo i et hjem der noen maser og er sur 80 % av tiden. Er det slik du vil ha det og vil at ungdommene skal huske deg for?

Anonymkode: 48ad4...0ae

Nei helst ikke. Men når man er alene og 100% jobb blir man sur når selv en 18 åring ikke får til å hjelpe til i huset, selvom han er lært til det. 

• Liker 12
  • Hjerte 1
  • Nyttig 2
Skrevet

Skjønner ikke at du gidder. Du er moren dems. Det er meningen at du skal rydde, lage mat for dem, brette og vaske klærne dems og passe på at de har det de trenger. 

Min sønn har aldri måttet gjøre noenting i hjemmet, og jeg har heller blitt veldig glad de gangene han har spurt om jeg trenger hjelp. Han har ryddet på eget initiativ et par ganger og da får han veldig skryt. Datteren min også, selvom jeg har inkludert henne i husarbeidet så hun vet det til hun flytter hjemmefra. Vi har heller hatt det veldig hyggelig sammen når jeg har gjort klesvasken sammen med henne 😊 

Blir ikke noe krangling om hjemmeoppgaver, og ungene gjør det frivillig og på eget initiativ for å være hyggelig fordi de ser jeg gjør alt uansett. Jeg forventer ingenting fra dem, sikkert derfor de bidrar 🥰

Synes svigermoren du og svigermoren din bør ta dere ei lita bolle og roe ned litt. De er barn. De lærer når de flytter ut🥰

Anonymkode: 2438e...9e9

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Skjønner ikke at du gidder. Du er moren dems. Det er meningen at du skal rydde, lage mat for dem, brette og vaske klærne dems og passe på at de har det de trenger. 

Min sønn har aldri måttet gjøre noenting i hjemmet, og jeg har heller blitt veldig glad de gangene han har spurt om jeg trenger hjelp. Han har ryddet på eget initiativ et par ganger og da får han veldig skryt. Datteren min også, selvom jeg har inkludert henne i husarbeidet så hun vet det til hun flytter hjemmefra. Vi har heller hatt det veldig hyggelig sammen når jeg har gjort klesvasken sammen med henne 😊 

Blir ikke noe krangling om hjemmeoppgaver, og ungene gjør det frivillig og på eget initiativ for å være hyggelig fordi de ser jeg gjør alt uansett. Jeg forventer ingenting fra dem, sikkert derfor de bidrar 🥰

Synes svigermoren du og svigermoren din bør ta dere ei lita bolle og roe ned litt. De er barn. De lærer når de flytter ut🥰

Ha ha, bra forsøk på trolling 😍

Anonymkode: 45d8b...e9b

• Liker 30
  • Nyttig 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Hei. 
Jeg har to barn på 11 og 18. vi har klare husregler, som funket ganske greit men har sklidd kraftig ut Ila jula. 
De har stadig fått beskjed om å ta opp og rydde etter seg, brette klærne dems som ligger i trommelen/tøykurven, ikke slenge skittentøy på gulvet men i kurven, men de har fått noe i ørene som gjør at de ikke hører etter. 
I går kveld fikk de beskjed om at hvis ikke klærne ble tatt opp, anser jeg det som de ikke har bruk for dem så da slenger jeg de i en søppelsekk og kjører de til bruktbutikken. 

Da jeg kom hjem fra jobb kl 18, hadde de vært hjemme i 4 timer og lå å så på tv. Uten å si et ord, tok jeg alle klærne på gulvet i en søppelsekk og gikk rett forbi de, og sa at nå drar klærne deres til brukten. 

Svigermor kom innom akkurat da jeg var på tur ut med klærne og 18 åringen spydde ut til henne hva jeg holdte på med.

jeg fikk en rykende kjeft over mine metoder som hun synes var for inngripende og at jeg kan lære de på bedre måter.

(Jeg hadde ikke kjørt de til brukten men lagt de i garasjen) 

Hva er egentlig GREIT å gjøre nå til dags uten at man nærmest får barnevernet på nakken med å blunke? 

Jeg svarte at hun kan godt bo med de så skal vi se hvor tålmodig hun er!

Synes dere dette var greit, eller inngripende?😅

Husarbeid? Å legge eigne klær på plass? Er det husarbeid? :sjokkert:

Kva med å la dei lage middag? Handle? Vaske badet? Ordne med bosset? 

Anonymkode: 45d8b...e9b

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Beklager ts, fikk med ett dårlig samvittighet for den siste setningen der og jeg ber om unnskyldning❤️ 

Men skjønner at du setter krav når du er så travel, men da bør du se på prioriteringene dine.. det må ta voldsomt mye energi fra deg å forvente dette fra barna når de ikke ser poenget. 

Dette med klærne. Gjør det enkelt. Kjøp en kurv som du legger de nyvaska og tørre klærne i, så får de brette det om de vil, også gjør du heller det om du får tid. Men da er det ihvertfall ryddig 😊

• Liker 3
Skrevet

Tenk på det du gjør nå, når om 10 år du kommer tilbake her og spør hvorfor barna dine vil ikke ha noe å gjør med deg. Kjefting og trusler er en helt grusomt måte å oppdra barna på. Skjerp deg. 

Anonymkode: 3f1ba...e5a

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Bare pakk det i søppelsekker og sett på rommene deres. Kjipt nok med krøllete klær iblandet skitne klær

Anonymkode: 8ac68...66e

• Liker 4
Skrevet

Vi har 3 tenåringsgutter på 16, 16 og 17. Her er ingen sure eller maser. Jeg ordnet det meste for gutta, og de hjelper når jeg spør. Jeg vil savne å dille for de når de flytter. De er forøvrig både høflige og respektfulle gutter. Hva hjelper det med mas og trusler egentlig? God kommunikasjon og samtaler sammen er nøkkelen til mye. Og gjensidig respekt. 

Anonymkode: e2faf...add

• Nyttig 2
Skrevet

Haha, fin comeback du hadde til svigermor! 

Jeg tenker du ikke er streng nok, de vet at det er tomme trusler. Håper du finner ut av det, sånt er utrolig plagsomt å stå i (selv om jeg bare har erfaringen fra mannfolk og ikke barn jeg har oppdrageransvar for). 💪

Skrevet
AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Du har tenåringer/undommer i hus. Les deg opp på hvordan hjernen deres fungerer i den perioden. Det er en grunn til at mange tenåringer og ungdommer er som de er. 
De tar selvsagt ikke skade av at du truet med å gi bort klærne og begynte å pakke det ned og ut i garasjen. Men tror faktisk ikke de lærer noe mer av det heller.

Vær litt på deres lag i denne fasen også. Hva med å få vekk det negative fokuset på husarbeid og rydding? Snu det til noe positivt isteden. Foreslå bretting av klær foran en film feks. Vær tilstede med de. Mener ikke at det skal skje hele tiden. Men tror det er fort gjort å komme i en dårlig sirkel hvor det blir masende og irriterte foreldre, og passive og irriterte ungdommer.

Anonymkode: 7ced6...5d1

En 18 åring burde vitterlig klare å plukke opp etter seg selv. Burde vaske sine egne klær igrunn. 

• Liker 20

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...