Gå til innhold

Hormontilskudd mot overgangsplager - hadde du våget starte på det hvis du var meg?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er 46 år og har de siste månedene hatt store problemer med hetetokter og nattesvette. Kan være så ille at sengetøy blir helt vått 🥵Dette ødelegger søvnen min ganske mye og jeg har mange hetetokter på dagtid også. 

De siste månedene har jeg prøvd Gevita She Overgangsalder, og nå som boksen var tom har jeg nettop startet med Femarelle. Tenkte at jeg vil prøve ut dette før jeg evt starter med hormoner. I tillegg har jeg begynt å trene mer og spise sunnere og mer soya-produkter. Men frem til nå har jeg ikke merket bedring, hverken av trening, kostholdsendring eller tablettene. Det har gått halvannen måned cirka.

Var hos gynekolog før jul, og hun mener at jeg er i et forstadie til overgangsalderen. Fikk resept på Novofem og Sequidot depotplaster (men Sequidot er det jo leveringsproblemer på nå).  Jeg er veldig skeptisk til å starte med hormoner pga faren for kreft og blodpropp,for å nevne noe. Listen over forsiktighetsregler og mulige bivirkninger var jo utrolig lang..

Gynekologen spurte om jeg hadde noen i nær familie med brystkreft og jeg vet at noen av min mors søstre har hatt det. Jeg husker også at min egen mor fikk operert bort en kul i brystet da jeg var liten uten at jeg vet hva det var...Dilemmaet mitt er at min mor er død og det er flere av tantene mine også. Jeg har derfor ikke fått spurt de, og har ingen oversikt over hvem som har hatt brystkreft og når. Dette gjør meg ekstra tilbakeholden med å starte på Novofem..

Finnes det noen her som har vært i samme situasjon og kan komme med innspill? 🤷‍♀️

Anonymkode: abc12...4d5

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vær glad du ikke har min lege.🙈 min lege sier det er fortidlig å komme i overgangs alderen når en ikke har fylt 50år. Er selv 44. Sliter med hetetokter, søvnvansker og uregelmessig.  Men nei er for tidlig at jeg kan være der.

Min tante vet jeg brukte medisiner for overgangsalder selv med kjent brystkreft

Anonymkode: 97592...a70

Skrevet (endret)

Risikoen for helseplager uten hormonbehandlinger er høyere enn den marginalt forhøyede risikoen for brystkreft.
Hadde ikke nølt i det hele tatt. Jeg synes at du skal se på NRK-dokumentaren "Sex, skam og overgangsalder".  https://tv.nrk.no/program/KOID24002921 Informativ, interessant og oppdatert kunnskap.

Endret av Andro
  • Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Du bør først heller be om du kan få en genetisk utredning for å se om du har en genvariant som gir deg økt risiko for brystkreft. Det bør du begrunne med at hennes søstre har hatt brystkreft og at din mor opererte ut en kul, men uten at du vet om det var kreft eller ikke.

Om du skulle ha en arvelig risiko for å utvikle brystkreft bør du jo IKKE bruke slike hormonpreparater. Da kan selv det å spise mer soya være en risiko for deg. (Om jeg husker rett så gjelder dette ikke Femarelle, men det gjelder en del andre lignende preparater solgt også på helsekostbutikk, så undersøk også disse, ikke alltid like lett å finne ut av.)

Ellers er det mange som har veldig god effekt mot hetetokter av akupunktur. Som regel er det en del behandlinger til å begynne med, og senere bare en-to behandlinger ved behov. (Det finnes mye forskning på det og WHO har også en liste som sier at dette er en av de problemene forskning har vist at akupunktur hjelper for.)

Anonymkode: bd812...f80

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Vær glad du ikke har min lege.🙈 min lege sier det er fortidlig å komme i overgangs alderen når en ikke har fylt 50år. Er selv 44. Sliter med hetetokter, søvnvansker og uregelmessig.  Men nei er for tidlig at jeg kan være der.

Det kommer helt an på hvilken type brystkreft man har hatt.

Ved noen brystkrefttyper er det avgjørende at man ikke bruker østrogenprodukter, da dette hos dem trigger kreft.

Skrevet
Andro skrev (3 minutter siden):

Risikoen for helseplager uten hormonbehandlinger er høyere enn den marginalt forhøyede risikoen for brystkreft.
Hadde ikke nølt i det hele tatt. Jeg synes at du skal se på NRK-dokumentaren "Sex, skam og overgangsalder".  https://tv.nrk.no/program/KOID24002921 Informativ, interessant og oppdatert kunnskap.

Skulle skrive akkurat det samme. Hadde ikke nølt selv

Anonymkode: 26741...f12

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

Det kommer helt an på hvilken type brystkreft man har hatt.

Ved noen brystkrefttyper er det avgjørende at man ikke bruker østrogenprodukter, da dette hos dem trigger kreft.

Postet for raskt...

Det er også grunnen til at mange med østrogensensitiv krefttype settes på anti-østrogenbehandling.

Men igjen, norsk forskning, som også er anerkjent internasjonalt, har vist at akupunkturbehandling hjelper mot de overgangsaldersymptomene (inkl. hetetokter) som disse pasientene får siden de kunstig går rett inn i overgangsalderen pga. anti-østrogenbehandlingen.

• Liker 1
Skrevet
Andro skrev (5 minutter siden):

Ja, den dokumentaren har jeg sett og den er bra. Men jeg synes ikke det gikk så mye inn på alternativene til hormonbehandling og evt negative følger bruken kan ha.

Jeg vet det er kommet et nytt preparat mot hetetokter nå som nettop er blir godkjent bl.annet i Danmark:

https://www.tv2.no/nyheter/innenriks/ny-medisin-fullstendig-banebrytende/16315331/

Men leste et intervju med en tidligere overlege som sa hun heller ville anbefalt hormonterapi til kvinner i min alder som har hetetokter.

Ikke lett dette 😕

ts 

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (10 minutter siden):

Be om henvisning til gynekolog, opplever at de har mer kunnskap og erfaring på dette området. 

Jeg er 41 og har fortsatt egg igjen. Men basert på kliniske symptomer som nattesvette, humørsvingninger, hårtap, tørre slimhinner m.m fikk jeg prøve østrogenspray (lenzetto). Har hormonspiral fra før. Jeg er som født på ny og er så glad for "den nye meg". 

Forstadiet til overgangsalder kan for noen vare i opptil 10 år og mange opplever store plager. Andre igjen merker ikke noe særlig til det. 

Anonymkode: ba614...282

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Du bør først heller be om du kan få en genetisk utredning for å se om du har en genvariant som gir deg økt risiko for brystkreft. Det bør du begrunne med at hennes søstre har hatt brystkreft og at din mor opererte ut en kul, men uten at du vet om det var kreft eller ikke.

Om du skulle ha en arvelig risiko for å utvikle brystkreft bør du jo IKKE bruke slike hormonpreparater. Da kan selv det å spise mer soya være en risiko for deg. (Om jeg husker rett så gjelder dette ikke Femarelle, men det gjelder en del andre lignende preparater solgt også på helsekostbutikk, så undersøk også disse, ikke alltid like lett å finne ut av.)

Ellers er det mange som har veldig god effekt mot hetetokter av akupunktur. Som regel er det en del behandlinger til å begynne med, og senere bare en-to behandlinger ved behov. (Det finnes mye forskning på det og WHO har også en liste som sier at dette er en av de problemene forskning har vist at akupunktur hjelper for.)

Tanken slo meg tidligere, men er slike gentester og utredninger noe alle kan ta? Kan fastlege eller gynekolog henvise meg til et offentlig sykehus for å ta det eller kan jeg gå privat?

ts

• Nyttig 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...