AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #1 Del Skrevet 11. januar 2024 Jeg har en bistandsadvokat i en straffesak. Jeg valgte vedkommende selv men nå begynner jeg å angre på valget mitt. Vurderer å bytte, men siden jeg ikke har erfaring med advokater så lurer jeg på om dette er normalt, og at jeg da må forvente akkurat det samme dersom jeg bytter. Problemene er at h*n tar ikke mine behov på alvor. Føler vedkommende opptrer mer som en psykolog, foreldre, eller sjef på et arbeidssted. Jeg vil jo så klart høre hvordan en beslutning vil påvirke min sak, men en sådan streng tone, hvor jeg sitter å føler meg litt dum etter å ha spurt om noe, synes jeg er ubehagelig. «Det anbefaler jeg ikke å gjøre, nå gjør vi ingenting for øyeblikket» «Det syns jeg ikke du skal gjøre nå». Så tar h*n avgjørelsen om å ikke ta beslutningen min videre og råder meg til å oppsøke noen for å håndtere mine følelser rundt saken. Jeg er godt voksen, bestemt og oppegående, føler ikke jeg får ta mine egne avgjørelser. Det er jo JEG som skal leve med dette også etter saken er avsluttet, ikke advokaten. I tillegg får jeg liten informasjon om utviklingen i saken. Føler nesten ikke jeg kan spørre lengre, selv om de få gangene jeg har spurt, så har det vært en utvikling som jeg ikke har blitt informert om fra advokaten. Er dette normalt? Jeg trodde advokaten skulle sørge for at mine interesser ble bevart.. Føler kanskje advokaten er mest opptatt av at jeg skal gå seirende ut av saken, koste hva det koste vil. Anonymkode: 3bf7c...aa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #2 Del Skrevet 11. januar 2024 Advokaten skal sørge for ar dine rettigheter blir ivaretatt og du skal oppdateres etter hvert som saken utvikler seg. Advokaten skal også informere deg hvis dine krav ikke er berettiget i flg loven og hva som er rettspraksis i saker som kan sammenliknes med din. Men, jeg har erfart at det ikke er alle som gjør det. Anonymkode: 27e2c...e48 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #3 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): AnonymBruker skrev (17 minutter siden): Føler kanskje advokaten er mest opptatt av at jeg skal gå seirende ut av saken, koste hva det koste vil. Anonymkode: 3bf7c...aa8 Ja, selvfølgelig er han opptatt av at du skal vinne saken, det burde vel du være også? Anonymkode: cbbc0...4bb 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #4 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Ja, selvfølgelig er han opptatt av at du skal vinne saken, det burde vel du være også? Anonymkode: cbbc0...4bb Så klart, men ikke for en hver pris. Det skal vel være en rettmessig dom. Anonymkode: 3bf7c...aa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #5 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Så klart, men ikke for en hver pris. Det skal vel være en rettmessig dom. Anonymkode: 3bf7c...aa8 Han er betalt for å jobbe for dine interesser, ikke tiltaltes, så er det opp til dommerene å avsi er rettferdig dom. Anonymkode: cbbc0...4bb 6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #6 Del Skrevet 11. januar 2024 6 minutter siden, AnonymBruker said: Så klart, men ikke for en hver pris. Det skal vel være en rettmessig dom. Anonymkode: 3bf7c...aa8 Det skal det selvsagt være, men det er ikke bistandsadvokatens ansvar. Og jeg synes det høres helt innafor ut jeg, mtp. de uttalelsene som er sitert i HI og holdningen. Advokater gir mye råd når man spør, det er jo en stor del av arbeidet ovenfor mange typer klienter. Anonymkode: 28856...5ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #7 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Han er betalt for å jobbe for dine interesser, ikke tiltaltes, så er det opp til dommerene å avsi er rettferdig dom. Anonymkode: cbbc0...4bb Vel, min interesse er ikke å vinne en sak basert på falsk vitneforklaring fra en tredjeperson. Anonymkode: 3bf7c...aa8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Andro Skrevet 11. januar 2024 #8 Del Skrevet 11. januar 2024 Du kan godt bytte advokat, og si at du trenger noen som forklarer deg valg og strategier, men også hører på hva du faktisk sier. Rådgivning uten god nok informasjon er aldri god nok, og du trenger ikke å tåle en arrogant tone. 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #9 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Det skal det selvsagt være, men det er ikke bistandsadvokatens ansvar. Og jeg synes det høres helt innafor ut jeg, mtp. de uttalelsene som er sitert i HI og holdningen. Advokater gir mye råd når man spør, det er jo en stor del av arbeidet ovenfor mange typer klienter. Anonymkode: 28856...5ed Det er vel å bra med råd, men ofte føler jeg ikke at jeg får si hva jeg mener til advokaten engang. Får som sagt heller ingen oppdatering, har ofte måtte ringte etterforsker for å få info fra rettsmøter. Anonymkode: 3bf7c...aa8 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #10 Del Skrevet 11. januar 2024 5 minutter siden, AnonymBruker said: Det er vel å bra med råd, men ofte føler jeg ikke at jeg får si hva jeg mener til advokaten engang. Får som sagt heller ingen oppdatering, har ofte måtte ringte etterforsker for å få info fra rettsmøter. Anonymkode: 3bf7c...aa8 Nå har du fortalt så mye galt med denne advokaten at jeg ikke fatter hvorfor du ikke forlengst har byttet. Det sier seg jo selv at slik skal det ikke være. Og nei, om du skulle tro det, så er ikke alle advokater slik. Anonymkode: 28856...5ed 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Chantielle Skrevet 12. januar 2024 #11 Del Skrevet 12. januar 2024 Ryddet for brukerdebatt. Chantielle mod. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #12 Del Skrevet 12. januar 2024 Min var også sånn, jeg er ei ung dame og han er en voksen veldig myndig mann. Og derfor jeg valgte han, fordi jeg selv hadde syns han var litt «skremmende». Han var streng men jeg gjorde som han sa og utfallet av saken ble bra Anonymkode: fe55e...989 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #13 Del Skrevet 12. januar 2024 Advokater er like forskjellige som snekkere. Noen er virkelig gode, andre kan finne på litt forskjellig. Hvis du vurderer å bytte så kan det lønne seg å høre litt rundt om det er noen navn som blir anbefalt. Anonymkode: 47d40...266 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå