aline Skrevet 8. november 2002 #1 Skrevet 8. november 2002 :evil: :evil: :evil: Jeg må bare få sagt det, det virker nemlig som om endel legger vanlig folkeskikk, høflighet og enhver smule tanke på andre en seg selv, på bagasjebrettet så fort de setter seg på sykkelen! Vet ikke hvor mange ganger jeg har måttet hoppe unna, enten når jeg har gått på fortauet (som i hovedsak er for fotgjengere!), når travle syklister kommer susende ned på fortauet, selv om det er bygget sykkel-del i gata, godt merket!! Ikke har de klokke, eller bruker den ihvertfall ikke lenger, og ikke prøver de overhode å gi lyd fra seg! At de TROR de har kontroll der de suser er jo bare rein dustskap!! Hva om jeg som fotgjenger skjener litt for å unngå å tråkke i en dam/hundeskit eller lignende, har dere kontroll på det?? sykler man på fortauet, skal man sykle så sakte at man kan stoppe for hindringer som kan komme brått på!! Og det helt utrolige, i lyskryss!!!! Syklister tror visst de er en hellig mellomting mellom bil og fotgjenger! for rødt lys stopper dem ikke!! Jeg har flere ganger måttet løpt over på grønn mann, fordi en syklist har funnet ut at siden bilene har rødt så er det fritt frem for h*n!! Og rundt hjørner, der også, kommer susende ut fra innkjørsler eller veier, over fortau og rett ut i veien. uten tanke for at det både kan komme fotgjengere gående rett rundt hjørnet, og at biler kan komme uventet på! Nei vettu fyy!! Det er rett før jeg erklærer mitt hat neste gang jeg møter en stakkar på sykkel!! Og det å sette beinet ut for egoistiske syklister som tror ingen regler gjelder for dem, det har fristet mang en gang!! Har klart å dy meg foreløpig! :evil: (vet at det ikke gjelder alle, men det føles som det gjelder skrekkelig mange!!)
Gjest ¤_Fairytale_¤ Skrevet 8. november 2002 #2 Skrevet 8. november 2002 Jeg er så enig, så enig... Det samme har skjedd meg! Hvor mange ganger har jeg ikke gått der i høyhælte sko, kort miniskjørt og de kuuleste strømpene,hvor en syklist bare plutselig suuuser forbi så jeg hopper unna, slik at strømpene rakner og skjørtet blir til et magebelte oppe ved hofta.. Ikke særlig gøy! Det finnes et ord som heter HENSYN. Det er ganske kort, og veldig lett å uttale, men det er kanskje vanskelig å bruke ordets betydning? :evil:
Gjest Brunhilde Skrevet 8. november 2002 #3 Skrevet 8. november 2002 Oi,oi,oi! Jeg er sannelig glad jeg har parkert sykkelen for vinteren... Er helt enig med deg i at vi syklister må skjerpe oss. Nå sykler ikke jeg på fortau, men på sykkelsti, og det er helt vanlig at jeg gir et "pling" når jeg skal forbi fotgjengere. Ved fotgjengerfelt går jeg AV sykkelen for å komme over, og i lyskryss følger jeg signalet - bortsett fra at det hender jeg sykler på "rød mann" hvis veien er fri (og det ikke er barn i nærheten). Det jeg syns er mest skummelt på sykkel er de, som du sier, som ikke bruker klokken når de skal passere meg som også sykler, disse langbeinte mennen i lysende gule jakker og traaaange sykkelbukser som farer langs veien så man skulle tro de hadde en eller annen rekord å slå! Jeg ser dem hver morgen til samme tid, så egentlig skal de nok bare på jobb de også...Men du vet - veien, som verden, ville vært et tryggere sted hvis vi ALLE lærte å ta litt hensyn til hverandre!
Linsi Skrevet 8. november 2002 #4 Skrevet 8. november 2002 De værste syklistene er de jeg møter i skogen, på stier hvor det er mulig å sykle. Der går jeg med løs hund, og vips er de fartsgale syklistene der. De gir ikke noe signal om at de kommer. Det er livsfarlig!
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2002 #5 Skrevet 8. november 2002 Det som irriterer meg med syklister er at de plinger på fotgjengere på fortauet. Fortauet er faktisk forbeholdt folk som går, syklister skal faktisk egentlig sykle i veien og der følge samme regler som biler. En annen ting mange ikke er klar over er at biler ikke har vikeplikt for syklende syklister i fotgjengerfeltene. Fotgjengerfeltet er for fotgjengere og skal en syklist ha samme rettigheter må h*n ha minst en fot i bakken.
Gjest herregud! Skrevet 8. november 2002 #6 Skrevet 8. november 2002 Ice white skrev: Hvor mange ganger har jeg ikke gått der i høyhælte sko, kort miniskjørt og de kuuleste strømpene,hvor en syklist bare plutselig suuuser forbi så jeg hopper unna, slik at strømpene rakner og skjørtet blir til et magebelte oppe ved hofta.. Ikke særlig gøy! Hvis strømpene ikke tåler såpass, bør du finne deg et annet merke..... Og hva med et litt lengre skjørt hvis du ikke har lyst å vise gud og hvermann hele sulamitten? Linsi skrev: Der går jeg med løs hund, og vips er de fartsgale syklistene der. De gir ikke noe signal om at de kommer. Det er livsfarlig! Hunder skal gå i bånd! Det jeg hater verre enn frekke syklister og helvetes røykere er folk som ikke kan ta hensyn til at folk kan være redd for å møte en løs hund i skogen selv om eierne kanskje ikke er så langt unna. Det har fristet meg mang en gang å lange ut et spark til løse bikkjer som flyr rundt beina på meg når jeg prøver å gå en tur i skogen. Men jeg tar meg i det, det er jo ikke hundens skyld at den har noen idioter av hensynsløse eiere!! :evil: Ellers trur jeg vi har fått stadfestet nå at folk er hensynsløse enten de er syklister, røykere, hundeeiere eller hvitløksspisere.....
Linsi Skrevet 8. november 2002 #7 Skrevet 8. november 2002 Til din opplysning setter jeg alltid hunden min i bånd eller kaller henne på plass så hun går rett ved siden av meg hver gang det kommer folk!! Og du kan faktisk ikke kreve at en hund alltid skal gå i bånd, så lenge eieren faktisk har kontroll og er sitt ansvar bevisst. Men når en syklist ikke kan plinge engang, og faktisk kan skade hunden min blir jeg sinna! Og nå snakker jeg om i skogen og ikke midt på gata!!
Gjest Anonymous Skrevet 8. november 2002 #8 Skrevet 8. november 2002 Jeg snakker også om skogen! Og jeg mener heller ikke at hunden alltid skal være fastlåst i noe. Men der det ferdes folk, bør du ha såpass vett at du setter bikkja i bånd. For ja, det ferdes folk i skogen hver dag!! Ikke bare hundeeiere! Greit at du trur du har hunden under kontroll, men du kan aldri vite når hunden bestemmer seg for å overhøre deg........
Linsi Skrevet 8. november 2002 #9 Skrevet 8. november 2002 Mulig at skogen du ferdes i er tett befolket, men det er ikke skogen jeg ferdes i. Jeg møter folk av og til ja, og dessverre syklister. Hunden min har enda ikke kommet når jeg har kalt henne inn, så den sjansen er jeg villig til å ta:-) (har dette så mye med den opprinnelige diskusjonen å gjøre?)
aline Skrevet 8. november 2002 Forfatter #10 Skrevet 8. november 2002 trodde det var fastsatt båndtvang og ikke båndtvang jeg? med tidspunkter? tar jeg feil? Når det er båndtvang, er det vel meningen at hunder skal holdes i bånd når dere ferdes utendørs? Men jeg synes allikevel ikke syklister har rett til å kjøre ned verken hunder eller mennesker! Og det var dessuten syklister jeg trengte å få ut min vrede mot da!!!
Linsi Skrevet 8. november 2002 #11 Skrevet 8. november 2002 Helt rett aline! Når det er båndtvang skal hunden holdes i bånd. Men det er av hensyn til dyrene da... Men en hund skal også holdes i bånd, hvis ikke eieren har kontroll.
Gjest hundeeierhatergjesten Skrevet 8. november 2002 #12 Skrevet 8. november 2002 Unnskyld at jeg sporet av. Nei, syklister kan jammen meg plinge litt om det er i gata eller i skogen, ved mennesker eller dyr! Men en hund skal også holdes i bånd, hvis ikke eieren har kontroll. Det er bare det at det er ukristelig mange folk som ikke innser at de ikke har kontroll på hunden. Derfor mener jeg at det bør innføres båndtvang året rundt...... av hensyn til både mennesker og dyr!
Gjest ¤_Fairytale_¤ Skrevet 8. november 2002 #13 Skrevet 8. november 2002 Hvis strømpene ikke tåler såpass, bør du finne deg et annet merke..... Og hva med et litt lengre skjørt hvis du ikke har lyst å vise gud og hvermann hele sulamitten Skal jeg gå med et lengre skjørt fordi det KANSKJE kommer en syklist og meier meg ned? Det er det DUMMESTE jeg har hørt! Og strømpene er opprinnelig i førsteklasses stand, men jeg tror ikke de tåler all slags akrobatikk heller.
Linsi Skrevet 8. november 2002 #14 Skrevet 8. november 2002 Kjære hundeeierhatergjest (som jeg forøvrig hadde tatt mer seriøst hvis du hadde vært registrert) Siden du her sier at du hater meg, blir jeg jo litt irritert. Du må kunne klare skille mellom to typer hundeeiere. De som faktisk vet hvilket ansvar det innebærer og trener med hunden sin, og de som virkelig ikke bryr seg. Sistnenevnte kategori har jeg aldri forsvart. Jeg sier faktisk fra til de selv. Men å si at alle hunder skal gå i bånd hele året på grunn av disse menneskene synes jeg er ganske drøyt.
Bettie Skrevet 8. november 2002 #15 Skrevet 8. november 2002 Vet nesten ikke om jeg våger å komme ut av skapet - men jeg er altså en sykkelist.......... Ganske teit, også noen ganger (antagelig) Jo, noen ganger sykler jeg på fortauet, for det er ikke alle steder jeg våger å sykle i gata. Bilene er stå store og så kjører de så fort, og noen har som sport å se a) hvor langt opp på bagasjebrettet de kan kjøre B) hvor tett innpå de kan kjøre når de kjører forbi c) hvor tett forran forhjulet de kan kjøre når de svinger inn etter forbikjøring. Og jeg er heller ikke glad i hundeeiere som lar hunden svinse løs mens de sier: Åh - han er så snill så. Hunder er uberegnelige i trafikken, uansett hvor godt dressert de er, og en stakkars sykkelist ligner veldig på et passende, flyktende bytte som det er morsomt å jage. Voff-glefs Grøss Så dette blir nesten som mannen som slår kona som slår ungene som slår hunden som biter katta osv. Neida - Jeg prøver å være en hensynsfull sykkelist - for jeg er også fotgjenger og vet hvor sinna jeg blir på håpløse sykkelister som farer forbi uten å ta hensyn så remaposer farer til alle kanter mens pusten nesten stopper av sjokk. Og jeg har vært hundeeier i mange år, så jeg vet at hunder har behov for å røre seg fritt. Men det handler om å ta hensyn. Bilister (som jeg også er av og til) må ta hensyn til de som beveger seg på to - enten det er hjul eller bein Sykkelister må ta hensyn til traffikken og ikke bare "vrenge2 over gata uten å se seg for, og de må ta hensyn til fotgjengere slik at hverken remaposer eller strømper rakner Og fotgjengere må ta hensyn til at det ikke er mulig å stoppe en bil eller sykkel på 2 cm. Og hundeeiere må ta hensyn til at ikke alle "elsker" hunder. - og ellers kan man gjøre som man vil...... Det går an å få til en sameksi
Gjest Starya Skrevet 8. november 2002 #16 Skrevet 8. november 2002 *reiser meg opp* Hei, jeg heter Starya, og jeg er syklist. Vel, egentlig, så anser jeg meg selv som en fortgjenger med hjul på.. Og ja, det hender jeg plinger på folk på fortauet... Men: Jeg har ikke verdens beste motorikk, derfor er det også sjelden du ser meg padle i full fart bortover veien. (Derfor ville det også være livsfarlig for meg i veibanen...) Er det klar bane, og ingen fotgjengere i nærheten, så kan jeg sykle fortere, med hjertet i halsen... Men: jeg tar alltid hensyn, og lærer også sønnen min at fotgjengere har første prio. Skal jeg over veien, så går jeg av sykkelen dersom det er biler i nærheten. Og: når jeg plinger på folk, så kommer jeg sigende i sakte fart, og har da tid til å la dem gå litt til siden. (Jeg har vel like stor rett til å få passere når jeg er på hjul som når jeg er på føtter..) Men, i morgen bæres sykkelen i boden. Jeg våger meg ALDRI ut på isete veier...
Iset Skrevet 8. november 2002 #17 Skrevet 8. november 2002 jeg har bare opplevd "høflige" syklister når jeg går, men det som irriteer meg KRAFTIG er når jeg kjører bil og det er en syklist midt i veien som sykler 0,4 km i timen og jeg må kjøre bak h*n i en halvtime. bussen også, har satt på bussen mange ganger, og den må ofte kjøre saaakte i flere minutter bak en trig syklist. greit, sykkelstien er kanskje ikke så stor mange steder, men jeg har MANGE ganger opplevd at de sykler utfor sykkelstien. huff!!!
Thea Skrevet 8. november 2002 #18 Skrevet 8. november 2002 Jeg er litt sjokka over hvor mange syklister som tror de er udødelige så fort de gnikker rompa si ned på sete sitt. Er det mange syklister som vet at biler stort sett i ingen situasjon har vikeplikt for syklister??? Didn`t think so
Gjest Starya Skrevet 8. november 2002 #19 Skrevet 8. november 2002 Jeg synes folks sykkelvaner skal avgjøre om de sykler på fortau eller i veibane. I sommer da jeg skulle på jobb tok jeg akkurat et skritt til siden for å gå over veien på fotgjengerfeltet, da jeg såvidt ble sneiet av et lynraskt fantom som kom susende -på fortauet. Ingen ringing, bare et "hups" idet han passerte.. (jeg var til fots) Dagen etter traff jeg samme fyren på samme sted, denne gang syklet han i veibanen -hvor han hørte hjemme.
Gjest Anonymous Skrevet 9. november 2002 #20 Skrevet 9. november 2002 Må bare blande meg litt inn i denne hundediskusjonen. Jeg synes det burde være båndtvang hele tiden, både fordi det er mange som tror de har kontroll over hunden som slett ikke har det og fordi det er en del folk som er redd hunder, samme hvor snille de i følge hundeeieren er. Jeg har mange ganger møtt løse hunder på tur i skogen og blir like redd hver gang. Eieren kommer traskende mange meter bak og har ikke alltid hunden i synet en gang. Og da har man ikke akkurat full kontroll, vil jeg påstå. Faren min, som har hund, er dessuten inderlig forbanna over hunder som går løse, fordi disse hundene alltid løper rett bort til hans hund i bånd. Båndet hemmer så klart hans hund, enten når det bare gjelder å hilse ordentelig på den andre hunden eller når den andre hunden nesten går til angrep. Jeg har forresten flere ganger hørt erfarne hundefolk som driver med oppdrett og opplæring av tjenestehunder at man aldri skal stole 100% på en hund, fordi det er et dyr med sterke instinkter som kan sette den mest lydige og snille hund på prøve.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå