Gå til innhold

Tungt å puste, utmattelse, tungt å prate mm. Hjelp?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg våknet i dag med følgende symptomer: 

- Ekstremt utmattet. Type helt tom. Å snu seg i senga var slitsom. Rydder jeg litt på kjøkkenet eller går ned på do blir jeg svimmel, kvalm og blir veldig andpusten. 

- Blir tung i pusten etter bevegelse og når jeg legger meg ned. 

- Litt trykk i hodet

- Jeg snakker saktere og på en svak måte og mange ord blir utydelig. Stemmen min er annerledes. Skriver veldig sakte på tlf. Skriver vanligvis raskt og automatisk. Nå går det sakte oh jeg må konsentrere meg veldig.

- Går litt rart, som om det ikke er noe koordinering mellom hjerne og bein. Sjangler litt og føler ikke beina henger helt med. 

Tror det var det. Kontakt i kommunen ble bekymret så jeg har vært hos en vikar-lege. Alt han gjorde var å ta CRP og lytte på lunger og hjerte. Også sa han kom tilbake hvis det blir verre. 

Hva skjer med meg? Det er ikke bare litt sliten, det er helt tomt. Og den tunge pusten samt at hjernen min åpenbart ikke fungerer normalt skremmer meg. 

Er det noen som kjenner igjen dette? 

Anonymkode: 3ec9d...4f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du bør kontakte legevakten NÅ!

Anonymkode: 9fd7d...e10

• Liker 3
Skrevet

Kan ringe legevakt, evt nødnr. Lite hjelp hos fastlege.

Kan være tegn før slag dette på kvinner.

Anonymkode: 1916f...94f

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg våknet i dag med følgende symptomer: 

- Ekstremt utmattet. Type helt tom. Å snu seg i senga var slitsom. Rydder jeg litt på kjøkkenet eller går ned på do blir jeg svimmel, kvalm og blir veldig andpusten. 

- Blir tung i pusten etter bevegelse og når jeg legger meg ned. 

- Litt trykk i hodet

- Jeg snakker saktere og på en svak måte og mange ord blir utydelig. Stemmen min er annerledes. Skriver veldig sakte på tlf. Skriver vanligvis raskt og automatisk. Nå går det sakte oh jeg må konsentrere meg veldig.

- Går litt rart, som om det ikke er noe koordinering mellom hjerne og bein. Sjangler litt og føler ikke beina henger helt med. 

Tror det var det. Kontakt i kommunen ble bekymret så jeg har vært hos en vikar-lege. Alt han gjorde var å ta CRP og lytte på lunger og hjerte. Også sa han kom tilbake hvis det blir verre. 

Hva skjer med meg? Det er ikke bare litt sliten, det er helt tomt. Og den tunge pusten samt at hjernen min åpenbart ikke fungerer normalt skremmer meg. 

Er det noen som kjenner igjen dette? 

Om du har skikkelig møtt veggen så kan slikt oppstå over natta. Fatigue og hjernetåke er kjent. Man kan bli så utmattet at det å prate er en kamp… Tar lang tid å komme seg. Men så klart du bør utredes for annet før en konklusjon om ren utmattelse. 

Anonymkode: 839f4...82c

• Liker 1
Skrevet

TS her. Har blitt litt bedre. Prater normalt og skriver som vanlig. Tung pust er også vekke. Men fortsatt ganske sliten, kvalm og ør. 

Det går vel over da, men jeg lurer jo på hva det er for noe.

Skrevet

Herregud, ring legen da. 

Anonymkode: eaf7a...632

Skrevet

Seriøst, Ts - jeg skrev i går at du burde kontakte legevakten.

Du kan ha hatt et slag. Du bør sjekkes av lege med de symptomene du hadde/har.

Men... det er din helse, ditt liv... hvem skal ta vare på din helse når du ikke tar ansvar for den selv?

• Liker 2
Skrevet (endret)
AnonymBruker skrev (16 minutter siden):

Seriøst, Ts - jeg skrev i går at du burde kontakte legevakten.

Du kan ha hatt et slag. Du bør sjekkes av lege med de symptomene du hadde/har.

Men... det er din helse, ditt liv... hvem skal ta vare på din helse når du ikke tar ansvar for den selv?

Jeg var jo hos en vikar-lege i går på formiddagen og han tok meg ikke på alvor i det hele tatt han. Kan det da virkelig være noe? 

Ops glemte anonym. Jaja

Endret av Purple_Pixiedust
  • Hjerte 1
Skrevet

Har i etterkant av dette vært skikkelig utmattet. Sover sånn 15-16 timer i døgnet og de resterende timene er jeg så trøtt og føler at det svir i hjernen. 

Kan det ha vært en form for akutt utbrenthet? 

Jeg har bipolar lidelse og er vanligvis deprimert på denne tiden av året, men dette kjennes mer somatisk ut. Fordi tankene mine er ikke deprimert. 

Legen sier bare at det er vanskelig å vite hva det er. 

• Hjerte 1
Skrevet

Migrene?

Anonymkode: baf6d...20d

Skrevet

Ikke for å skremme deg men dette minner mye om da jeg fikk slag som 23-åring. Ble ikke tatt på alvor hos fastlege. Samboer tok meg til slutt med til sin fastlege som faktisk tok meg på alvor. Synes du bør kontakte legevakt, om så bare for å få det registrert i journalen din. 

Anonymkode: be7e6...bde

Skrevet

Jeg hadde det ganske likt, lav blodprosent på 4,7. Aplastisk anemi. Akutt beinmargssvikt med lav hemoglobin, leukocytter og trombocytter samtidig.

Ble midlertidig bedre av blodoverføring. 

Anonymkode: f008e...ad1

Skrevet
AnonymBruker skrev (22 timer siden):

Migrene?

Anonymkode: baf6d...20d

Tror ikke det nei. 

Ikke for å skremme deg men dette minner mye om da jeg fikk slag som 23-åring. Ble ikke tatt på alvor hos fastlege. Samboer tok meg til slutt med til sin fastlege som faktisk tok meg på alvor. Synes du bør kontakte legevakt, om så bare for å få det registrert i journalen din. 

Anonymkode: be7e6...bde

Huff da det hørtes jo ikke bra ut. Men jeg er jo bedre, kun utmattelse som gjenstår, så tror ikke det gjelder meg. 

Jeg hadde det ganske likt, lav blodprosent på 4,7. Aplastisk anemi. Akutt beinmargssvikt med lav hemoglobin, leukocytter og trombocytter samtidig.

Ble midlertidig bedre av blodoverføring. 

Anonymkode: f008e...ad1

Ok. Blodprosent ble målt sist i september og den var fin. 

Takk for svar. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...