Gå til innhold

Gjelder ikke kjøpsloven ved kjøp av yale doorman?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som kan loven?

Vi kjøpte en yale doorman på obs bygg,  fikk den montert av firma som leverte ny dør, de har montert mange slike låser. Etter noen dager gikk det kun og åpne  døren utefra, den åpner ikke inne. Fikk montøren tilbake og de har 2 ganger tilbakestilt låsen. Da virker den noen dager før samme problem oppstår. Yale mener det er noe i låsen som er ødelagt og vil sende reservedeler de mener vi skal bytte selv. Vi ønsker ikke og røre låsen, men de sender ikke ut montør. Dette lurer vi på om er ok? Låsen virker jo ikke og vi lurer på om vi har rett til og returnere den?

Anonymkode: 0579a...217

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere må reklamere på den der dere har kjøpt den. Dette er Coop obs bygg sitt ansvar. 

Anonymkode: 2451f...142

• Liker 9
  • Nyttig 2
Skrevet

Virker ikke nødåpning heller?

Det er veldig enkelt å bytte deler selv. Dere får garantert en detaljert beskrivelse eller video. 

Om du skal klage på kjøpet er det vel greit å starte hos Obs Bygg. Min erfaring er at de er enkel å ha med p gjøre med slike ting, men da må dere jo demontere låsen først uansett.

Hva med å avvente til dere får den nødvendige delen fra Yale sammen med instruksjoner, så ta en avgjørelse da på hva dere ønsker å gjøre?

Men det kan også være feilmontering

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Dere må reklamere på den der dere har kjøpt den. Dette er Coop obs bygg sitt ansvar. 

Anonymkode: 2451f...142

Kan også være de som monterte den som har skadet låsen eller gjort feil under monteringen

• Liker 1
Skrevet

Har sendt en mail til obs så venter på tilbakemelding. Nødåpning virker heller ikke. Det er jo rart da, at det virker som det skal noen dager etter restart.

Skrevet

Høres ut som Coop bygg ja, det er jo de som har stått for montering og som er leverandør for dere. Yale er jo ofte underleverandør til slike firmaer, men siden dere ikke har bestilt direkte fra Yale så er det jo heller ikke dem dere skal forholde dere til som sluttkunde. Så får OBS bygg heller reparere eller bytte ut låsen og ta evt. garantisak mot Yale som underleverandør. 

Anonymkode: 367f7...63c

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Noen som kan loven?

Vi kjøpte en yale doorman på obs bygg,  fikk den montert av firma som leverte ny dør, de har montert mange slike låser. Etter noen dager gikk det kun og åpne  døren utefra, den åpner ikke inne. Fikk montøren tilbake og de har 2 ganger tilbakestilt låsen. Da virker den noen dager før samme problem oppstår. Yale mener det er noe i låsen som er ødelagt og vil sende reservedeler de mener vi skal bytte selv. Vi ønsker ikke og røre låsen, men de sender ikke ut montør. Dette lurer vi på om er ok? Låsen virker jo ikke og vi lurer på om vi har rett til og returnere den?

Forhold dere til OBS, og drit i leverandøren. Det har du rett til etter forbrukerloven, selv om alt for mange godtar at firmaer sier "kontakt leverandøren/produsenten" ved feil.

Bruk rettighetene dine og la OBS ta seg av alt.

Anonymkode: db97b...1fc

• Liker 2
Skrevet
2 hours ago, PhilosopherSe7en said:

Kan også være de som monterte den som har skadet låsen eller gjort feil under monteringen

Det kan være, men det vil man da få tilbakemelding om. Slikt er jo alltid en risiko, men hva er alternativet, å bestille både ny lås og montering? Jeg hadde klart prøvd meg på en garantisak.

Skrevet
2 hours ago, AnonymBruker said:

Høres ut som Coop bygg ja, det er jo de som har stått for montering og som er leverandør for dere. Yale er jo ofte underleverandør til slike firmaer, men siden dere ikke har bestilt direkte fra Yale så er det jo heller ikke dem dere skal forholde dere til som sluttkunde. Så får OBS bygg heller reparere eller bytte ut låsen og ta evt. garantisak mot Yale som underleverandør. 

Anonymkode: 367f7...63c

Obs har vel ikke montert hverken dør eller lås. Begge deler er montert av eksternt firma, så det kan være feilmontering av lås og/eller dør som gjør at det ikke virker som det skal 

• Liker 3
Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Det kan være, men det vil man da få tilbakemelding om. Slikt er jo alltid en risiko, men hva er alternativet, å bestille både ny lås og montering? Jeg hadde klart prøvd meg på en garantisak.

Men da må de demontere låsen, montere gammel lås igjen, hente ny lås og montere denne.

Jeg hadde uten tvil byttet delen Yale mener er defekt. Mindre arbeid og mye billigere enn å få inn montør i to runder til 

• Liker 1
Skrevet

Kjøpsloven gjelder ikke nei. 

Forbrukerkjøpsloven, derimot…

Anonymkode: 37dfb...e6b

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Forbrukerkjøpsloven gjelder ja. 
Men forbrukerkjøpsloven er også veldig tydelig på at det er selger som er ansvarlig. 
Du må henvende deg til selger, altså butikk, og de har inntil 2 forsøk på å reparere produktet. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (12 timer siden):

Kjøpsloven gjelder ikke nei. 

Forbrukerkjøpsloven, derimot…

Anonymkode: 37dfb...e6b

Jeg lette etter denne. :D 

Taluno skrev (23 minutter siden):

Forbrukerkjøpsloven gjelder ja. 
Men forbrukerkjøpsloven er også veldig tydelig på at det er selger som er ansvarlig. 
Du må henvende deg til selger, altså butikk, og de har inntil 2 forsøk på å reparere produktet. 

Problemet her, er at det er et firma som har montert låsen. Så da er spørsmålet om firmaet har avtale med Coop Obs Bygg, eller om firmaet bare har installert låsen på vegne kunden.

Dette er en av grunnene til at mange firmaer nekter å arbeide med varer som kunder har kjøpt selv, for det kan raskt bli et helvetes sammensurium å avklare om det er varen eller tjenesten som hadde mangelen.

Skrevet
kaarebjarne skrev (3 minutter siden):

Jeg lette etter denne. :D 

Problemet her, er at det er et firma som har montert låsen. Så da er spørsmålet om firmaet har avtale med Coop Obs Bygg, eller om firmaet bare har installert låsen på vegne kunden.

Dette er en av grunnene til at mange firmaer nekter å arbeide med varer som kunder har kjøpt selv, for det kan raskt bli et helvetes sammensurium å avklare om det er varen eller tjenesten som hadde mangelen.

Butikken er fortsatt selger, og den man skal henvende seg til. 
Hvis selger hevder det er brukerfeil eller monteringsfeil, så er det butikken som har bevisbyrden. 
På ett produkt som skal være så enkelt å montere at privatpersoner/ufaglærte skal kunne montere selv i følge produsent, så vil det bli enda vanskeligere for selger å hevde feilmontering. 
Selger skal kunne sannsynliggjøre hva som er gjort feil under montering. Det holder ikke bare si at det er gjort feil. 

Det er også en stor forskjell på produkter hvor det skal/bør være fagpersoner som monterer, og produkter forbruker skal kunne montere uten særlig kunnskap. 

Skrevet
Taluno skrev (4 minutter siden):

Butikken er fortsatt selger, og den man skal henvende seg til. 
Hvis selger hevder det er brukerfeil eller monteringsfeil, så er det butikken som har bevisbyrden. 
På ett produkt som skal være så enkelt å montere at privatpersoner/ufaglærte skal kunne montere selv i følge produsent, så vil det bli enda vanskeligere for selger å hevde feilmontering. 
Selger skal kunne sannsynliggjøre hva som er gjort feil under montering. Det holder ikke bare si at det er gjort feil. 

Det er også en stor forskjell på produkter hvor det skal/bør være fagpersoner som monterer, og produkter forbruker skal kunne montere uten særlig kunnskap. 

Og likevel så sitter TS i et sammensurium allerede. Rart det der :) 

Skrevet
kaarebjarne skrev (1 minutt siden):

Og likevel så sitter TS i et sammensurium allerede. Rart det der :) 

Vel, det å henvende seg til den som faktisk er ansvarlig er ett veldig godt tips da. 
TS har bare sendt en mail til de som er ansvarlig, uten å fått svar enda. 
TS kan ikke slå i bordet med loven når ansvarlig ikke engang har fått en sjanse til å ordne opp. 

Man havner fort i ett sammensurium når man klager til alle andre enn de som faktisk er ansvarlig. 

Skrevet
Taluno skrev (1 minutt siden):

Vel, det å henvende seg til den som faktisk er ansvarlig er ett veldig godt tips da. 
TS har bare sendt en mail til de som er ansvarlig, uten å fått svar enda. 
TS kan ikke slå i bordet med loven når ansvarlig ikke engang har fått en sjanse til å ordne opp. 

Man havner fort i ett sammensurium når man klager til alle andre enn de som faktisk er ansvarlig. 

Å finne den faktisk ansvarlige er en del av det pågående sammensuriumet. Dette beskrev jeg i klartekst til deg i sted, men så har du valgt å late som at jeg lyver.

Skrevet

Fått svar fra coop, de sier de ikke kan ta låsen i retur da de forholder seg til yale, og jeg må da tydeligvis selv bytte delene og se om låsen da virker. Jeg henviste til forbrukerkjøpsloven og at jeg forholder meg til dem som selger. Får se hva de svarer på det.

Skrevet

Coop tar ansvar og vi får ny lås. Så da ordnet det seg.

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Fått svar fra coop, de sier de ikke kan ta låsen i retur da de forholder seg til yale, og jeg må da tydeligvis selv bytte delene og se om låsen da virker. Jeg henviste til forbrukerkjøpsloven og at jeg forholder meg til dem som selger. Får se hva de svarer på det.

AnonymBruker skrev (27 minutter siden):

Coop tar ansvar og vi får ny lås. Så da ordnet det seg.

Godt det ordner seg. Jeg misliker sterkt når bedrifter prøver seg på det greiene som jeg har uthevet. Har opplevd liknende tilfeller, og hvor jeg da har lest ordrett fra forbrukerkjøpsloven hva som er reglene. Jeg er ressurssterk nok til å stå helt stødig i slike situasjoner, men jeg vet at mange ikke er det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...