Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Er førstegangsgravid og gruer meg til fødsel. Vet epidural tar mye av smertene (for mange), men er litt skeptisk siden mange ikke kjenner når man skal presse og derfor må del vel naturligvis være større sjanse for å revne …? 

Anonymkode: 12c7f...196

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jordmor veileder og sier ifra når du kan og ikke kan presse. Hadde et par «Nå på neste MÅ du presse» og en «Nå må du IKKE presse» 

Anonymkode: 9e5a3...d25

Skrevet

Hos meg justerte de ned epiduralen da det var på tide å presse så jeg kjente pressriene og jordmor ga beskjed om når jeg skulle presse og når jeg skulle vente. Et lite pyntesting ved første fødsel, litt flere ved andre, men det var pga at babyen kom med en hånd i tillegg til hodet 😆

Anonymkode: d40de...17c

• Liker 1
Skrevet

Kan også legge til at min var stjernekikker som de sier, med ansiktet feil vei, og det tok mye lenger tid og få ut, men fikk bare en bitteliten rift inni skjeden. 

Skrevet

Det er uansett stor sjanse for å revne, eller at jordmor revner deg hvis det trengs. Får du beskjed om å legge hendene under rompen, så vet du at jordmor skal rive opp litt... De færreste er så heldige å komme gjennom en fødsel uten å revne mellom 5-10 cm

Anonymkode: fcc0b...09b

Skrevet

Eg har fått epidural alle mine tre fødsler og har revnet litt. Har ikke noe skader av det senere og merket heller ikke noe særlig smerter etter fødselen. Det varierer fra person til person. Trenger du epidural for å samle inn krefter så anbefaler eg. Lykke til så mye! 

Anonymkode: 27c54...410

Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Det er uansett stor sjanse for å revne, eller at jordmor revner deg hvis det trengs. Får du beskjed om å legge hendene under rompen, så vet du at jordmor skal rive opp litt... De færreste er så heldige å komme gjennom en fødsel uten å revne mellom 5-10 cm

Aldri hørt. Hvor har du det fra? Det er vanlig at man får rifter, selvfølgelig, men at alle revner? Og det er vanlig å revne helt til endetarmen? Du får dele link og dokumentere påstandene dine. 

• Liker 2
  • Nyttig 3
Skrevet

Vet ikke statistikken på dette så ta meg med en klype salt, men når jeg tenker på mine egne fødsler (en med og en uten epidural) ser for meg at det er lettere å revne uten epidural🙈 jeg var myyye mer avslappet da jeg hadde epidural, så føler jeg tok meg god tid da jeg skulle presse (jeg kjente ikke pressriene men ble godt veiledet av jordmor). Når jordmor sa at jeg skulle stoppe å presse var det null problem. Da jeg ikke hadde epidural var jeg stresset og hadde kjempevondt, og presset bare i hytt og pine selv da jordmor sa at jeg måtte stoppe. Så jeg revnet mer på den fødselen uten epidural😅 datteren min (som ble født med epidural) ploppet nærmest bare ut, måtte ikke sy noe

• Liker 2
Skrevet
1 minutt siden, Tjoheiii said:

Vet ikke statistikken på dette så ta meg med en klype salt, men når jeg tenker på mine egne fødsler (en med og en uten epidural) ser for meg at det er lettere å revne uten epidural🙈 jeg var myyye mer avslappet da jeg hadde epidural, så føler jeg tok meg god tid da jeg skulle presse (jeg kjente ikke pressriene men ble godt veiledet av jordmor). Når jordmor sa at jeg skulle stoppe å presse var det null problem. Da jeg ikke hadde epidural var jeg stresset og hadde kjempevondt, og presset bare i hytt og pine selv da jordmor sa at jeg måtte stoppe. Så jeg revnet mer på den fødselen uten epidural😅 datteren min (som ble født med epidural) ploppet nærmest bare ut, måtte ikke sy noe

Jeg må bare si: dette ser jeg for meg at jeg kan finne på, i en ren skjær panikk. Skal ha epidural igjen, garantert. Det føltes som du sier, ut som om jeg klarte samle meg, finne ro i smertene og kontrollere meg selv mer. 

• Liker 2
Skrevet

Fikk en rift grad 2 b med første, men den merket jeg ikke engang og ga meg ingen plager i etterkant. Var bare hallelujastemning da jeg endelig fikk epidural 😅 pressriene kjente jeg dårlig både den fødselen og fødselen uten epidural, men jordmor hjelper med når du skal presse, så det gikk fint 

Anonymkode: 9c1c5...4cd

• Liker 1
Skrevet

Jeg hadde ikke epidural, men kjente ikke pressriene, jeg spurte jordmor mellom hver rie at de måtte si ifra når jeg hadde rie og det gjorde de. (De kan også kjenne på magen når den strammer seg)

Revnet ikke, sikkert pga god veiledning fra jordmødre og en god dose flaks!

Anonymkode: 7fa6f...fc4

Skrevet
38 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg hadde ikke epidural, men kjente ikke pressriene, jeg spurte jordmor mellom hver rie at de måtte si ifra når jeg hadde rie og det gjorde de. (De kan også kjenne på magen når den strammer seg)

Revnet ikke, sikkert pga god veiledning fra jordmødre og en god dose flaks!

Anonymkode: 7fa6f...fc4

Sikkert dumt spørsmål: Er det på maskinen de ser når du har en rie? 

Skrevet

Jeg hadde en ganske kraftig epidural pga. høyt blodtrykk og kjente derfor ingen trykketrang. Måtte få veiledning på når/hvordan jeg skulle presse, men det gikk veldig smooth (😀) likevel. Jordmor hadde kontroll, jeg revnet ikke særlig mye, kun noen pyntesting og følte meg helt fin igjen etterpå. 

Men vet ikke hva forskning og statistikk sier om dette, kun min personlige opplevelse som var helt rå, selv om både bein og rumpe var helt bedøvd under fødselen 😅

Anonymkode: a67e6...ef9

Skrevet
AnonymBruker skrev (13 timer siden):

Sikkert dumt spørsmål: Er det på maskinen de ser når du har en rie? 

Ja det gjør de, men man kjenner det også godt ved å ta på magen. Den blir hard som en bowlingkule under riene - ganske fascinerende 🙈 

Anonymkode: c1a23...f3c

Skrevet

Hadde epidural. Kjente egentlig bare så vidt trykketrang, men jordmor bemerket at jeg jobbet som en okse selv om følelsen av å måtte presse var veldig liten. Ungen ute på 30 min, fikk skrubbsår bare. 

Anonymkode: b8bd4...f58

Skrevet
3 hours ago, AnonymBruker said:

Ja det gjør de, men man kjenner det også godt ved å ta på magen. Den blir hard som en bowlingkule under riene - ganske fascinerende 🙈 

Anonymkode: c1a23...f3c

Jeg fulgte ikke med på magen og registrerte ikke det skjedde noe der, for å være ærlig :ler:

Skrevet

Slapp av! Det er en sannsynlighet for at epiduralen ikke funker på pressriene. Her var epiduralen gull fra 5-10cm, men da pressriene kom, og lille var på vei ut, fikk jeg både naturlig pressetrang, og merket godt hvor hodet til babyen var til enhver tid. (Hvis epiduralen tok noe av smerten ved selve pressfasen, tror jeg at jeg hadde dødd uten, for hjelpes!) Fikk 3 små innvendige muskelrifter som måtte sys, og 3+ utvendige rifter som kun skulle leges av seg selv. Baby kom på ettermiddagen, og jeg var likevel oppe og ruslet til middag samme kveld. Vil anbefale epidural for smertelindring i tiden før pressriene, men kommer til å takke nei ved eventuell senere fødsel. Fikk lekkasje av spinalvæske med påfølgende hodepine, og har nå flere migreneanfall/mnd. (Som ikke trenger å ha noen sammenheng med epiduralen, men man vet aldri) 

Når det er sagt, kjenner jeg mange som har født med epidural, som hverken opplevde egen fødsel som påfallende smertefull, eller som fikk bivirkninger eller komplikasjoner i ettertid. Alt avhenger av så mye, at det er umulig å si hvilken opplevelse du vil få med epidural eller ei! Du må uansett ha masse lykke til! 😁

Anonymkode: c9db0...656

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 16.42):

Er førstegangsgravid og gruer meg til fødsel. Vet epidural tar mye av smertene (for mange), men er litt skeptisk siden mange ikke kjenner når man skal presse og derfor må del vel naturligvis være større sjanse for å revne …? 

Anonymkode: 12c7f...196

Det vet jeg ikke.

Men jeg har født med epidural 3 ganger og har alltid kjent pressriene godt. Jeg har aldri revnet.

Anonymkode: 13aed...486

Skrevet

Jeg vet ikke om epiduralen har så mye å si på det, men jeg revnet ihvertfall grad 3B og hadde epidural 

Anonymkode: 64a63...78d

Skrevet
AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 17.19):

Slutt å skrive sånn skremselspropaganda og reinspikka tull. JM skal da IKKE "revne" noen eller "rive opp litt". Det er også tull og tøv at det er vanlig å få rifter på 5-10 cm! 

Anonymkode: 87624...3cf

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...