Gå til innhold

Vil slutte å bruke deo, kroppssåpe og sjampo

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt at man kan få tilbake menneskets naturlige bakterieflora ved å kutte ut bruken av deodorant, såpe og sjampo. Jeg har testet over ca. to måneder ikke å bruke noen av delene (vasker dog hendene med såpe). Jeg opplever at håret er mindre fett nå enn i starten, men jeg savner det friske og lette håret mitt. Jeg opplever at jeg må vaske meg ofte for ikke å lukte, selv om jeg primært bruker ull. Jeg vasker meg om morgenen, i lunsjen og gjerne en gang om kvelden, men hvis jeg ikke har med skift, så hjelper det ikke, og flere ganger opplever jeg at lukten kommer raskt etter vask - selv når jeg skifter.

Jeg er ikke interessert i å høre alles meninger om at man selvfølgelig må bruke såpe også videre, og stakkars kollegaer som er rundt meg når jeg lukter vondt. Jeg driver et «eksperiment» for å se om dette kan funke. Jeg er i ferd med å gi opp, for det er ubehagelig. Jeg er ny til dette, og lurer først og fremst på om andre har erfaringer med å slutte å bruke de samme tingene. Må jeg fortsette å vaske meg flere ganger om dagen, selv om et halv år - et år? Hvor lang tid kan jeg evt. forvente at det tar før jeg ikke trenger å vaske meg 2-3 ganger om dagen (hvis mulig)?

Jeg prøver også å gå noen dager uten å vaske meg hvis jeg ikke skal være med folk, for å se om det hjelper når jeg ikke vasker meg så ofte også. Det har heller ikke hatt noen effekt over disse to mnd jeg har holdt på. 

Vil håret mitt til slutt bli så vant med ikke å vaskes med såpe, at det heller ikke oppleves fett, eller vil det alltid være litt fett?

Og for den som måtte lure (fordi kost kan ha betydning på lukt) spiser jeg grønnsaker, kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter - aldri ultraprosessert mat. Jeg er altså ikke veganer og kommer ikke til å bli det.

Anonymkode: 6a67c...7cf

• Liker 1
  • Hjerte 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke vasket håret med såpe på 20 år og det går helt fint. Skyller håret daglig i rent vann og opplever ikke noen annen lukt enn... hår? 

Under armene og mellom tærne bruker jeg såpe, men resten av kroppen skylles bare i dusjen. 

Anonymkode: e7c02...29f

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Jeg har ikke vasket håret med såpe på 20 år og det går helt fint. Skyller håret daglig i rent vann og opplever ikke noen annen lukt enn... hår? 

Under armene og mellom tærne bruker jeg såpe, men resten av kroppen skylles bare i dusjen. 

Hår lukter helt forferdelig 🤮🤢

Samme med underliv som ikke vaskes med intimsåpe

Anonymkode: c6639...175

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (17 minutter siden):

Bruker såpe også mellom stortærne... 

• Liker 2
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Bruker såpe også mellom stortærne... 

Mellom stortærne 🤔?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grüner skrev (3 minutter siden):

Mellom stortærne 🤔?

Du store min. 

Hvor finnes huden mellom stortærne?

Se godt etter... 

• Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva vil du oppå ved å "få tilbake hudens naturlige bakterieflora"? Hva er fordelene med det?

Og påvirkes den naturlige bakteriefloraen også av hudlotion og solkrem?

Anonymkode: c6963...414

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (4 minutter siden):

Hva vil du oppå ved å "få tilbake hudens naturlige bakterieflora"? Hva er fordelene med det?

Og påvirkes den naturlige bakteriefloraen også av hudlotion og solkrem?

Anonymkode: c6963...414

Jeg vil unngå å bruke produkter som tilsetter kroppen min noe unaturlig. Deriblant miljøgifter som lagres i kroppen for all tid. Vi vet for lite om effektene av dette, og jeg vil teste på meg selv om jeg kan unngå alt dette, og med god samvittighet videreføre rutinene til barna mine. Mannen tester det samme.

Jeg ønsker å komme til det punktet jeg hører flere snakke om; at de ikke bruker noe av det overnevnte, og likevel ikke lukter vondt. De dusjer bare i vann, og det er det. Men jeg lurer igrunn på om de dusjer oftere enn én gang om dagen og om hvor lang tid det tar fra du slutter å bruke det, til den naturlige bakteriefloraen er gjenopprettet, slik at effektene med luktfrihet kommer. Er det snakk om én måned, så har det ikke hatt den effekten på meg, men er det snakk om seks mnd, så kan jeg kanskje holde ut noen mnd til for teste 🤞🏼

Så vidt jeg har skjønt kan alt du påfører hud og kropp (innsiden og utsiden) trekke inn i huden og bidra til dette ja. Men jeg er ingen ekspert på dette. Jeg har bare innsett at industrien prøver å prakke på oss så mye greier de skal tjene penger på (ultraprosesserte produkter og velværeprodukter blant annet), som våre oldeforeldre ikke spiste eller brukte, og de klarte seg helt fint slik de hadde det. Jeg har lyst til å frigjøre meg fra alt lureri og gå tilbake til det enkle. Vi trenger egentlig veldig lite utover søvn, råvarebasert mat og drikke og sosiale relasjoner 🫶🏻

Vi har også som mål å bruke mindre solkrem. Solkrem er egentlig et produkt som gjør at vi tror vi kan være lenger ute i solen, men de skadelige effektene kommer selv om man bruker solkrem, og kremen inneholder mye rart. Derfor prøver vi å være mye ute, i mindre porsjoner, bruke klær og skygge når nødvendig, og når vi merker at kroppen har fått nok, går vi inn 🥰

Men fokuset i denne tråden er altså;

- Hvor lang tid tar det før man får tilbake den naturlige bakteriefloraen (som såpe vasker bort)

- Hvordan er det å leve over tid uten såpe og deo - må man vaske seg flere ganger om dagen

- Hvordan kjennes og ser håret ut når du ikke bruker sjampo over lang tid. Er det litt fett, eller ikke noe særlig fett i det hele tatt

❤️

• Liker 1
  • Hjerte 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (52 minutter siden):

Jeg syns igrunn ikke håret lukter noe. Det lukter bare svette under armhulene, utelukkende. Men håret er fett. Det var veldig fett i starten, og fortsatt hvis jeg går for mange dager uten å vaske det med vann. Nå er det litt mindre fett. Men jeg savner det fluffy håret som var så lett og ledig når jeg brukte sjampo. Vil jeg aldri få det hvis jeg bare vasker med vann? Eller blir det mindre fett med tiden?

Bader i saltvann (sjøen) to ganger i uka. Noen ganger tar jeg hodet under, men ikke alltid jeg orker nå med kuldegradene.

Det finnes svanemerkede sjampoer, men jeg har lyst til å teste uten noen produkter en stund, da det er billigere, sunnere og et litt spennende eksperiment.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Såpe har eksistert siden ca 2400 år før Jesus fødsel.. så du må nok lengre tilbake enn din oldefar for å finne en som ikke brukte såpe. 

Anonymkode: 36bc5...bf7

• Liker 16
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo bruke en mer naturlig deo, en med det de kaller «sodium bicarbonate» (tror man kan finne det i kjøkkenskapet også). Soapwalla, Schmidt's el.l.

Det finnes også såpefri sjampo, jeg bruker New Wash (hairstory.com) – svinedyr, men håret blir dødsfint og ikke så slitt/flisete som det blir av såpesjampo.

Anonymkode: ea0af...be5

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

Jeg har hørt at man kan få tilbake menneskets naturlige bakterieflora ved å kutte ut bruken av deodorant, såpe og sjampo. Jeg har testet over ca. to måneder ikke å bruke noen av delene (vasker dog hendene med såpe). Jeg opplever at håret er mindre fett nå enn i starten, men jeg savner det friske og lette håret mitt. Jeg opplever at jeg må vaske meg ofte for ikke å lukte, selv om jeg primært bruker ull. Jeg vasker meg om morgenen, i lunsjen og gjerne en gang om kvelden, men hvis jeg ikke har med skift, så hjelper det ikke, og flere ganger opplever jeg at lukten kommer raskt etter vask - selv når jeg skifter.

Jeg er ikke interessert i å høre alles meninger om at man selvfølgelig må bruke såpe også videre, og stakkars kollegaer som er rundt meg når jeg lukter vondt. Jeg driver et «eksperiment» for å se om dette kan funke. Jeg er i ferd med å gi opp, for det er ubehagelig. Jeg er ny til dette, og lurer først og fremst på om andre har erfaringer med å slutte å bruke de samme tingene. Må jeg fortsette å vaske meg flere ganger om dagen, selv om et halv år - et år? Hvor lang tid kan jeg evt. forvente at det tar før jeg ikke trenger å vaske meg 2-3 ganger om dagen (hvis mulig)?

Jeg prøver også å gå noen dager uten å vaske meg hvis jeg ikke skal være med folk, for å se om det hjelper når jeg ikke vasker meg så ofte også. Det har heller ikke hatt noen effekt over disse to mnd jeg har holdt på. 

Vil håret mitt til slutt bli så vant med ikke å vaskes med såpe, at det heller ikke oppleves fett, eller vil det alltid være litt fett?

Og for den som måtte lure (fordi kost kan ha betydning på lukt) spiser jeg grønnsaker, kjøtt, fisk, egg og meieriprodukter - aldri ultraprosessert mat. Jeg er altså ikke veganer og kommer ikke til å bli det.

Du må kutte ut dette tullet. Du plager mest sansynlig alle rundt deg med vond lukt. Den livstilen du prøver deg på er for huleboere. Vi har kommet lengere nå!

• Liker 14
  • Nyttig 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 hour ago, AnonymBruker said:

For noe tull. 

Anonymkode: 5b770...c96

• Liker 10
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Tobias001 skrev (6 minutter siden):

Du må kutte ut dette tullet. Du plager mest sansynlig alle rundt deg med vond lukt. Den livstilen du prøver deg på er for huleboere. Vi har kommet lengere nå!

Jeg er ikke ts men du tar feil her. Om man ikke bruker noe kunstig på kroppen må man vaske seg oftere, men ellers går det fint. 

Anonymkode: ff716...91c

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

24 minutter siden, Tobias001 said:

Vi kan lære oss å ikke være så fine på det når det gjelder kroppslukter. Det er tross alt naturlig. Alt trenger ikke lukte parfymert. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

🤮🤮🤮

Hva er det med en spesifikk gruppe mennesker som nekter å være ren? Bruker ikke såpe, vasker ikke håret eller føttene ordentlig, bare lar vann renne ned kroppen. Æsj. Det her er verre enn voldtekt. 

Anonymkode: 1b093...074

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vasker håret med vann, men "kurer" det innimellom med et sammenrørt egg og kanskje litt olje av nyperosefrø. Jeg har fått mye finere hår etter at jeg startet med det. Tykkere, lengre og mykere. Håret blir raskere fett etter bare vannvask (to dager er helt ok), men det er fint i flere dager etter en eggekur.

Om ikke jeg skal noe spesielt, så bruker jeg utvannet eplecidereddik under armene - noe jeg synes forlenger prosessen mot svettelukt. Vet ikke om det er aktuelt for deg, men det senker ph og hindrer en del bakterievekst. Kokosolje er også antimikrobielt - og jeg har lest at flere har god erfaring med det. Jeg trenger ikke vaske meg mer enn en gang om dagen nå, så for meg ble det bedre. Om jeg ikke gjør noe som medfører ekstra svette - så lukter det ikke noe neste morgen, men jeg føler meg uansett bedre med daglig vask og har ikke prøvd å se hvor lenge jeg kan gjøre det.

Dager jeg føler for litt mer trygghet i forhold til lukt bruker jeg Humble deodorant. Den er i alle fall fri for aluminium. Nå selges den også i pappembalasje så du slipper plast om det er noe du tenker på. https://sunkost.no/humble-deodorant-bergamot-ginger-i-pappemballasje

Anonymkode: 499dd...689

• Nyttig 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Må bare legge til at jeg bruker såpe - Dr Bronner og/eller Lactacyd.

Anonymkode: 499dd...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville fortsatt med deo, men kanskje bruke noe som er mer miljøvennlig og vennlig for huden. Jeg kjenner folk som ikke bruker deo, og gudbedre som det lukter OG smitter over på andre mennesker når man skal gi klem. 

Anonymkode: 4942d...2d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hadde en venn som prøvde dette et års tid. Gikk helt fint det! 

Må bare holde litt avstand. 

Anonymkode: 3c661...53d

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...