Gå til innhold

Barn- øve på å sove borte/ha barnevakt over natten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Vi skal ha barn nr 2 i slutten av august. Da er storesøster litt over 2 år. Foreløpig nattammer vi enda, så hun har derfor aldri sovet noe sted uten meg. Hvordan gjør man det med å "øve" på å sove over hos besteforeldre? Skal selvfølgelig avslutte nattammingen før vi prøver. Hvor tidlig bør vi begynne å prøve? 

Anonymkode: a0cca...91a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Kanskje dere kan sove sammen hos besteforeldre første gangen? Eller at besteforeldre sover hos dere? Har besteforeldre øvd på å legge hjemme hos dere?

Anonymkode: 58be6...5c8

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Kanskje dere kan sove sammen hos besteforeldre første gangen? Eller at besteforeldre sover hos dere? Har besteforeldre øvd på å legge hjemme hos dere?

Anonymkode: 58be6...5c8

De har prøvd å legge et par ganger, men det ble bare kaos 😅 Kanskje vi kan begynne der ja. 

Skrevet

To av mine ammet første gang de sov borte, de var vel rundt 2 år begge to og ba selv om å få sove borte. Ammingen fortsatte bare som normalt når de var hjemme igjen. Gikk også helt problemfritt. 

Anonymkode: 42a39...2c7

Skrevet

Vår sov borte første gang når hun var ca. 1,5 år. Det vi hadde gjort var at besteforeldrene hadde lagt barnet hjemme hos oss et par gang før overnattingen (vi kom hjem noen timer etter leggetid). Og ellers bare vært mye sammen, også alene med barnet, på dagtid. Så barnet var veldig trygg på spesielt bestemoren sin. 

Jeg hadde også avvennet nattamming men ikke ennå avvent å amme i søvn, men vi hadde vent barnet til å ta flaske. 

Første overnatting var vi ikke langt avgårde og en av oss var edru slik at om det hadde vært noe kunne vi dratt ut til dem på kort varsel, men det gikk veldig fint. 

Vi hadde et barn som nattammet lenge, våknet mye om natten og generelt brukt tid på å bli trygg på nye voksne, derfor litt forsiktig tilnærming til overnatting :) Glad vi gjorde det sånn da så ble det en fin opplevelse for alle.

Anonymkode: 6929e...db4

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

De har prøvd å legge et par ganger, men det ble bare kaos 😅 Kanskje vi kan begynne der ja. 

Her gikk det forresten bedre å legge hjemme hos dem enn det gikk når de skulle legge barnet her hos oss :) 

Glemte å si at jeg hadde også sovet over hos dem med barnet noen ganger så det var ikke helt ukjent rom og sted. Men det var ganske lenge fra sist gang vi gjorde det til første gang hun overnattet alene så vet ikke hvor mye det hadde å si. Men vi hadde vært mye på besøk iallfall og blitt passet hjemme hos dem på dagtid. 

Anonymkode: 6929e...db4

Skrevet

Vi begynte ganske enkelt med legginger med dagsoving hos dem når vi var på besøk i helgene. Det gjorde vi lenge; mamma var den som la babyen. Deretter tok vi noe legging på natt hos oss. Uten at vi involverte oss eller var i nærheten av rommet. Vi snakket noe om rutiner i forkant, men vi lot dem gjøre hva de var komfortable med. Vi gikk rett på at barnet sov alene hos dem én natt, men om vi var noe usikre, hadde en av oss sovet der som backup. Jeg tror bare det som er viktig er å holde seg i bakgrunnen, ikke falle for fristelsen for å si noe eller blande seg med mindre det er full krise. Men det er helt greit det er noe gråting. Barn kan gråte når de legges, også med foreldre :) 

Anonymkode: 2b048...b84

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Min erfaring er at det er lettere for andre å legge når jeg ikke er i nærheten. Mine barn har alle laget skikkelig baluba om jeg er i nærheten. Personlig ville jeg heller jobbet for at barnet var mye sammen med besteforeldrene utenom leggingen i første omgang, deretter kunne de overtatt selve leggestunden, men uten meg som alternativ i nærheten. Mine har også sovet borte uten meg selv om vi nattammet. 

Anonymkode: 4c08f...69b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...