AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #1 Skrevet 11. januar 2024 Min ungdom skal nå søke skoleplass, dette er nytt for oss og litt nervepirrende. Problemet at vi bor litt dumt til, og vår ungdom føler ingen tilknytning til de byene som har nærskolen vår. Ungdommen søker seg ut av dette prinsippet, taper da 100 poeng og er ikke en prioritert til de linjene. Dette skjer jo da hvert år de skal søke, og er fullstendig avhengig da av veldig gode karakterer. Har dere noe erfaring med dette å søke seg bort fra nærskolen i vgs? Jeg prøver å gi råd til ungdommen om at det er lurt å søke mot nærskolen, men det er ingen interesse for mine råd akkurat nå Anonymkode: 43eb2...4ff
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #2 Skrevet 11. januar 2024 Han bør iallfall ha en grei nærskole på søknaden. For skolene han søker på prioriterer sitt nærområde før de tar inn de utenfor, og er det da fult så er det fult. Men alle har rett til skoleplass, så da blir han bare tildelt en vilkårlig plass på en av nærskolene det er åpning på etter at alle som har søkt der har fått plass. Anonymkode: 77722...526 4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #3 Skrevet 11. januar 2024 Se etter hybel fra nå. Ungdommen vil få borteboerstipend hvis det er mer en 4 mil hjemmefra. Mat må de ha uannsett så det får ungdommen min penger til hjemmefra. Stipendsvar kommer nokså fort når man søker etter å ha fått skoleplass. Der ungdommen min går har de hybelmiddag hver 14 dag for vg1 og vg2. Lag også en avtale med skolen at dere skal ringes hvis ungdommen ikke kommer til skolen feks til 1. Time. Anonymkode: e462a...9c4 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #4 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Han bør iallfall ha en grei nærskole på søknaden. For skolene han søker på prioriterer sitt nærområde før de tar inn de utenfor, og er det da fult så er det fult. Men alle har rett til skoleplass, så da blir han bare tildelt en vilkårlig plass på en av nærskolene det er åpning på etter at alle som har søkt der har fått plass. Anonymkode: 77722...526 Da må vi jobbe litt med han for dette er nå helt utelukket for han. Og får litt vondt i magen, ja har greie karakterer nærmer seg 5 i snitt, men likevel. Ts Anonymkode: 43eb2...4ff
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #5 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Se etter hybel fra nå. Ungdommen vil få borteboerstipend hvis det er mer en 4 mil hjemmefra. Mat må de ha uannsett så det får ungdommen min penger til hjemmefra. Stipendsvar kommer nokså fort når man søker etter å ha fått skoleplass. Der ungdommen min går har de hybelmiddag hver 14 dag for vg1 og vg2. Lag også en avtale med skolen at dere skal ringes hvis ungdommen ikke kommer til skolen feks til 1. Time. Anonymkode: e462a...9c4 Vi bor ikke et slikt sted, det er masse skoler rundt oss men ikke i vår kommune, så da har fylket bestemt hvilke skoler som gjelder. Det er ikke frittskolevalg. De som søker til sin nærskole får ekstra poeng og derfor vanskelig å konkurrere med de ts Anonymkode: 43eb2...4ff
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #6 Skrevet 11. januar 2024 Jeg hadde nærskolen i Kristiansund, men valgte å søke i Nord Trøndelag, kom inn på førstevalget 😊 Anonymkode: 39b70...880
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #7 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Vi bor ikke et slikt sted, det er masse skoler rundt oss men ikke i vår kommune, så da har fylket bestemt hvilke skoler som gjelder. Det er ikke frittskolevalg. De som søker til sin nærskole får ekstra poeng og derfor vanskelig å konkurrere med de ts Anonymkode: 43eb2...4ff Hvis ungdommen din velger en linje som ikke er på de nærmeste skolene vil det gå. Anonymkode: e462a...9c4 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #8 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Hvis ungdommen din velger en linje som ikke er på de nærmeste skolene vil det gå. Anonymkode: e462a...9c4 Men det er det ikke snakk om, vi har alle linjer på nærskolen. ts Anonymkode: 43eb2...4ff
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #9 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (27 minutter siden): Men det er det ikke snakk om, vi har alle linjer på nærskolen. ts Anonymkode: 43eb2...4ff Absolutt alle? Hest, toppidrett, dans, drama, kunst, arkitektur…? Jeg valgte linje jeg ikke var så interessert i, kun for å få flyttet fra hjembyen min, som hadde de fleste, men ikke alle, linjer… Anonymkode: 3b146...5ee 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #10 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (57 minutter siden): Absolutt alle? Hest, toppidrett, dans, drama, kunst, arkitektur…? Jeg valgte linje jeg ikke var så interessert i, kun for å få flyttet fra hjembyen min, som hadde de fleste, men ikke alle, linjer… Anonymkode: 3b146...5ee Linjer min ungdom ønsker å gå på, har ikke sjekket noen andre linjer. Og skolen han søker seg til er ikke grunnlag for å flytte ut hjemmefra. Den er bare 1 mil unna men er ikke vår nærskole og derfor litt bekymret. Anonymkode: 43eb2...4ff
Gjest jegerrinne Skrevet 11. januar 2024 #11 Skrevet 11. januar 2024 Er det noe spesielt grunn til at ungdommen vil bort? Eks mobbing? Her fikk vi beskjed at de kunne søke bort fra nærskolen hvis det lå sterke grunner eks utsatt for mye mobbing og for å komme bort fra de personene så de slapp 3 år til med de samme elevene. Da må det ligge ved papirer fra rådgiver, helsesøster, fastlege evnt psykolog Ene min gikk på nærskolen, den andre går ikke på nærskolen pga det å få annet miljø pga forskjellige årsaker.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #12 Skrevet 11. januar 2024 Du er stresset over en avstand på 1 mil?!? Hva med å bare la ungdommen avgjøre selv. Det er jo ingenting. Anonymkode: a783d...b09 10
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #13 Skrevet 11. januar 2024 jegerrinne skrev (10 minutter siden): Er det noe spesielt grunn til at ungdommen vil bort? Eks mobbing? Her fikk vi beskjed at de kunne søke bort fra nærskolen hvis det lå sterke grunner eks utsatt for mye mobbing og for å komme bort fra de personene så de slapp 3 år til med de samme elevene. Da må det ligge ved papirer fra rådgiver, helsesøster, fastlege evnt psykolog Ene min gikk på nærskolen, den andre går ikke på nærskolen pga det å få annet miljø pga forskjellige årsaker. Nei, men har lite venner her. Har mer venner mot de andre skolene så jeg tror det trekker ditt pga venner. Blir ikke mobbet eller noe, tenkte å ringe inntak i morgen å høre om det er mulig å søke, men jeg tror det er strengt. 🤔 ts Anonymkode: 43eb2...4ff 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #14 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (39 minutter siden): Linjer min ungdom ønsker å gå på, har ikke sjekket noen andre linjer. Og skolen han søker seg til er ikke grunnlag for å flytte ut hjemmefra. Den er bare 1 mil unna men er ikke vår nærskole og derfor litt bekymret. Anonymkode: 43eb2...4ff 1 mil er nå lite. Nærskolen her er 2.5 mil unna. Anonymkode: b1dea...d49
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #15 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Du er stresset over en avstand på 1 mil?!? Hva med å bare la ungdommen avgjøre selv. Det er jo ingenting. Anonymkode: a783d...b09 Nei jeg stresser over at hvert år må denne konkurrere med andre elever som får ekstra poeng og da mulig havner på en linje og skole som ikke er ønsket i utgangspunktet om han ikke har søkt linker til nærskolen. Jeg lager ikke reglene, dessverre så er det faktisk lenger til nærskolen enn den skolen ungdommen vil gå på. Jeg skulle gjerne latt han gå hvor han vil, men fylke bestemmer hva som er nærskole. Vet du hva nærskoleprinsippet betyr? ts Anonymkode: 43eb2...4ff
Gjest jegerrinne Skrevet 11. januar 2024 #16 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 minutter siden): Nei, men har lite venner her. Har mer venner mot de andre skolene så jeg tror det trekker ditt pga venner. Blir ikke mobbet eller noe, tenkte å ringe inntak i morgen å høre om det er mulig å søke, men jeg tror det er strengt. 🤔 ts Anonymkode: 43eb2...4ff Vet her er det veldig strengt. Så var mye frem og tilbake
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #17 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): 1 mil er nå lite. Nærskolen her er 2.5 mil unna. Anonymkode: b1dea...d49 Hva har lengden med dette å gjøre? Vi bestemmer ikke hvor nærskolen ligger, det gjør fylke. ts Anonymkode: 43eb2...4ff
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #18 Skrevet 11. januar 2024 jegerrinne skrev (1 minutt siden): Vet her er det veldig strengt. Så var mye frem og tilbake Tenke meg det, når jeg gikk var det fritt skolevalg. Skjønner ikke hvorfor de sluttet med dette. Jeg er redd han ender opp med en studieplas som ikke er ønsket på en skole som han overhode ikke vil ha om han i allefall ikke har en av nærskolene på valg. Har litt tid igjen så må undersøke litt 🥴 ts Anonymkode: 43eb2...4ff
Gjest jegerrinne Skrevet 11. januar 2024 #19 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (23 minutter siden): Tenke meg det, når jeg gikk var det fritt skolevalg. Skjønner ikke hvorfor de sluttet med dette. Jeg er redd han ender opp med en studieplas som ikke er ønsket på en skole som han overhode ikke vil ha om han i allefall ikke har en av nærskolene på valg. Har litt tid igjen så må undersøke litt 🥴 ts Anonymkode: 43eb2...4ff Var det når jeg vokste opp og. Og fylket her hadde før det ble slått sammen. Kommunen vi bor i har ikke videregående, så her må de til 1 av 4 nabo kommuner
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #20 Skrevet 11. januar 2024 jegerrinne skrev (1 minutt siden): Var det når jeg vokste opp og. Og fylket her hadde før det ble slått sammen. Kommunen vi bor i har ikke videregående, så her må de til 1 av 4 nabo kommuner Litt det samme som her, blir i nabokommunene og av en eller annen grunn regnes ikke den ene kommunen som nærskole🙄 ts Anonymkode: 43eb2...4ff
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå