AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #1 Skrevet 11. januar 2024 Hjelp. Jeg er gravid i 17. uke og har de siste ukene vært sterkt plaget av hodepine og tidvis migrene. Plagene er som verst når jeg er sliten/overanstrengt/stresset og det skal ikke lenger mye til før jeg blir blir direkte kvalm og må legge meg. Mot slutten av arbeidsuka har jeg migrene på natta og føler jeg snart går på veggen samtidig som jeg ikke får levert til forventning på jobb. Jeg har kommet frem til at jeg for første gang i mitt liv blir nødt til å be om sykemelding og har planer om å dra på legekontoret i morgen, men lurer på om det er noen andre som har vært i en situasjon der det blir ekstra vanskelig å jobbe redusert eller å være borte i en lengre periode? Jeg jobber som konsulent på et prosjekt som skal være ferdig innen en viss tid. Det vil være vanskelig å hoppe inn/ut av prosjektet mens andre jobber fulltid (både for meg selv og de som er avhengig av mine leveranser), samtidig er jeg også redd for at jeg vil bli erstattet av en annen dersom jeg ikke kan levere til forventning (det har kunden kontraktfestet rett til å gjøre på kort varsel, og jeg får til gjengjeld god lønn for å bøte på risikoen jeg tar). Sykemelding vil føre til stort tap av inntekt, noe som jeg selvsagt gjerne skulle unngått, men om jeg fortsetter mye lenger på halv maskin er jeg redd jeg vil få en knekk i helsa og likevel havne «på benk» som konsulent. Får nok heller ikke noe annet oppdrag rett før permisjonstid, da det både er dårlige tider i bransjen og jeg ikke er senior nok til å ta hva som helst. Noen som har vært i en lignende situasjon eller som kan gi råd? Hvordan forholder leger seg til denne typen arbeidssituasjon? Hilsen et vrak som endte med egenmelding i dag Anonymkode: 493b5...d2a
Maleficenta Skrevet 11. januar 2024 #2 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Hjelp. Jeg er gravid i 17. uke og har de siste ukene vært sterkt plaget av hodepine og tidvis migrene. Plagene er som verst når jeg er sliten/overanstrengt/stresset og det skal ikke lenger mye til før jeg blir blir direkte kvalm og må legge meg. Mot slutten av arbeidsuka har jeg migrene på natta og føler jeg snart går på veggen samtidig som jeg ikke får levert til forventning på jobb. Jeg har kommet frem til at jeg for første gang i mitt liv blir nødt til å be om sykemelding og har planer om å dra på legekontoret i morgen, men lurer på om det er noen andre som har vært i en situasjon der det blir ekstra vanskelig å jobbe redusert eller å være borte i en lengre periode? Jeg jobber som konsulent på et prosjekt som skal være ferdig innen en viss tid. Det vil være vanskelig å hoppe inn/ut av prosjektet mens andre jobber fulltid (både for meg selv og de som er avhengig av mine leveranser), samtidig er jeg også redd for at jeg vil bli erstattet av en annen dersom jeg ikke kan levere til forventning (det har kunden kontraktfestet rett til å gjøre på kort varsel, og jeg får til gjengjeld god lønn for å bøte på risikoen jeg tar). Sykemelding vil føre til stort tap av inntekt, noe som jeg selvsagt gjerne skulle unngått, men om jeg fortsetter mye lenger på halv maskin er jeg redd jeg vil få en knekk i helsa og likevel havne «på benk» som konsulent. Får nok heller ikke noe annet oppdrag rett før permisjonstid, da det både er dårlige tider i bransjen og jeg ikke er senior nok til å ta hva som helst. Noen som har vært i en lignende situasjon eller som kan gi råd? Hvordan forholder leger seg til denne typen arbeidssituasjon? Hilsen et vrak som endte med egenmelding i dag Anonymkode: 493b5...d2a Altså klarer du det ikke på jobb og det ikke er mulig å få tilrettelagt må du bare be om sykmelding. Din helse og barnet kommer først.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #3 Skrevet 11. januar 2024 Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor fører sykemelding til inntektstap? Anonymkode: e7245...060
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #4 Skrevet 11. januar 2024 Hvorfor tenker du at det ikke lar seg gjøre å tilrettelegge? Jeg jobber prosjektbasert med flere kunder; med budsjettansvar. Din jobb har plikt til å tilrettelegge og du har plikt til å bidra. Dere kommer til å bli utfordret av NAV om tilrettelegging på sikt. Hva har man prøvd? Hva kan man tilby? Jeg ville startet i den enden med dialog med arbeidsgiver, så du viser du har forsøkt, og går det ikke, går det ikke. Du sier du har mest plager mot slutten av uka - jeg tenker: hva med å ta en uke eller to med full sykenelding for å hente deg inn, men hva med å prøve kortere dager (09-15) og en dag fri (fredag)? Du kan for eksempel ha 40% sykemelding. At du starter litt senere og går litt før kan jeg ikke se for meg er det som velter lasset på jobb i prosjektet? Hvordan arbeidsgiver løser de timene utover, da kan de sette inn en annen eller overføre oppgaver til andre. Anonymkode: 7f0d5...e7c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #5 Skrevet 11. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Sikkert dumt spørsmål, men hvorfor fører sykemelding til inntektstap? Anonymkode: e7245...060 Det kan føre til tap om du har fakturerbare timer / provisjon / bonus. Anonymkode: 7f0d5...e7c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #6 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor tenker du at det ikke lar seg gjøre å tilrettelegge? Jeg jobber prosjektbasert med flere kunder; med budsjettansvar. Din jobb har plikt til å tilrettelegge og du har plikt til å bidra. Dere kommer til å bli utfordret av NAV om tilrettelegging på sikt. Hva har man prøvd? Hva kan man tilby? Jeg ville startet i den enden med dialog med arbeidsgiver, så du viser du har forsøkt, og går det ikke, går det ikke. Du sier du har mest plager mot slutten av uka - jeg tenker: hva med å ta en uke eller to med full sykenelding for å hente deg inn, men hva med å prøve kortere dager (09-15) og en dag fri (fredag)? Du kan for eksempel ha 40% sykemelding. At du starter litt senere og går litt før kan jeg ikke se for meg er det som velter lasset på jobb i prosjektet? Hvordan arbeidsgiver løser de timene utover, da kan de sette inn en annen eller overføre oppgaver til andre. Anonymkode: 7f0d5...e7c Takk for innspill. Jeg skjønner hva du mener, men har du opplevd at en kunde tilrettelegger for konsulenter? Min arbeidsgiver har ikke noe direkte å gjøre med min arbeidshverdag. Jeg er utleid 100% til en kunde av arbeidsgiver, og tror ikke denne kunden kan pålegges ansvar av NAV. Jeg er selvsagt åpen for å møtes på midten for å løse dette med arbeidsgiver, bare nysgjerrig på hvordan andre har løst det. Anonymkode: 493b5...d2a
Gipetto Skrevet 11. januar 2024 #7 Skrevet 11. januar 2024 Unnskyld, men hvor vanskelig skal du gjøre det? Snakk med arbeidsgiver, så finner dere en løsning på det - og finner dere ikke det, får du sykemelde deg. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #8 Skrevet 11. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for innspill. Jeg skjønner hva du mener, men har du opplevd at en kunde tilrettelegger for konsulenter? Min arbeidsgiver har ikke noe direkte å gjøre med min arbeidshverdag. Jeg er utleid 100% til en kunde av arbeidsgiver, og tror ikke denne kunden kan pålegges ansvar av NAV. Jeg er selvsagt åpen for å møtes på midten for å løse dette med arbeidsgiver, bare nysgjerrig på hvordan andre har løst det. Anonymkode: 493b5...d2a Hva er oppgavene dine som konsulent? Jeg har jobbet et sted (analyse/datavarehus) der vi har hatt masse konsulenter inne og de har ikke blitt byttet ut pga sykemeldinger eller permisjon. Anonymkode: b46e6...509 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #9 Skrevet 11. januar 2024 12 minutter siden, AnonymBruker said: Takk for innspill. Jeg skjønner hva du mener, men har du opplevd at en kunde tilrettelegger for konsulenter? Min arbeidsgiver har ikke noe direkte å gjøre med min arbeidshverdag. Jeg er utleid 100% til en kunde av arbeidsgiver, og tror ikke denne kunden kan pålegges ansvar av NAV. Jeg er selvsagt åpen for å møtes på midten for å løse dette med arbeidsgiver, bare nysgjerrig på hvordan andre har løst det. Anonymkode: 493b5...d2a Ja? Det er ikke uvanlig i det hele tatt. Er svært sjelden etter min erfaring at konsulenter blir byttet ut fordi de har fravær / tilrettelegging / sykdom. Man bygger opp en kunnskap og erfaring som kunden vil ha, og ha tilbake etter permisjon i mange tilfeller. Arbeidsgiver har fremdeles ansvar for deg selv om du har din daglige arbeidsplass et annet sted. Om du leverer en gradert sykemelding, er det ingen som kan si «Åja, men den sykemeldingen godtar vi ikke». Anonymkode: 7f0d5...e7c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #10 Skrevet 11. januar 2024 8 minutter siden, Gipetto said: Unnskyld, men hvor vanskelig skal du gjøre det? Snakk med arbeidsgiver, så finner dere en løsning på det - og finner dere ikke det, får du sykemelde deg. Arbeidsgiver kan også gi andre oppgaver, som en del av tilretteleggingen, hvis det skulle vise seg (noe jeg ikke kan se for meg) at man ikke kan tilrettelegge på prosjekt. Man kan få interne oppgaver. Nav kommer til å etterspørre det også mest sannsynlig. Anonymkode: 7f0d5...e7c
Gipetto Skrevet 11. januar 2024 #11 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Arbeidsgiver kan også gi andre oppgaver, som en del av tilretteleggingen, hvis det skulle vise seg (noe jeg ikke kan se for meg) at man ikke kan tilrettelegge på prosjekt. Man kan få interne oppgaver. Nav kommer til å etterspørre det også mest sannsynlig. Anonymkode: 7f0d5...e7c Nettopp! Jeg jobber på kontor og slet mye med bekkenplager (klarte ikke sitte over lengre tid og måtte ligge i perioder som avlastning). Fikk benytte meg at et ledig kontor med hev/senk-pult slik at jeg kunne veksle på å stå/sitte samt ha hjemmekontor de dagene jeg hadde behov for det. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå