Gå til innhold

Barn av skilte foreldre dropper oftere ut av vgs

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det er en artikkel i Aftenposten om dette i dag.

Hva tror dere?

Anonymkode: 40d0a...f29

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er noen overrasket?

Det er enklere å følge opp et barn når man er to vokse som ser barnet hver dag, snakker sammen hver dag og kan dele på de praktiske og økonomiske utfordringene som følger med å ha familie.

Når barnet flytter frem og tilbake mellom to hjem med nye familier og småsøsken er det selvsagt lettere at barnet faller mellom to stoler. En aleneforelder har heller ikke den samme muligheten til å følge opp som to dedikerte foreldre i samme hus ville hatt. Hvis skilsmissen i tillegg har ført med seg dårligere økonomi og høyt konfliktnivå så påvirker dette selvsagt barnet.

Det er så opplagt, men likevel politisk ukorrekt å påpeke.

(Det er selvsagt mulig å gjøre en god jobb i en mindre enn ideell situasjon, men dere skjønner tegningen.)

Anonymkode: d6f03...7ce

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Jeg har knapt elever som har forelde som bor sammen. Så jeg tenker at det vil være vanskelig å måle. Jeg tror nok at gjennomføring grad handler om mer enn om foreldrene bor sammen eller ikke. Men oppfølging og interesse fra foreldrene selv på videregående skole, har helt klart en medvirkning. 

Anonymkode: 27212...138

• Liker 3
Skrevet

her er artikkelen som TS nevner - https://www.aftenposten.no/foreldreliv/i/xg6LLQ/ny-forskning-sterk-sammenheng-mellom-foreldres-samlivsbrudd-og-skolefrafall-hos-barna 

Artikkelen er bak betalingsmurr men det er et lydklipp der som leser opp artikkelen høyt for deg. Konklusjonen er at foreldres skilsmisse kan være risikomarkør for frafall på videregående skole Nøyaktig slikt ordlagt, verken mer eller mindre. Markør, og kan være og ikke "skilsmisse forårsaker barnets skolefrafall". 

Hvis man korrigerer resultater for foreldrenes utdanningsnivå, foreldrenes inntekt, og konfliktnivå mellom foreldrene etter brudd, minsker effekten. Du kan altså som før, forklare alt med at mer utdannede foreldre med høyre inntekt skiller seg mer sjeldent, og har barn som kommer til å ta lengre skolegang. 

og foreldre uten utdannelse og lav inntekt, skiller seg oftere og har barn som også oftere ikke tar høyre utdannelse.

Er det så rart egentlig? Vi vet jo det. Det er det vi prøver å bekjempe i Norge med gratis skole, og universitet for alle. 

Anonymkode: af99b...388

• Liker 4
Skrevet

Jeg vet nå ikke det...... Har nå fullført VGS og mer........Jeg er skilsmisse- barn av 70 tallet, og en av veldig få i klassen som var nettopp det. Jeg var flinkere enn de fleste, tiltross for at jeg også startet tidlig på skolen ( desember barn). Vokste opp fast hos mamma, og var ca annenhver helge hos pappa ( jobbet offshore). ( Snille mennesker, det samme med besteforeldre og tanter, som bidro i ferier osv. og ellers).🤗

Meg og mamma hadde det stille og rolig, hadde ikke spesielt god råd, men hun var helt super på matlaging, interiør, holde huset i orden osv, da hun elsket dette.....Vi var bestandig venner, hun var streng men rettferdig i oppdragelsen, og jeg hørte etter for det meste 🤗 så de andre i familien måtte da også være litt streng. Og man setter stor pris på god oppdragelse når man begynner å bli voksen.

Jeg synes oppriktig synd på alle barn som må bo i 2 hjem hele tiden, å pakke og reise frem og tilbake...... det er bare stress og helt feil..... og også ha " haugevis" av forskjellige oppdragelsesregler..... helt feil det også..... og stress med nye søsken og kjærester....... nei nei.

Kan ikke tenke meg at det er så veldig stas å vokse opp med 2 foreldre som krangler og er uenige heller, kun for å opprettholde fasaden. ( spesielt det økonomiske).

Det virker på meg, beklager å si det, som om dagens foreldre er bare meg og meg,  selvrealisering og egentid..... har aldri hørt dette "selvrealisering tullet" fra mamma og besteforeldrene mine. ( pappa var vell noe ego ).

Spørr alle disse barna, når de blir voksne om det har vært så fantastisk å "bo i koffert "........ Haugevis av forskjellige regler, mine, dine og våre søsken. Nye kjærester til foreldrene...

Jeg tror en slik levemåte trigger angst, stress og depresjon hos mange unge, dessverre 😥

Anonymkode: 9be2a...252

• Liker 1
  • Nyttig 1
Skrevet

Sent 80-talls barn her, foreldrene mine skilte seg i det jeg skulle starte på skolen. Bodde i en koffert, min mor som hadde foreldreansvaret klarte ikke følge meg opp, utsatte meg for omsorgssvikt, vold +++, og ikke eide vi nåla i veggen heller. Var krise da jeg fikk mensen fordi vi ikke hadde råd til at begge skulle ha mensen, og hun ble rasende på meg og gav meg juling. Vi bodde i elendige leiligheter med mugg, trekk og råte, naboer som var ruset/mentalt ustabil/brannstiftere. Hun hadde haugevis av ustabile kjærester, ruset seg osv. Ble mye mobbet på skolen også, gjorde det ikke noe bra der, slet mye. Kan vel si jeg har hatt oddsen i mot meg. Men jeg har utdanning, dog jobber jeg som noe annet; tjener en 800K der så kan absolutt ikke klage:) Er gift og har hus og bil i dag.

Anonymkode: a7f00...7de

Skrevet

Har to barn og har vært klassekontakt for begge to, sittet i FAU, vært trener og lagleder for begge to og jeg kan skrive under på at ekstremt mange av de på barnas kull som har skilte foreldre får dårligere oppfølging enn barn med to voksne i samme hus.  «Ikke min uke» har jeg fått høre utallige ganger.  Skjønner at frafall fra idretten kommer først og så skolen og skoleslutt er bare siste rop om oppmerksomhet/hjelp. 

Anonymkode: c29bb...dfd

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg vet nå ikke det...... Har nå fullført VGS og mer........Jeg er skilsmisse- barn av 70 tallet, og en av veldig få i klassen som var nettopp det. Jeg var flinkere enn de fleste, tiltross for at jeg også startet tidlig på skolen ( desember barn). Vokste opp fast hos mamma, og var ca annenhver helge hos pappa ( jobbet offshore). ( Snille mennesker, det samme med besteforeldre og tanter, som bidro i ferier osv. og ellers).🤗

Meg og mamma hadde det stille og rolig, hadde ikke spesielt god råd, men hun var helt super på matlaging, interiør, holde huset i orden osv, da hun elsket dette.....Vi var bestandig venner, hun var streng men rettferdig i oppdragelsen, og jeg hørte etter for det meste 🤗 så de andre i familien måtte da også være litt streng. Og man setter stor pris på god oppdragelse når man begynner å bli voksen.

Jeg synes oppriktig synd på alle barn som må bo i 2 hjem hele tiden, å pakke og reise frem og tilbake...... det er bare stress og helt feil..... og også ha " haugevis" av forskjellige oppdragelsesregler..... helt feil det også..... og stress med nye søsken og kjærester....... nei nei.

Kan ikke tenke meg at det er så veldig stas å vokse opp med 2 foreldre som krangler og er uenige heller, kun for å opprettholde fasaden. ( spesielt det økonomiske).

Det virker på meg, beklager å si det, som om dagens foreldre er bare meg og meg,  selvrealisering og egentid..... har aldri hørt dette "selvrealisering tullet" fra mamma og besteforeldrene mine. ( pappa var vell noe ego ).

Spørr alle disse barna, når de blir voksne om det har vært så fantastisk å "bo i koffert "........ Haugevis av forskjellige regler, mine, dine og våre søsken. Nye kjærester til foreldrene...

Jeg tror en slik levemåte trigger angst, stress og depresjon hos mange unge, dessverre 😥

Anonymkode: 9be2a...252

Helt riktig!

Anonymkode: 981e6...578

Skrevet

Ja jeg tenker at at det kan være andre risikofaktorer som bidrar, det er i gjennomsnitt flere som skiller seg i grupper som og har andre utfordringer. Det er ikke rart det slår ut på statistikken.

En skilsmisse i enighet med to velfungerende høyt utdannende foreldre som klarer å sette barnet først og følger det opp, er ikke det som gjør dette frafallet for å si det sånn.

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Jeg har knapt elever som har forelde som bor sammen. Så jeg tenker at det vil være vanskelig å måle. Jeg tror nok at gjennomføring grad handler om mer enn om foreldrene bor sammen eller ikke. Men oppfølging og interesse fra foreldrene selv på videregående skole, har helt klart en medvirkning. 

Anonymkode: 27212...138

Hvor er dette hen?

Skrevet

Det er alltid fascinerende å lese svar til  innlegg, spesielt der forfatter tror at anekdotiske bevis er det samme som fakta. 

Studier og undersøkelser som dette vil alltid ha mange variabler og nyanser. Det er allikevel mulig å lese "en opphopning" av utfall basert på gitte forutsetninger. Det kan gi oss en pekepinn på hva som er fruktbart å ha som grunnlag for at for eksempel en ungdom skal kunne fullføre skolegang på en god og hensiktsmessig måte. 

Anonymkode: 3ba36...12b

Skrevet

Ikke noe nytt her. Det er allerede etablert at skilsmissebarn, på populasjonsnivå, har dårligere utfall enn barn som vokser opp i kjernefamilien.

Rent intuitivt er det lett å forstå. Det er ikke vanskelig å forstå at barn som flytter ukentlig får utfordringer.

Skrevet

Ikke overraskende i det hele tatt.

Skilsmissen i seg selv er nå en ting, med flytting hit og dit. Men mange som skilles er jo også av typen som ikke tar de beste valgene i livet, og det påvirker jo også barna og oppveksten. 

Anonymkode: e5a18...222

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

Ikke overraskende i det hele tatt.

Skilsmissen i seg selv er nå en ting, med flytting hit og dit. Men mange som skilles er jo også av typen som ikke tar de beste valgene i livet, og det påvirker jo også barna og oppveksten. 

Anonymkode: e5a18...222

Akkurat det. Mange som skiller seg har egne issues. Det er ikke greit å finne harmoni med andre om du ikke har det med deg selv.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...