Gå til innhold

Hvordan strikker dere uten å se ned?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har strikket ganske effektivt i et års tid nå og har lagd alt fra gensere til tepper og sokker… men jeg må alltid ha hele trynet ned i strikketøyet når jeg strikker :fnise:

Jeg vil gjerne være en av de som leser eller ser på tv (ikke bare hører på) samtidig som jeg strikker, men hvordan gjør man det?

 
Får jo helt panikk bare ved tanken på at jeg ikke skal se på hva jeg driver med. Plutselig er jeg i feil maske eller bommer på masken eller mister alle maskene av pinnen :bond:

Er det sånn at man kjenner etter hvor hver enkelt maske er før man strikker den? For da tar det jo en halv evighet  :strikker:

Anonymkode: b2dae...1c2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er vel bare en øvesak, tenker jeg. Sett i gang med en prøvelapp og strikk i vei. 

Jeg strikker mye foran tv, og hvor ofte jeg må gløtte på strikketøyet avhenger selvsagt av mønsteret. Strikker jeg f.eks mønsterstrikk som ikke er enkelt og geometrisk sparer jeg det til serier jeg har sett før og ikke trenger følge så godt med på.  Jeg strikker forholdsvis raskt, og kjenner at maskene beveger seg gjennom hendene som de skal,  blir det feil merker jeg det ofte med en gang. Selvsagt hender det at det blir glipper som jeg må bruke litt tid på å fikse, men ikke ofte. 

Anonymkode: d6f3f...b8a

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Veldig enkel strikk går fint uten å se med. Jeg strikker jevnt, så hvis jeg gjør samme bevegelsen hver gang går det bra. 

Jeg kan likevel ikke strikke helt uten å følge med, f.eks kan jeg ikke se tv på et fremmedspråk der jeg også må lese teksting.

Anonymkode: 99485...477

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse gjør mester. Jeg kan fint strikke glattstrikk uten å se ned hele tiden, men må gløtte ned av og til. Kan se tv med teksting. Ved mønsterstrikk kan jeg "se" tv der jeg kan språket, for jeg kan da høre og forstå de gangene jeg ser ned.

Anonymkode: cf59b...689

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg strikker glattstrikk, vrangbord og mønsterstrikk mens jeg ser på tv. Det går av seg selv selv om jeg ser på fremmedspråklige serier hvor jeg må lese teksten. 

Det hender en sjelden gang at jeg strikker feil, men da oppdager jeg det fort. Har mye øvelse og er veldig avslappet når jeg strikker, tror jeg ville gjort mye mer feil om jeg spente meg og var nervøs for å gjøre feil. Jeg overlater på en måte strikkingen til hendene mine og stoler på at de gjør det riktig. 

Det blir litt som bilkjøring, etter mange år bak rattet må man ikke konsentrere seg kun om å kjøre, det går mye mer automatisk. 

  • Liker 2
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Øvelse, øvelse, øvelse! Jeg kan strikke på kino, men holder meg til glattstrikk i så tilfelle. 

Anonymkode: 071b7...e40

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er bare trening. Jeg strikker glattstrikk i en bil på kvelden (som passasjer) uten problemer. Men hvis det er struktur må jeg hvertfall kunne se noe. Og mønsterstrikk må jeg kunne se ordentlig på. Kan se på tv likevel, da. Veldig praktisk. Men man må sikkert ha strikket en del for at dette skal være uproblematisk. Det kommer, da!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha jeg "ser" også på tv. Men i realiteten hører jeg og stopper innimellom og ser. Har strikket i mange år, men kan ikke strikke uten å se hva jeg gjør 😂

Anonymkode: 71a67...d01

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis jeg ikke ser, så er det fort gjort at tråden deler seg litt uten at jeg legger merke til det. Så litt av tråden strikkes feil og enten ser ut som en ekstra maske eller at det blir feil på annen måte. Men det går stort sett ganske greit.

Jeg foretrekker å strikke med drops baby merino, mulig det er veldig annerledes med annet garn.

Jeg pleier å se endel programmer mens jeg strikker. Hvis det er masse innvikla prat i diverse amerikanske dialekter og jeg helst må lese teksten så merker jeg at det er vanskelig å følge med. Jeg strikker veldig periodevis også, så holder det ikke veldig ved like og blir veldig vant til å strikke ivei uten å se.

Anonymkode: 4a7db...9cb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 13.33):

Jeg har strikket ganske effektivt i et års tid nå og har lagd alt fra gensere til tepper og sokker… men jeg må alltid ha hele trynet ned i strikketøyet når jeg strikker :fnise:

Jeg vil gjerne være en av de som leser eller ser på tv (ikke bare hører på) samtidig som jeg strikker, men hvordan gjør man det?

 
Får jo helt panikk bare ved tanken på at jeg ikke skal se på hva jeg driver med. Plutselig er jeg i feil maske eller bommer på masken eller mister alle maskene av pinnen :bond:

Er det sånn at man kjenner etter hvor hver enkelt maske er før man strikker den? For da tar det jo en halv evighet  :strikker:

Anonymkode: b2dae...1c2

Jeg har strikket i 10 år, er en avansert strikker som strikker masse lace-mønster kjoler og sjal, klær med avanserte konstruksjonet etc, men jeg har aldri knekt koden på å ikke se på strikketøyet. Jeg skjønner bare ikke hvordan folk får det til. Så her går det i lydbøker og podcasts.

Anonymkode: c8d20...0e7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har faktisk strikket i søvne noen ganger!  

Sittet og strikket glattstrikk, og så våkner jeg opp etter noen omganger😄

Anonymkode: 89f09...040

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...