AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #1 Skrevet 11. januar 2024 Dere med astma, gjør dere noen ekstra tiltak når dere er forkjølte? Evt hva? Sliter med pusten så fort jeg blir litt forkjølet, samt smerter i lungene. Anonymkode: 436af...1a4
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #2 Skrevet 11. januar 2024 Dobler dosen med medisin, og er flink til å bruke jonasmaske (event en tynn buff) om jeg er ute i kald luft. Og så er det bare å gi det tid. Og det er noe dritt for mister all fremgang på trening ++ Anonymkode: d574f...4fb 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #3 Skrevet 11. januar 2024 Kommer an på hvor tett jeg blir. Øker forebyggende dose OG anfallsmedisin. Blir det helt krise, har jeg Prednisolontabletter til å ta i 4-5 dager. Anonymkode: 2ca96...ccf
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #4 Skrevet 11. januar 2024 Tilstrekkelig d vitamin året rundt som forebygging. https://erj.ersjournals.com/content/44/Suppl_58/P4049#:~:text=Vitamin D is increasingly being,asthma control and increased severity. Anonymkode: 86280...24c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #5 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Tilstrekkelig d vitamin året rundt som forebygging. https://erj.ersjournals.com/content/44/Suppl_58/P4049#:~:text=Vitamin D is increasingly being,asthma control and increased severity. Anonymkode: 86280...24c Jeg har også lest dette, og har greit nivå av d-vitaminer, allikevel har jeg akkurat vært gjennom 10-11 uker med tung pust og hoste. Men for all del, det kan jo godt hende at det ville vært enda verre uten! D-vitamin er jo lurt uansett, også for immunforsvaret. Anonymkode: 2ca96...ccf
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #6 Skrevet 11. januar 2024 2 hours ago, AnonymBruker said: Jeg har også lest dette, og har greit nivå av d-vitaminer, allikevel har jeg akkurat vært gjennom 10-11 uker med tung pust og hoste. Men for all del, det kan jo godt hende at det ville vært enda verre uten! D-vitamin er jo lurt uansett, også for immunforsvaret. Anonymkode: 2ca96...ccf Hva er "greit" nivå? Anonymkode: 86280...24c
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #7 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Hva er "greit" nivå? Anonymkode: 86280...24c Tok blodprøver forrige uke, D-vitamin på 106. Anonymkode: 2ca96...ccf
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #8 Skrevet 11. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Tok blodprøver forrige uke, D-vitamin på 106. Anonymkode: 2ca96...ccf Det er jo kjempebra nivå Neste jeg ville foreslå er kosthold (mye grønt, unngå prosessert, sukker, og meieriprodukter), og tilskudd av sink særlig høst (det har vært supert for mitt immunforsvar og pust). Det jeg også har erfart, er hvor viktig riktig opptrening og styrking av brystmuskulatur er for astma/lunger/pusten. Har hatt noen milde manipuleringer hos kiropraktor i tillegg til forsiktig hjemmetrening i regi av fysioterapeut. Jeg har veldig trua på at det er viktig og bra også Anonymkode: 86280...24c
Daisy-love Skrevet 11. januar 2024 #10 Skrevet 11. januar 2024 Øker fast medisin, og tar evt ekstra av anfallsmedisiner. God bedring 💚 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #11 Skrevet 11. januar 2024 Det som hjelper for meg er et par turer til varmere strøk i løpet av høsten/vinteren. Anonymkode: a5b88...994 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #12 Skrevet 11. januar 2024 Takk for svar, dere som øker fast medisin, er dette gjort i samråd med lege? Før jeg fikk astma ville jeg knapt nok lagt merke til at jeg var forkjølt. Nå tar det så sykt på lungene, og jeg kjenner det godt i muskulatur i bryst og rygg. Som igjen fører til at jeg blir sliten av en helt lett forkjølelse. ts Anonymkode: 436af...1a4 3 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #13 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 timer siden): Takk for svar, dere som øker fast medisin, er dette gjort i samråd med lege? Før jeg fikk astma ville jeg knapt nok lagt merke til at jeg var forkjølt. Nå tar det så sykt på lungene, og jeg kjenner det godt i muskulatur i bryst og rygg. Som igjen fører til at jeg blir sliten av en helt lett forkjølelse. ts Anonymkode: 436af...1a4 På min medisin står det «kan økes til 4 doser ved forverring av pusten», så ja i samråd med lege. Jeg bruker til vanlig 2 doser av Trimbow, morgen og kveld, så kan øke først til 3, så til 4. Jeg har også pustekammer. Er lungelege som har satt meg på medisinen, men fastlegen som følger opp til vanlig. Anonymkode: e26aa...7ee 1
AnonymBruker Skrevet 12. januar 2024 #14 Skrevet 12. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 timer siden): Takk for svar, dere som øker fast medisin, er dette gjort i samråd med lege? Før jeg fikk astma ville jeg knapt nok lagt merke til at jeg var forkjølt. Nå tar det så sykt på lungene, og jeg kjenner det godt i muskulatur i bryst og rygg. Som igjen fører til at jeg blir sliten av en helt lett forkjølelse. ts Anonymkode: 436af...1a4 I samråd med lege ja. Men ventoline har jeg jo også økt på egenhånd ved behov (begrenser seg selv, for jeg får så hjertebank hvis jeg tar mye) Ville tatt kontakt med legen og spurt, eventuelt bare prøvd å øke og se om det hjelper. Vet akkurat hvordan det føles. Eventuelt om du kan få sterkere doser til bruk under infeksjoner, det har jeg.... Anonymkode: 2ca96...ccf 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #15 Skrevet 16. januar 2024 Jeg dobler dosen med daglig medisin. Dette er avtalt med lege, men jeg snakker ikke med lege hver gang jeg er forkjøla. Har kombinasjonsmedisin, og kan kun doble dosen på steroidet, så har en egen inhalator jeg bruker ved forkjølelse. Bruker og Ventoline flittig. Om det hjelper eller ei, syntes jeg er vanskelig å si noe om. Føler jeg blir skikkelig dårlig uansett, og det varer i mange uker. Men føler jeg må gjøre noe for å hjelpe situasjonen. Anonymkode: 46674...0a1 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #16 Skrevet 16. januar 2024 Bruker ekstra Ventoline ved behov, evt dobbel dose vanlig inhalasjonsmefisin. Noen få ganger har jeg hatt behov for ekstra hjelp hos lege/legevakt. Anonymkode: ec9cb...83b 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #17 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 23.23): Takk for svar, dere som øker fast medisin, er dette gjort i samråd med lege? Før jeg fikk astma ville jeg knapt nok lagt merke til at jeg var forkjølt. Nå tar det så sykt på lungene, og jeg kjenner det godt i muskulatur i bryst og rygg. Som igjen fører til at jeg blir sliten av en helt lett forkjølelse. ts Anonymkode: 436af...1a4 Jeg diskuterte det med lungelegen en kontroll, og fikk beskjed om at jeg i kortere perioder fint kunne øke fra 1-2 doser 2 ganger i døgnet til 2 doser opptil 4 ganger i døgnet. I tillegg måtte jeg bare kjøre på med doble doser ventoline ved behov, så lenge jeg normalt klarer meg uten. Likevel, det er et herk. Jeg fikk et virus i desember, og først nå er pusten normal igjen. Anonymkode: f10d0...9dc 2
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #18 Skrevet 16. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Jeg diskuterte det med lungelegen en kontroll, og fikk beskjed om at jeg i kortere perioder fint kunne øke fra 1-2 doser 2 ganger i døgnet til 2 doser opptil 4 ganger i døgnet. I tillegg måtte jeg bare kjøre på med doble doser ventoline ved behov, så lenge jeg normalt klarer meg uten. Likevel, det er et herk. Jeg fikk et virus i desember, og først nå er pusten normal igjen. Anonymkode: f10d0...9dc Du må selvfølgelig diskutere dette med egen lege, og ikke bare øke selv. Medisiner har også bivirkninger, som øker ved økte doser. Samtidig er virkningen også ganske nyttig. Ikke bare er oksygen fint å ha, men underbehandlet astma kan på sikt føre til kols. Din lege er bedre i stand til å gjøre en kost/nytte vurdering. Pass på at du får en plan både for normal medisinering og for økt medisinering ved behov. Pass også på å gå til regelmessige kontroller så medisineringen kan justeres ved behov. Anonymkode: f10d0...9dc 1
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #19 Skrevet 16. januar 2024 Sliter i sprengkulden. Irriterte luftveier og hoster mye. Flere? Hva gjør dere? Er ute kun korte turer. Anonymkode: ec9cb...83b
AnonymBruker Skrevet 16. januar 2024 #20 Skrevet 16. januar 2024 Jeg har aldri fått oppfølging av lege for astmaen overhode. Jeg fikk påvist astma som 15 åring, er nå 40. Jeg har gått på de samme tre medisinene hele veien og styrer alt slikt fullstendig selv. Tar noen doser ekstra ved behov og prøver å passe på å ta de faste medisinene fast-ish om vinteren. Om sommeren greier jeg meg stort sett uten de faste medisinene men jeg kan reagere litt mer i perioder med mye pollen eller når det er veldig tørt. Jeg lufter hund uansett vær og temperatur, bruker sjerf foran munn og nese ved behov og pusher aldri lungene forbi det punktet jeg selv vurderer som trygt. Anonymkode: 46ff3...c6d
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå