AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #1 Skrevet 11. januar 2024 To spørsmål ang skeivdeling: 1. Da jeg giftet meg hadde jeg 500.000,- på aksjesparkonto. Har hverken tatt ut eller inn penger fra ASK ila ekteskapet, men har solgt og kjøp andeler inne på kontoen. Verdien er nå 650.000,- Hvilken verdi skal da skeivdeles? 2. Mottok ila ekteskapet en erstatning på kr 1.200.000,- fra forsikring da jeg ble 50% ufør. Opprettet ny aksjesparekonto og satte pengene inn der. Har ikke ikke gjort andre innskudd eller uttak men har solgt og kjøpt andeler inne på ASK. Verdien er nå 1.400.000,- Må disse pengene deles ved eventuell skilsmisse? Og hvilket beløp skulle i så fall deles? Anonymkode: 36208...fe3 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #3 Skrevet 11. januar 2024 Først og fremst håper jeg dere skal bruke advokat til dette. Det ser ut som erstatningen du har mottatt, kan kreves skjevdelt: Sitat Etter ekteskapsloven § 61 bokstav d kan en ektefelle holde utenfor delingen erstatning, trygd eller forsikring som dekker tap i fremtidig erverv og utgifter som en personskade antas å påføre skadelidte i fremtiden. Det samme gjelder for ménerstatning, yrkesskadeerstatning og oppreisning. For samtlige poster nevnt er det imidlertid kun den beholdne verdi av erstatningen (eller trygden eller forsikringen mv.) på skjæringstidspunktet som kan holdes utenfor delingen. Ofte er erstatningen byttet om til andre verdier, f.eks. en bolig. Også i disse tilfeller anses verdien å være i behold. Dersom verdien på boligen har steget, har dette også medført at verdien som kan holdes utenfor har steget. Dersom verdien har sunket gjelder tilsvarende. https://advokatoslo.no/advokattjenester/advokattjenesterskilsmisse/deling-formue-separasjon-skilsmisse/saerskilte-unntak-delingen-forloddskrav/ Det samme ser ut til å gjelde aksjefondet: Sitat Alt du tar med deg inn i ekteskapet, er skjevdelingsmidler. Det gjelder også avkastning på fondsparing eller aksjer du hadde med deg inn i ekteskapet. Men det er én viktig detalj du må passe på: - Ved en skilsmisse må du kunne dokumentere hva du hadde med deg inn i ekteskapet, sier Incedursun https://www.nettavisen.no/okonomi/advarer-mot-sparefelle-mange-brenner-seg-pa-dette/s/12-95-3424233016 Anonymkode: 042f6...a70 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå