Gå til innhold

Hvorfor skal ikke barn ha ibux?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg leser litt forskjellig. Noen som kan svare på det? Bruker ikke leger noen ganger å anbefale ibux?

Anonymkode: 667f3...bec

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Fordi Paracet er tryggere.

Anonymkode: 62811...46a

• Liker 1
Skrevet

Ibux kan være farlig for barn dersom de har visse virus. Paracet er dermed et sikrere valg for barn med feber.

• Liker 1
Skrevet

Ibux for barn selges ned til 1 år. Så her kommer det annpå. Blit dom med paracet. Noen tåler det ikke. Akkurat som voksne. Spør heller en lege enn her inne.

Anonymkode: 195b4...62c

Skrevet
Andro skrev (7 minutter siden):

Ibux kan være farlig for barn dersom de har visse virus. Paracet er dermed et sikrere valg for barn med feber.

Virus? Jeg har lest noe om risiko for blødninger. Har ikke barn som trenger ibux altså, jeg bare prøver å lære ting😊

Skrevet

En lege på Legevakten sa til meg en gang at de får inn flere barn med blødende tarm pga Ibux bruk. Det anbefales ikke pga dette. 

• Liker 1
Skrevet

Ibux er jo febernedsettende det også. Vi må innimellom supplere med det da Paracet ikke har god nok effekt. Men Ibux skal absolutt ikke gis ved feks vannkopper, det er greit å vite. Og ofte så kommer jo feberen før prikkene. 

Anonymkode: 4e7f0...649

Skrevet

Alle bør være restriktive med NSAIDS som ibuprofen, diklofenak osv, da disse har alvorlige bivirkninger, magesår, nyresvikt, blodtrykk... Førstevalget ved vanlige smerter bør alltid være paracetamol, mens de andre kan brukes ved spesifikke tilstander, som betennelser ol, helst i samråd med lege. 

Anonymkode: c342f...43d

• Liker 1
Skrevet

Jeg har aldri hørt at de ikke skal ha Ibux. Legevakten anbefalte at vi kjøpte inn Ibux mikstur for å ha mot feber fremover (da vi nettopp hadde fått barnehagebarn), slik at man kan kombinere Paracet og Ibux. Dette til ett år gammelt barn. 

Anonymkode: d472d...af4

• Liker 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Virus? Jeg har lest noe om risiko for blødninger. Har ikke barn som trenger ibux altså, jeg bare prøver å lære ting😊

vannkopper.

Absolutt ikke gi Nsaids ved vannkopper.

Men ut over det tar ts feil, man gir da barn ibuprofen. Jeg gir alltid både paracet og ibuprofen ved feber eller hodepine De funker bedre i kombinasjon.

Anonymkode: 6e58d...429

• Liker 4
Skrevet

Vi gir ibux nå jentungen har høy feber da paracet ikke får ned feberen alene.

Det er som med oss voksne, helst unngå ibux da det er verre for mage/tarm

Anonymkode: 2ef65...99f

• Liker 1
Skrevet
Andro skrev (6 minutter siden):

Ofte får en feber før utslettet, og da gambler man.
https://www.kk.no/mamma/ikke-gi-barn-med-vannkopper-ibux/63325646

Spør fordi jeg oppriktig lurer: jeg hadde vannkopper 8 måneder gammel, så da kunne egentlig mine foreldre «kjørt på» med Ibux i hele oppveksten? Altså siden en alt har hatt vannkopper og en normalt ikke får det igjen. Mine foreldre var imot smertelindring, og var restriktive generelt, også ved feber, men det fikk meg til å lure litt. Begge mine foreldre er helsepersonell, men fra en annen tid da.  

Anonymkode: 082b5...a9d

Skrevet

Det brukes mye ibux i kombimasjon med paracet på barn innlagt i sykehus, fra de er helt små. Det er veldig bra for å få barna til å spise fordi de føler seg kvikkere. Det er da gjerne barn som har blitt dehydrert grunnet infeksjon eller som er veldig forkjølet med høy feber etc.

Anonymkode: 94d37...e24

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Jeg leser litt forskjellig. Noen som kan svare på det? Bruker ikke leger noen ganger å anbefale ibux?

Er ikke alltid det. Det kommer jo an på. Men de skal ikke ha det ved vannkopper

Skrevet

Mitt barn har ibux på resept så det var nytt for meg

Anonymkode: 81d30...f7d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...