AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #1 Del Skrevet 11. januar 2024 Jeg er sykelig overvektig. Har spist mye mat, og nå skal jeg redusere. Det jeg er redd for er at forbrenningen går ned når jeg minker på maten. Siden jeg er så tung i kroppen er det begrenset hvor mye jeg kan trene på en gang. Hvordan kan jeg øke forbrenningen samtidig som jeg spiser mindre, og trener minimalt helt i starten av vektnedgangen? Skal trene mer etterhvert, men vet at der er lurt å gå ned noen kilo først så jeg ikke får skader. Anonymkode: b9f40...2ce 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #2 Del Skrevet 11. januar 2024 Jeg ville startet å svømme, eller med bassengtrening. Ja, sikkert kleint å gå i bassenget, men fordelen er at du får trent uten å belaste ledd, dermed økt forbrenning. Anonymkode: 00d13...efa 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #3 Del Skrevet 11. januar 2024 Spis mat som metter, ikke mindre. Bønner, linser og quinoa er fantastisk mat som metter lenge. Å spise mindre mens man trener er vanskelig. Spis bedre ❤️ lykke til! Anonymkode: 4e325...75c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AlternativX Skrevet 11. januar 2024 #4 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (12 minutter siden): Jeg er sykelig overvektig. Har spist mye mat, og nå skal jeg redusere. Det jeg er redd for er at forbrenningen går ned når jeg minker på maten. Siden jeg er så tung i kroppen er det begrenset hvor mye jeg kan trene på en gang. Hvordan kan jeg øke forbrenningen samtidig som jeg spiser mindre, og trener minimalt helt i starten av vektnedgangen? Skal trene mer etterhvert, men vet at der er lurt å gå ned noen kilo først så jeg ikke får skader. Anonymkode: b9f40...2ce Kanskje du kan gjøre det i samråd med helsepersonell eller en kostholdsveileder? Så får man en plan som er tilpasset deg og kanskje også litt motivasjon når noen følger deg opp. Lykke til🥰 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 11. januar 2024 #5 Del Skrevet 11. januar 2024 Forbrenningen går ned etterhvert som du går ned i vekt, fordi en mindre kropp forbruker mindre energi. Du skal ikke spise så mye mindre at forbrenningen går ned av for lavt kaloriinntak. Derfor skal du bare ha et moderat kaloriunderskudd. Dette vil også gjøre det lettere å være i kaloriunderskudd over tid. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #6 Del Skrevet 11. januar 2024 Spis mye rent kjøtt og kutt ut sukker. Anonymkode: 4d4f1...43c Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #7 Del Skrevet 11. januar 2024 Jeg gikk mye tur til å begynne med da jeg gikk ned veldig mye i vekt Anonymkode: 82108...fb2 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #8 Del Skrevet 11. januar 2024 Gå tur og prioriter proteiner. Anonymkode: 5f8f4...923 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Enmanelskeråhate Skrevet 11. januar 2024 #9 Del Skrevet 11. januar 2024 Lavere forbrenning trenger du ikke tenke på, den følger kroppsstørelsen 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #10 Del Skrevet 11. januar 2024 Enmanelskeråhate skrev (1 time siden): Lavere forbrenning trenger du ikke tenke på, den følger kroppsstørelsen Og den vil bli oppveid av at man blir naturlig mer i aktivitet når man blir lettere i kroppen ! Anonymkode: 8c339...9c7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #11 Del Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 timer siden): Det jeg er redd for er at forbrenningen går ned når jeg minker på maten. Forbrenningen reduseres når du blir mindre. Det kan du ikke unngå. Små mennesker har lavt kaloribehov, store mennesker har stort kaloribehov. Hvis du begynner med et kaloriunderskudd på 500-1000 per dag vil det gi resultater. Sjekk ut r/loseit r/volumeeating r/1200isplenty r/1500isplenty på reddit. Anonymkode: 530c3...f3f 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #12 Del Skrevet 11. januar 2024 Eneste måten du kan øke forbrenningen på er trening og økt muskelmasse. Og etterhvert som du går ned i vekt vil du jo trenge færre kalorier uansett hva du gjør. Et tips som hjalp meg var å alltid ha suppe som forrett og da tenker jeg type blomkålsuppe, tomatsuppe, og andre magre supper. Spis en stor skål med det før den gjerne mer kaloriholdige hovedretten. Drikk gjerne et glass vann før der igjen. Drikk mye vann:P Kjøp en sånn thermoflaske og ha med deg overalt. Så om du er veldig tung bør du heller enten avvente med aktivitet til du har gått ned litt, eller gå for aktiviteter som svømming og sykling, evt. tur på mykt underlag i sko med god demping. Svømming brenner masse kalorier:) Om du klarer det 1-2 ganger i uka er det nok evig nok å starte med:) Et annet godt tips som har hjulpet meg ned i vekt er non-exercise activity thermogenesis, eller NEAT. Dette er aktivitet som gjerne ikke klassifiseres som trening; husarbeid, hagearbeid, handling osv. Jeg pleier å tenke på det som ryddig(neat), altså at jeg skal ha det ryddig hjemme. Litt mer motiverende å gjøre husarbeid om jeg tenker på det som kalorier forbrent, og det er definitivt mer ryddig hjemme Anonymkode: 6aa8e...ff8 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #13 Del Skrevet 11. januar 2024 Mange fine råd her, tusen takk❤️ TS Anonymkode: b9f40...2ce Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #14 Del Skrevet 13. januar 2024 Pringle skrev (På 11.1.2024 den 13.03): Forbrenningen går ned etterhvert som du går ned i vekt, fordi en mindre kropp forbruker mindre energi. Du skal ikke spise så mye mindre at forbrenningen går ned av for lavt kaloriinntak. Derfor skal du bare ha et moderat kaloriunderskudd. Dette vil også gjøre det lettere å være i kaloriunderskudd over tid. Det du sier stemmer ikke. Tenkt eksempel: Hvis en person veide feks 60kg, så la den på seg og veide 90kg, så slanker personen seg ned til 60kg. Lang tidslinje og god prosess. Men kroppen trenger mindre kalorier for å holde velten stabil på 60kg etter å ha vært 90kg enn 60kg før 90kg. Hvis personen spiser likt antall kalorier på 60kg i nåtid som den gjorde i fortid så vil vekten øke. Eksempel 2: To personer på samme høyde og begge 60kg, men ene har alltid veid 60kg (person A) og andre har vært mye høyere vekt og slanker seg ned til 60kg (person B): disse har ikke samme energibehov og person B har lavere kaloribehov for å ikke øke vekten. Det krever mye å holde vekten etter slanking, kroppen har endret kaloribehovet og forbrenningen er lavere på lavere kilo når man har veid mer før. Anonymkode: c7ed8...ceb 1 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 13. januar 2024 #15 Del Skrevet 13. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Det du sier stemmer ikke. Tenkt eksempel: Hvis en person veide feks 60kg, så la den på seg og veide 90kg, så slanker personen seg ned til 60kg. Lang tidslinje og god prosess. Men kroppen trenger mindre kalorier for å holde velten stabil på 60kg etter å ha vært 90kg enn 60kg før 90kg. Hvis personen spiser likt antall kalorier på 60kg i nåtid som den gjorde i fortid så vil vekten øke. Eksempel 2: To personer på samme høyde og begge 60kg, men ene har alltid veid 60kg (person A) og andre har vært mye høyere vekt og slanker seg ned til 60kg (person B): disse har ikke samme energibehov og person B har lavere kaloribehov for å ikke øke vekten. Det krever mye å holde vekten etter slanking, kroppen har endret kaloribehovet og forbrenningen er lavere på lavere kilo når man har veid mer før. Anonymkode: c7ed8...ceb Dette som du gjengir her, er fra en studie gjort på Biggest Loser-deltakere, som overtrente og sultet seg ned i vekt. Mennesker som går ned i vekt på en sunn måte, har samme forbrenning som de ellers ville hatt. Feilkilden er feilrapportering. Overvektige mennesker liker å spise, og kan lett spise for mye, og tenker enten at de ikke spiser så mye, eller lyver og sier de spiser mindre enn de vet at de gjør. Overvektige er gjerne også utålmodige og prøver å sulte seg ned i vekt, og lærer fort at det ikke nytter, men fordi de er utålmodige, lærer de aldri at de må la det ta tiden det tar, men også at det ikke skjer av seg selv, og heller ikke at det ikke er så mye som skal til, men at det er helt nødvendig å gjøre disse endringene, hvis man vil ha en sunn vekt. Men de er gjerne mer opptatt av hva andre synes om dem, enn sin egen helse. Jeg blir så lei av at feilinformasjon blir videreført. For feilinformasjon appellerer så sterkt til mennesker som heller skulle hatt korrekt informasjon. Men det er akkurat der problemet ligger, overvektige flest vil ikke ha informasjon om hvordan de faktisk går ned i vekt på en sunn og effektiv måte, de vil ha unnskyldninger for å fortsette å spise for mye uten "dårlig samvittighet". Og folk heier på dem. Folk er utrolig rare. Endret 13. januar 2024 av Pringle Ett ord falt ut 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #16 Del Skrevet 13. januar 2024 Vil 2 personer med samme vekt og like mye muskelmasse forbrenne like mye ? Anonymkode: 8c339...9c7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 13. januar 2024 #17 Del Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 timer siden): Vil 2 personer med samme vekt og like mye muskelmasse forbrenne like mye ? Anonymkode: 8c339...9c7 BMR - Trening.no Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #18 Del Skrevet 13. januar 2024 Her er et godt svar fra Jøran Hjelmeseth som også kommenterer den Biggest Looser-studien. Han mener det er en viss spareblusseffekt, men at den er mye mindre enn folk tror. 50-200 kcal. Det står ikke i denne artikkelen, men mener han også har sagt at effekten blir mindre jo lenger man klarer å holde på den lavere vekten. https://www.aftenposten.no/sprek/i/A3b6An/hvor-viktig-er-spareblusseffekten-etter-et-vekttap-eksperten-svarer Det er uansett vanskelig å holde vekten, men det er nok mer mentalt enn fysisk. Gamle vaner er vonde å vende, og ved en slik livsstilsendring er det ikke bare en vane som må endres. Som Pringle skriver er det ingen quick fix. Jeg er overbevist om at det krever bevissthet og en viss innsats livet ut dersom man først har slitt med overvekt. Anonymkode: dcab0...af7 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #19 Del Skrevet 13. januar 2024 Pringle skrev (12 timer siden): Dette som du gjengir her, er fra en studie gjort på Biggest Loser-deltakere, som overtrente og sultet seg ned i vekt. Mennesker som går ned i vekt på en sunn måte, har samme forbrenning som de ellers ville hatt. Feilkilden er feilrapportering. Overvektige mennesker liker å spise, og kan lett spise for mye, og tenker enten at de ikke spiser så mye, eller lyver og sier de spiser mindre enn de vet at de gjør. Overvektige er gjerne også utålmodige og prøver å sulte seg ned i vekt, og lærer fort at det ikke nytter, men fordi de er utålmodige, lærer de aldri at de må la det ta tiden det tar, men også at det ikke skjer av seg selv, og heller ikke at det ikke er så mye som skal til, men at det er helt nødvendig å gjøre disse endringene, hvis man vil ha en sunn vekt. Men de er gjerne mer opptatt av hva andre synes om dem, enn sin egen helse. Jeg blir så lei av at feilinformasjon blir videreført. For feilinformasjon appellerer så sterkt til mennesker som heller skulle hatt korrekt informasjon. Men det er akkurat der problemet ligger, overvektige flest vil ikke ha informasjon om hvordan de faktisk går ned i vekt på en sunn og effektiv måte, de vil ha unnskyldninger for å fortsette å spise for mye uten "dårlig samvittighet". Og folk heier på dem. Folk er utrolig rare. Jeg har ikke sett på Biggest loser så jeg vet ikke hva fagstoff det er basert på. Det jeg beskrev er basert på egen erfaring. Jeg har veid 90kg og gått ned til 60kg, og brukt masse tid på å lære meg hvordan alt henger sammen, både snakket med ernæringsfysiolog og lege, og lest mye selv om dette. Nå har jeg endelig knekt koden på å holde vekten på 60kg og tenkte det var greit å påpeke det du sa som var feil, slik at ts kunne lyktes med slankingen sin hn også. Anonymkode: c7ed8...ceb 1 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Pringle Skrevet 13. januar 2024 #20 Del Skrevet 13. januar 2024 Folk får selvfølgelig synes og tro hva de vil, men jeg har erfaring både med egen vektnedgang, mislykkede og vellykket, og utallige konversasjoner (eller forsøk på) med mer eller mindre seriøse slankere. For det meste ufattelig useriøse. Men jeg lurer jo. Hvorfor tror dere ikke på meg? Hvilke grunner skulle jeg ha for å lyve? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå