Gå til innhold

Fritidsaktiviteter barn 3-5 år (siste alderstrinnene i bhg)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Klokkeslettet kan ikke være før 1700 slik at folk får kommet hjem fra jobb og hentet i bhg.

De som ønsker tilbudet mest klager på at 17-18 er for sent. 
Samme foreldrene som leverer 08 i bhg og henter 14-15. 

Hvis barnet kan sove til 07-0730, så er det rart en ikke kan være med på aktiviteter til 18?

Anonymkode: 248c8...d6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvorfor skal ungene på fritidsaktiviteter i denne alderen? Den lille tiden utenfor bhg bør vel være med mamma og pappa.

Anonymkode: 90aaa...21e

• Liker 7
  • Nyttig 1
Skrevet

Forstår ikke hvorfor barn trenger fritidsaktiviteter i denne alderen? De er jo i barnehagen 7+ timer hver dag, er sosiale, leker, er i fysisk aktivitet og på turer. De får jo dekt alt de trenger i løpet av en dag, FORUTEN tid og samspill med familien. Og ro. Tenker DET er det man burde prioritere på ettermiddagene.

Anonymkode: eae23...fe7

• Liker 7
  • Nyttig 2
Skrevet

Jeg har en som går siste året i barnehagen nå. I utgangspunktet hadde vi ikke tenkt å sende på noe aktivitet, men hun vil gjøre alt mulig… Vi landet på en aktivitet som er hver 14. dag. Hadde det ikke vært for hun var så ivrig, så hadde vi definitivt ikke stresset med det.

Anonymkode: 8c164...f2a

Skrevet

Det kunne ikke falt meg inn å sende så små barn på fritidsaktiviteter. 

Anonymkode: 8714f...712

• Liker 2
  • Nyttig 1
Skrevet

Min 4-åring går på allidrett. Kl 17-18. De er en gjeng fra barnehagen som går sammen, og de har alle leggetid 19:30-20, så tidspunktet passer bra. 
Vi vil begynne på svømming også, men alle kurs er fulle. Vi er i svømmehall etter barnehagen ca annenhver uke, han nekter å ta opplæring fra meg, derfor jeg vil ha ham på kurs. 

Er jo så kjekt med litt annet som skjer i uka enn jobb og middag. Er alene med ham, da, så eneste jeg kommer meg ut på er ting han også er med på…

Anonymkode: 49b13...df5

• Liker 1
Skrevet

De kjenner vel sine egne barn best, tenker jeg.

De eneste fritidsaktivitetene vår hadde i 3-4 års alderen var det vi gjorde sammen. 

Anonymkode: f8c63...d8a

Skrevet

Da mitt barn var 4-5 år gikk barnet på allidrett og elsket det, gledet seg hver uke. Var fra kl 16.30-17.30. Barnet elsket å være i svømmehallen med oss foreldre i helger og hadde lyst til å lære seg å svømme. Ble meldt på svømming og koste seg på svømmekurs hvor vi foreldre var med i bassenget og hjalp til det første året. Barnet opplevde selv nytten av å lære og svømme og kjente mye på mestring. Når barnet ble eldre synes han det ble for travelt og ønsket å slutte på svømming. Dette ble respektert. Barnet er nå 12 år og trives med 2 aktiviteter  i uka, men i stressende perioder ønsker/ tar han 1-2 uker uten trening for å hente seg inn ved behov. Vi har fortsatt god tid til familieaktiviteter på kvelder og helg, men for han er venner blitt viktigere å være sammen med på fritiden enn da han var yngre. Det tenker jeg er helt normalt. 

Anonymkode: 6d42e...42d

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Klokkeslettet kan ikke være før 1700 slik at folk får kommet hjem fra jobb og hentet i bhg.

De som ønsker tilbudet mest klager på at 17-18 er for sent. 
Samme foreldrene som leverer 08 i bhg og henter 14-15. 

Hvis barnet kan sove til 07-0730, så er det rart en ikke kan være med på aktiviteter til 18?

Anonymkode: 248c8...d6e

Hæ? samme foreldre krever at det ikke skal vøre før 17 men synes 17-18 er for sent? Eller snakker du om at familier har forskjellige behov? 

Hvorfor skal ungene på fritidsaktiviteter i denne alderen? Den lille tiden utenfor bhg bør vel være med mamma og pappa.

Hvorfor går du ut i fra at alle barn er like lenge i barnehagen som dine barn? Kanskje noen flekser et osr timer og henter før så ungen får like mye tid med foreldre tross en times morsom aktivitet per uke?

Forstår ikke hvorfor barn trenger fritidsaktiviteter i denne alderen? De er jo i barnehagen 7+ timer hver dag, er sosiale, leker, er i fysisk aktivitet og på turer. De får jo dekt alt de trenger i løpet av en dag, FORUTEN tid og samspill med familien. Og ro. Tenker DET er det man burde prioritere på ettermiddagene.

Nei, ikke alle barn er så lenge i barnehage hver dag. En enorm andel småbarnsforeldre i dette landet jobber turnus, eller deltid.

Enkelte barn har også sterke ønsker og kanskje talent for bestemte aktiviteter fra tidlig alder.

AnonymBruker skrev (47 minutter siden):

Så bra at ingen tvinger deg til det da.

AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Min 4-åring går på allidrett. Kl 17-18. De er en gjeng fra barnehagen som går sammen, og de har alle leggetid 19:30-20, så tidspunktet passer bra. 
Vi vil begynne på svømming også, men alle kurs er fulle. Vi er i svømmehall etter barnehagen ca annenhver uke, han nekter å ta opplæring fra meg, derfor jeg vil ha ham på kurs. 

Er jo så kjekt med litt annet som skjer i uka enn jobb og middag. Er alene med ham, da, så eneste jeg kommer meg ut på er ting han også er med på…

Anonymkode: 49b13...df5

Nettopp!

Min unge gikk på aktiviteter fra hen var baby. Har da likevel hatt veldig mye tid sammen. Har  valgt å ikke få ørten barn sånn at hvert barn må nedprioriteres, jobber ikke 100 %, og både jeg og mannen har mulighet til å flekse.

Min gikk på svømming fra 0-5 år, på turn fra 2,5 år og på kampsport fra 4 år. Tror vi likevel hadde mye mer tid sammen enn de som velger jobb med låst arbeidstid i full stilling, finner seg partner med like låst arbeidstid og så velger å få barn, så de stakkars ungene må være der 9-10 timer hver dag og kanskje må opp klokka seks hver morgen…

Anonymkode: b9015...4fe

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hæ? samme foreldre krever at det ikke skal vøre før 17 men synes 17-18 er for sent? Eller snakker du om at familier har forskjellige behov? 

Hvorfor går du ut i fra at alle barn er like lenge i barnehagen som dine barn? Kanskje noen flekser et osr timer og henter før så ungen får like mye tid med foreldre tross en times morsom aktivitet per uke?

Nei, ikke alle barn er så lenge i barnehage hver dag. En enorm andel småbarnsforeldre i dette landet jobber turnus, eller deltid.

Enkelte barn har også sterke ønsker og kanskje talent for bestemte aktiviteter fra tidlig alder.

Nettopp!

Min unge gikk på aktiviteter fra hen var baby. Har da likevel hatt veldig mye tid sammen. Har  valgt å ikke få ørten barn sånn at hvert barn må nedprioriteres, jobber ikke 100 %, og både jeg og mannen har mulighet til å flekse.

Min gikk på svømming fra 0-5 år, på turn fra 2,5 år og på kampsport fra 4 år. Tror vi likevel hadde mye mer tid sammen enn de som velger jobb med låst arbeidstid i full stilling, finner seg partner med like låst arbeidstid og så velger å få barn, så de stakkars ungene må være der 9-10 timer hver dag og kanskje må opp klokka seks hver morgen…

Må jo svare siden du siterer meg inni her. Nå vet ikke du noe om hvor lenge mitt barn er i barnehagen. Ja er heldig med hverdagslogistikken, så det er fra 0830-1500. 

Allikevel har ikke femåringen fritidsaktiviteter. Hvorfor? Fordi jeg som pedagog ser behovet for fri lek og aktivitet. Det er der de minste barna lærer og mestrer. Mye mer enn i voksenstyrte aktiviteter. Jeg ser også behovet for gode søvnrutiner. Ikke minst ser jeg alt for mange barn nå skal vokser opp med angst /ADHD og diverse andre spesifiserte og uspesifiserte diagnoser som nok i stor grad kommer av at hverdagen til mange (stress/aktivitet/mindre søvn/ mer skjerm) ikke er forenelig med det barna egentlig trenger. Og når det i tillegg er STATUS at små barn skal ha fritidsaktiviteter. Da sier jeg æsj! 

• Liker 3
Skrevet

Jeg har vært med å arrangert allidrett for denne aldersgruppen i en årrekke. Klokkeslettene vil aldri passe for alle, siden hver familie har forskjellig behov. Noen vil alltid klage, uansett. Bare å overse det…

Men min erfaring er at 17-18 er det beste tidspunktet for de små. De fleste foreldrene rekker å hente i barnehagen først, og man rekker å dra hjem og spise kveldsmat for legging. 
Dette er klokkeslettet man får minst klager på. 

Når det gjelder diskusjonen om barnehagebarn skal ha fritidsaktiviteter -  det får vel hver familie bedømme selv. Alle kjenner sine egne barn best. 

Mine barn hadde aktiviteter to dager i uken fra de var 3 år. De elsket det, og vi trivdes godt med det! Hadde likevel masse tid sammen, og også tid til å ha med venner hjem. 
Men så var det også lavterskel og lysbetont. Orket vi/barnet ikke en dag, så stod man bare over den treningen. Ingen problem. 

Anonymkode: d22ff...207

• Liker 4
Skrevet
AnonymBruker skrev (8 minutter siden):

Allikevel har ikke femåringen fritidsaktiviteter. Hvorfor? Fordi jeg som pedagog ser behovet for fri lek og aktivitet. Det er der de minste barna lærer og mestrer. Mye mer enn i voksenstyrte aktiviteter. Jeg ser også behovet for gode søvnrutiner. Ikke minst ser jeg alt for mange barn nå skal vokser opp med angst /ADHD og diverse andre spesifiserte og uspesifiserte diagnoser som nok i stor grad kommer av at hverdagen til mange (stress/aktivitet/mindre søvn/ mer skjerm) ikke er forenelig med det barna egentlig trenger. Og når det i tillegg er STATUS at små barn skal ha fritidsaktiviteter. Da sier jeg æsj! 

I alle dager..

Når du spyr ut av deg slike påstander, samtidig som du legger vekt på at du er "pedagog", så får du jammen vise til noen anerkjente forskningsrapporter.. At ADHD kommer fra fritidsaktiviteter og for mye skjerm?!
Denne påstanden er jo direkte skammelig, og ikke minst helt vanvittig dømmende. Som "pedagog" burde du virkelig vite bedre!

• Liker 4
  • Nyttig 1
Skrevet

Ikke alle er så mye i bhg

Anonymkode: db1e0...99d

• Liker 1
Skrevet

Sp var ikke det spm heller

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Nettopp!

3 aktiviteter på 4 åring? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Må jo svare siden du siterer meg inni her. Nå vet ikke du noe om hvor lenge mitt barn er i barnehagen. Ja er heldig med hverdagslogistikken, så det er fra 0830-1500

Å du som siee du er pedagog burde vite at det er forskjell på barn 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

I alle dager..

Når du spyr ut av deg slike påstander, samtidig som du legger vekt på at du er "pedagog", så får du jammen vise til noen anerkjente forskningsrapporter.. At ADHD kommer fra fritidsaktiviteter og for mye skjerm?!
Denne påstanden er jo direkte skammelig, og ikke minst helt vanvittig dømmende. Som "pedagog" burde du virkelig vite bedre!

Det skriver jeg ikke, den slutningen er det du som drar. Jeg skriver at det er en sammenheng mellom dagens hverdag og økt forekomst av diverse diagnoser som øker. Og at mengden fri lek og nok søvn forsvinner i dette dragsuget, noe som igjen er forenelig med mengden diagnoser. 

Les feks boka stjålet fokus, så får du forskning så det holder. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Å du som siee du er pedagog burde vite at det er forskjell på barn 

Det er forskjell på barn ja, men de grunnleggende behovene er like. Nok søvn, god og næringsrik mat, trygghet og store mengder fri ikkevoksenstyrt aktivitet slik at barna får utfoldet seg (gjerne sammen med andre). Ikke kom her å si at en times styring i en gymsal er bedre enn en gjeng unger som leker fritt sammen i skogen. 

Nå er det nå så at mange ikke får til denne frie aktiviteten og velger fritidsaktiviteter istedenfor. Men om det er bedre??? Dagens skoleklasser viser nå sitt...

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (23 minutter siden):

Må jo svare siden du siterer meg inni her. Nå vet ikke du noe om hvor lenge mitt barn er i barnehagen. Ja er heldig med hverdagslogistikken, så det er fra 0830-1500

Status? Hvor i all verden tar du det i fra??

Det er 168 timer i en uke, så om 1 eller 3 av dem brukes på aktiviteter er det fortsatt 165 igjen til søvn, familietid, frilek og diverse. Og ellers ser jeg tydelig mer skjermtid blant de barna som ikke går på aktiviteter 😉

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

3 aktiviteter på 4 åring? 

Jepp! Eller hvis du regner med familieaktiviteter så også ridning (vi har egen hest), så 4.

Men stort sett bare rundt fem timer per dag i barnehagen. I førsteklasse måtte et par aktiviteter droppes da det ble stress i stedet for kos.

Gjest jegerrinne
Skrevet

Her så startet de ikke før våren før de startet på skolen. Var da kl 17.30 pga avstander   som vi hadde 45min å kjøre. Da sovnet barne i bilen hjem   bare å bære rett i seng.

Så etter som avstander er her så enste det med at de sluttet på aktivitet ved 12 års alder siden fra 12 år fikk de ikke trening før ved 20.3å tiden og da ble det då seint i forhold til legging 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...