Gå til innhold

Hund som alltid vil spise!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hunden virker alltid sulten og på jakt etter matrester, selv rett etter måltid. Er det vanlig?

Jeg mater 2 ganger om dagen, ca. 12 timer mellom hvert måltid. Litt "snacks" innimellom av varierende grad og type.

Jeg gir egentlig litt mer mat enn "anbefalt" mengde da jeg ikke har klart å veie ham ordentlig etter at han ble ferdig utvokst. Så tenker jeg at det heller er bedre å gi mer mat og se an om han legger på seg eller ei, enn å gi mindre.

Jeg veit ikke helt om jeg burde prøve å fylle skålen mer og la ham velge å spise så mye han selv vil. Hva om han spiser seg heeelt stappmett, om det går an??

Anonymkode: 07c2f...5d6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har en retriever. Han er alltid sulten. Hvis du slenger han ned i en silo med tørrfor så vil han spise til han spyr, og så muligens spise til han dør av det.

Løsningen er å gi ham to måltider per dag med nøye tilmålt tørrfor. Ikke noe snacks (bruker godbiter ved trening og snuselek). Hvis han får middagsrester så kutter jeg tilsvarende i tørrfor.

Mater han aldri inne utenom skåla, og har et matvrak som ikke sikler og tigger ved bordet.

Anonymkode: 7aa51...bda

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen hunder har ikke magemål, og vil spise seg ihjel om de får sjansen. Hvordan er vekten på hunden? 

Anonymkode: 9f804...1df

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min på 7 år er også slik. Hun kan spise, spise og spise. Ute er hun alltid på jakt etter mat og sjekker enda busken hun fant en skive med leverpostei i for 3 år siden i tilfelle det dukker opp noe igjen 😂 Hun får mer en nok mat og var en periode overvektig. Nå får hun slankefòr anbefalt av dyrlegen. Det har større volum, men mindre kcal slik at hun skal føle seg mettere, men hun er fortsatt alltid på jakt etter mat. 

Anonymkode: 78eb6...a51

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hunden virker alltid sulten og på jakt etter matrester, selv rett etter måltid. Er det vanlig?

Jeg mater 2 ganger om dagen, ca. 12 timer mellom hvert måltid. Litt "snacks" innimellom av varierende grad og type.

Slettes ikke uvanlig. Min kunne nok spist døgnet rundt om han kunne.

Vi mater 3 ganger for dagen. Han er en stor gutt som skal ha mye mat. Legger fortsatt på seg ca 1 kilo i uken.

Han får ikke noe «snacks» i mellom måltider, utover godbiter under trening.

Anonymkode: cb162...776

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt normalt, selvfølgelig.

Anbefalingen på maten er ikke en fastsatt regel men en ca mengde. Du ser på hunden om den trenger mer eller mindre mat. Vises ribbeina hele tiden (og ikke bare når den løper/ligger flatt), kan du gi mer. Ligger ribbeina under et tykt lag med fett, gir du mindre. Ser man rett ned på hunden ovenfra, skal man se at de har litt midje (her er det noe forskjell på raser. En whipper skal ha langt mer tydelig midje enn f.eks en labrador), men det skal definitivt være en midje der uansett. 

Anonymkode: d132a...da0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

TS her igjen:

Vekta er grei, og er frisk og fin. Sprek, atletisk kropp. Han kan godt legge på seg bittelitt, så jeg er ikke redd for at han "plutselig" må på diett om jeg gir litt mer mat.

Jeg gir også godbiter under trening og søk i hagen. Tygg gis på plassen hans. Han får ikke middagen vår altså😊 Han er veldig nysgjerrig på maten vår når vi skal spise, men han har lært seg å ikke tigge. Det blir litt snusing før han legger seg fordet.

Han finner mye å spise på tur, spesielt i disse tider finner han mye fuglemat og brødrester. Epler finner han en hel drøss av under snøen🤯 Så sluker han alt han får tak i både inne og ute da, men vi har lært å holde øye med maten rundt ham.

Det er godt å høre at noen hunder bare er sånn. Jeg får stadig kommentarer fra familie og bekjente om hvor sulten han virker (pga snusingen og stjeler mat om han får sjansen), og om at han ikke har mat stående framme 24/7. Jeg føler selv at han hadde spist seg syk om han fikk sjansen slik som dere også sier😂 Følte meg som en dårlig hundeeier og nesten som om jeg sulter min egen hund.

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...