Gjest Kalsberg92 Skrevet 14. januar 2024 #41 Del Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (5 minutter siden): Selvsagt er det sant, akkurat som at hvis bilen bruker mer bensin enn du fyller på, så vil tanken bli tom. Poenget er at det ikke er et nyttig råd. Folk tror på ramme alvor at å måle mat bare i kalorisk verdi er en brukbar måte å bli slankere og/eller friskere på, og du bidrar til å opprettholde den misforståelsen ved å alltid terpe på at "hey hey, en kalori er en kalori!" Anonymkode: 71b91...445 Man gjør aldri noe mere komplisert en det behøver. Og man endre en og en variabel etter behov. Første serier for TS blir å vedlikehold vekten uavhengig av næringsverdien. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. januar 2024 #42 Del Skrevet 14. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Ja, men hvis du kutter ned på f.eks protein fordi det "inneholder kalorier" eller spiser bare sukker går du uansett glipp av hele poenget med kaloritelling. Som sagt, kaloritelling er kun nyttig når det gjelder mat som KUN gir energi, altså sukker og fett (selv om fett er livsnødvendig å spise og ofte også kommer med en del fettløselige vitaminer osv). Hvis kaloritelling får deg til å spise én sjokoladeplate i stedet for to, er det helt supert. Ut over det, er kalorier den suverent minst nyttige måten å måle matens verdi på. Anonymkode: 71b91...445 Når jeg påpekte at man kan gå ned i vekt ved å bare spise sukker så var det for å illustrere et poeng. Nemlig at det til syvende og sist handler om kaloribalanse. Jeg har ikke sagt at det er noe man bør gjøre. Og nei, kaloritelling er ikke kun nyttig for enkelte typer mat. Det er nyttig for alle typer mat. Kalorier er det som avgjør om man går opp eller ned i vekt. Kaloriunderskudd og man går ned i vekt, og kalorioverskudd og man går opp i vekt. Jeg har forresten ikke snakket om å kutte ned på noe som helst, og aller minst proteiner. Proteiner er viktig nettopp på grunn av muskelmassen. Og her er også et av problemene med faste: Man frarøver kroppen proteiner en større del av dagen, noe som kan ha en negativ effekt på muskler. Endret 14. januar 2024 av jabx 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 14. januar 2024 #43 Del Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (35 minutter siden): Du har altfor stort spisevindu. Spis kl.11 og siste måltid ferdigspist innen kl.18. Fokuser på fettholdige måltider, ikke salater med masse karbohydrater som gjør at du blir sulten etter 10 minutter. Garanterer at du går ned i vekt. Anonymkode: 30f1e...991 Salater vil jeg tro inneholder mye fiber. Fiber er mettende, og varer lengre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. januar 2024 #44 Del Skrevet 14. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 10.25): Nyeste forskning anbefaler et spisevindu på 10 timer, kombinert med intervall trening. Dette skal vistnok være nærmest garantert vektnedgang, og i tillegg fikk testpersonene spise så mye de ville innenfor dette vinduet. Jeg har de 2 siste årene hatt et spisevindu på 6- 8 timer. Samt styrketrening 2 ganger i uka og lett utholdenhets trening 5 dager i uka. Allikevel står vekta bom stille. Spiser virkelig ikke mye heller. Noe lett lavkarbo til lunsj og vanlig middag med både proteiner, fett og karbs. Middag er ofte dagens siste måltid og lunsj dagens første. Hva gjør jeg feil? Anonymkode: 4c28e...b03 Hei, TS. Viss du er kvinne og over 35 år, så MÅ du ha ein dag der du ikkje har spisevindu. Altså legg inn eit ekstra måltid og gjerne noko junk. Tuller faktisk ikkje. Anonymkode: d6c83...f59 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #45 Del Skrevet 15. januar 2024 12 hours ago, jabx said: Når jeg påpekte at man kan gå ned i vekt ved å bare spise sukker så var det for å illustrere et poeng. Nemlig at det til syvende og sist handler om kaloribalanse. Jeg har ikke sagt at det er noe man bør gjøre. Men det er altså ikke et nyttig råd. Quote Og nei, kaloritelling er ikke kun nyttig for enkelte typer mat. Det er nyttig for alle typer mat. Kalorier er det som avgjør om man går opp eller ned i vekt. Kaloriunderskudd og man går ned i vekt, og kalorioverskudd og man går opp i vekt. Jeg har forresten ikke snakket om å kutte ned på noe som helst, og aller minst proteiner. Proteiner er viktig nettopp på grunn av muskelmassen. Og her er også et av problemene med faste: Man frarøver kroppen proteiner en større del av dagen, noe som kan ha en negativ effekt på muskler. Nei, kaloritelling er ikke nyttig hvis man spiser ordentlig mat. Da vil man, med mindre man har en alvorlig underliggende sykdom, stabilisere seg på en sunn vekt. Det vil gå helt av seg selv, akkurat slik alle dyr er normalvektige så lenge de spiser sin naturlige mat, selv om de har ubegrenset tilgang til den maten. Kaloritelling er KUN nyttig i den grad det hjelper deg å kutte ned på usunn mat som is og sjokolade. Periodisk faste hvor man spiser få timer i døgnet vil ikke gå ut over muskelmassen, så lenge man spiser naturlig mat i spisevinduet. Om du har tenkt å bygge mest mulig muskelmasse på kortest mulig tid, vil det nok være en fordel med større spisevindu, men hvis målet er å bli kvitt fett, er det ikke et problem. Anonymkode: 71b91...445 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
jabx Skrevet 15. januar 2024 #46 Del Skrevet 15. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (4 timer siden): Men det er altså ikke et nyttig råd. Herregud, det var ikke ment som et råd. Det var ment å illustrere et poeng. Nå må du gi deg. Sitat Nei, kaloritelling er ikke nyttig hvis man spiser ordentlig mat. Da vil man, med mindre man har en alvorlig underliggende sykdom, stabilisere seg på en sunn vekt. Det vil gå helt av seg selv, akkurat slik alle dyr er normalvektige så lenge de spiser sin naturlige mat, selv om de har ubegrenset tilgang til den maten. Kaloritelling er KUN nyttig i den grad det hjelper deg å kutte ned på usunn mat som is og sjokolade. Hvorfor driver du hele tiden og snakker om kaloritelling? Det er ikke det som er poenget her. Kalorier kan begrenses på flere ulike måter, enten ved å spise færre måltider, telle kalorier eller prøve å spise mat med lavere kaloritetthet, eller en kombinasjon. Og alt dette er bare mulige verktøy/hjelpemidler. Som til syvende og sist koker ned til kalorier inn/ut. Sitat Periodisk faste hvor man spiser få timer i døgnet vil ikke gå ut over muskelmassen, så lenge man spiser naturlig mat i spisevinduet. Om du har tenkt å bygge mest mulig muskelmasse på kortest mulig tid, vil det nok være en fordel med større spisevindu, men hvis målet er å bli kvitt fett, er det ikke et problem. Anonymkode: 71b91...445 Jo, det kan gå ut over muskelmassen. Endret 15. januar 2024 av jabx 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
aazy Skrevet 15. januar 2024 #47 Del Skrevet 15. januar 2024 2 hours ago, jabx said: Jo, det kan gå ut over muskelmassen. Ikkje ved tilstrekkeleg proteininntak: https://www.strongerbyscience.com/research-spotlight-if-body-comp/ Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 15. januar 2024 #48 Del Skrevet 15. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 timer siden): Men det er altså ikke et nyttig råd. Nei, kaloritelling er ikke nyttig hvis man spiser ordentlig mat. Da vil man, med mindre man har en alvorlig underliggende sykdom, stabilisere seg på en sunn vekt. Det vil gå helt av seg selv, akkurat slik alle dyr er normalvektige så lenge de spiser sin naturlige mat, selv om de har ubegrenset tilgang til den maten. Kaloritelling er KUN nyttig i den grad det hjelper deg å kutte ned på usunn mat som is og sjokolade. Periodisk faste hvor man spiser få timer i døgnet vil ikke gå ut over muskelmassen, så lenge man spiser naturlig mat i spisevinduet. Om du har tenkt å bygge mest mulig muskelmasse på kortest mulig tid, vil det nok være en fordel med større spisevindu, men hvis målet er å bli kvitt fett, er det ikke et problem. Anonymkode: 71b91...445 Det stemmer jo virkelig ikke, det er null problem å legge på seg med bare ordentlig mat. Anonymkode: 47a48...caa Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 19. januar 2024 #49 Del Skrevet 19. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 10.38): Da vil jeg anbefale deg å droppe kondisjonen en stund. Eller redusere til maks 1 økt. Prioriter styrke og hold på spisevinduet. Men, anbefaler også å lese mer om fasting. Er du kvinne? Anbefaler sterkt boka eller youtube serien "fast like a girl" med Mindy Pelz! er du mann aner jeg ikke... hehe. Jeg vil utifra det jeg har lært da tippe at du trener for mye. Og at du ikke har harr lang nok faste ofte nok. Reduser ned til en økt kondisjon, legg heller inn en 24 timers faste 2 ganger i måneden, evt prøv å få til enda lenger, som 36-48 timer vannfaste. Så tvinger du kroppen til å ta fatt på fettlagrene, og ofte trenger den etter det bare minnes om at den ikke bare må bruke karbohydrater som energikilde. Men så mye trening du gjør stresser kroppen til å tro at den må holde på alt den har. Stresshormonene står i veien for forbrenning av fett. Så trening er jo bra, men det kan også stresse kroppen for mye. Og det kan virke sånn hos deg. Har nettopp, det siste have året, begynt med faste selv, og er helt i sjokk egentlig. Om jeg bare dropper å trene kondisjon, kun trener styrke 1-2 ggr i uka, og faster etter Mindy Pelzes anbefalinger, så har jeg i praksis sittet på rævva i sofaen og blitt kvitt masse usunt magefett og "lovehandles" som er fullstendig vekk. Kroppen ser helt annerledes ut og føles 1000 ganger bedre. Bedre enn før da jeg prøvde å trene masse for å holde fettet vekk. Så hallo ukjent hemmelighet som ingen vet om?! Kan nesten SE forskjellen etter de 24-timers fastene jeg legger inn et par ganger i mnd. Ingen vil om hva kroppenn da går løs på. Og med mye muskler som følge av styrketreningen så trenger kroppen masse energi selv når jeg hviler. G-E-N-I-A-L-T! Vipps, ingen hardtrening, og en mye sunnere kropp. Vekta har ikke endret seg så mye, pga muskler som har fått mye mer fokus, men jeg bruker Fitbit og har Aria vekt som også måler fett%. Og den har STUPT etter jeg startet med faste. Og tallet på vekta bryr jeg meg ikke om jeg er normalvektig, men jammen bra å bli kvitt fettet rundt midje og hofter. For helsas del, også så deilig å kunne ha tettsittende klær og det ser bra ut! Anonymkode: a61db...f98 Spiser du normal mat i spisevinduet eller er det lavkarbo? Anonymkode: 8a0fe...34f Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå