Gå til innhold

Spisevindu på 10 timer. Vekta rikker seg ikke!

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nyeste forskning anbefaler et spisevindu på 10 timer, kombinert med intervall trening. Dette skal vistnok være nærmest garantert vektnedgang, og i tillegg fikk testpersonene spise så mye de ville innenfor dette vinduet.

Jeg har de 2 siste årene hatt et spisevindu på 6- 8 timer. Samt styrketrening 2 ganger i uka og lett utholdenhets trening 5 dager i uka. 

Allikevel står vekta bom stille. Spiser virkelig ikke mye heller. Noe lett lavkarbo til lunsj og vanlig middag med både proteiner, fett og karbs. Middag er ofte dagens siste måltid og lunsj dagens første.

Hva gjør jeg feil?

Anonymkode: 4c28e...b03

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Nyeste forskning anbefaler et spisevindu på 10 timer, kombinert med intervall trening. Dette skal vistnok være nærmest garantert vektnedgang, og i tillegg fikk testpersonene spise så mye de ville innenfor dette vinduet.

Jeg har de 2 siste årene hatt et spisevindu på 6- 8 timer. Samt styrketrening 2 ganger i uka og lett utholdenhets trening 5 dager i uka. 

Allikevel står vekta bom stille. Spiser virkelig ikke mye heller. Noe lett lavkarbo til lunsj og vanlig middag med både proteiner, fett og karbs. Middag er ofte dagens siste måltid og lunsj dagens første.

Hva gjør jeg feil?

Står vekta helt stille, så spiser akkurat det som du trenger for å vedlikeholde vekta du har.
Når på dagen du spiser og over hvor stort tidsrom endrer ikke noe, men overspiser man - så vil det jo fjerne en ganske stor del av dagen man kan overspise ha en positiv effekt.

Jeg har spist mellom 12 og 19-20 i 30 år, aldri tenkt det var noe diett akkurat. 

Anonymkode: 0dab9...a06

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Hva gjør jeg feil?

Da vil jeg anbefale deg å droppe kondisjonen en stund. Eller redusere til maks 1 økt. 
Prioriter styrke og hold på spisevinduet.

Men, anbefaler også å lese mer om fasting. Er du kvinne? Anbefaler sterkt boka eller youtube serien "fast like a girl" med Mindy Pelz! er du mann aner jeg ikke... hehe.

Jeg vil utifra det jeg har lært da tippe at du trener for mye. Og at du ikke har harr lang nok faste ofte nok. Reduser ned til en økt kondisjon, legg heller inn en 24 timers faste 2 ganger i måneden, evt prøv å få til enda lenger, som 36-48 timer vannfaste. Så tvinger du kroppen til å ta fatt på fettlagrene, og ofte trenger den etter det bare minnes om at den ikke bare må bruke karbohydrater som energikilde. 

Men så mye trening du gjør stresser kroppen til å tro at den må holde på alt den har. Stresshormonene står i veien for forbrenning av fett. Så trening er jo bra, men det kan også stresse kroppen for mye. Og det kan virke sånn hos deg.

Har nettopp, det siste have året, begynt med faste selv, og er helt i sjokk egentlig. Om jeg bare dropper å trene kondisjon, kun trener styrke 1-2 ggr i uka, og faster etter Mindy Pelzes anbefalinger, så har jeg i praksis sittet på rævva i sofaen og blitt kvitt masse usunt magefett og "lovehandles" som er fullstendig vekk. Kroppen ser helt annerledes ut og føles 1000 ganger bedre. Bedre enn før da jeg prøvde å trene masse for å holde fettet vekk. Så hallo ukjent hemmelighet som ingen vet om?! Kan nesten SE forskjellen etter de 24-timers fastene jeg legger inn et par ganger i mnd. Ingen vil om hva kroppenn da går løs på. Og med mye muskler som følge av styrketreningen så trenger kroppen masse energi selv når jeg hviler. G-E-N-I-A-L-T! Vipps, ingen hardtrening, og en mye sunnere kropp. Vekta har ikke endret seg så mye, pga muskler som har fått mye mer fokus, men jeg bruker Fitbit og har Aria vekt som også måler fett%. Og den har STUPT etter jeg startet med faste. Og tallet på vekta bryr jeg meg ikke om jeg er normalvektig, men jammen bra å bli kvitt fettet rundt midje og hofter. For helsas del, også så deilig å kunne ha tettsittende klær og det ser bra ut!

Anonymkode: a61db...f98

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har laget mye greier, mye trening også. Har du energi i heletatt? Hvor mange kcal spiser du om dagen? Spisevindu er ikke noen garanti for ned i vekt, er jo hva du spiser...

Anonymkode: 63c52...331

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Spisevindu" på 10 timer? Du spiser helt vanlig altså?

Anonymkode: 644b8...e44

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Da vil jeg anbefale deg å droppe kondisjonen en stund. Eller redusere til maks 1 økt. 
Prioriter styrke og hold på spisevinduet.

Men, anbefaler også å lese mer om fasting. Er du kvinne? Anbefaler sterkt boka eller youtube serien "fast like a girl" med Mindy Pelz! er du mann aner jeg ikke... hehe.

Jeg vil utifra det jeg har lært da tippe at du trener for mye. Og at du ikke har harr lang nok faste ofte nok. Reduser ned til en økt kondisjon, legg heller inn en 24 timers faste 2 ganger i måneden, evt prøv å få til enda lenger, som 36-48 timer vannfaste. Så tvinger du kroppen til å ta fatt på fettlagrene, og ofte trenger den etter det bare minnes om at den ikke bare må bruke karbohydrater som energikilde. 

Men så mye trening du gjør stresser kroppen til å tro at den må holde på alt den har. Stresshormonene står i veien for forbrenning av fett. Så trening er jo bra, men det kan også stresse kroppen for mye. Og det kan virke sånn hos deg.

Har nettopp, det siste have året, begynt med faste selv, og er helt i sjokk egentlig. Om jeg bare dropper å trene kondisjon, kun trener styrke 1-2 ggr i uka, og faster etter Mindy Pelzes anbefalinger, så har jeg i praksis sittet på rævva i sofaen og blitt kvitt masse usunt magefett og "lovehandles" som er fullstendig vekk. Kroppen ser helt annerledes ut og føles 1000 ganger bedre. Bedre enn før da jeg prøvde å trene masse for å holde fettet vekk. Så hallo ukjent hemmelighet som ingen vet om?! Kan nesten SE forskjellen etter de 24-timers fastene jeg legger inn et par ganger i mnd. Ingen vil om hva kroppenn da går løs på. Og med mye muskler som følge av styrketreningen så trenger kroppen masse energi selv når jeg hviler. G-E-N-I-A-L-T! Vipps, ingen hardtrening, og en mye sunnere kropp. Vekta har ikke endret seg så mye, pga muskler som har fått mye mer fokus, men jeg bruker Fitbit og har Aria vekt som også måler fett%. Og den har STUPT etter jeg startet med faste. Og tallet på vekta bryr jeg meg ikke om jeg er normalvektig, men jammen bra å bli kvitt fettet rundt midje og hofter. For helsas del, også så deilig å kunne ha tettsittende klær og det ser bra ut!

Anonymkode: a61db...f98

Jeg har et spisevindu på ca 5 t på hverdager. Lunsj 12 og middag mellom 16 og 18 engang. Og thats it. 

I helgene blir det gjerne 10 t spisevindu og gjerne 3 måltider iløpet av en dag pluss snacks. 

Jeg er en kvinne i 30 årene.

Ts

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 10.32):

Står vekta helt stille, så spiser akkurat det som du trenger for å vedlikeholde vekta du har.
Når på dagen du spiser og over hvor stort tidsrom endrer ikke noe, men overspiser man - så vil det jo fjerne en ganske stor del av dagen man kan overspise ha en positiv effekt.

Jeg har spist mellom 12 og 19-20 i 30 år, aldri tenkt det var noe diett akkurat. 

Anonymkode: 0dab9...a06

Det er vel en livsstil mer enn en diett, men mange opplever at det er lettere å gå ned i vekt med periodisk faste, kanskje fordi man ikke rekker å spise like mye da? 

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 13.23):

Jeg har et spisevindu på ca 5 t på hverdager. Lunsj 12 og middag mellom 16 og 18 engang. Og thats it. 

I helgene blir det gjerne 10 t spisevindu og gjerne 3 måltider iløpet av en dag pluss snacks. 

Jeg er en kvinne i 30 årene.

Ts

Men hvis du ikke går ned i vekt, så er det en kjennsgjerning at du, på en eller annen måte, inntar flere kalorier enn kroppen trenger. Da må du se hva du spiser, ikke når du spiser.

Du må rett og slett skrive ned alt du spiser og drikker i en ukes tid, så finner du nok en synder et eller annet sted. ;)

Endret av Brunhilde
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Henger meg på brunhilde. Logg ALT du spiser i en uke, absolutt alt. Alt som går inn i munnen. Ikke glem oljer du steker i osv. 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har spisevindu på 8 timer, men det hjelper ingenting når jeg spiser for mye i løpet av de åtte timene. Fasting er ikke noen mirakelkur 🤷‍♀️

Anonymkode: 47a48...caa

• Liker 13
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Brunhilde skrev (1 time siden):

Det er vel en livsstil mer enn en diett, men mange opplever at det er lette å gå ned i vekt med periodisk faste, kanskje fordi man ikke rekker å spise like mye da? 

Men hvis du ikke går ned i vekt, så er det en kjennsgjerning at du, på en eller annen måte, inntar flere kalorier enn kroppen trenger. Da må du se hva du spiser, ikke når du spiser.

Du må rett og slett skrive ned alt du spiser og drikker i en ukes tid, så finner du nok en synder et eller annet sted. ;)

Ja det er sant. 

Bør nok kanskje opplyse om at jeg har normal bmi. Men i øvre normalområde, og der trives jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 timer siden):

Ja det er sant. 

Bør nok kanskje opplyse om at jeg har normal bmi. Men i øvre normalområde, og der trives jeg ikke.

Har du barn? Jeg er også i øvre normalområdet etter to barn. Veier det samme uansett hva jeg gjør kjennes det ut til. Hva spiser du i løpet av spisevinduet da? 

Anonymkode: 6dc3b...6ec

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (8 timer siden):

Nei. Det som fører til vektnedgang er kaloriunderskudd. At du inntar færre kalorier enn du forbrenner. Hvis du har et spisevindu på 10 timer og driver med intervalltrening så vil du fortsatt gå opp i vekt dersom du har et kalorioverskudd.

Det å faste i seg selv gir ingen vektnedgang. Fasting er bare en måte å potensielt redusere antall kalorier man inntar, fordi man har kortere tid å spise på og dermed er det mulig at man spiser mindre totalt sett.

Faste er altså kun en av flere måter å begrense inntak av kalorier på. Det gir ingen andre positive effekter totalt sett og over tid.

• Liker 5
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er bare en myte. Det som fjerner fett er å ligge i kaloriunderkudd generelt, om du oppnår det ved faste eller på andre måter.

Sitat

Har nettopp, det siste have året, begynt med faste selv, og er helt i sjokk egentlig. Om jeg bare dropper å trene kondisjon, kun trener styrke 1-2 ggr i uka, og faster etter Mindy Pelzes anbefalinger, så har jeg i praksis sittet på rævva i sofaen og blitt kvitt masse usunt magefett og "lovehandles" som er fullstendig vekk. Kroppen ser helt annerledes ut og føles 1000 ganger bedre. Bedre enn før da jeg prøvde å trene masse for å holde fettet vekk. Så hallo ukjent hemmelighet som ingen vet om?! Kan nesten SE forskjellen etter de 24-timers fastene jeg legger inn et par ganger i mnd.

Ja, for da er magen tom, noe som gjør at den blir mindre.

Du blir kvitt fett hvis du ligger i kaloriunderskudd. Så enkelt er det.

• Liker 3
  • Nyttig 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Brunhilde skrev (4 timer siden):

Det er vel en livsstil mer enn en diett, men mange opplever at det er lette å gå ned i vekt med periodisk faste, kanskje fordi man ikke rekker å spise like mye da? 

Bingo. Mange går ned i vekt med kortere spisevindu fordi det ofte fører til lavere kaloriinntak, noe som kan gi kaloriunderskudd, som igjen gir vektnedgang.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man kan jo rekke å spise mye i løpet av 10 timer? Så jeg skjønner ikke hvordan det skal være mirakelkur. 

Anyway jeg sliter ikke med overvekt, men normalen for meg er frokost kl 8, og middag kl 17-18. Spiser ikke noe etter middag. 

Anonymkode: d1621...712

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kalsberg92

Hva gjør jeg feil?

Spis mindre kalorier for vektnedgang 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 18.55):

Man kan jo rekke å spise mye i løpet av 10 timer? Så jeg skjønner ikke hvordan det skal være mirakelkur. 

Anyway jeg sliter ikke med overvekt, men normalen for meg er frokost kl 8, og middag kl 17-18. Spiser ikke noe etter middag. 

Anonymkode: d1621...712

Jeg tror jeg fint kunne klart å spise over dagsbehovet mitt på de timene. Spiser jeg taco til middag og masse godteri etterpå så er jeg langt over dagsbehovet. 200g sjokolade er jo 1000kalorier. Men spiser jeg sunt uten godteri og er bevisst på hva jeg spiser så skal det mer til. Men man kan ikke spise hva man vil, man må jo være i kaloriunderskudd. 

Anonymkode: 0f0eb...37a

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 10.25):

Dette går ikke opp.

Det spiller ingen rolle om du har et spisevindu på 2 timer i døgnet eller 20 timer i døgnet. «Spisevindu» har ingen ting å si for vektnedgang. Om jeg kun hadde 1 time spisevindu i døgnet, så ville jeg fortsatt føket opp i vekt om jeg spiste 5000kcak i løpet av den timen hver dag.

inntar man mer energi en kroppen bruker, så går man opp i vekt, helt uavhengig av om man har «spisevindu» eller ikke.

Årsaken til at mange klarer å gå ned i vekt ved å faste, er Nettop at de enklere klarer å regulere inntak av energi ved å gi seg selv avgrensende «spisevinduer».

Men isolert sett så er det ikke noe vanskligere å gå ned i vekt, uten å faste.

Vektnedgang handler utelukkende om energi. Hva legges inn og hva går ut. Om det som går ut er mer en det som legges inn, så vil du over tid gå ned i vekt, hver gang, uansett.

Anonymkode: 575b5...618

• Liker 6
  • Nyttig 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, AnonymBruker said:

Vektnedgang handler utelukkende om energi. Hva legges inn og hva går ut. Om det som går ut er mer en det som legges inn, så vil du over tid gå ned i vekt, hver gang, uansett.

Anonymkode: 575b5...618

Men en kalori er ikke en kalori. Hvis du trener og så spiser 400 gram kcal kylling, vil en del av proteinet gå til å bygge muskelmasse. Spiser du du tilsvarende mengde i kalorier av f.eks sjokolade, vil ingenting av det bli til muskelmasse, siden sjokolade er nesten bare sukker og fett. Så selv om det er korrekt at overvekt og slanking handler om energi inn og ut, er det helt meningsløst å sammenligne sukkertøy, kjøtt, salat og ost basert på "hvor mange kalorier det er". Det gir bare mening hvis det du spiser kun brukes som energi for kroppen.

Anonymkode: 71b91...445

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...