AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #1 Skrevet 11. januar 2024 Jeg blir bare verre jo eldre jeg blir. Før slet jeg ikke med PMS, men etter jeg kom i 30-årene har det bare blitt verre. De to siste ukene før mensen begynner det med humørsvingninger. Siste uken før mensen er nesten uholdbar og jeg orker ikke ha det slik! Jeg sitter med vondt i magen hele tiden, er deprimert, vil ikke være hjemme eller noen andre steder. Vil bare forsvinne. Orker ikke gjøre husarbeid, tvinger meg selv til det. Er sint på mann og barn. Jeg blir fort sint på mannen min og er jeg ikke sur, er jeg lei meg. Da sitter jeg å er sikker på at han skal gå fra meg, jeg får nesten panikkangst osv. Jeg gråter mye for meg selv. Hver uke før mensen er jeg sur på jobb, begynner å se etter nye jobber osv. Jeg jobber hardt med å ikke være påvirket av pms og gjør så godt jeg kan, men hormonene overkjører meg fullstendig! Jeg orker ikke ha det slik og det eneste legen foreslo var å begynne på p-piller, noe som er uaktuelt. Jeg går ikke på noen prevensjonsmidler og har planer å fortsette med det. Må vel være annen løsning enn p-piller og nye hormoner? Anonymkode: ffcd9...8a2
enkefru Skrevet 11. januar 2024 #2 Skrevet 11. januar 2024 Be fastlegen om henvisning til spesialist, fastleger kan sjelden nok om slikt.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #3 Skrevet 11. januar 2024 Jeg er så godt som kvitt pms problemer med kostholdsomlegging. Merker fort når jeg ikke følger det i perioder, da kommer intense smerter tilbake. Anonymkode: e3239...791 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #4 Skrevet 11. januar 2024 Lavdose antipsykotika fungerer bra mot hormonelle humørsvingninger. Bruker det selv ved behov i overgangsalderen. Anonymkode: f50b5...b8c 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #5 Skrevet 11. januar 2024 Hormonspiral hjalp her, men nå er den tatt ut for å se om vi får nr 4. Anonymkode: 0d7a1...0fb
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #6 Skrevet 11. januar 2024 Går du på hormonprevensjon? Hvis ikke kan det hjelpe. Tidlig i tjueårene fikk jeg det for meg at jeg ble deprimert av hormonprevensjon, valgte derfor å slutte og heller leve er liv med kraftig PMS (PMDD). Men også hos meg ble det bare verre og verre med årene. Nå er jeg 40 år, fikk satt inn hormonspiral i fjor høst, og har fått et nytt liv! Svingningene er der enda, men de er myyye mildere! Jeg kan fortsatt bli veldig sliten, ha litt kortere lunte og være lettrørt, men før følte jeg at verden skulle gå under, jeg hatet mannen min, jeg hatet meg selv, klarte ikke å jobbe og alt var svart i nesten 14 dager hver måned. Andre alternativer er antidepressiva (funket ikke på meg), kosttilskudd, kostholdsendring og livsstilsendring (men let’s face it: hvem klarer å trene og spise sunt når man føler at verden skal gå under? 🤷🏻♀️) Siste utvei hvis ingenting fungerer er vel å fjerne eggstokkene (?), men det vil jo føre med seg overgangsalder og masse plager relatert til det. Anbefaler iallfall å lese om PMDD. Håper du finner noe som funker for deg ❤️ Anonymkode: 82c83...7f3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #7 Skrevet 11. januar 2024 Antidepressiva er behandling mot sterk PMS (PMDD). Det tas ikke fast hele måneden, men 1-2 uker før menstruasjon (eller noe sånt). Spør fastlegen din om det. Anonymkode: 3c05a...391
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #8 Skrevet 11. januar 2024 Beklager! Jeg så ikke det siste avsnittet ditt om hormonprevensjon 🙈 men uansett, jeg mener hormonspiral er verdt et forsøk altså! Jeg var kjempeskeptisk, men desperat, og er så glad for at jeg ga det en sjanse. Jeg hadde en trøblete oppstart med hodepine, økt sinne og uregelmessige blødninger, men jeg var forberedt på det og «sto han av». Hodepinen varte i et par uker, sinnet varte i en liten måned, og uregelmessige blødninger varte i nesten fire måneder. Nå har jeg omtrent ikke mensen, og det er en deilig bonus 😊 Anonymkode: 82c83...7f3 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #9 Skrevet 11. januar 2024 Jeg har det likt. Hatt det sånn i maaange år. Meld deg inn i pmdd gruppa på Facebook:) Fastleger kan ingenting om det føler jeg, jeg ble henvist til gynekolog som kan masse om det. Jeg skal prøve antidepressiva nå, 15 dager før mensen så pause og begynne igjen (fontex). Har ikke begynt enda, men håper det hjelper Anonymkode: 0dc83...2a0
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå