AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #1 Skrevet 11. januar 2024 Slutter i nåværende jobb til påske. Jobber i staten og fikk ny jobb i staten. Ønsker å ta sommerferie i ny jobb, som er avklart med ny arbeidsgiver. Det vil jo være ubetalt ferie fordi ingen feriepenger ble opptjent på den nye arbeidsplassen enda. Går det an å bruke feriepengene fra min nåværende jobb? Må jeg ta ut alt av ferie i nåværende jobb før jeg slutter, eller kan jeg jobbe helt til påske og kreve feriepengene utbetalt? De på jobben her blir ikke enige om hvordan det skal håndteres. Ønsker å få gjennomslag for utbetaling sammen med siste lønn. Hvordan kan jeg argumentere for min sak til HR? Anonymkode: d31a1...63a
Fru Uperfekt Skrevet 11. januar 2024 #2 Skrevet 11. januar 2024 Du skal ha utbetalt ved siste lønning 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #3 Skrevet 11. januar 2024 Feriepenger er dine ja, og som oftest blir de utbetalt med siste lønning. Jeg har opplevd at noen får de utbetalt til sommeren, men det er ikke normen - og kan evt avklares med arbeidsgiver. Anonymkode: a2569...7f1
Fru Uperfekt Skrevet 11. januar 2024 #4 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Feriepenger er dine ja, og som oftest blir de utbetalt med siste lønning. Jeg har opplevd at noen får de utbetalt til sommeren, men det er ikke normen - og kan evt avklares med arbeidsgiver. Anonymkode: a2569...7f1 Om de skal utbetales etter siste lønn må det avklares med tidl arbeidsgiver 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #5 Skrevet 11. januar 2024 Du skal ha utbetalt feriepenger opptjent forrige år når du slutter. Det skal komme på siste lønning i nåværende jobb. Det du har opptjent frem til du slutter skal du også ha utbetalt. Disse må du derimot skatte av. Du trenger ikke avvikle ferie i nåværende jobb for å få utbetalt feriepenger. Du bør derimot sette de vekk siden du ikke får feriepenger i ny jobb i år. Anonymkode: a5e3a...db7 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #6 Skrevet 11. januar 2024 Da jeg sluttet i det offentlige sist fikk jeg pengene automatisk sammen med siste lønning. Da jeg sluttet i en deltidsstilling i en kommune fikk jeg dem i juni samme år (etterbetalt). Vet ikke hva lovverket sier om tidspunkt for utbetaling. Anonymkode: 6d1b3...829
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #7 Skrevet 11. januar 2024 Du får feriepenger opptjent i fjor i år. Feriepenger opptjent i år skal du få med sluttoppgjøret. Mange får de året etter. Jeg fikk mine i januar året etter. Vær obs på at om du får i år får du mindre neste år. En selvfølge for mange, men ikke for alle Anonymkode: a800b...80b 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #8 Skrevet 11. januar 2024 Sjekk ferieloven. Anonymkode: a5e3a...db7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #9 Skrevet 11. januar 2024 Når du skifter internt i ststen overføres pengene ny arbeidsgiver. Snakk med lønningskontoret Anonymkode: dd39e...efe
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #10 Skrevet 11. januar 2024 2 minutter siden, AnonymBruker said: Når du skifter internt i ststen overføres pengene ny arbeidsgiver. Snakk med lønningskontoret Anonymkode: dd39e...efe Hva vil si "intern i staten" ? Når jeg bytter fra direktorat til annen institutt som ikke har å gjøre med hverandre, også da? Ts Anonymkode: d31a1...63a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #11 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (16 minutter siden): Hva vil si "intern i staten" ? Når jeg bytter fra direktorat til annen institutt som ikke har å gjøre med hverandre, også da? Ts Anonymkode: d31a1...63a Når du går over til en annen statlig stilling overføres opptjente feriepenger til denne. Dette kan være hvilke som helst statlige stillinger, så ikke annen forbindelse enn at de er statlige. Dersom nåværende arbeidsgiver ikke vet at du skal over i annen statlig stilling, utbetales feriepengene i sluttoppgjøret. Arbeidsgiver har styringsrett på ferieuttak, med noen begrensninger. Jeg har sldri hørt om arbeidsgiver som krevet ferieuttak i januar-mars, utover f.eks påskeferie. Anonymkode: 24239...85b
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #12 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (36 minutter siden): Feriepenger er dine ja, og som oftest blir de utbetalt med siste lønning. Jeg har opplevd at noen får de utbetalt til sommeren, men det er ikke normen - og kan evt avklares med arbeidsgiver. Anonymkode: a2569...7f1 Det er gamle regler. I loven står det at feriepengene SKAL utbetales på siste lønning ved opphør av arbeidsforhold. Evt neste lønnskjøring om feriepengene er vanskelig å beregne. Anonymkode: f0cd9...298 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #13 Skrevet 11. januar 2024 4 minutter siden, AnonymBruker said: Det er gamle regler. I loven står det at feriepengene SKAL utbetales på siste lønning ved opphør av arbeidsforhold. Evt neste lønnskjøring om feriepengene er vanskelig å beregne. Anonymkode: f0cd9...298 Jeg har byttet jobb med loven som du nevner, jeg har fortsatt aldri fått pengene innevæerende år. Anonymkode: a800b...80b
Tobias001 Skrevet 11. januar 2024 #14 Skrevet 11. januar 2024 Hva hvis du slutter i jobben? Hva hvis du ikke har avviklet all ferien du har rett på? 1. Du skal ha utbetalt feriepenger for ferie som ikke er avviklet Feriepengene som er opptjent hos forrige arbeidsgiver, der ferie ikke er avviklet, skal dekke lønn som faller bort ved ferieavvikling hos neste arbeidsgiver. Hvis du ikke har avviklet all ferien du har rett på, når du slutter i en jobb, må du passe på å få utbetalt feriepengene du har tjent opp, ifølge ferieloven § 11 tredje ledd. 2. Du skal ha utbetalt lønn som arbeidsgiver har trukket for ferie Hvis dere har en fast måned for utbetaling av feriepenger, må du forsikre deg om at du får tilbakebetalt lønnstrekket som ble gjort den måneden feriepengene ble utbetalt. Mange tror at de kan få en ekstrabetaling for ikke avviklet ferie. Det stemmer ikke. De får derimot igjen det beløpet som arbeidsgiver allerede har trukket i lønn i forbindelse med utbetaling av feriepenger. Når får du utbetalt feriepengene fra forrige arbeidsgiver? Du skal ha utbetalt feriepengene som er opptjent fram til den siste arbeidsdagen din, og utbetalingen skal skje siste lønningsdag før du slutter. I noen tilfeller kan ikke arbeidsgiver beregne hele feriepengegrunnlaget innen du slutter. I så fall kan dette beløpet utbetales i forbindelse med det avsluttende lønnsoppgjøret. Tariffavtale kan åpne for annet utbetalingstidspunkt. 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #15 Skrevet 11. januar 2024 Min erfaring er at når du slutter i jobb i staten, og går rett over i ny jobb i staten, blir feriepengene overført slik at du får dem utbetalt fra ny jobb til vanlig tid. Du har krav på ferie om sommeren hos ny arbeidsgiver, du trenger ikke ta ut den hos gammel arbeidsgiver. Anonymkode: 8f9f9...42a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #16 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): Du skal ha utbetalt feriepenger opptjent forrige år når du slutter. Det skal komme på siste lønning i nåværende jobb. Det du har opptjent frem til du slutter skal du også ha utbetalt. Disse er du derimot skatte av. Du trenger ikke avvikle ferie i nåværende jobb for å få utbetalt feriepenger. Du bør derimot sette de vekk siden du ikke får feriepenger i ny jobb i år. Anonymkode: a5e3a...db7 Man skatter alltid av alle feriepenger. Anonymkode: 48bf4...b53 1
Viktualia Skrevet 11. januar 2024 #17 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 time siden): Når du går over til en annen statlig stilling overføres opptjente feriepenger til denne. Dette kan være hvilke som helst statlige stillinger, så ikke annen forbindelse enn at de er statlige. Anonymkode: 24239...85b Nei, sånn er det ikke lenger. Feriepenger skal utbetales ved sluttoppgjør når man bytter stilling i staten også, så lenge det ikke er internt i en etat.
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #18 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 12.16): Man skatter alltid av alle feriepenger. Anonymkode: 48bf4...b53 Jepp. Man skatter alltid av feriepenger. Forskjellen er at feriepenger opptjent forrige år utbetales uten skattetrekk, mens feriepenger opptjent inneværende år utbetales med skattetrekk Anonymkode: fa0fb...300
AnonymBruker Skrevet 13. januar 2024 #19 Skrevet 13. januar 2024 AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 10.48): Jeg har byttet jobb med loven som du nevner, jeg har fortsatt aldri fått pengene innevæerende år. Anonymkode: a800b...80b Da må du purre på de. Henvis gjerne til lovteksten du ser oppe i tråden. Anonymkode: f0cd9...298
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå