Gå til innhold

Prosess i det offentlige?

Eplemos

Anbefalte innlegg

Hei dere! Vi er helt i starten av den aktive prøvingen. Jeg har ikke hatt eggløsning på mange år grunnet PCOS, så vi har blitt henvist til offentlig behandling. På nettsidene deres virker det som at alt er rettet mot IVF. Er det slik at dette er det eneste det offentlige kan hjelpe med? Jeg så for meg at man først prøver "mildere" tiltak som kan stimulere eggløsning før IVF. Er det noen som har erfaring? Kunne selvsagt ring dem og spurt selv, men de få gangene jeg har snakket med dem er det er veldig sur dame som har svart 😅 frister ikke å ringe noe mer.. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er jo individuelt, men i og med at du ikke har hatt eggløsning, tipper jeg de går rett på IVF for de vil ta ut eggene fremfor håpe på at de klarer stimulere til eggløsning og treffe på befruktning :) 

Anonymkode: 59414...b1a

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplemos skrev (4 timer siden):

Hei dere! Vi er helt i starten av den aktive prøvingen. Jeg har ikke hatt eggløsning på mange år grunnet PCOS, så vi har blitt henvist til offentlig behandling. På nettsidene deres virker det som at alt er rettet mot IVF. Er det slik at dette er det eneste det offentlige kan hjelpe med? Jeg så for meg at man først prøver "mildere" tiltak som kan stimulere eggløsning før IVF. Er det noen som har erfaring? Kunne selvsagt ring dem og spurt selv, men de få gangene jeg har snakket med dem er det er veldig sur dame som har svart 😅 frister ikke å ringe noe mer.. 

Snakket ikke du og fastlegen om dette da hen henviste deg? Eller kom du ikke på spørsmålene? Du kan uansett bestille en ny time, og forklare at temaet for timen er å nettopp snakke om «normal» oppfølging av deg i dette tilfellet.

For du bør ikke stille opp på første time til behandling uten å ha lest deg opp/snakket med fagfolk først. Det kan nemlig godt hende at de bare sier «ivf, takk ja eller gå». Og nekter å snakke om alternativer etc. Jeg har møtt mye mer av den type «spesielle» spesialister enn jeg har møtt den typen som er åpen for å ta vurderinger sammen med pasienten. Den jobben gjør fastlegen. 

Anonymkode: 86e00...af4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eplemos skrev (4 timer siden):

Det er veldig varierende fra sykehus til sykehus - og selvsagt individuelt fra person til person. Så kommer helt an på hvor du er blitt henvist, hva de tenker er beste løsning for dere etc.. 

Mange blir gjerne fulgt opp av fastlege eller gyn i forkant av henvisning eller mens de venter på tid i det offentlige  - hvor de benytter andre "mildere" tiltak som eggløsningstimulerende, progesteron etc. 

Det er ikke sånn at IVF er eneste behandling man får når man er henvist. Hvordan din behandling blir kommer an på hva de tenker er mer korrekt for deg - men du kan jo også alltid spørre om ulike behandlingsmetoder om du ønsker det. Men uavhengig av hva behandling man får - så henvises man til samme sted da en "utredning" uansett gjennomføres før de gjør noe. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har PCOS og har fått letrozol av min gynekolog som jeg bruker i påvente av IVF.

Anonymkode: f5f6f...df9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar! Fastlegen tok ingen vurdering før hun henviste, hun sa dette er noe fertilitetssenteret ville håndtere. Jeg har også tenkt at jeg ønsker å begynne med letrozol og se om det kan fungere. Vil jo tro alle er tjent med å forsøke det enkleste først, men ble veldig usikker. 

Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

5 minutter siden, Eplemos said:

Takk for svar! Fastlegen tok ingen vurdering før hun henviste, hun sa dette er noe fertilitetssenteret ville håndtere. Jeg har også tenkt at jeg ønsker å begynne med letrozol og se om det kan fungere. Vil jo tro alle er tjent med å forsøke det enkleste først, men ble veldig usikker. 

Ts. 

Så dere har ikke blitt utredet heller? Begge to? Bare for å forstå hvor i prosessen dere er :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Så dere har ikke blitt utredet heller? Begge to? Bare for å forstå hvor i prosessen dere er :) 

Jeg har sånn sett blitt utredet tidligere (fordi jeg ikke hadde mens og ble bekymret) og fikk en halvveis PCOS-diagnose av en gynekolog privat. Mannen har tatt prøve tidligere og alt er ok der. Sa alt dette til fastlegen nå som vi planlegger barn og hun skrev bare en henvisning videre. Antok fertilitetssenteret skulle gjøre ny (og sin egen) utredning? 😅 

Endret av Eplemos
Lenke til kommentar
Del på andre sider

17 minutter siden, Eplemos said:

Jeg har sånn sett blitt utredet tidligere (fordi jeg ikke hadde mens og ble bekymret) og fikk en halvveis PCOS-diagnose av en gynekolog privat. Mannen har tatt prøve tidligere og alt er ok der. Sa alt dette til fastlegen nå som vi planlegger barn og hun skrev bare en henvisning videre. Antok fertilitetssenteret skulle gjøre ny (og sin egen) utredning? 😅 

Har dere tatt alle blodprøver også? Hvis det er en stund tilbake (?) så kommer de nok til å gjøre en ny utredning, hvor jeg antar de vil anbefale noe behandling også. Men hør med fastlegen ang ting dere kan prøve mens dere venter. Dog, jeg antar de vil ikke du skal ta medisiner hvis de skal foreta en utredning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 11.1.2024 den 15.06):

Har dere tatt alle blodprøver også? Hvis det er en stund tilbake (?) så kommer de nok til å gjøre en ny utredning, hvor jeg antar de vil anbefale noe behandling også. Men hør med fastlegen ang ting dere kan prøve mens dere venter. Dog, jeg antar de vil ikke du skal ta medisiner hvis de skal foreta en utredning?

Tror vi bare får vente på time og se hva de sier 🙈 takk for svar! 

Ts. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! 
Jeg har vært i samme situasjon som deg, og ble henvist til gynekologisk poliklinikk på lokalsykehus. Jeg hadde også PCOS-diagnosen fra det private. 
Første time så hadde vi en samtale med gynekolog, og tok nye blodprøver og ultralyd. Dette viste også PCOS, og første steget ble å prøve Letrozol. Enkel dose hadde ikke effekt på meg, så vi økte dosen, jeg fikk effekt og eggløsning på dobbel dose. Jeg fikk også resept på metformin, som for mange med PCOS har god effekt på eggløsning. 
Etter tre måneder på Letrozol hadde jeg oppfølgingstime og hadde ikke blitt gravid. Da fikk jeg selv velge hva jeg ønsket videre, enten å fortsette noen måneder til på Letrozol (samt legge til Metformin) eller videre henvisning ivf. Jeg ønsket å prøve noen måneder til på Letrozol, da jeg endelig hadde eggløsning. Vi satt opp ny oppfølginstime noen måneder etterpå for henvisning IVF, og da var jeg blitt gravid og timen ble endret til tidlig ultralyd og vi fikk se en bitteliten sprellende bønne

Masse lykke til! Det er ikke sikkert det er helt likt for deg, men mange med PCOS har god effekt av medisiner på et lavere nivå enn ivf, så jeg ville definitiv ha prøvd det først!

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjokoladekosmos skrev (4 timer siden):

Hei! 
Jeg har vært i samme situasjon som deg, og ble henvist til gynekologisk poliklinikk på lokalsykehus. Jeg hadde også PCOS-diagnosen fra det private. 
Første time så hadde vi en samtale med gynekolog, og tok nye blodprøver og ultralyd. Dette viste også PCOS, og første steget ble å prøve Letrozol. Enkel dose hadde ikke effekt på meg, så vi økte dosen, jeg fikk effekt og eggløsning på dobbel dose. Jeg fikk også resept på metformin, som for mange med PCOS har god effekt på eggløsning. 
Etter tre måneder på Letrozol hadde jeg oppfølgingstime og hadde ikke blitt gravid. Da fikk jeg selv velge hva jeg ønsket videre, enten å fortsette noen måneder til på Letrozol (samt legge til Metformin) eller videre henvisning ivf. Jeg ønsket å prøve noen måneder til på Letrozol, da jeg endelig hadde eggløsning. Vi satt opp ny oppfølginstime noen måneder etterpå for henvisning IVF, og da var jeg blitt gravid og timen ble endret til tidlig ultralyd og vi fikk se en bitteliten sprellende bønne

Masse lykke til! Det er ikke sikkert det er helt likt for deg, men mange med PCOS har god effekt av medisiner på et lavere nivå enn ivf, så jeg ville definitiv ha prøvd det først!

Tusen takk for svar!! Veldig bra det ordnet seg for deg, veldig motiverende å høre 🥰 krysser fingrene for en smidig prosess, men man vet jo aldri... 

Ts

• Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...