Gå til innhold

Er der for han hele tiden, enormt gla i han, men jeg er ikke viktig nok for han

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har en veldig god venn som er midt i et tøft brudd. I dette søker han min hjelp, trøst og støtte. Og jeg har vært der for han hele tiden, prioritert han, brukt tid på han, gjort alt jeg kan for å holde han oppe.

Jeg gjør det ikke fordi jeg vil at han skal takke meg, men fordi det er naturlig for meg, og fordi jeg er gla i han. Noen ganger lurer jeg på om jeg er litt for gla i han. 

Og det er det jeg er redd for. Jeg er redd for å falle for min beste venn. Han står i brudd og selvom jeg vet han liker meg, så omtaler han meg alltid som "du er så  hyggelig og snill, du". Je hater ordet "hyggelig". Han har gitt uttrykk for tiltrekning også men bruker ikke akkurat så sterke ord. Antakelig fordi jeg bare er en venn for han, men også pga situasjonen hans. 

Jeg spurte i dag om han ville komme til meg i helgen. Han klarte å si at han ikke hadde energi til det nå. 

Det fortalte meg alt. Han prioriterer meg ikke på samme måte, har antakelig ikke lyst til å se meg live da. Vi snakker stort sett på telefonen for tiden, har vært mye sammen før. 

Jeg ble litt såret. For å være sikker, slang jeg ut noe om at litt frem i tid kunne vi dratt på tur et sted. Lite respons. Så da har jeg konkludert med at jeg må koble ut alt av følelser nå. 

Men hvordan få signalisert til han at jeg ikke ønsker være like tilgjengelig for han lenger? Jeg er tydeligvis ikke viktig nok for han å bruke tid på. 

Kanskje jeg bør begynne å date igjen. Bør jeg da fortelle han det? Mon tro hvordan han ville tatt det om jeg sa "jeg skal på date i helgen"? Han ringer meg jo hver kveld... 

Kan noen gi råd i dette. Orker ikke forelske meg i min bestevenn hvis det opplagt ikke er gjensidig. 😔Ønsker ikke bli såret. 

What to do? 

Anonymkode: 2f623...d57

• Hjerte 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Han ønsker jo ikke å innlede noe forhold med deg nå rett etter et brudd og mens han fortsatt går igjennom kjærlighetssorg. Ikke push han, han vil bare stritte i mot. La han bli seg selv igjen, bli ferdig med kjærlighetssorgen og komme seg videre i livet først. Du har kanskje likt han en god stund? Ventet på en åpning? Vær en venn hvis du vil, men ikke vær en venn med baktanker om at du skal ende i sex eller forhold med han, det er bare slemt. Hvis det er slik, så er det bedre for dere begge om du tar avstand en stund. Tiden må kanskje bare modnes. 

Jeg forstår at det ikke er lett for deg om du er forelsket, men en person med livet i kaos og i kjærlighetssorg er ikke helt seg selv. 

• Liker 6
  • Nyttig 2
Skrevet
1 hour ago, AnonymBruker said:

Men hvordan få signalisert til han at jeg ikke ønsker være like tilgjengelig for han lenger? Jeg er tydeligvis ikke viktig nok for han å bruke tid på. 

Han ringer meg jo hver kveld... 

Å ikke svare telefonen er et temmelig tydelig signal på man er opptatt. 

Anonymkode: bb56f...485

• Liker 7
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (35 minutter siden):

Nei, det er et temmelig tydelig signal på at man er for full av seg selv og for feig til å avvise andre på en skikkelig måte.

Anonymkode: 3e495...62e

• Liker 1
Gjest WhisperingWind
Skrevet

Hallo?

Han er MIDT OPPI et tøft brudd.

Nå er IKKE tiden for å prøve å kurtisere han🙄

Du sier du ikke ønsker noe fra han og vil være der, men alt du skriver viser det totalt motsatte. Du forventer at han skal prioritere deg og helst falle for deg. En støttende venn hadde ikke tenkt sånn midt oppi en venns jævlige situasjon.

Skrevet
AnonymBruker skrev (4 timer siden):

Hold samtalene korte, send en kort melding istedenfor å ringe tilbake hvis du har ubesvarte anrop. Si at du er opptatt med noe, feks ser på film, vasker, rydder, lager mat og sånt om han ser at du er hjemme på snapmap. Elles si at du er på farten.

Eller så kan du bare si til han at du er forelsket og at det er vanskelig for deg nå som han åpenbart ikke er klar for et nytt forhold, og at dere må roe ned kontakten en periode fordi det ikke er fair mot noen av dere å fortsette slik som nå. Også kan du slenge på at du setter pris på han som venn men at du kun vil ha like hyppig kontakt som nå når han eventuelt er klar for å utforske noe med deg.

Skrevet

Han er midt oppe i et brudd og en livskrise. Jeg synes du blir selvsentrert som synes han bryr seg lite om deg nå. Han har ikke rom for å ivareta andre akkurat nå. Men gi det tid og se an om et halvt års tid. 

Anonymkode: e700b...f6d

• Liker 6
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Har en veldig god venn som er midt i et tøft brudd. I dette søker han min hjelp, trøst og støtte. Og jeg har vært der for han hele tiden, prioritert han, brukt tid på han, gjort alt jeg kan for å holde han oppe.

Jeg gjør det ikke fordi jeg vil at han skal takke meg, men fordi det er naturlig for meg, og fordi jeg er gla i han. Noen ganger lurer jeg på om jeg er litt for gla i han. 

Og det er det jeg er redd for. Jeg er redd for å falle for min beste venn. Han står i brudd og selvom jeg vet han liker meg, så omtaler han meg alltid som "du er så  hyggelig og snill, du". Je hater ordet "hyggelig". Han har gitt uttrykk for tiltrekning også men bruker ikke akkurat så sterke ord. Antakelig fordi jeg bare er en venn for han, men også pga situasjonen hans. 

Jeg spurte i dag om han ville komme til meg i helgen. Han klarte å si at han ikke hadde energi til det nå. 

Det fortalte meg alt. Han prioriterer meg ikke på samme måte, har antakelig ikke lyst til å se meg live da. Vi snakker stort sett på telefonen for tiden, har vært mye sammen før. 

Jeg ble litt såret. For å være sikker, slang jeg ut noe om at litt frem i tid kunne vi dratt på tur et sted. Lite respons. Så da har jeg konkludert med at jeg må koble ut alt av følelser nå. 

Kanskje jeg bør begynne å date igjen. Bør jeg da fortelle han det? Mon tro hvordan han ville tatt det om jeg sa "jeg skal på date i helgen"? Han ringer meg jo hver kveld... 

Kan noen gi råd i dette. Orker ikke forelske meg i min bestevenn hvis det opplagt ikke er gjensidig. 😔Ønsker ikke bli såret. 

What to do? 

Han er i et tøft brudd, og du får det til å handle om deg. Tror nok ikke du er så god venn som du mener du er, du gjør det for deg selv og for at du vil være i sentrum. En god venn hadde forstått og respektert at man trenger tid.   Det er rett og slett ufint å påføre noen en kaller en venn dårlig samvittighet i tillegg til at de har det tøft. Skjerpings. 

Anonymkode: 262b0...166

• Liker 4
Skrevet

Jeg går også gjennom et samlivsbrudd. Jeg orker ikke å være sosial. Jeg snakker og skriver litt med noen venner men jeg orker ikke gå ut. Jeg har mer enn nok med å holde fortet her hjemme. Jeg har en enorm kjærlighetssorg. Hvis en venn av meg ikke tålte dette, og tenkte de skulle ha noe tilbake av meg akkurat nå - da ville de ikke vært venn av meg lenger.

Anonymkode: 8af00...f03

• Liker 2
Skrevet

Ts her. Oppladningen til bruddet har vart i ett år og jeg har støttet hele tiden. Jeg vet at jeg ikke er selvsentrert i dette men Skjønner likevel dere som sier jeg oppleves selvsentrert. Har selv vært i et heftig brudd og vet hvor lite jeg klarte fokusere på noe annet da. Likevel, jeg hadde en der som sto ved min side og som jeg senere fikk vite var forelsket i meg. Jeg følte det ikke på samme måten. Å se hvordan det knuste han, han som var der hele tiden, det er det jeg frykter skal skje med meg. 

Er også redd for at jeg støtter han og en dag kommer han og  sier at nå skal han ut på byen og rase litt fra seg. Da kommer jeg til å bli knust og det kan jeg aldri vise han. 

Er det fornuftig å date andre, så ikke jeg faller dypere for han nå? Og sier jeg i såfall det til han? 

Og selvom han ikke klarer tenke på fremtiden nå, så kunne han, hvis han trodde det kunne bli oss, tatt i mot mine forslag om å finne på noe sammen langt frem i tid? Jeg tar det jo som er tegn på at han vet at han ikke vil noe mer med meg. Ts

Skrevet
7 hours ago, AnonymBruker said:

Nei, det er et temmelig tydelig signal på at man er for full av seg selv og for feig til å avvise andre på en skikkelig måte.

Anonymkode: 3e495...62e

Herregud for en dramaqueen du er

Anonymkode: 8ed0c...d55

• Liker 3
  • Nyttig 1
Skrevet

Men er ikke dere venner? Eller støtter du ham kun for å få ham til syvende og sist? Han bruker jo deg ikke når dere har definert dere som venner? 

Hvorfor skulle du ikke date andre? Dere er jo bare venner? 

• Liker 9
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 minutter siden):

Ts her. Oppladningen til bruddet har vart i ett år og jeg har støttet hele tiden. Jeg vet at jeg ikke er selvsentrert i dette men Skjønner likevel dere som sier jeg oppleves selvsentrert. Har selv vært i et heftig brudd og vet hvor lite jeg klarte fokusere på noe annet da. Likevel, jeg hadde en der som sto ved min side og som jeg senere fikk vite var forelsket i meg. Jeg følte det ikke på samme måten. Å se hvordan det knuste han, han som var der hele tiden, det er det jeg frykter skal skje med meg. 

Er også redd for at jeg støtter han og en dag kommer han og  sier at nå skal han ut på byen og rase litt fra seg. Da kommer jeg til å bli knust og det kan jeg aldri vise han. 

Er det fornuftig å date andre, så ikke jeg faller dypere for han nå? Og sier jeg i såfall det til han? 

Og selvom han ikke klarer tenke på fremtiden nå, så kunne han, hvis han trodde det kunne bli oss, tatt i mot mine forslag om å finne på noe sammen langt frem i tid? Jeg tar det jo som er tegn på at han vet at han ikke vil noe mer med meg. Ts

Du har støttet en du er interessert i,og vært en falsk støttespiller, for å få til et brudd altså. Du hadde nok kommet mye lengre med å bare være ærlig, framfor å drive skittent spill fra sidelinjen slik du holder på. Så fortsatt; Skjerpings. Slutt å leke med andre. 

• Liker 4
Skrevet

Det er jo opplagt ikke gjensidig nå. Du skjønner sikkert at dette er et helt håpløst tidspunkt å tenke sånn på.

I stedet for å gå på date når du tydeligvis holder på å få følelser for vennen din høres jo heller ikke ut som en god ide. Jeg foreslår at du passer på å pleie forholdet til andre i livet ditt og å ha et program uavhengig av han. Det gjør deg tydeligvis ikke godt å prioritere han så mye som du gjør nå. Han har nok også godt av å se at du lever et godt liv uten han. Det tror jeg faktisk er helt nødvendig for at han noen gang skal få de rette følelsene for deg.

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet

Hørest ut som om du er en han føler han kan lasse av alle sine problemer på. Altså at han hver kveld trenger en "emosjonell søppelsortering" for å gå gjennom tankene og følelsene sine med...

Og siden han får det ved daglig telefonsamtale, så har han ikke behov for å møtest rl. 

Men du; snakker dere noen ganger om dine tanker og følelser? Eller er det bare om han?

Anonymkode: 50685...c6c

• Nyttig 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Men er ikke dere venner? Eller støtter du ham kun for å få ham til syvende og sist? Han bruker jo deg ikke når dere har definert dere som venner? 

Hvorfor skulle du ikke date andre? Dere er jo bare venner? 

Nei nei, absolutt ikke for å få han til syvende og sist! Det er først siste to ukene jeg har kjent på gryende følelser og tenker at nå må jeg passe meg, han er jo overhode ikke på et sted for å tenke nytt. 

Ja vi er bare venner og jeg tror nok han trenger å se at jeg også tenker vi bare er venner. Om han likevel, oppi alt, vil kjenne på noe sjalusi, det kan jo tenkes, men det vet jeg jo ikke. Skal uansett ikke date andre med tanke på å gjøre han sjalu men for å leve litt eget liv. 

AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Du har støttet en du er interessert i,og vært en falsk støttespiller, for å få til et brudd altså. Du hadde nok kommet mye lengre med å bare være ærlig, framfor å drive skittent spill fra sidelinjen slik du holder på. Så fortsatt; Skjerpings. Slutt å leke med andre. 

Overhode ikke. Var selv i et forhold under opptakten til hans brudd. At du kan påstå jeg har bidratt til bruddet er bare så feil som det jeg få blitt.jeg har jo aldri hatt følelser for han. Nå som vi kommer så nært på hverandre så kjenner jeg en FARE FOR at jeg KAN falle pladask for han. Jeg har enda ikke forelsket meg men skjønner at jeg bør trekke meg litt for min egen del og ikke være så  tilgjengelig. Jeg ønsker ikke falle for en som står midt i et brudd. Skjerpings selv, jeg leker ikke med noen. 

Nymerïa skrev (9 minutter siden):

Det er jo opplagt ikke gjensidig nå. Du skjønner sikkert at dette er et helt håpløst tidspunkt å tenke sånn på.

I stedet for å gå på date når du tydeligvis holder på å få følelser for vennen din høres jo heller ikke ut som en god ide. Jeg foreslår at du passer på å pleie forholdet til andre i livet ditt og å ha et program uavhengig av han. Det gjør deg tydeligvis ikke godt å prioritere han så mye som du gjør nå. Han har nok også godt av å se at du lever et godt liv uten han. Det tror jeg faktisk er helt nødvendig for at han noen gang skal få de rette følelsene for deg.

Ja han ser på meg som sin beste venn det sier hav daglig. Og du har rett i at det er feil tidspunkt. Han har tidligere sagt at jeg er en han kunne vært sammen med, men det sa han for et års tid siden. Og han har sagt han er veldig tiltrukket. Men det er feil tidspunkt og jeg har heller ikke lyst til å gå og håpe på noe eller falle dypt for han nå. 

Er det ikke lurt å gjøre meg litt mindre tilgjengelig? Han kommer ikke til å like det, for han lener seg veldig til meg nå. Men jeg må ut og gjøre andre ting også kjenner jeg. Han vet jeg har mange venner og jeg er mye ute med dem men jeg lar han likevel få prate med meg daglig. 

AnonymBruker skrev (6 minutter siden):

Hørest ut som om du er en han føler han kan lasse av alle sine problemer på. Altså at han hver kveld trenger en "emosjonell søppelsortering" for å gå gjennom tankene og følelsene sine med...

Og siden han får det ved daglig telefonsamtale, så har han ikke behov for å møtest rl. 

Men du; snakker dere noen ganger om dine tanker og følelser? Eller er det bare om han?

Anonymkode: 50685...c6c

Ja mulig men han gjør det ikke bevisst i såfall. Det har blitt litt slik og jeg syns det blir for mye. Men som du spør om, heldigvis spør han også en del om meg. Sier det gjør godt å tenke på noe annet. Han spør mye om meg og mitt liv også men mest fokus er det jo på han nå. 

---

Tror jeg lander på at jeg forsetter som venn men ikke er fullt så tilgjengelig hele tiden. Takker ja til en date med andre om det faller seg sånn og lever mitt liv inntil videre. Skulle han føle noe for meg et stykke frem i tid så vet jeg han vil si det. Han har sagt jeg er en drømmedame så hvem vet men det er feil tid. Tror det er best for begge at jeg enten dater, uten å gni det inn, eller at jeg hvertfall er litt mindre tilgjengelig. Er ikke det en god plan? Da forhindrer jeg trolig at mine gryende følelser utvikler seg. Ts

• Liker 1
Skrevet

Æsj, for en falsk venn du er som, seksualiserer vennen din mens han står i en krise.

Du dater jo sndre om du vil, og om han er si. beste venn går jeg ut i fra at det er naturlig å fortelle, akkurat som at jeg forteller min beste venninne om katten har mye floker for tiden, jeg åpnet en perfekt avokado eller jeg skal på en date med en fra treningen - små bagateller som skjer i livet mens som er naturlig å dele med sin beste venn. Jeg hadde syntes det var veldig rart om bestevenninnen min ikke fortalte at hin skulle på date, siden vi ellers snakker om alt. Men du håper at han skal bli sjalu…? 

Jeg hadde blitt så SYKT skuffet om det viste seg at min beste venn og støtte midt i kjærlighetssorgen bare var en gris som fantaserte om meg og hadde seksuelle tanker - fysj! 

Du burde fortelle ham at du kjenner du begynner å få upassende følelser for ham, så derfor må du ta litt mer avstand.

Anonymkode: 8dcd5...595

• Liker 1
Skrevet

Må legge til, om du plutselig nå blir mer avvisende og mindre tilgjengelig uten noen forklaring er jo det utrolig sårende. Så blir han dumpet av bestevennen sin midt i det andre bruddet liksom, uten noen forklaring 😶

• Liker 1
Skrevet

Han er i sorg! Flott at du støtter vennen din. Men det fører ikke til at han skylder deg å finne på noe med deg, dra på tur med deg, eller sette deg fremst i kjærestekøen når tiden er inne for dating.

Han er i sorg. Mange har helger/dager hvor de ikke orker å være sosiale. Selv om det er en støttende venn som spør.

Setter du han i takknemlighetsgjeld, så må du nok vente lenger for å få "gjelden" tilbakebetalt. Han vil nok være der for deg også, men ikke nå. Han er i sorg.

Når sorgen er over, vil han nok date igjen. Det kan være andre enn deg han vil date. Det er helt greit. Han har ikke forpliktet seg til å forelske seg i deg selv om du har støttet han kjempemye, og hun andre hopper inn i livet hans uten å ha støttet han.

Anonymkode: e24c7...fd5

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (7 minutter siden):

Æsj, for en falsk venn du er som, seksualiserer vennen din mens han står i en krise.

Du dater jo sndre om du vil, og om han er si. beste venn går jeg ut i fra at det er naturlig å fortelle, akkurat som at jeg forteller min beste venninne om katten har mye floker for tiden, jeg åpnet en perfekt avokado eller jeg skal på en date med en fra treningen - små bagateller som skjer i livet mens som er naturlig å dele med sin beste venn. Jeg hadde syntes det var veldig rart om bestevenninnen min ikke fortalte at hin skulle på date, siden vi ellers snakker om alt. Men du håper at han skal bli sjalu…? 

Jeg hadde blitt så SYKT skuffet om det viste seg at min beste venn og støtte midt i kjærlighetssorgen bare var en gris som fantaserte om meg og hadde seksuelle tanker - fysj! 

Du burde fortelle ham at du kjenner du begynner å få upassende følelser for ham, så derfor må du ta litt mer avstand.

Seksualiserer....? What? Hvor kom det fra? 😂Har ikke tenkt tanken på å ligge med han en gang. Hallo??! Jeg skriver jo at det er de siste par ukene jeg har kjent på gryende følelser og at det ikke er ønskelig for meg, nettopp pga situasjonen! Jeg visste ikke engang at jeg kunne få følelser for han som har vært min beste venn i mange år! 

Slapp av, lite sex i tankene her. Og det med sjalusi er bare min måte å si det på, ikke noe dypt alvor i det..... Hjelpes.... 

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...