Gå til innhold

Har du gått på antidepressiva? Ønsker å høre om dine erfaringer

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en kvinne i slutten av 20-årene som har en lang historikk med depresjon. Har prøvd det meste av antidepressiva i slutten av tenårene og begynnelsen av 20-årene. Husker ikke hva som hadde effekt og hva som ikke fungerte. Jeg gikk på svært mye forskjellig, deriblant også antipsykotika og stemningsstabiliserende. 

Terapi har ikke hatt ønsket effekt og jeg skal innrømme at jeg har gitt opp terapi. Nå lurer jeg på å ta turen til legen igjen og prøve antidepressiva på nytt. I løpet av de siste 4 årene har jeg prøvd to typer: Venlafaxin (også kjent som Efexor) og Seroxat. Dessverre fikk jeg en uutholdelig bivirkning på begge medisinene, nemlig urinretensjon. Fikk store problemer med vannlating og det var ikke til å holde ut. Når jeg brukte Venlafaxin fikk jeg ikke til å tisse før minst 5-6 timer etter jeg våknet om morgenen. Det var uutholdelig. Det var også veldig synd, for jeg hadde noen gode dager på Venlafaxin, men som sagt kunne jeg ikke fortsette på den. På Seroxat kom vannlatingsproblemene først etter jeg hadde økt dosen (gjorde det i samarbeid med lege, ettersom på lavest dose hadde den ikke noe effekt). 

Selvsagt skal jeg snakke med legen om dette, men jeg ønsker å høre andres erfaringer. Hva settes folk på av antidepressiva i dag? Går det mest i SSRI, eller er de andre typene som Wellbutrin og Brintellix mer vanlig? Er det noen som har gått på Aurorix? Det er en gammel type medisin, og jeg tror den er ganske uvanlig å bruke i dag. 

Anonymkode: 258f6...34c

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble satt aurorix og fikk kjempe angst av den. Så ble jeg satt å cipralex og også mye angst, svimmelhet, kvalme og Gjesping. Gikk på dem i 3,5 måneder ,de hjalp mot depresjon men ikke nok på angsten. Begynte på cymbalta mot angst ,depresjon, fibromyalgi smerter , litt på adhd og at jeg ikke må opp og tisse flere ganger om natta. Det jeg hatt av bivirkninger er sår øyne , svimmelhet og litt kvalme inni mellom. Har gått opp til 90mg nå og det hjelper meg mye. Fortsatt urolig I brystet hver kveld men det bryter ikke ut i full angst.  Wellbutrin brukte jeg mot adhd en stund,  ikke noe god på angst.

Skrevet

Cipralex hjalp meg gjennom den verste tiden, veldig god virkning. Men drepte libido totalt! Vil man ha et sexliv anbefales den ikke. Prøvde meg gjennom de fleste, men endte opp med Wellbutrin uten noen bivirkninger, men tar ikke panikkangst anfall ( er nesten kvitt den). Bruker valium ved behov men brukes veldig skjelden, men den virker kjapt hos meg.

Anonymkode: 7e4ce...e02

Skrevet

Har brukt det meste av antideppresiva. Jeg fikk prøve brintellix når den var veldig ny, hadde alle bivirkningene på lista og vel så det. Virkningen dalte med årene. Går på aurorix nå, virkningen er grei. Føler meg totalt flat. Har en del bivirkninger. Men det er den som fungerer best. Men det er en medisin som kræsjer med mange andre medisiner. 

Anonymkode: 5b66b...ec5

Skrevet

Jeg selv har tenkt å snakke med legen for å begynne på antidepressiva igjen. 
sist brukte jeg brintellix, men jeg blir så sinnsykt kvalm av den… Sist jeg prøvde en tabelett, ble jeg kvalm så fort som bare 15 min etter og måtte kaste opp. 

Jeg sliter med kvalme fra før av, så jeg er på jakt etter antidepressiva uten kvalme som bivirkning. Noen som har peiling? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Cipralex hjalp meg gjennom den verste tiden, veldig god virkning. Men drepte libido totalt! Vil man ha et sexliv anbefales den ikke. Prøvde meg gjennom de fleste, men endte opp med Wellbutrin uten noen bivirkninger, men tar ikke panikkangst anfall ( er nesten kvitt den). Bruker valium ved behov men brukes veldig skjelden, men den virker kjapt hos meg.

Anonymkode: 7e4ce...e02

Det er 10% som får problemer med libido på Cipralex, så du var nok litt uheldig der. 90% kan helt fint ha et sexliv på Cipralex, så det er ikke noen grunn til å fraråde bruk av den. Generelt når det gjelder antidepressiva må man bare prøve seg frem, hvilke bivirkninger man får er veldig individuelt.

Anonymkode: 614a1...25c

• Liker 2
Skrevet

Jeg har brukt mye forskjellig opp igjennom årene, men tror faktisk det har mye med stoffskiftet med. Kroppen går på høygir og jeg har lenge trodd jeg hadde ADHD og faktisk hatt en utredning og fått diagnosen.

Hos meg er det konstant indre uro (sliter ikke med depresjon, men kan bli veldig tiltaksløs).

Jeg begynte for 2 mnd siden på Zoloft for å den en sjanse mot angsten. Men nå skal jeg ha videre utredning på stoffskiftet mitt og hormonene (har veldig lav tsh og slik har det vært i mange år. Har fått utskrift av blodprøvene de siste årene og den har ligget under referansen hele tiden).

Zoloft har nok ikke kicket helt inn, må gi den 8-12 uker før jeg kan merke noe bedring. Eneste jeg har merket nå som de meste bivirkning har avtatt er at jeg har fått mer ryddelyst og begynt å tatt opp igjen noen hobbyer som jeg drev med for flere år siden. Jeg klarer også å konsentrere meg bedre på jobb også

Men det er panikkangsten og sosialangsten som har vært lammende for meg det siste året og håper dette nå vil hjelpe

Anonymkode: 6cb07...64a

• Hjerte 1
Skrevet

Prøvd mange. For meg er alle slike no go. Ingen fungerte. Men vektøkning og null sex lys = Anti depressiva så nei takk.

Anonymkode: 46070...2b6

• Nyttig 1
Skrevet

Brukt cipralex. Den gjorde meg helt flat stemningsmessig, noe jeg virkelig trengte da jeg fikk det. Fikk støt i kroppen når jeg glemte medisinen og ble kvalm. Og la på meg rundt 15-20kg. Men jeg lever og har overvunnet mange kamper og nå sluttet på medisin for ei god stund siden.  Den hjelper deg igjennom de verste Berg og dalbanene og det var verdt det for min del. 

Anonymkode: 13782...761

• Hjerte 1
Skrevet

Bruker Cipralex på tolvte året nå.  Det var full klaff fra start.
Den løftet meg ut av depresjonen jeg var i, og har hindret de årlige nedstemte periodene jeg hadde før. 

Jeg har ikke hatt noen bivirkninger. 

Anonymkode: 0041e...0c1

Skrevet

Jeg har brukt fluoxetin siden jeg var 28, er 32 nå. Føler jeg har veldig god effekt av den på både angst og depresjon. Ingen vektøkning, bra sexlyst.. ingen bivirkninger. Hadde litt høyere dose en stund, og da var jeg mer flat. På den dosen jeg står på nå føler jeg at jeg klarer å håndtere følelsene mine.

Anonymkode: 1fce4...dc1

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg har gått på cipralex i litt over en mnd nå. Ble litt kvalm og trøtt i starten eneste. Var liiiivredd for å starte.. Føler ikke den gir så god effekt dessverre, men skal gi den litt mer tid.

Skrevet

Prøvd veldig mange og ingen fungerte på meg. Blir bare veldig sulten og føler ikke metthetsfølelse.

Skrevet

Cipralex fungerer utmerket her.

Har mye sexlyst også, og er heller ikke flat. 

Anonymkode: 073aa...97d

Skrevet

Tolvon i 10 år, mest for søvn.

Går nå på Effexor mot angst og serequel og Tolvon for søvn. Sobril når det er ille. Er i en forferdelig livssituasjon for tiden, derav nye medisiner. Hjelper noe.

Anonymkode: d46dd...cd2

• Hjerte 1
Skrevet

Cipralex i mange år. Fungerer fint. Savner begynnelsen der jeg var totalt angstfri og bekymringsløs.  Det var det beste. Ingen vektøkning, lite bivirkninger og helt vanlig sexlyst. 

De fleste leger anbefaler denne! 

Anonymkode: afa94...38d

• Nyttig 1
Skrevet

Cipralex 3 ganger. Bare bivirkninger hver gang, ingen virkning. Lyn i hode og mareritt med søvnparalyse. Ble så flat og suicidal. 

Remeron. Gikk opp 20 kilo, holdt på å spise meg ihjel. Trodde jeg skulle dø av sult. 

Anonymkode: f344d...68c

• Nyttig 1
Skrevet

Gikk et halvt år på sertraline. konsekvensene var at livet opplevdes grått og jeg måtte ha mer ekstrem stimulering både seksuelt og i det daglige livet for at en opplevelse skulle gi en emosjonell respons.

Jeg anbefaler det ikke. Det endret meg som menneske i sterk negativ grad selv om det holdt den tyngste depresjon på avstand. 

• Liker 1
Skrevet
caroliine skrev (14 timer siden):

Jeg har gått på cipralex i litt over en mnd nå. Ble litt kvalm og trøtt i starten eneste. Var liiiivredd for å starte.. Føler ikke den gir så god effekt dessverre, men skal gi den litt mer tid.

Det tok ca. 6 måneder før jeg var så bra at jeg kunne kalle meg ganske frisk. Fikk bare bittelitt effekt i små glimt de første ukene.

Etter ett år var jeg helt bra uten tilbakefall, og har vært det siden. Det er 12 år siden nå. 

Anonymkode: 0041e...0c1

• Hjerte 1
Skrevet

Gått på cipralex i 10 år. Første ukene fikk jeg økt angst, og det var grusomt. 
Men så gikk det over og angsten ble bedre. 

Anonymkode: f3a6d...89f

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...