Gå til innhold

Mor som veit alt best..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei og hoi. 

Jeg har en mor som snart runder av 65. Men herre min hatt som jeg kan irritere meg over henne. Greia med ho er at uansett hva det prates om eller diskuteres, så ender det ofte med at hun blir høylytt om noen ikke er enig med henne. Det høres seriøst ut som krangling. Og noen ganger er det krangling. 

Det kan være at vi f.eks har forskjellig syn på ting eller rett og slett ulik mening om noe. Jeg har prøvd å forklare henne at ja, jeg forstår henne, men er bare ikke enig. At jeg mener noe annet. Igjen blir hun bare så jævlig høy i stemma, og gir seg ikke før hun får frem poenget sitt og tvinger andre å bli enige eller akseptere at hun har rett. 

Jeg har tålt dette opp gjennom årene, spesielt da jeg var ung... men nå som jeg selv er snart 40, har egen familie og eget liv, så er det begrensinger for hva jeg vil finne meg i. 

Når det gjelder mora mi, så er jeg der nå at jeg bare vil ungå å diskutere noe som helst. Jeg er bare ikke typen som krangler... ikke missforstå, det hender jeg kommer opp i en heftig diskusjon med f.eks mannen min.. men det er sjeldent. Alle par har vel det.. men jeg orker altså ikke å krangle om helt uvesentlige ting og er ikke typen som liker høylytte diskusjoner. 

En annen ting med ho er at hun stadig liker å gjøre ett stikk mot meg eller andre i familien. Vet ikke hvordan jeg skal forklare det.. hun er bevisst ute etter å irritere noen, eller snakke på en litt nedverdigende måte. Det gjør hun aldri mot sine venner elle andre. Kun meg, min min bror eller pappa.. 

Jeg vet ikke helt hva jeg vil her egentlig. Ksnskje en utblåsing.. for jeg blir bare så frustrert. Og slik hun holder på, så har jeg gitt opp.. hennes oppførsel har gjort det slik at jeg etter hvert nesten har mistet evnen til føre en helt normal samtale med ho. Jeg gidder bare ikke... og når hun tvinger seg på, så klarer jeg ikke lenger å bare holde kjeften heller.. nok er nok hvis dere forstår... 

Jeg kan ikke kutte henne ut heller. Men tidligere kunne vi til en viss grad prate i telefonen av og til.. eller npr vi møtes. Nå er det nesten slik at jeg vet ikke hva vi skal prate om og viljen er ikke der lengre.. jeg orker bare ikke høylytte diskusjoner... 

Noen som har erfart lignende? 

Anonymkode: 39e0a...836

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det er jo bare å la være og diskutere? «Jeg forstår vi er uenige her, så la oss bare runde av». Neste tema. 

Anonymkode: 9f00b...3bd

• Liker 1
Skrevet

Bare å snakke mindre med henne. 

Anonymkode: f9437...d51

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Bare å snakke mindre med henne. 

Jo det har som sagt blitt slik.. desverre... 

Skrevet

Husk den klokeste gir seg!

Anonymkode: aa1bf...af9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Husk den klokeste gir seg!

Anonymkode: aa1bf...af9

Joda jeg skjønner det.. og er enig med deg. Har alltid bare gitt meg bare for å slippe å høre mer på henne. Men det er enngrense for hvor mye man skal gi seg år etter år. En gang får du bare nok...

Skrevet
30 minutter siden, AnonymBruker said:

Joda jeg skjønner det.. og er enig med deg. Har alltid bare gitt meg bare for å slippe å høre mer på henne. Men det er enngrense for hvor mye man skal gi seg år etter år. En gang får du bare nok...

Men så reduserer man kontakten, slik at når man først er sammen (eller snakker sammen) har man viktigere ting å diskutere. Hvordan foregår det i praktisk? Fire ukentlige telefonsamtaler à to timer, daglige besøk,...?

Dessuten er 'snart 40' gammelt nok til at man godt må si til sin mor, «vettu, det gidder jeg faktisk ikke høre på/snakke om», be henne roe seg, og påtale ufinheter. 

Skrevet

Høres ut som min mor. Har alltid rett, styrer alle samtaler og forteller andre hva de mener. Nytter ikke å bli enige om å være uenig heller, for samtalen er ikke over før hun har fått det siste ordet.

Egentlig ganske trist at det skal være sånn, men hva kan man gjøre? Dumt å bryte kontakten bare fordi noen snakker irriterende…

Anonymkode: 67fe6...58b

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Høres ut som min mor. Har alltid rett, styrer alle samtaler og forteller andre hva de mener. Nytter ikke å bli enige om å være uenig heller, for samtalen er ikke over før hun har fått det siste ordet.

Egentlig ganske trist at det skal være sånn, men hva kan man gjøre? Dumt å bryte kontakten bare fordi noen snakker irriterende…

Anonymkode: 67fe6...58b

Veldig dumt ja. Ser ut som at du har det lignende. Det er ikke slik at jeg bryter kontakten. Men det er det at man glir fra hverandre. Og så helt unødvendig. Det blir begrenset hva man vil snakke om og man ønsker i allefall ikke å krangle oga noe så dumt som at hun alltid må få viljen sin eller klarer ikke å akseptere at andre tenker annerledes.

Skrevet

Problemet er at det overhodet ikke nytter å bare holde kjeft hele tiden heller. Da får sånne folk bare enda større mulighet til å komme med all den møkka deres. 

De bryrr seg jo ikke at folk aldri gir dem noe som helst oppmerksomhet. De forstår jo selvfølgelig at når de velger å sitte rett ved siden av noen, og kommer med all dritten deres, så hører jo alle sammen hva dem sier. 

Anonymkode: 6cdca...4d2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...