AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #1 Skrevet 10. januar 2024 Hva forventes av en 13 åring når det gjelder selvstendighet i hverdagen? Har et barn med spesielle behov og skal skrive svar på ny vurdering av hjelpestønad så er derfor jeg spør siden jeg ikke vet hva jeg sammenligner med. (gutt om det er av betydning) hvor mye krever en vanlig 13 åring? Anonymkode: 9daed...23f
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #2 Skrevet 10. januar 2024 Han klarer å gjøre alt selv, men trenger en liten heads up.. feks nå må du lage frokost. Nå må du det og det. På tide å dusje. Osv. Finner klær selv, hjelper til med lett husarbeid (når viljen og pengene er der 😂 ) kan passe lillebror. Lage enkel mat (steke pizza, sette på poteter, toast, nudler etc). Trenger minimalt med hjelp til lekser, men vil gjerne at vi ser over. Må ha beskjed om at lekser må gjøres. Så han klarer alt, men er surrete og må ha beskjed eller liten påminnelse om ting. Han kommer seg til treninger selv, sykler til venner. Avtaler og ringer de selv. Anonymkode: a2bc5...2b7 1
Vanja2345 Skrevet 10. januar 2024 #3 Skrevet 10. januar 2024 Har en gutt på 14 år. Han kan lage det meste av mat (så lenge han har YouTube og tiktok og se etter😅). Står opp selv, ordner alt til skole selv. Vasker bad hver helg. Går fast tur med hund etter skolen hver dag. Tar kollektivt rundt i hele Oslo. Kan dra til besteforeldre i Bergen alene (flytog til Gardermoen og fly til Bergen, blir hentet på flyplass). Men som andre sier: må gjerne ha en reminder på at ting skal skje. 😅 4
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #4 Skrevet 10. januar 2024 En trettenåring kan «alt» en voksen kan i hverdagen. Hun står opp og pusser tenner og ordner seg uten min innblanding, jeg lager matpakke men kun kan selvsagt gjøre det selv om jeg er syk eller annet. Hun kommer seg til og fra skolen, til og fra trening, kan dra å handle mat, sette inn og ut av oppvaskmaskinen, lage middag, bake kaker, lufte hunden, måkke snø, sette ut søppeldunkene, skifte på senga, henge opp klær til tørk, støvsuge. Det er ingenting praktisk hun ikke kan. Hun trenger veiledning på livet da, hvordan stå i uro på skole og i vennegrupper, hvordan takle ubehagelige følelser, hvordan disponere penger, hvordan reflektere, se ting fra flere sider, hvordan være en god venn, hvordan stå opp for seg selv, hvordan tørre å skille seg ut. Anonymkode: 68604...959 7 1 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #5 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (11 minutter siden): En trettenåring kan «alt» en voksen kan i hverdagen. Hun står opp og pusser tenner og ordner seg uten min innblanding, jeg lager matpakke men kun kan selvsagt gjøre det selv om jeg er syk eller annet. Hun kommer seg til og fra skolen, til og fra trening, kan dra å handle mat, sette inn og ut av oppvaskmaskinen, lage middag, bake kaker, lufte hunden, måkke snø, sette ut søppeldunkene, skifte på senga, henge opp klær til tørk, støvsuge. Det er ingenting praktisk hun ikke kan. Hun trenger veiledning på livet da, hvordan stå i uro på skole og i vennegrupper, hvordan takle ubehagelige følelser, hvordan disponere penger, hvordan reflektere, se ting fra flere sider, hvordan være en god venn, hvordan stå opp for seg selv, hvordan tørre å skille seg ut. Anonymkode: 68604...959 Jeg datt ut et øyeblikk og trodde du beskrev robothushjelpen din 😁 Ok, bare tuller 🙃 Men litt seriøs også 😶 Anonymkode: 00448...917
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #6 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): Hva forventes av en 13 åring når det gjelder selvstendighet i hverdagen? Har et barn med spesielle behov og skal skrive svar på ny vurdering av hjelpestønad så er derfor jeg spør siden jeg ikke vet hva jeg sammenligner med. (gutt om det er av betydning) hvor mye krever en vanlig 13 åring? Anonymkode: 9daed...23f Jobber du på nav og lurer på hva det forventes av en 13åring gutt? De fleste klarer seg selv i den alderen. Dignoser krever ofte en del hjelp. Anonymkode: a902f...f6a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #7 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Jobber du på nav og lurer på hva det forventes av en 13åring gutt? De fleste klarer seg selv i den alderen. Dignoser krever ofte en del hjelp. Anonymkode: a902f...f6a Hvorfor tenker du at en nav-ansatt skal kunne noe om barns normalutvikling? Til ts: dersom det vektlegges i søknaden hva han ikke mestrer, kan du anta at han burde mestret det. Er det ikke lagt ved noen form for utredningsrapport eller uttalelse? Det høres ut som om du bør be om veiledning i slike saker, så søkerne får ok vurdering av søknadene sine. De fleste 13-åringer er helt selvhjulpne, men trenger påminnere og veiledning. Anonymkode: af932...2e6 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #8 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 timer siden): En trettenåring kan «alt» en voksen kan i hverdagen. Hun står opp og pusser tenner og ordner seg uten min innblanding, jeg lager matpakke men kun kan selvsagt gjøre det selv om jeg er syk eller annet. Hun kommer seg til og fra skolen, til og fra trening, kan dra å handle mat, sette inn og ut av oppvaskmaskinen, lage middag, bake kaker, lufte hunden, måkke snø, sette ut søppeldunkene, skifte på senga, henge opp klær til tørk, støvsuge. Det er ingenting praktisk hun ikke kan. Hun trenger veiledning på livet da, hvordan stå i uro på skole og i vennegrupper, hvordan takle ubehagelige følelser, hvordan disponere penger, hvordan reflektere, se ting fra flere sider, hvordan være en god venn, hvordan stå opp for seg selv, hvordan tørre å skille seg ut. Anonymkode: 68604...959 God beskrivelse! Min 13 (snart 14)-åring kan mye av det praktiske, selv om vi hjelper til med kjøring, vasking av klær etc. Hun bidrar ikke mye med husarbeid, men det handler ikke ol at hun ikke kan, men at vi nok ikke er flinke nok til å stille krav. Hun organiserer seg selv mtp lekser, planlegger avtaler med venner etc. men så er det jo det med livet. Hva gjør man når en venn har det vanskelig? Hvordan håndtere en dårlig prestasjon eller et avslag på noe som er viktig? Anonymkode: 96918...67f
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #9 Skrevet 11. januar 2024 Stort sett alt en voksen kan, men trenger å få livet litt på sølvfat mtp å få påminnelser og veiledning og motivasjon på det aller meste. Spesielt dette med planlegging av tid. Mye sosial veiledning. Han føler verden faller i hodet på han av ganske mye og blir lett overveldet/gir fort opp/mye hormoner som drar han av gårde. Så ja, evnene til en voksen er der, men han må ha støtte. Anonymkode: c8c53...4be 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #10 Skrevet 11. januar 2024 En 13-åring klarer det meste av daglige oppgaver selv. Men man må gjerne mase litt på dem likevel 🙂 Anonymkode: 70b70...752
solsolsol Skrevet 11. januar 2024 #11 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Hvorfor tenker du at en nav-ansatt skal kunne noe om barns normalutvikling? Til ts: dersom det vektlegges i søknaden hva han ikke mestrer, kan du anta at han burde mestret det. Er det ikke lagt ved noen form for utredningsrapport eller uttalelse? Det høres ut som om du bør be om veiledning i slike saker, så søkerne får ok vurdering av søknadene sine. De fleste 13-åringer er helt selvhjulpne, men trenger påminnere og veiledning. Anonymkode: af932...2e6 Når man søker om grunn/hjelpestønad må man liste opp alt mulig ungen trenger hjelp til som en "normal" unge på samme alder ikke ville trengt hjelp til. Feks om en seksåring fremdeles bruker bleier og ikke kan kle på seg selv. Til ts: Feks ordne frokost er typisk noe 13-åringer klarer, de klarer også å lage middag, men det kan du ikke skrive opp. Å komme seg til å fra skole/aktiviteter, være på aktiviteter alene er også ting du kan få med.
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #12 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (10 minutter siden): Hvorfor tenker du at en nav-ansatt skal kunne noe om barns normalutvikling? Til ts: dersom det vektlegges i søknaden hva han ikke mestrer, kan du anta at han burde mestret det. Er det ikke lagt ved noen form for utredningsrapport eller uttalelse? Det høres ut som om du bør be om veiledning i slike saker, så søkerne får ok vurdering av søknadene sine. De fleste 13-åringer er helt selvhjulpne, men trenger påminnere og veiledning. Anonymkode: af932...2e6 For de har en utdanning de skal bruke for å godta eller avslå søknader på en riktig og god måte selvsagt! Håper jo det at når du søker noe hos nav så er det kompetente folk spm jobber der og vet hva de driver med! Er jobben deres!!! Regner med de får mange sånne søknader på ett år! Å spørre her på ett forum og vurdere ut fra det er rart.. Anonymkode: a902f...f6a 1
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #13 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (8 minutter siden): For de har en utdanning de skal bruke for å godta eller avslå søknader på en riktig og god måte selvsagt! Håper jo det at når du søker noe hos nav så er det kompetente folk spm jobber der og vet hva de driver med! Er jobben deres!!! Regner med de får mange sånne søknader på ett år! Å spørre her på ett forum og vurdere ut fra det er rart.. Anonymkode: a902f...f6a Er det noe du ikke forstår? I en slik søknad skal man sammenligne hjelpebehov med et normaltfungerende barn på samme alder. Jeg har bare dette ene barnet så hvordan i svarte kan jeg vite hva som forventes i normalutvikling? jeg er mor til barnet, ikke en nav ansatt. ts Anonymkode: 9daed...23f 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #14 Skrevet 11. januar 2024 Det å fylle ut hjelpestønad er tungt! Man får faktisk ikke retningslinjer eller en mal på hva barnet bør klare, man må bare skrive det man tror er noe barnet burde klare å få hjelp til, og håpe på det beste. I tillegg så har nav en egen måte å regne tid feks.. så om man skriver ett døgnhjul med all ekstra jobb, lager de sin egne tidsbruk. Husk å legge inn "kontortid". Det gjorde ikke jeg første gangen jeg skrev søknad, og fant det ut etterpå. Altså, all tiden man bruker på organisering, og telefoner med hjelpeinstanser, sykehus etc. Her er det minstemann i familien med hjelpestønad, så sånn sett kunne jeg sammenligne med eldre søsken. Feks 13åringen jeg skrev om over her. Anonymkode: a2bc5...2b7
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #15 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (7 minutter siden): Er det noe du ikke forstår? I en slik søknad skal man sammenligne hjelpebehov med et normaltfungerende barn på samme alder. Jeg har bare dette ene barnet så hvordan i svarte kan jeg vite hva som forventes i normalutvikling? jeg er mor til barnet, ikke en nav ansatt. ts Anonymkode: 9daed...23f Og da tar de selvsagt kurs og får veiledning av profesjonelle til å vite slikt når de skal jobbe med slike saker. Ikke bare elle melle eller se på forumet her! Skjønte du det? Anonymkode: a902f...f6a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #16 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (9 minutter siden): Er det noe du ikke forstår? I en slik søknad skal man sammenligne hjelpebehov med et normaltfungerende barn på samme alder. Jeg har bare dette ene barnet så hvordan i svarte kan jeg vite hva som forventes i normalutvikling? jeg er mor til barnet, ikke en nav ansatt. ts Anonymkode: 9daed...23f Mor til barnet, har du snakket med bup feks? Kan få veiledning der. De vet og hva du kan skrive og hjelpe deg med det! Anonymkode: a902f...f6a
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #17 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (1 minutt siden): Mor til barnet, har du snakket med bup feks? Kan få veiledning der. De vet og hva du kan skrive og hjelpe deg med det! Anonymkode: a902f...f6a Jeg vet hvordan jeg skriver søknaden, barnet har alltid hatt spesielle behov og dette er en revurdering, ikke første søknad Jeg skal beskrive barnets fungering og hjelpebehov opp mot et barn med normalutvikling på samme alder, så det er bare greit å høre litt hva barn på den alderen klarer selv. ts Anonymkode: 9daed...23f
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #18 Skrevet 11. januar 2024 Be om å få prate med en sosionom i kommunen og få hjelp til å fylle ut. Vi fikk hjelp av en på sykehuset på barna her som har epilepsi. Alt har med hva som må gjøres. Oppfølging til lege. Oppfølging ellers i hverdagen. Medisinsk Oppfølging. Må det ha tilsyn i eks svømmehal eller andre aktiviteter. Vi fikk beskjed å skrive opp en døgn liste hva vi gjorde osv med ca klokkeslett. Og skrev de dagene som var værst. Eller så sjekk siden til frembu der står mange tips Anonymkode: e2c66...c1b
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå