Gå til innhold

Er Korketrekkeren trygg for barn? Erfaringer?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, som overskriften sier. Jeg overveier å ta med 9-åringen min, som ikke er vant til snø eller kjelker (bor ikke i Norge) til Oslo i februar. Er kjelketur i Korketrekkeren en trygg og fin opplevelse, tror dere? 

Anonymkode: e156a...2f1

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Tja. Ville kjørt på samme kjelke. 

Anonymkode: 02721...dcf

Skrevet

Kanskje. Jeg som voksen syntes det var skummelt. Folk kjører som gale og det går veldig fort! Så vær forsiktig. En tur holdt for meg. 

Anonymkode: 330e0...86d

• Liker 1
Skrevet

Jeg vil si nei. Kjenner flere som har skadet seg der, pga enkelte kjører som idioter. Syntes selv den var ekkel å kjøre som voksen 

Anonymkode: 3de3e...221

• Liker 3
Skrevet

Det høres ikke helt trygt ut! Tror dere det er bedre når det ikke er ferie i Norge? Altså på en vanlig hverdag? 

Skrevet

Tja.. Jeg drar ofte dit med en 6 åring og en 10 åring. 6 åringen og jeg deler kjelke, 10 åringen kjører sin egen snowracer. 

Men hvis din 9 åring ikke er vant til å ake, så kan det jo bli litt mer tricky. Det er ikke så god plass på kjelkene til 2 pers, allerede litt tricky med 6 åringen på fanget. Også de kan være litt vanskelige å styre, så det kan også være vanskelig for 9åringen å kjøre alene. Vil derfor anbefale at dere tar med dere en snowracer,  enten for ham alene eller for dere to sammen.

Det er mindre folk der på hverdager og kvelder. Absolutt best å kjøre når det er lite folk! Og utsikten er uansett helt nydelig i mørket!

Anonymkode: d8ef8...273

Skrevet

En niåring som ikke er vant til snø vil sikkert ha det helt topp i en vanlig akebakke :)

Anonymkode: 8f259...787

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (6 timer siden):

Det høres ikke helt trygt ut! Tror dere det er bedre når det ikke er ferie i Norge? Altså på en vanlig hverdag? 

Ja. 

Kjør utenom ettermiddag og helg, så blir det en topp opplevelse! 

Anonymkode: 2d8b2...819

• Liker 2
Skrevet

Ja, vi dro dit flere ganger med skolen som barn. Det et vel barn det primært er for? (Men gøy for voksne å altså!).

Anonymkode: 3826b...78b

Skrevet
11 hours ago, AnonymBruker said:

En niåring som ikke er vant til snø vil sikkert ha det helt topp i en vanlig akebakke :)

Anonymkode: 8f259...787

Ja, sikkert. Men jeg har lest meg frem til at man kan leie kjelker i Korketrekkeren, og det er jo så praktisk når man kun er på besøk noen dager 😊

Skrevet

Satt sammen mer en voksen på snowracer når jeg var ca samme alder. Den voksne knakk beinet..

Med det sagt har jeg vært der sikkert hundre ganger i barndommen og kun en gang det gikk galt🫣

Anonymkode: 42a02...195

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 timer siden):

Ja, som overskriften sier. Jeg overveier å ta med 9-åringen min, som ikke er vant til snø eller kjelker (bor ikke i Norge) til Oslo i februar. Er kjelketur i Korketrekkeren en trygg og fin opplevelse, tror dere? 

Hei hvis dere har tid, kanskje dere kunne vurdert å reist til Vierli ved Rauland. Her har de eget kjelketrekk og 3 bakker forbeholdt folk på kjelke/akebrett. 

Men dog det er et stykke fra Oslo.

Skrevet
6 hours ago, Kjetil E said:

Hei hvis dere har tid, kanskje dere kunne vurdert å reist til Vierli ved Rauland. Her har de eget kjelketrekk og 3 bakker forbeholdt folk på kjelke/akebrett. 

Men dog det er et stykke fra Oslo.

Det er for langt vekk, desverre. Vi har bare noen dager i Norge. Men takk for tipset 😊

Skrevet

Helt greit fra 6 år og oppover men lettere med snowracer da de er enklere å styre for barna. Da er det også plass til både deg og barnet på samme. 

Skrevet
15 minutter siden, Tomas77 said:

Helt greit fra 6 år og oppover men lettere med snowracer da de er enklere å styre for barna. Da er det også plass til både deg og barnet på samme. 

Vet du om man kan leie det der? 

Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

AnonymBruker skrev (21 timer siden):

Hei hvis du har tilgang til NRK-TV så gå inn på dagens Østlandssending. Der er programlederen å kjører Korketrekkeren og filmer det hele.

Skrevet

Jeg har vært der selv ved flere anledninger og mener at det er for farlig.

Korketrekkeren har ofte partier med svært mye is, og mange bratte partier. Du kjører nedover et skogskledd fjell, og akebakken har ofte bratte svinger UTEN tilstrekkelig beskyttelse mot trærne. Det kan altså hende at man svinger av veien og rett inn i et tre, ofte i svært stor fart.

Som andre har nevnt er det også enkelte som kjører svært raskt og ofte har lite kontroll på kjelken sin. Det betyr at å sakne farten / kjøre inn til siden hvis det blir skummelt er så å si uaktuelt. 

Hvis man faller av kjelken, kan man skade seg stygt, og du må nesten regne med at hvis du først faller av og okkuperer akebakken, vil du få en del kjelker og mennesker inn i ryggen; mao., ikke noe jeg ville gjort.

Jeg var der selv for et par år siden og var da litt yngre: og selvsagt henrykt for akebakken. På vei ned var jeg redd for å falle og slå meg, men jeg tenkte ikke helt over all risikoen involvert. 

Å kjøre ned den bakken er rett og slett litt som å surfe, hoppe i strikk, eller hoppe fallskjerm - store mengder adrenalin og dopamin som pumpes ut i kroppen. Anbefaler deg (hvis du er nysgjerrig, da) å lese opp på fallskjermhoppere som har "fått livet ødelagt" av sporten, nettopp på grunn av de ekstreme overlevelsesmekanismene som trigges i kroppen når man vet man er i fare. Jeg sammenligner korketrekkeren litt med dét, og skjønner derfor hvorfor den er så populær- rett og slett avhengighetsskapende.

Anonymkode: 5c9e2...be1

• Liker 1
Skrevet
24 minutter siden, AnonymBruker said:

Vet du om man kan leie det der? 

Det tror jeg ikke men mener at det er snowracerutleie gjennom Frigo. Ellers gis det ofte bort på finn. Det er tydeligvis bare jeg som er så gjerrig at jeg fortsatt har min mintgrønne fra 80 tallet 🤣

Skrevet
18 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg har vært der selv ved flere anledninger og mener at det er for farlig.

Korketrekkeren har ofte partier med svært mye is, og mange bratte partier. Du kjører nedover et skogskledd fjell, og akebakken har ofte bratte svinger UTEN tilstrekkelig beskyttelse mot trærne. Det kan altså hende at man svinger av veien og rett inn i et tre, ofte i svært stor fart.

Som andre har nevnt er det også enkelte som kjører svært raskt og ofte har lite kontroll på kjelken sin. Det betyr at å sakne farten / kjøre inn til siden hvis det blir skummelt er så å si uaktuelt. 

Hvis man faller av kjelken, kan man skade seg stygt, og du må nesten regne med at hvis du først faller av og okkuperer akebakken, vil du få en del kjelker og mennesker inn i ryggen; mao., ikke noe jeg ville gjort.

Jeg var der selv for et par år siden og var da litt yngre: og selvsagt henrykt for akebakken. På vei ned var jeg redd for å falle og slå meg, men jeg tenkte ikke helt over all risikoen involvert. 

Å kjøre ned den bakken er rett og slett litt som å surfe, hoppe i strikk, eller hoppe fallskjerm - store mengder adrenalin og dopamin som pumpes ut i kroppen. Anbefaler deg (hvis du er nysgjerrig, da) å lese opp på fallskjermhoppere som har "fått livet ødelagt" av sporten, nettopp på grunn av de ekstreme overlevelsesmekanismene som trigges i kroppen når man vet man er i fare. Jeg sammenligner korketrekkeren litt med dét, og skjønner derfor hvorfor den er så populær- rett og slett avhengighetsskapende.

Anonymkode: 5c9e2...be1

Det må være slitsomt å være så redd. 

Anonymkode: 5b23b...b65

• Liker 1
Skrevet

Trygt vil jeg si det er! Men skader ikke å dra når det ikke er mest folk der (midt på dagen på helger) de bratte svingene har mye (bare) is i perioder, så bremsing med føttene fungerer jo ikke der. Snowracer er nok mye enklere å styre for barn, Kjelkene som leies ut går fort og er ikke de letteste å styre eller bremse på. Fortsatt helt trygt, men kan gå fort så kjør sakte hvertfall første runde!!

Anonymkode: ae118...384

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...