Gå til innhold

Er det trygt med akebrett når det er 0 grader ute?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Fikk beskjed fra en barnehageansatt her forleden om at man ikke skal frakte barn til og fra barnehagen på akebrett. Årsaken er at barnet sitter langt nede og ikke beskyttes like godt mot kulde, som i vogn. 

Så jeg har brukt vogn de siste dagene, men ser på værmeldingen at det er meldt 0 til 1 grad i morgen. Må jeg fortsatt bruke vogn, eller kan jeg frakte barnet på akebrett da? Vi bor forøvrig bare en steinkast unna, 4 min å gå.

Anonymkode: f8109...c9a

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er dette virkelig et reelt spørsmål? Om det er trygt å sitte på akebrett i 4 minutter i null grader?

Anonymkode: 08f97...c99

• Liker 21
  • Nyttig 4
Skrevet

😑

Ville du latt barnet ditt ake ute nå? Aking varer normalt lenger enn 4 minutter og foregår OFTE i minusgrader

Anonymkode: 32eac...5e5

• Liker 2
Skrevet

Tror ikke man skal tro på ALT andre sier. Det er vel ikke 50 minus til vanlig..

Anonymkode: 9aa11...bc9

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Er dette virkelig et reelt spørsmål? Om det er trygt å sitte på akebrett i 4 minutter i null grader?

Blir usikker fordi fikk tilsnakk fra en barnehageansatt om dette da det var -7 grader ute. Så tenkte vedkommende vet noe jeg ikke vet 🤷🏻‍♀️ men skjønner nå det var et dumt spørsmål, er ikke så glad i å få tilsnakk bare så derfor jeg ville være sikker før jeg kommer med akebrettet i morgen 

Ts

• Hjerte 2
  • Nyttig 1
Skrevet

😳

Hvor i alle dager bor du? 

Jeg  bor i indre Finnmark. Ligger ofte forfrosne, døde småbarn langs veien. Kanskje vi burde slutte med akebrett..hm..

Anonymkode: b830a...2f0

• Liker 19
  • Nyttig 2
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Blir usikker fordi fikk tilsnakk fra en barnehageansatt om dette da det var -7 grader ute. Så tenkte vedkommende vet noe jeg ikke vet 🤷🏻‍♀️ men skjønner nå det var et dumt spørsmål, er ikke så glad i å få tilsnakk bare så derfor jeg ville være sikker før jeg kommer med akebrettet i morgen 

Ts

Du kan be personen kysse seg i ræva og legge til at hun er imbecil. 

Anonymkode: eaab0...13f

• Liker 2
Skrevet

Man må jo bruke litt sunn fornuft. Ingen fryser ihjel på 4 min på akebrett. Kanskje tenker den ansatte på barn i pulk på lang skitur🤷‍♀️ansatte i barnehage har ikke alltid rett. 

Anonymkode: e59d4...b64

• Liker 5
Skrevet
AnonymBruker skrev (Akkurat nå):

😳

Hvor i alle dager bor du? 

Jeg  bor i indre Finnmark. Ligger ofte forfrosne, døde småbarn langs veien. Kanskje vi burde slutte med akebrett..hm..

Haha. Det er første barn, så ble veldig usikker da vedkommende sa det til meg. Jeg sjekker alltid barnet når vi kler av i garderoben og da er hun alltid varm og god. Jeg tenkte jo at det bare var bra den ansatte sa ifra, men ikke vet jeg..

Du kan be personen kysse seg i ræva og legge til at hun er imbecil. 

Anonymkode: eaab0...13f

Kan det ha noe å si at barnet er ganske lite da? Og det var derfor hun sa ifra? 16 mnd.

TS

Skrevet
5 minutter siden, AnonymBruker said:

Ts

Du evaluerte at -7 var greit. Hvorfor gjorde du der da? Kledde du barnet godt? Tenkte du det var fint og lunt der? Bruk sunn fornuft. Hvis de sier noe, så sier du bare: «Takk for ditt innspill, vi liker å kjøre akebrett til barnehagen» :) 

Skrevet

Hæ? Her har det vært -20 hele uka (i dag var den mildeste dagen, det var -11 da jeg hentet i barnehagen), og vi har brukt rattkjelke på vei hjem hver dag denne uka. Jeg har ikke førerkort, så når det er jeg som henter må vi gå. Bor ca ti min fra barnehagen. Grunnen til rattkjelke er fordi det går fortere hjem, går de selv blir de ti minuttene fort 20, og vi er gjennomfrosne hele gjengen. Mine er snart tre og fem år gamle, yngste nekter å sitte vogn uansett. 

Bruk akebrettet med god samvittighet du :) 

Anonymkode: 195b1...6d3

• Liker 1
Skrevet

Man må jo bruke litt sunn fornuft. Ingen fryser ihjel på 4 min på akebrett. Kanskje tenker den ansatte på barn i pulk på lang skitur🤷‍♀️ansatte i barnehage har ikke alltid rett. 

Anonymkode: e59d4...b64

Det er jo litt dumt hvis hun gir feilinformasjon, så blir slike usikre førstegangsforeldre som meg enda mer usikre 🙈 men jeg hadde måttet ta en runde rundt kvartalet på akebrettet etter vi kom hjem uansett da barnet elsker akebrettet og blir furt om hun ikke blir fraktet i det 😂

Skrevet
1 minutt siden, AnonymBruker said:

Haha. Det er første barn, så ble veldig usikker da vedkommende sa det til meg. Jeg sjekker alltid barnet når vi kler av i garderoben og da er hun alltid varm og god. Jeg tenkte jo at det bare var bra den ansatte sa ifra, men ikke vet jeg..

Kan det ha noe å si at barnet er ganske lite da? Og det var derfor hun sa ifra? 16 mnd.

TS

Barnet er ikke ganske lite i mine øyne. Er dette en barnehage hvor de heller ikke oppholder seg ute med småbarna hvis det er litt snø, og under 0?

• Liker 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Det er jo litt dumt hvis hun gir feilinformasjon, så blir slike usikre førstegangsforeldre som meg enda mer usikre 🙈 men jeg hadde måttet ta en runde rundt kvartalet på akebrettet etter vi kom hjem uansett da barnet elsker akebrettet og blir furt om hun ikke blir fraktet i det 😂

Du må jo lære deg å stole på deg selv fremfor å bli usikker på egne preferanser og innspill fra alle andre. Det er bra du spør altså, men dette må ha vært det rareste spørsmålet jeg har hørt på lenge :P Du er god nok! Du vet godt nok. Stol på deg selv!

• Nyttig 1
Skrevet

Det går nok bra med akebrett!

Anonymkode: 74ce7...e65

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Fikk beskjed fra en barnehageansatt her forleden om at man ikke skal frakte barn til og fra barnehagen på akebrett. Årsaken er at barnet sitter langt nede og ikke beskyttes like godt mot kulde, som i vogn. 

Så jeg har brukt vogn de siste dagene, men ser på værmeldingen at det er meldt 0 til 1 grad i morgen. Må jeg fortsatt bruke vogn, eller kan jeg frakte barnet på akebrett da? Vi bor forøvrig bare en steinkast unna, 4 min å gå.

Skift barnehage 

Anonymkode: f5c35...6e2

Skrevet
3 minutter siden, AnonymBruker said:

TS

Når jeg så spørsmålet lurte jeg på om hun tenkte det ble glatt eller noe. Men kaldt?? 

De er antakelig ikke mye ute på vinteren? 

Bare man passer på at barnet et varmt er ikke kulde farlig. Vi bruker et tova sitteunderlag i ull på akebrettet. Kan bli litt kaldt på rompa uten. 

Men vi bruker nok akebrettet lengre enn 4 minutter.. 

• Liker 2
Skrevet

Det er lov å tenke selv. 

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (26 minutter siden):

Du evaluerte at -7 var greit. Hvorfor gjorde du der da? Kledde du barnet godt? Tenkte du det var fint og lunt der? Bruk sunn fornuft. Hvis de sier noe, så sier du bare: «Takk for ditt innspill, vi liker å kjøre akebrett til barnehagen» :) 

Men hva om selv etter jeg har sagt det, og hun ikke gir seg og insisterer på at det er for kaldt for barnet og at jeg ikke kan fortsette å bruke akebrett? Har ikke lyst å komme skjevt ut med noen som skal ta vare på det mest dyrebare jeg har fem dager i uken.

Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

Men hva om selv etter jeg har sagt det, og hun ikke gir seg og insisterer på at det er for kaldt for barnet og at jeg ikke kan fortsette å bruke akebrett? Har ikke lyst å komme skjevt ut med noen som skal ta vare på det mest dyrebare jeg har fem dager i uken.

Hun har faktisk ingenting hun skulle ha sagt. Hun bestemmer ikke over deg som forelder. Hun kan ikke si du ikke kan fortsette å bruke akebrett. Er du såpass usikker på rollen som forelder, ville jeg også bedt om støtte hos helsestasjonen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...