Gå til innhold

Barn med vondt i hodet- gå på skolen?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Årsak bak hodevondt kan være så mangt, det er ikke det jeg ønsker en diskusjon på. 

Når barn har feber/ spysjuka/ diare/ barnesykdommer o.l er det veldig greit å si barnet er syk= hjemme fra skole. 

Men, når barnet «klager» på litt sånn diffuse smerter i mage og beskriver hodepine. Hvor vondt skal det gjøre før de skal få være hjemme og slippe skolen? 

Har et barn som hadde 9 dager fravær i høst med stort sett tydelig sykdom som feber/ influensa og omgangssyke. MEN nå er det kun uke 2 på et nytt år og barnet har allerede 1,5 dag fravær på grunn av hodevondt. Hva er innafor liksom…?  Jeg selv tar en Paracet og går på jobb med hodeverk, men er det for ille kan jeg heller gå hjem fra jobb.. 

Anonymkode: 42e64...134

• Liker 1
  • Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet
2 minutter siden, AnonymBruker said:

Årsak bak hodevondt kan være så mangt, det er ikke det jeg ønsker en diskusjon på. 

Når barn har feber/ spysjuka/ diare/ barnesykdommer o.l er det veldig greit å si barnet er syk= hjemme fra skole. 

Men, når barnet «klager» på litt sånn diffuse smerter i mage og beskriver hodepine. Hvor vondt skal det gjøre før de skal få være hjemme og slippe skolen? 

Har et barn som hadde 9 dager fravær i høst med stort sett tydelig sykdom som feber/ influensa og omgangssyke. MEN nå er det kun uke 2 på et nytt år og barnet har allerede 1,5 dag fravær på grunn av hodevondt. Hva er innafor liksom…?  Jeg selv tar en Paracet og går på jobb med hodeverk, men er det for ille kan jeg heller gå hjem fra jobb.. 

Hvor gammelt er barnet?

Anonymkode: 493a3...e27

Skrevet

Paracet og så på skolen. Gir beskjed om at barnet mitt har sagt ifra om ubehag og så får vurderingen være opp til lærer(enda ikke med barn i 10 år på skolen møtt en lærer uenig i det) Skolen her har alltid sagt at de ønsker at barna skal på skolen med mindre allmenntilstand er dårlig eller slike sykdommer som magevirus ect. Jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har blitt ringt etter iløpet av 10 år i grunnskole på 2 barn. 

Anonymkode: 489de...c09

• Liker 7
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 time siden):

Paracet og så på skolen. Gir beskjed om at barnet mitt har sagt ifra om ubehag og så får vurderingen være opp til lærer(enda ikke med barn i 10 år på skolen møtt en lærer uenig i det) Skolen her har alltid sagt at de ønsker at barna skal på skolen med mindre allmenntilstand er dårlig eller slike sykdommer som magevirus ect. Jeg kan telle på én hånd hvor mange ganger jeg har blitt ringt etter iløpet av 10 år i grunnskole på 2 barn. 

Anonymkode: 489de...c09

TS her: Barnet ble sendt på skolen på mandag med vondt i hodet. Lærer fikk beskjed om at barnet har gutt uttrykk for hodevondt. Barnet ble sendt hjem pga vondt i hodet etter første Tine. Barnet ble «tvunget» ut døra i dag tidlig med vondt i hodet. Barnet var på skolen hele dagen, men har vært i senga etter dette på grunn av vondt i hodet.. Så da er jo egentlig barnet sin hodevondt god nok grunn til å være hjemme om det har vondt i morgen også… Barnet beskriver at det kjennes ut som hodet skal eksplodere… 

Barnet går i 6. klasse

• Hjerte 1
Skrevet
Just now, AnonymBruker said:

TS her: Barnet ble sendt på skolen på mandag med vondt i hodet. Lærer fikk beskjed om at barnet har gutt uttrykk for hodevondt. Barnet ble sendt hjem pga vondt i hodet etter første Tine. Barnet ble «tvunget» ut døra i dag tidlig med vondt i hodet. Barnet var på skolen hele dagen, men har vært i senga etter dette på grunn av vondt i hodet.. Så da er jo egentlig barnet sin hodevondt god nok grunn til å være hjemme om det har vondt i morgen også… Barnet beskriver at det kjennes ut som hodet skal eksplodere… 

Barnet går i 6. klasse

Jeg tenker en 6. klassing klarer fint å vurdere det og gi beskjed. Å ha vondt i hodet kan gi dårlig allmentilstand. Jeg kan gå på jobb med litt hodepine, men om hodet mitt eksploderer, klarer jeg ikke fokusere på jobb og da er det bedre med egenmelding. Når barnet har forsøkt og blitt tvunget til skole i to dager med hodepine, tenker jeg at jeg ville latt dem være hjemme i morgen om de har vondt. 

• Liker 8
Skrevet
AnonymBruker skrev (21 minutter siden):

Barnet går i 6. klasse

Hvis det kjennes ut som om hodet skal eksplodere så ville jeg tatt en tur til legen, hvis ikke barnet har veldig lav smerteterskel da. Hjelper paracet?

Anonymkode: 87641...593

• Liker 11
  • Nyttig 6
Skrevet

Jeg lar mine barn være hjemme når de plages med vondt i hode. To av tre plages med det, og eldste har fått migrenediagnose. Jeg har selv to hodepinediagnoser og migrene, så jeg vet hvor smertefull det kan være. Ser selvfølgelig an grad av hodepine, og prøver å pushe litt, men å være på skolen med så mange triggere er veldig tungt.

Anonymkode: ba708...b68

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Jeg lar mine barn være hjemme når de plages med vondt i hode. To av tre plages med det, og eldste har fått migrenediagnose. Jeg har selv to hodepinediagnoser og migrene, så jeg vet hvor smertefull det kan være. Ser selvfølgelig an grad av hodepine, og prøver å pushe litt, men å være på skolen med så mange triggere er veldig tungt.

Anonymkode: ba708...b68

Ja… det er liksom den balansegangen mellom når man bør pushe og når ikke liksom. Det er veldig slitsomt å være på skolen med hodevondt. Jeg bare kjenner litt på en slags frykt for at fraværet barnet hadde før jul og fraværet disse dagene skal gjøre lærer bekymret for om det er noe annet enn sykdom. Men igjen, det kan jo barnet svare på selv også 😊 

Skrevet
AnonymBruker skrev (50 minutter siden):

Barnet går i 6. klasse

Om barnet har ligget i senga i fritiden utenom skolen så er jo smerten reell og barnet bør får være syk/tas med til lege.

Anonymkode: da95e...243

• Liker 6
  • Hjerte 1
  • Nyttig 3
Skrevet
AnonymBruker skrev (28 minutter siden):

Hvis det kjennes ut som om hodet skal eksplodere så ville jeg tatt en tur til legen, hvis ikke barnet har veldig lav smerteterskel da. Hjelper paracet?

Anonymkode: 87641...593

Kjempevanskelig å få i barnet Paracet. Å svelge Paracet klarer ikke barnet. Vi har prøvd SÅåå mange ganger! Barnet spyr og får den ikke ned. Men om barnet tar det analt hjelper det litt. Jeg selv opplever liten erfekt av Paracet når jeg har veldig vondt i hodet (eksplosjons vondt). Hva får legen gjort? Får vel bare beskjed om å ta det med ro, hvile, ta Paracet, ikke se mye på skjerm… ta kontakt om noen dager dersom det ikke blir bedre… 

Skrevet

Hvis dette er noe nytt ville jeg bestilt en legetime. Og ja latt barnet være hjemme. 

Anonymkode: aadce...df1

• Liker 3
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (48 minutter siden):

Kjempevanskelig å få i barnet Paracet. Å svelge Paracet klarer ikke barnet. Vi har prøvd SÅåå mange ganger! Barnet spyr og får den ikke ned. Men om barnet tar det analt hjelper det litt. Jeg selv opplever liten erfekt av Paracet når jeg har veldig vondt i hodet (eksplosjons vondt). Hva får legen gjort? Får vel bare beskjed om å ta det med ro, hvile, ta Paracet, ikke se mye på skjerm… ta kontakt om noen dager dersom det ikke blir bedre… 

Hvorfor trykke i ungen medisiner når det beste er hvile og mørkt rom, samt vann og god næring? 

Slutt med den paraceten! Det er et overforbruk uten like, og så stapper vi i unga det. 

Og til deg som skriver paracet og så skole; må ungen ha i seg medisiner for å klare dagen, så hold ungen hjemme!

Anonymkode: d9f6a...e0f

• Liker 2
  • Hjerte 1
Skrevet

Ts her: bare ikke lærer mener han skulker skole. Pga mye fravær…. Synes 9 dager i høst + 1,5 dag nå er mye 😳 Men er han syk så er det ikke stort å gjøre…

Skrevet

Jeg syns 9 dager er mye fravær. 
Sykdom kan man ikke rå over, men det går kanskje an å kartlegge det litt sammen med barnet og fastlege? Kosthold, søvn, fysisk aktivitet, trivsel etc.
Den hodepinen du beskriver kan også være et symptom på noe annet. Med kroniske hodepiner er det ofte gode effekter av justeringer i livsstil etc.

Tenker forøvrig vurderingene dine i dette tilfellet er helt ok mtp skole/ikke skole.

Anonymkode: 126e6...9ab

• Liker 1
Skrevet

En 6. klassing kan vurdere dette selv tenker jeg, men jeg tenker i utgangspunktet at mild hodepine kan man gå på skolen med, evt med en Paracet innabords. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (5 timer siden):

Hvorfor trykke i ungen medisiner når det beste er hvile og mørkt rom, samt vann og god næring? 

Slutt med den paraceten! Det er et overforbruk uten like, og så stapper vi i unga det. 

Og til deg som skriver paracet og så skole; må ungen ha i seg medisiner for å klare dagen, så hold ungen hjemme!

Anonymkode: d9f6a...e0f

Enig i dette. 
Paracet bør brukes febernedsettende og ellers i samråd med lege.

Jeg jobber med ungdom og mange av dem «knasker» Paracet gjennom dagen på grunn av «vondt i hodet», «stress», «mangel på fokus» eller «magesmerter». UngData viser også slike «trender». 

Så for min del er det ikke et poeng at flere gir barna sine medisin for å tåle skoledagen. 

• Liker 1
Skrevet

Jeg tenker også barnemigrene. Men, bør undersøkes av lege for å utelukke andre ting og triggere. Selv fikk jeg migrene i 12 års alderen. Jeg ble alltid sendt på skolen, også med hodepine. Derimot var terskelen lav for å kunne dra hjem å legge meg om det ble for ille. 

• Liker 2
Skrevet

Barnet har jo prøvd i flere dager, da synes jeg heller barnet skal være hjemme. 

Anonymkode: 13e5d...d25

• Liker 1
Skrevet
29 minutter siden, AnonymBruker said:

Jeg syns 9 dager er mye fravær. 
Sykdom kan man ikke rå over, men det går kanskje an å kartlegge det litt sammen med barnet og fastlege? Kosthold, søvn, fysisk aktivitet, trivsel etc.
Den hodepinen du beskriver kan også være et symptom på noe annet. Med kroniske hodepiner er det ofte gode effekter av justeringer i livsstil etc.

Tenker forøvrig vurderingene dine i dette tilfellet er helt ok mtp skole/ikke skole.

Men det har vært mye sykdom i høst. Og at barnet har hodepine en periode, jeg ville ikke begynt å kartlegge og sette i gang masse. Om det er gjentakelse med hodepine eller magevondt er noe annet; men barn blir også syke. 

Skrevet

Mistrivsel kan føre til hodepine. Ikke alle barn trives på skolen.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...