AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #1 Skrevet 10. januar 2024 Jeg må ta en uke ferie nå, kan jeg be om å få noe av feriepengene? Jeg har timelønn, ikke fast månedslønn så jeg mister jo en ukes lønn. Anonymkode: 353de...bdf
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #3 Skrevet 10. januar 2024 Feriepengene skal betales ut når ferien avvikles Etter ferieloven har ikke du som arbeidsgiver anledning til å utbetale feriepenger på forskudd. I lovens paragraf 11 står det at feriepenger skal utbetales på siste vanlige lønningsdag før ferien, og feriepengene fordeles ut i henhold til når ferien avvikles. Man kan også betale ut samlet feriepengebeløp i forbindelse med avviklingen av hovedferien, eller sammen med lønnen for juni måned. Som arbeidsgiver kan du vise til disse lovbestemmelsene om ansatte spør om forskuddsbetaling av feriepenger. Anonymkode: 97d1e...fdd
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #4 Skrevet 11. januar 2024 Bare for å være sikker, så er dette pga et kurs jeg må ta. Arbeidsgiver betaler kurset, men ikke lønnen… Anonymkode: 353de...bdf
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #5 Skrevet 11. januar 2024 Alternativet er å ta det over to helger. Anonymkode: 353de...bdf
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #6 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (19 minutter siden): Bare for å være sikker, så er dette pga et kurs jeg må ta. Arbeidsgiver betaler kurset, men ikke lønnen… Anonymkode: 353de...bdf 😨😨 Og det må du bruke ferieuker på? Anonymkode: 2987c...73c 3
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #7 Skrevet 11. januar 2024 Hvis dette er et kurs jobben forlanger så skal de vel betale lønn for uka også, du skal ikke tape penger eller ferie. Anonymkode: 97d1e...fdd
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #8 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (40 minutter siden): Bare for å være sikker, så er dette pga et kurs jeg må ta. Arbeidsgiver betaler kurset, men ikke lønnen… Anonymkode: 353de...bdf MÅ ta som i at du ikke har noe valg ovenfor arbeidsgiver, du er tvunget på det? Da skal du ha lønn og bør nekte å delta hvis du ikke får det. Et frivillig kurs du tar på eget initiativ er noe annet. Anonymkode: 36297...8e4 2
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #9 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (2 timer siden): MÅ ta som i at du ikke har noe valg ovenfor arbeidsgiver, du er tvunget på det? Da skal du ha lønn og bør nekte å delta hvis du ikke får det. Et frivillig kurs du tar på eget initiativ er noe annet. Anonymkode: 36297...8e4 Må ha dette kurset hvert 5. år for å kunne utføre jobben. De betaler kurset, men ikke for tiden det tar. Hadde det vært tariffbedrift hadde de måttet betale meg lønn OG kurs. Her kan jeg velge om jeg vil betale det selv og få lønn, eller de betaler og jeg får ikke lønn. Anonymkode: 353de...bdf
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #10 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (4 minutter siden): Må ha dette kurset hvert 5. år for å kunne utføre jobben. De betaler kurset, men ikke for tiden det tar. Hadde det vært tariffbedrift hadde de måttet betale meg lønn OG kurs. Her kan jeg velge om jeg vil betale det selv og få lønn, eller de betaler og jeg får ikke lønn. Anonymkode: 353de...bdf https://www.ung.no/oss/3Dl5WIB6qYiqQGWdBxjMAL Hei, i min arbeidskontrakt står det følgende: "Den ansatte forpliktes til å holde seg oppdatert på interne instrukser, undervisning og kurs tildelt i <app for kurs>." Mine arbeidsgivere mener at dette gir grunnlag for å kunne kreve at jeg utfører disse kursene på fritiden, uten at jeg skal få betalt for dette. Kursene varierer fra 5-45 minutter. Hvis det er tilfelle, så er jeg ikke da også forpliktet til å holde meg oppdatert på instrukser (noe vi har flere tusen av) på fritiden? Kan arbeidsgivere kreve dette utifra hva som står i kontrakten? SVAR Besvart: 02.11.2022, 08.59 Spørsmålet og svaret er mer enn ett år gammelt. Endringer i lovverk og regelverk kan ha skjedd etter den tid. Se spørsmål og svar som ligner for nyere spørsmål. Hei For å gi deg et godt svar på ditt spørsmål må vi dele det opp i to delspørsmål: Regnes tid jeg bruker på kurs/undervisning/oppdatering som arbeidstid? Arbeidsmiljøloven § 10-1 definerer arbeidstid som tiden arbeidstaker står til arbeidsgivers disposisjon. Pålagte møter/kurs/oppdatering og så videre regnes som arbeidstid. Er det frivillig å holde seg oppdatert og delta på kurs regnes det som fritid. Ved vurderingen av om kurs/oppdatering/undervisning er pålagt eller frivillig er relevante momenter: dekker arbeidsgiver kursutgifter? er kurset /undervisningen /oppdateringen relevant eller nødvendig for hvordan du skal utføre din jobb? kan du nekte å delta uten at dette får betydning for hvordan du fremover kan gjøre jobben og hvilke arbeidsoppgaver du kan ha? Utfra ordlyden i din arbeidsavtalen å dømme er det ikke frivillig å holde seg oppdatert. I så fall er svaret på første delspørsmål: ja, tiden du bruker på dette regnes som arbeidstid etter arbeidsmiljøloven når det ikke er frivillig, men pålagt av arbeidsgiver. Har jeg rett på lønn for all min arbeidstid? Eller kan jeg ha ulønnet arbeidstid? Svaret på dette delspørsmålet avhenger av to ting: Hvilke bransje du jobber i. Jobber du i en bransje med lovbestemt minstelønn? Her kan du se hvilke bransjer dette gjelder . Da skal all arbeidstid være lønnet, også arbeidstiden du bruker på pålagt oppdatering/kurs/undervisning. I disse bransjene er det ikke lovlig med ulønnet arbeidstid. Jobber du i en slik bransje og har ulønnet arbeidstid, kan du tipse Arbeidstilsynet om dette . Jobber du i en bransje uten lovbestemt minstelønn? Da må du se hva din arbeidsavtale gir deg rett til. Hva din arbeidsavtale sier I bransjer uten lovbestemt minstelønn er det lovlig å avtale at deler av din arbeidstid er ulønnet. Sjekk derfor nøye om din arbeidsavtale sier noe om dette. Står det f.eks. noe om at tiden du bruker på kurs/oppdatering/undervisning ikke er lønnet? I så fall har du godtatt dette da du signerte arbeidsavtalen. Sier din arbeidsavtale ikke noe om ulønnet arbeidstid, kan du bruke denne argumentasjonen for å kreve lønn for oppdatering/kurs/undervisning: Så lenge dette er pålagt av arbeidsgiver, regnes det som arbeidstid etter arbeidsmiljøloven. Min arbeidsavtale gir meg rett til lønn for all arbeidstid, derfor mener jeg at jeg har rett på lønn for tid brukt på dette. Med hilsen Svartjenesten i Arbeidstilsynet i samarbeid med ung.no Anonymkode: 740df...490
AnonymBruker Skrevet 11. januar 2024 #11 Skrevet 11. januar 2024 AnonymBruker skrev (6 minutter siden): Må ha dette kurset hvert 5. år for å kunne utføre jobben. De betaler kurset, men ikke for tiden det tar. Hadde det vært tariffbedrift hadde de måttet betale meg lønn OG kurs. Her kan jeg velge om jeg vil betale det selv og få lønn, eller de betaler og jeg får ikke lønn. Anonymkode: 353de...bdf Da hadde jeg sluttet. Anonymkode: e3f1b...b95 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå