Gå til innhold

Jeg fryser så ekstremt mye..

Anbefalte innlegg

Skrevet

At jeg sitter med polstret vinter-utebukse og boblevest inne med varmepumpen på 24 grader. Og først da er jeg akuratt passe. Jeg sover med vinterdyne, ullundertøy, ullsokker, ullgenser og tynn boblejakke, samt pannebånd eller lue. Mindre klær enn det, så fryser jeg.

når jeg fryser svetter jeg, Og da begynner jeg å skjelve. Og med klam kropp fryser jeg enda mer. En ond sirkel. 

Jeg har gått til legen. Han tar meg ikke alvorlig. Jeg må be om prøver selv, først da tar han dem. For eksempel måtte jeg på tredje legebesøk be om i det minste få en blodprøve for å sjekke om alle verdiene mine er ok. De var innenfor sier han, men jeg vet jo ikke hva han har testet, bare at det så ok ut. Han har ikke tatt noen andre tester (blodtrykk, temperatur, annet), og jeg vet ikke hva jeg skal kreve at han tar av prøver for å finne ut av dette. 

Jeg holder ikke ut lengre. Det er blitt så ekstremt at jeg snart kollapser. Jeg kan ikke gå ut døren og holdr meg isolert inne. 

Kan noen her , som kanskje har opplevd lignende, hjelpe meg med å skrive hva jeg kan kreve av prøver fra legen? Eller enda medre, har du opplevd det selv og kanskje kan tenke deg til hva det kan være? 

Anonymkode: d7172...4ec

• Hjerte 3
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Det hjelper å være i aktivitet. Og så hetetokter, da, selvfølgelig.

• Liker 2
Skrevet

Spis deg feit. Men det nytter ikke med disse matprisene...

Anonymkode: 01eaf...063

Skrevet
Pringle skrev (Akkurat nå):

Det hjelper å være i aktivitet. Og så hetetokter, da, selvfølgelig.

Jeg er aktiv. Trener flere dager i uken, men fryser også på trening. Hjemme går jeg rundt i huset og rydder, vasker styrer og steller med vinterbuksen på. Jeg har en stillesittende jobb, men alenekontor, hvor jeg har egen ovn i tillegg til integrert ovn på kontoret, som blåser varm luft rett på bena mine. 

Ts

• Hjerte 1
Skrevet

Jeg er også en ekstrem frysepinne og når jeg først er kald klarer jeg ikke å generere egen varme. Det eneste som hjelper er å tilføre varme. 

Jeg har et elektrisk teppe som jeg bruker i sofaen og et elektrisk varmelaken som jeg har under lakenet i senga. De to tingene har endret livet mitt om vinteren totalt. 

Har du forsøkt disse hjelpemidlene? 

Anonymkode: 5d694...d8a

Skrevet

Jeg har vært sånn, jeg kunne ikke holde i møter eller forelesninger uten å stotre og skjelve. 

Fikk tips av legen å slutte med kaffe/koffein og det funka faktisk🙌🏼

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Jeg er også en ekstrem frysepinne og når jeg først er kald klarer jeg ikke å generere egen varme. Det eneste som hjelper er å tilføre varme. 

Jeg har et elektrisk teppe som jeg bruker i sofaen og et elektrisk varmelaken som jeg har under lakenet i senga. De to tingene har endret livet mitt om vinteren totalt. 

Har du forsøkt disse hjelpemidlene? 

Ja jeg brukte elektrisk varmeteppe i sengen en god stund. Det ble veldig varmt, for varmt til at jeg kunne ha noe mer enn bare vanlig nattøy. Problemet var, at den skrudde seg av etter noen timer, og jeg ble liggende og fryse resten av natten. Jeg våkner liksom ikke ordentlig nok til å orientere meg, jeg ligger bare i en urørlig fosterposisjon. Jeg måtte derfor gi opp å bruke teppet, og heller kle ordentlig på meg. 

Ts

Skrevet

Du har krav på å vite hva som er testet, og hva verdiene lå på. Hvis ikke det ligger på helsenorge.no eller furst.no, så kan du be legen legge det inn der. Det er viktig å se om du har gode verdier og ikke bare "ok" også. B-12, d vitamin, jern. 

Visse ting kan ikke testes på blodprøve, f.eks jod. For lite jod er en av flere ting som vil gjøre deg kald. 
I tillegg er lymfesystem uhyre viktig for kroppstemperaturen. Dette reguleres både av kosthold og om hvorvidt lymfesystemet aktiveres reglemessig. 

Bra for lymfesystem: 
All bevegelse, men særlig er minitrampoline veldig bra. 
Infrarød badstue
Tørrbørsting hver morgen før dusj/tannpuss/drikke/mat
Lymfedrenasje

Lymfedrenasje er særlig bra hvis det har stoppet veldig opp, for det jobber dypere.  

Dropp ultraprosessert mat. Spis egg og torsk regelmessig (jod). Spis mye grønt hver dag, gode kilder til folat. Rene kilder av kjøtt; rødt og hvitt. Rødt er særlig rikt på hem-jern og b-12, er du lav her så vil det påvirke kroppstemp. B-12 har et stort referansenivå, det er vitig at du ligger godt innenfor. Minst 400 og opp.

Dropp kaffe, drikk te som ingefærte, kamomille, peppermynte. Ingefær er veldig bra for blodsirkulasjon.

Jeg ville ringt legekontoret i morgen for å høre hva særlig b!2, folat, jern, og d vitamin lå på (noter tallene). Så ville jeg hørt om han har sjekket røde blodlegemer, stoffskifte..vil jo tro han har gjort det, men greit å sjekke. 

Anonymkode: d126d...29d

• Liker 1
Skrevet

Stoffskiftet en av tingene du har sjekket?

Anonymkode: 66d26...59c

Skrevet
AnonymBruker skrev (15 minutter siden):

At jeg sitter med polstret vinter-utebukse og boblevest inne med varmepumpen på 24 grader. Og først da er jeg akuratt passe. Jeg sover med vinterdyne, ullundertøy, ullsokker, ullgenser og tynn boblejakke, samt pannebånd eller lue. Mindre klær enn det, så fryser jeg.

når jeg fryser svetter jeg, Og da begynner jeg å skjelve. Og med klam kropp fryser jeg enda mer. En ond sirkel. 

Jeg har gått til legen. Han tar meg ikke alvorlig. Jeg må be om prøver selv, først da tar han dem. For eksempel måtte jeg på tredje legebesøk be om i det minste få en blodprøve for å sjekke om alle verdiene mine er ok. De var innenfor sier han, men jeg vet jo ikke hva han har testet, bare at det så ok ut. Han har ikke tatt noen andre tester (blodtrykk, temperatur, annet), og jeg vet ikke hva jeg skal kreve at han tar av prøver for å finne ut av dette. 

Jeg holder ikke ut lengre. Det er blitt så ekstremt at jeg snart kollapser. Jeg kan ikke gå ut døren og holdr meg isolert inne. 

Kan noen her , som kanskje har opplevd lignende, hjelpe meg med å skrive hva jeg kan kreve av prøver fra legen? Eller enda medre, har du opplevd det selv og kanskje kan tenke deg til hva det kan være? 

Har du sjekket stoffskifte? Ved lavt stoffskifte er frossenhet og senket kroppstemperatur ett av de mange symptomene (jeg sliter selv med dette!)

Eneste som hjelper meg er å ta en treningsøkt i løpet av dagens første par timer, da blir jeg god og varm og det holder en stund. I tillegg har jeg ofte en varm suppe sammen med lønsj, en stor kopp te i løpet av ettermiddagen samt reiser meg opp og beveger litt på kroppen i løpet av dagen (hold planken i ett minutt og du får en god del varme produsert og det hjelper!; om ikke annet fårndu styrket kjernen litt?)

Jeg fikk forresten et varmeteppe til jul, elektrisk! Det har virkelig vært redningen disse siste ukene

Skrevet
AnonymBruker skrev (3 minutter siden):

Ja jeg brukte elektrisk varmeteppe i sengen en god stund. Det ble veldig varmt, for varmt til at jeg kunne ha noe mer enn bare vanlig nattøy. Problemet var, at den skrudde seg av etter noen timer, og jeg ble liggende og fryse resten av natten. Jeg våkner liksom ikke ordentlig nok til å orientere meg, jeg ligger bare i en urørlig fosterposisjon. Jeg måtte derfor gi opp å bruke teppet, og heller kle ordentlig på meg. 

Ts

Skjønner. Men varmelaken som selges nå har som regel mange innstillinger, og de skrur seg ikke av. Jeg setter mitt på 8 (av 😎 før jeg går på badet og så på 1 eller 2 når jeg legger meg. Det gir lett lunk.

Et annet alternativ er rett og slett en god, gammeldags varmeflaske (altså en slik man fyller med kokende vann). Det bruker jeg når jeg er på reise, som regel under føttene (jeg har ekstremt kalde føtter).

Skrevet

Det skulle stå 8 av 8

Skrevet

Jeg føler med deg. Jeg er helt lik. Så trenger også tips. Følge tråden videre.....

Anonymkode: b12a4...b97

Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Skjønner. Men varmelaken som selges nå har som regel mange innstillinger, og de skrur seg ikke av. Jeg setter mitt på 8 (av 😎 før jeg går på badet og så på 1 eller 2 når jeg legger meg. Det gir lett lunk.

Et annet alternativ er rett og slett en god, gammeldags varmeflaske (altså en slik man fyller med kokende vann). Det bruker jeg når jeg er på reise, som regel under føttene (jeg har ekstremt kalde føtter).

Men greia er jo at et varmelaken ikke løser noe som helst, det er et midlertidig plaster. Det er IKKE normalt å fryse sånn, og ikke tegn på en frisk kropp. 

Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Jeg hadde et par år der jeg frøs ekstremt mye. Har aldri opplevd lignende og hver dag handlet bare om å forsøke å holde ut. Det viste seg at den intense frosten skyldtes overgangsalder. Hvem skulle trodd det når de fleste snakker om hetetokter 🤷‍♀️ Uansett, jeg begynte på hormoner og har fått en helt ny hverdag. 
Vet ikke hvor gammel du er, men tenkte det var verd å nevne. Lykke til ♥️

Anonymkode: 5edee...5cd

• Hjerte 1
Skrevet

Hvordan er vekten din og spiser du kjøtt? 

Anonymkode: d2943...b2a

Skrevet
AnonymBruker skrev (14 minutter siden):

Stoffskiftet en av tingene du har sjekket?

Anonymkode: 66d26...59c

Jeg har tatt en blodprøve. Som jeg selv ba om. "  Kan du i det minste sjekke blodet mitt, at jeg har alt innenfor i verdier av hva det skal være?" - var det jeg spurte om. Fikk til svar at de var OK. H is stoffskifte er en av de tingene som sjekkes på en slik prøve, så mest sannsynlig ja. Hvis ikke, så nei.. skal be om å få utskrift av prøvesvarene. For jeg stoler ikke lengre på denne legen.. 

Ts

Skrevet

Jeg har bestandig vært varmblodig. Mannen min sa det var å legge seg ved en ovn. Han er bestandig frossen så han elska det. Plutselig så ble jeg så kald. Får ikke varmen i meg. Føttene var iskald. Veldig ulikt meg. Legen sjekket stoffskifte og jeg måtte øke den dosen. Ble som vanlig igjen. 

Anonymkode: efdf9...4ec

• Liker 1
  • Hjerte 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (18 minutter siden):

Du har krav på å vite hva som er testet, og hva verdiene lå på. Hvis ikke det ligger på helsenorge.no eller furst.no, så kan du be legen legge det inn der. Det er viktig å se om du har gode verdier og ikke bare "ok" også. B-12, d vitamin, jern. 

Visse ting kan ikke testes på blodprøve, f.eks jod. For lite jod er en av flere ting som vil gjøre deg kald. 
I tillegg er lymfesystem uhyre viktig for kroppstemperaturen. Dette reguleres både av kosthold og om hvorvidt lymfesystemet aktiveres reglemessig. 

Bra for lymfesystem: 
All bevegelse, men særlig er minitrampoline veldig bra. 
Infrarød badstue
Tørrbørsting hver morgen før dusj/tannpuss/drikke/mat
Lymfedrenasje

Lymfedrenasje er særlig bra hvis det har stoppet veldig opp, for det jobber dypere.  

Dropp ultraprosessert mat. Spis egg og torsk regelmessig (jod). Spis mye grønt hver dag, gode kilder til folat. Rene kilder av kjøtt; rødt og hvitt. Rødt er særlig rikt på hem-jern og b-12, er du lav her så vil det påvirke kroppstemp. B-12 har et stort referansenivå, det er vitig at du ligger godt innenfor. Minst 400 og opp.

Dropp kaffe, drikk te som ingefærte, kamomille, peppermynte. Ingefær er veldig bra for blodsirkulasjon.

Jeg ville ringt legekontoret i morgen for å høre hva særlig b!2, folat, jern, og d vitamin lå på (noter tallene). Så ville jeg hørt om han har sjekket røde blodlegemer, stoffskifte..vil jo tro han har gjort det, men greit å sjekke. 

Takk for tips. Jeg skal ringe legen i morgen for å høre både hva han tok prøve av, og verdiene på det han har tatt. 

Jeg spiser nesten bare fisk og skalldyr, veldig lite rødt kjøtt desverre, for jeg blir så trøtt og sliten av tungt fordøyelig mat, som jeg synes rødt kjøtt er. Da sover jeg i flere timer etterpå. Men jeg spiser en del kylling og litt svin. Mye grønnsaker. Tar vitamintilskudd men ikke tran. 

Ts

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...