Gå til innhold

Hvordan vet man hva som er scam på WhatsApp? (ikke brukt appen før)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå har jeg nettopp fått to meldinger fra samme person, men andre meldinga er veldig relevant til meg siden jeg er på utkikk etter ny jobb.
Er det vanlig å få scam-meldinger om jobbtilbud på WhatsApp?
Jeg avskrev første meldinga helt siden den var skrevet på engelsk og nummeret er fra Indonesia, men så kom det oppfølgingsmelding skrevet på norsk. Skjønner rett og slett ikke om det er noen jeg kjenner, har jobbet på arbeidsplasser med mange folk fra forskjellige deler av verden. Andre som har fått liknende?

Anonymkode: d7642...ad7

• Nyttig 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Anta at alt som ikke kommer fra kjente kontakter er scam, ev. at det dreier seg om sexchat-jobber 😄 Både jeg og datteren min får slike meldinger, jeg blokkerer og sletter.

Anonymkode: a55a7...652

• Liker 2
Skrevet
AnonymBruker skrev (1 minutt siden):

Anta at alt som ikke kommer fra kjente kontakter er scam, ev. at det dreier seg om sexchat-jobber 😄 Både jeg og datteren min får slike meldinger, jeg blokkerer og sletter.

Anonymkode: a55a7...652

Ja, jeg har ikke turt å åpne noen av dem enda. Tenker at hvis det er noe jeg kjenner bør de kanskje kontakte meg på andre måter og skrive under med navn?

Skrevet
AnonymBruker skrev (11 minutter siden):

Nå har jeg nettopp fått to meldinger fra samme person, men andre meldinga er veldig relevant til meg siden jeg er på utkikk etter ny jobb.
Er det vanlig å få scam-meldinger om jobbtilbud på WhatsApp?
Jeg avskrev første meldinga helt siden den var skrevet på engelsk og nummeret er fra Indonesia, men så kom det oppfølgingsmelding skrevet på norsk. Skjønner rett og slett ikke om det er noen jeg kjenner, har jobbet på arbeidsplasser med mange folk fra forskjellige deler av verden. Andre som har fått liknende?

Er det noen grunn til at du skulle få jobbtilbud i appen? Har du skrevet noe sted der at du er på jakt etter ny jobb?

• Liker 1
Skrevet
Snublefot62 skrev (24 minutter siden):

Er det noen grunn til at du skulle få jobbtilbud i appen? Har du skrevet noe sted der at du er på jakt etter ny jobb?

Nei, ikke på WhatsApp, men andre steder som LinkedIn. Er derfor jeg plutselig ble litt usikker, i tillegg til at det ble skrevet på norsk. Men foreløpig antar jeg at det er scam, så får vi se om det dukker opp mer fra samme person. Min venninne har visst fått noe liknende på norsk tidligere denne uka.

Skrevet

DET ER SCAM!!!

AI OVERSETTER PERFEKT TIL NORSK

Anonymkode: 6ecc0...ca2

• Nyttig 1
Skrevet
9 hours ago, Snublefot62 said:

Det er mye "jobbtilbud" om dagen både på messenger, whats app og sms. Alt scam selvfølgelig. 

Anonymkode: 78a8a...185

Skrevet
AnonymBruker skrev (9 minutter siden):

Det er mye "jobbtilbud" om dagen både på messenger, whats app og sms. Alt scam selvfølgelig. 

Anonymkode: 78a8a...185

Jeg vet det. Var derfor jeg spurte TS om det var noen grunn til å tro at det var reelt.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...