AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #1 Skrevet 10. januar 2024 Pga. medisinske grunner må jeg ha planlagt keisersnitt, dette har sykehuset bestemt. Er lenge til fødsel, men må straks søke om permisjon og bør da oppgi keisersnittdato. Hvor lenge før fikk du som hadde innvilget planlagt keisersnitt vite selve datoen for keisersnittet? Anonymkode: 8b69c...550
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #2 Skrevet 10. januar 2024 Tipper du ikke får datoen for du er godt uti tredje semester, kanskje bare en uke eller to før det skal gjennomføres. Men det gjøres som oftest ca en uke før termin, med mindre man har en tilstand som gjør at man har risiko for tidlig fødsel. Da settes det opp opp mot to uker før termin. Anonymkode: 88c57...b6f 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #3 Skrevet 10. januar 2024 34 minutter siden, AnonymBruker said: Pga. medisinske grunner må jeg ha planlagt keisersnitt, dette har sykehuset bestemt. Er lenge til fødsel, men må straks søke om permisjon og bør da oppgi keisersnittdato. Hvor lenge før fikk du som hadde innvilget planlagt keisersnitt vite selve datoen for keisersnittet? Anonymkode: 8b69c...550 Du kan helt fint oppgi termindato fra UL. Du får ikke keisersnitt dato før sent i tredje trimester som oftest. Anonymkode: f0cb1...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #5 Skrevet 10. januar 2024 Takk for svar! Dersom jeg oppgir termindato mister jeg jo 1-2 uker av permisjonen før fødsel, og slik jeg leser det vil Nav ha keisersnittdatoen slik dette ikke blir et problem. Har fått førsamtale 12 dager før termindato, men da er det jo for sent... Anonymkode: 8b69c...550
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #6 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Takk for svar! Dersom jeg oppgir termindato mister jeg jo 1-2 uker av permisjonen før fødsel, og slik jeg leser det vil Nav ha keisersnittdatoen slik dette ikke blir et problem. Har fått førsamtale 12 dager før termindato, men da er det jo for sent... Anonymkode: 8b69c...550 Ts Anonymkode: 8b69c...550
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #7 Skrevet 10. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Takk for svar! Dersom jeg oppgir termindato mister jeg jo 1-2 uker av permisjonen før fødsel, og slik jeg leser det vil Nav ha keisersnittdatoen slik dette ikke blir et problem. Har fått førsamtale 12 dager før termindato, men da er det jo for sent... Anonymkode: 8b69c...550 Hvordan mister du den? Om du fødte vaginalt, og også forsåvidt med keisersnitt, kan barnet komme før. Termin er bare en liten pekepinn. Nav endrer det umiddelbart når barnet blir født. Du kan «miste» de tre ukene uansett. Anonymkode: f0cb1...8d0 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #8 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (3 minutter siden): Men det gjøres som oftest ca en uke før termin, med mindre man har en tilstand som gjør at man har risiko for tidlig fødsel. Da settes det opp opp mot to uker før termin. Jeg ble satt opp ti dager før, ikke risiko for tidlig fødsel. Bare første ledige dato de hadde på sykehuset. Anonymkode: c5ddb...2a0 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #9 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (Akkurat nå): Hvordan mister du den? Om du fødte vaginalt, og også forsåvidt med keisersnitt, kan barnet komme før. Termin er bare en liten pekepinn. Nav endrer det umiddelbart når barnet blir født. Du kan «miste» de tre ukene uansett. Anonymkode: f0cb1...8d0 Ja, man kan miste den uansett, men det er jo om å gjøre å unngå det. Anonymkode: c5ddb...2a0 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #10 Skrevet 10. januar 2024 1 minutt siden, AnonymBruker said: Hvordan mister du den? Om du fødte vaginalt, og også forsåvidt med keisersnitt, kan barnet komme før. Termin er bare en liten pekepinn. Nav endrer det umiddelbart når barnet blir født. Du kan «miste» de tre ukene uansett. Anonymkode: f0cb1...8d0 På NAV sine sider står det: Hvis du har fått en dato for planlagt keisersnitt, bruker du denne datoen som termindato når du søker. Anonymkode: f0cb1...8d0
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #11 Skrevet 10. januar 2024 Just now, AnonymBruker said: Ja, man kan miste den uansett, men det er jo om å gjøre å unngå det. Anonymkode: c5ddb...2a0 Men du kan jo ikke bestemme når barnet skal komme. Det er ingen spesiell taktikk for å unngå å miste den. Enten får du de tre ukene eller ikke. Permisjonen forskyves alt etter som. Du kan endre søknaden din senere når du får datoen. Hvilken uke er du i? Du kan uansett ikke søke før uke 22 til NAV. Anonymkode: f0cb1...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #12 Skrevet 10. januar 2024 Du legger inn termindato også endrer du eventuelt når du får dato for keisersnitt Anonymkode: cdba0...cad 2
Sandie Skrevet 10. januar 2024 #13 Skrevet 10. januar 2024 (endret) AnonymBruker skrev (54 minutter siden): Pga. medisinske grunner må jeg ha planlagt keisersnitt, dette har sykehuset bestemt. Er lenge til fødsel, men må straks søke om permisjon og bør da oppgi keisersnittdato. Hvor lenge før fikk du som hadde innvilget planlagt keisersnitt vite selve datoen for keisersnittet? Anonymkode: 8b69c...550 Jeg fikk vite dato for ks ca.halvannen måned før. Og den datoen var såvidt jeg husker rundt 2 uker før termindato. Endret 10. januar 2024 av Sandie 1
Molly 4.5 år Skrevet 10. januar 2024 #14 Skrevet 10. januar 2024 3 keisersnitt her og ca 10 dager før termin på alle 3
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #15 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (20 minutter siden): Takk for svar! Dersom jeg oppgir termindato mister jeg jo 1-2 uker av permisjonen før fødsel, og slik jeg leser det vil Nav ha keisersnittdatoen slik dette ikke blir et problem. Har fått førsamtale 12 dager før termindato, men da er det jo for sent... Anonymkode: 8b69c...550 Du endrer søknad når du har endelig dato. Anonymkode: a9e92...c1a
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #16 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (29 minutter siden): Hvordan mister du den? Om du fødte vaginalt, og også forsåvidt med keisersnitt, kan barnet komme før. Termin er bare en liten pekepinn. Nav endrer det umiddelbart når barnet blir født. Du kan «miste» de tre ukene uansett. Anonymkode: f0cb1...8d0 Jeg har født begge barna mine til termin eller etter termin. Blir jeg satt opp 10 dager før er jeg garantert å miste store deler av permisjonen før. Vet jo ting kan starte før og man har ingen garantier, men vil jo prøve. Jeg har jobbet 100% frem til permisjonsstart og håper på det denne gangen også, men da blir "friukene" før fødsel ekstra viktige. Anonymkode: 8b69c...550 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #17 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (30 minutter siden): Men du kan jo ikke bestemme når barnet skal komme. Det er ingen spesiell taktikk for å unngå å miste den. Enten får du de tre ukene eller ikke. Permisjonen forskyves alt etter som. Du kan endre søknaden din senere når du får datoen. Hvilken uke er du i? Du kan uansett ikke søke før uke 22 til NAV. Anonymkode: f0cb1...8d0 Jeg er i uke 26, men da får jeg bare søke og så heller oppdatere om jeg får datoen i god tid før. Hjelper kanskje å purre på sykehuset også:) Anonymkode: 8b69c...550
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #18 Skrevet 10. januar 2024 3 minutter siden, AnonymBruker said: Jeg er i uke 26, men da får jeg bare søke og så heller oppdatere om jeg får datoen i god tid før. Hjelper kanskje å purre på sykehuset også:) Anonymkode: 8b69c...550 Du kan endre helt frem til barnet er født, jeg ville ikke stresset med det, jeg tipper du får vite det i siste trimester, og da har du fremdeles god tid til de tre ukene Til jobb ville jeg bare sagt at du søker med termindato, men at det blir mest sannsynlig permisjon noen uker før. Anonymkode: f0cb1...8d0 1
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #19 Skrevet 10. januar 2024 Jeg er gravid nå og fikk keisersnittdato i uke 28 (fullført uke 27). Dette er på st olavs. Anonymkode: 3d215...0f7 2
AnonymBruker Skrevet 10. januar 2024 #20 Skrevet 10. januar 2024 AnonymBruker skrev (33 minutter siden): Men du kan jo ikke bestemme når barnet skal komme. Det er ingen spesiell taktikk for å unngå å miste den. Enten får du de tre ukene eller ikke. Permisjonen forskyves alt etter som. Du kan endre søknaden din senere når du får datoen. Hvilken uke er du i? Du kan uansett ikke søke før uke 22 til NAV. Anonymkode: f0cb1...8d0 Jeg er ikke TS. Men poenget er at med planlagt KS blir det bestemt når barnet skal komme, og det er garantert i god tid før egentlig termin. Derfor er det best å bruke korrekt dato for KS når man får den, så det blir mest mulig riktig med de tre ukene før. Tre uker har mye å si når man ikke er sykemeldt med tanke på den siste tiden, forberedelser og litt ro. Det var veldig kjipt å få kun en uke fri fra jobb før fødsel, det ble superstress med alt. Jeg skjønner godt TS vil unngå det. Anonymkode: c5ddb...2a0 2
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå