Gå til innhold

Er når jeg setter meg ned/sitter i ro depresjon kommer. Burde jeg gjøre noe hele tiden?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det lurer jeg på. Er i behandling hos psykolog og er i prosessen. Men her hjemme, når jeg setter meg ned å tenker eller begynner med mobilen, blir passiv,  så blir jeg deprimert. Men blir jo fort sliten også om jeg skal gjøre hobby eller drive med noe hjemme hele tiden?

Anonymkode: df194...57b

• Hjerte 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvilke tanker er det du har som gjør at du kjenner på de negative følelsene og blir deprimert når du setter deg ned da? 

Anonymkode: 183ca...973

Skrevet

Begrens mobilbrukere, les heller en bok eller se en serie. Det er viktig å holde seg i aktivitet så gå gjerne en tur, ta husarbeid, møt mennesker men ha og tid alene hvor du forsøker å hvile. Jeg ligger på sofaen en time hver ettermiddag og har på tv. Det hjelper.

Anonymkode: 79ad2...b4f

• Liker 3
Skrevet

Min eksponering er blant annet å kjede meg mer, har alltid holdt på med noe hele tiden, slitt meg ut og vært på farta. Slapper aldri helt av, for da kommer de destruktive tankene om meg selv og føler med verdiløs som

«uproduktiv». Med psykologen kartlegger jeg hvilke følelser som dukker opp når jeg ikke gjør noe, og hvor de stammer fra. Er beintøft, men sånn jeg har holdt på i alle år, har slitt ut kroppen vært tredje år, så nå prøver jeg noe nytt - og det er jo å gjøre noe det også. 😊

Anonymkode: 61fea...29c

• Hjerte 1
Skrevet

Prøv meditasjon. Bare litt, det blir enklere etterhvert. Ha guided meditasjon på øret. Anbefaler Healthy Minds appen.

Eller gå en tur uten musikk og bare se (virkelig legge merke til) rundt deg. Må rett og slett lære hjernen å slappe av.

Vet hvor vanskelig det kan være, men det har hjelpt meg veldig.

Anonymkode: 3097f...541

• Liker 1
Skrevet

Anbefaler deg å øve på å stå i de tankene når du gjør ingenting. Det er lurt å snakke med psykologen din om konkrete tips, hvordan du kan møte tankene som kommer osv. 

Anonymkode: f6668...7df

• Liker 1
Skrevet

Det er veldig viktig å hvile. Snakk med psykologen din om hvordan du skal takle tankene og følelsene som kommer når du hviler.

Anonymkode: 48fb0...94b

• Liker 1
Skrevet
13 hours ago, AnonymBruker said:

Det lurer jeg på. Er i behandling hos psykolog og er i prosessen. Men her hjemme, når jeg setter meg ned å tenker eller begynner med mobilen, blir passiv,  så blir jeg deprimert. Men blir jo fort sliten også om jeg skal gjøre hobby eller drive med noe hjemme hele tiden?

Nei. Du går til psykolog 1 time i uka sannsynligvis? Det er 168 timer i en uke, og du må gjøre mesteparten av jobben selv. Dette kan du gjøre ved å bearbeide tankene og følelsene dine. Bruk fritiden til å jobb med deg selv. Det er viktig å lære seg å stå i følelser i stedet for å jage de bort. Sier ikke at du skal være deprimert 100% av fritiden din altså, men å gjøre alt for å unngå hvordan du faktisk har det tror jeg overhodet ikke er sunt, og at lan gjør seg selv en bjørnetjeneste.

Anonymkode: 483a1...a65

• Liker 1
Skrevet

Men kanskje du bare skal sitte å ta innover deg følelsene som kommer -du trenger jo ikke rømme fra det hele tiden. Det handler omå kanskje få litt ro/aksept at det er slik det er for deg nå. Er vel heller snakk om å prøve å finne en balanse for så oppleve bedring. Ikke forhaste en bedring, burde/skulle/måtte skaper bare mer stress og press -som også skaper depresjon over å ikke få til. Lykke til! 

Anonymkode: 77f9e...e78

• Liker 1
Skrevet
AnonymBruker skrev (På 10.1.2024 den 21.12):

Nei, du kan ikke drive med noe hele tiden. Det er jo klart. Man kan ikke løpe fra problemer heller. Det er jo dette du skal få hjelp til. Tørre å sitte i tankene, endre tankene, og føle deg bedre. 

Det er ingen Quick fix, dessverre. Men du kan starte med å si til deg selv, når du setter deg ned, at tankene bare får komme. Ikke vie dem så mye, bare la dem være der, og la dem passere. Ikke frykt dem, eller prøv å distrahere deg desperat med alt annet. ( dette er en del av metakognitiv terapi form ). 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...